Tosca Skrevet 13. juli 2005 #1 Skrevet 13. juli 2005 Egentlig så er dette litt flaut, men mannen min og jeg har litt problemer med å finne på noe lurt i bursdagsgave til sønnen vår som fyller 18 år om 3 uker. Vi har tenkt på en fin klokke (klokke har han ikke hatt på flere år) og så har vi tenkt på å åpne en BSU konto i banken men noen kroner på til å starte med. Noen som har noen andre tips?
Pleier Skrevet 13. juli 2005 #2 Skrevet 13. juli 2005 Har sønnen din noen interesser? (Da er det litt lettere å finne noe). Da jeg ble 18 (for 2 år siden), så ønsket jeg meg penger, noe jeg tror de fleste ønsker seg da de er 18. BSU konto, er kjempe smart da. Gavekort går jo alltid igjennom da.
Gjest Melk Skrevet 13. juli 2005 #3 Skrevet 13. juli 2005 Jeg fikk langkjøringskurs og oppkjøring til serifikatet.
liv Skrevet 13. juli 2005 #5 Skrevet 13. juli 2005 Jeg fikk oppkjøringen (selve dagen ja, det til kjøreskolen og det til trafikketaten) på bil samt det det kostet å ta teoriprøven
Trill Skrevet 13. juli 2005 #6 Skrevet 13. juli 2005 Eg fekk lappen- og var veldig fornøgd med det :enig_anim:
Pasha Skrevet 14. juli 2005 #7 Skrevet 14. juli 2005 Om jeg ikke husker helt feil fikk jeg kamera. (ellers så var det penger) BSU konto er jo smart.. men da må jo han egetnlig ha en jobb for å få full glede av den.. (så kalrt kan jo ha det uten jobb og.. men da får man jo ikke gelde av skattefradraget)
Ulrikke Skrevet 14. juli 2005 #8 Skrevet 14. juli 2005 Jeg mener å huske at jeg fikk gavekort hos en reiseoperatør, og dermed dro alene til Hellas med ei venninne sommeren som kom. Jeg var ihvertfall veldig fornøyd
Gjest Chica Skrevet 14. juli 2005 #9 Skrevet 14. juli 2005 Jeg fikk førerkortet i 18-årsgave. Gavekort på kjøretimer eller gavekort til Star Tour var det jeg hadde ønsket meg om jeg ikke hadde fått førerkortet.
Gjest Madam Felle Skrevet 14. juli 2005 #10 Skrevet 14. juli 2005 Aner ikke hva som er vanlig, men hvor mye skal man liksom legge i en slik gave? Er det vanlig å bruke mange tusen? Har snart en 18 åring selv, så jeg lurer fælt på dette. Selv om jeg gir hva jeg føler for selv, kan det være kjekt å vite hva andre legger i slike gaver.
Pleier Skrevet 14. juli 2005 #11 Skrevet 14. juli 2005 Aner ikke hva som er vanlig, men hvor mye skal man liksom legge i en slik gave? Er det vanlig å bruke mange tusen? Jeg tror det at man har to spesielle år, 18 og 20 år. Mine foreldre betalte alt vedrørende kjøretimer, oppkjøring osv til lappen og så fikk jeg 2000 kr utenom på 18 års dagen. Og på 20 årsdagen fikk jeg 5000 kr. Vet ikke hva som er vanlig, men jeg tror at det gis litt mer på 18 årsdagen enn på de andre bursdagene. Men det er opp til foreldrene hvor mye de vil og har råd til å gi.
Gjest Chica Skrevet 14. juli 2005 #12 Skrevet 14. juli 2005 Jeg fikk jo en forholdvis dyr gave - 9000kr tror jeg vi betalte totalt for oppkjøringen. Hadde jeg takket nei til førerkort ville jeg nok ikke fått en så dyr gave! Men 18 er litt mer spesielt enn andre bursdager, så litt større sum enn en vanlig bursdagspresang er nok vanlig tror jeg ja.
jubajuba Skrevet 14. juli 2005 #13 Skrevet 14. juli 2005 oj...jeg har snart en attenåring jeg og... og lite penger. Å få bidrag til noen gave fra far kan jeg bare glemme...gutten har ikke fått presang fra faren på fire år... Tror nok jeg satser på gavekort på kjøretimer..ikke hele førerkortet... Jeg ville ikke hatt mulighet til å betale for alle kjøretimene for ham. Men vil jo gjerne at han skal ha et minne for livet om den dagen...så jeg er nok som trådstarter...litt rådvill.. Hva ønsker en attenåring seg som ikke koster all verden...
Gjest Gjest_mimmi_* Skrevet 14. juli 2005 #14 Skrevet 14. juli 2005 jeg ville gått for BSu-konto. Gir du han kontanter, så forsvinner de vel fort. bsu-konto kan dere jo fylle på ved andre anledninger også. Noe han vil sette pris på den dagen han trenger det.
Trill Skrevet 14. juli 2005 #15 Skrevet 14. juli 2005 Jeg fikk jo en forholdvis dyr gave - 9000kr tror jeg vi betalte totalt for oppkjøringen. Hadde jeg takket nei til førerkort ville jeg nok ikke fått en så dyr gave! Men 18 er litt mer spesielt enn andre bursdager, så litt større sum enn en vanlig bursdagspresang er nok vanlig tror jeg ja. ← Enig med deg her. Mitt førerkort vart dyrt. Tok det hausten 2001- og då måtte en betale 25% moms i tilegg. Hadde eg ikkje fått førerkort hadde eg ikkje fått 12-15000 i handa liksom
Gjest gjest1 Skrevet 14. juli 2005 #16 Skrevet 14. juli 2005 Musikk er jo safe. Ellers kommer det jo an på interesser, da. LIker han data kan jo nye høyttalere være en greie. Eller mp3-spiller, stereo osv. Klokke er ikke en dårlig ide, men da må du fiske og sjekke hva han liker. Gaver trenger jo ikke å være dyre, da! Fiskestang, telt, sovepose osv. om han er friluftsmenneske Sesongkort på fotballkamper om han har er favorittlag. Et møbel han trenger, som skrivepult osv. KOnsertbilletter. Bøker, om han er av det intellektuelle slaget. En weekendtur til et eller annet sted om økonomien tillater det. Hjelp til lappen er en god ide. (selv fikk jeg bil, men den hadde vært søster sin, så var mer eller mindre avbetalt. Etter det har jeg fått veiavgift og forsikring til bursdag - og er kjempefornøyd! Mamma har ikke så god økonomi, men hun vil gi meg praktiske ting.) Microbølgeovn er en ide om han skal flytte om en stund. Det blir satt pris på når den tid kommer. Om vi får litt info om hva han liker, interesser osv. er det lettere!
Gjest Chica Skrevet 15. juli 2005 #17 Skrevet 15. juli 2005 Ser flere nevner BSU. Det er en god ide - men anbefales ikke før han tjener så mye at han betaler skatt. Sett isåfall pengene på en annen konto, og før de over til BSU-kontoen den dagen han tjener nok til å betale skatt.
:-) anna Skrevet 15. juli 2005 #18 Skrevet 15. juli 2005 Jeg fikk et smykke som jeg er tredje generasjon som eier. Og som jeg alltid har fått vite at skulle bli mitt. I tillegg fikk jeg sertifikatet.... men det var ikke egentlig attenårspresang, mer en del av en avtale der jeg jobba en del for faren min og så var det betalinga.
LilleBille Skrevet 15. juli 2005 #19 Skrevet 15. juli 2005 Vi ga en "pakke" fra en sjaførskole. Det var veldig vellykket. Ellers fikk han penger på konto fra besteforeldre - og "kjøkkenutstyr" fra tanter og onkler. Han ønsket seg blender og elektrisk juicepresse etc. Har med hell kjøpt det samme til flere av fetterene (og kusinene) - og alle har blitt veldig fornøyde.
Gjest Guest Skrevet 17. juli 2005 #20 Skrevet 17. juli 2005 Fikk lappen + en gullklokke av foreldrene mine. Min bror fikk lappen + penger (tror jeg). (Jeg ser at dette var dyre gaver, men foreldrene mine hadde god råd da de ennå var gift.. ) Synes BSU høres ut som en god ide, men kanskje gi litt penger utenom slik at det ikke bare blir en "fornuftig" gave! Litt tull og tøys hører jo med når man blir 18...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå