AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #141 Skrevet 29. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber ikke på kiwi, men i en annen butikk. Bruker ofte kjole eller skjørt på jobb. Syns det er mye bedre enn bukser. Anonymkode: b3f43...87d Har dere ikke uniform? Anonymkode: af0b7...e4b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #142 Skrevet 29. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere ikke uniform? Anonymkode: af0b7...e4b Nei Anonymkode: b3f43...87d
Minya Skrevet 29. juli 2020 #143 Skrevet 29. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Bukser går opp til 5XL, men toppene er til XL, da må man bruke herretopp hvis man er større... Kjolen og tights er også bare XL, så hvis noen som er litt overvektige vil bruke disse, er ikke det mulig. Ville aldri brukt disse selv, men om noen større vil det er det jo diskriminering. Anonymkode: 4b20b...6df Jeg håper dere har bedre størrelsesforskjeller enn Rema hadde på de siste uniformene som ble produsert. Jeg brukte L i de forrige skjortene vi hadde, men den siste uniformstypen som kom, måtte jeg helt opp i 3XL, som var den største damestørrelsen (prøvde herreskjorte, men de var fem meter lange i armene), og likevel, med 3XL, var skjorta så trang over ryggen at skuldrene ble ufrivillig presset bakover, som igjen førte til at jeg sleit med å strekke armene fremover, selv når jeg satt i kassa. Jeg gav opp de skjortene og brukte langermet sort genser under t-skjortene i stedet. Som jeg for øvrig også måtte opp i 3XL på, fordi ermene på t-skjortene hadde en sånn piqué-kant som ikke var stretch i i det hele tatt, så jeg mistet blodtilførselen i overarmene hvis jeg hadde mindre størrelser. Til daglig er jeg L/XL, i normale butikkstørrelser. Og for ikke å snakke om buksestørrelsene. Rema gikk også over til slim-fit, noe som kun passer til folk som er tynne i beina. Selv den gangen jeg var en S/M, hadde jeg ikke legger til slimfit, jeg har alltid hatt kraftige legger, så da vi skulle kjøpe inn bukser til de nye uniformene, måtte jeg opp fra 48 til 58 (aner ikke hva de størrelsene egentlig tilsier, det er bare rør), og da var buksebeina fortsatt stramme, men store nok til at jeg fikk beina nedi. Livet ble ca 10cm for bredt, så jeg sydde dem inn på sidene og brukte belte... 11
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #144 Skrevet 29. juli 2020 Jeg, som kunde, har ikke behov for å se de ansatte i kondomdresser. Ikke noe galt med dagens uniformer, sett fra kundens synspunkt. Aner ikke hvor komfortble de er, men jeg legger ikke merke til truser eller valker eller noe. Håper dere ansatte som ikke ønsker denne endringen står sammen og klager Anonymkode: db153...11d 20
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #145 Skrevet 29. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber ikke på kiwi, men i en annen butikk. Bruker ofte kjole eller skjørt på jobb. Syns det er mye bedre enn bukser. Anonymkode: b3f43...87d Det er fullstendig irrelevant. Du har ikke uniform - og kan velge passform og stil selv. Tvilsomt at du hadde tatt på deg kiwikjolen med polyestertights og grønne joggesko. Anonymkode: d689b...ccc 23
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #146 Skrevet 29. juli 2020 Hadde vært morsomt hvis dette kom ut i media. For her har Kiwi virkelig tabbet seg ut Anonymkode: db153...11d 20
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #147 Skrevet 29. juli 2020 Synes de så behagelige ut jeg. Synes på ingen måte de så sexy ut så skjønner ikke helt det, trange klær er ikke nødvendigvis lik at det skal være sexy.... Og supert med stretch da, husker min gamle Meny-uniform fra 2005 som trang og helt uten noe stretch, ikke behagelig. Men stå på ditt om at du må få bestille en størrelse som du føler deg vel i! Avvik eller ei. Tviler på at de på ramme alvor vil gi deg noen slags konsekvens på jobb fordi de mener du bruker mindre klesstørrelse enn du selv bruker. Så bare bestill en større tskjorte og en bukse som er behagelig å ha på. Selv om du har noen kilo til overs trenger du ikke 4 størrelser større enn du tror heller, du ser helt sikkert fin ut uannsett Og for guds skyld, ikke tenk på truselinjer eller liknende, ingen går rundt og ser på deg som er på jobb og tenker på om du har synlig trusekant... Anonymkode: 451ba...245 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #148 Skrevet 29. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes de så behagelige ut jeg. Synes på ingen måte de så sexy ut så skjønner ikke helt det, trange klær er ikke nødvendigvis lik at det skal være sexy.... Og supert med stretch da, husker min gamle Meny-uniform fra 2005 som trang og helt uten noe stretch, ikke behagelig. Men stå på ditt om at du må få bestille en størrelse som du føler deg vel i! Avvik eller ei. Tviler på at de på ramme alvor vil gi deg noen slags konsekvens på jobb fordi de mener du bruker mindre klesstørrelse enn du selv bruker. Så bare bestill en større tskjorte og en bukse som er behagelig å ha på. Selv om du har noen kilo til overs trenger du ikke 4 størrelser større enn du tror heller, du ser helt sikkert fin ut uannsett Og for guds skyld, ikke tenk på truselinjer eller liknende, ingen går rundt og ser på deg som er på jobb og tenker på om du har synlig trusekant... Anonymkode: 451ba...245 Først og fremst har ingen kunder eller kollegaer noe med hvilken type truse de ansatte går med og dermed er det unødvendig å ha uniformsbukser som avslører det. Ikke har hverken kunder eller kollegaer noe med om de ansatte har mensen eller behov for truseinnlegg eller inkontinensbind heller og dermed er det fortsatt unødvendig å ha uniformsbukser som avslører også det. Til og med Kiwiansatte har krav på et privatliv og underlivsfunksjoner og -bekledning er og bør fortsette å være privat. Anonymkode: af0b7...e4b 15
Cyndaquil Skrevet 30. juli 2020 #149 Skrevet 30. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0160e...57b Ååh fy fader . Turbukse stopp i seg selv er ikke galt, men å tvinge den til å være tight fit? Hva tenker de med ? Ikke alle har en atletisk kropp, og det er helt greit. Å tvinge de formfulle i slike klær er utrolig rart og slemt. Og new balance sko, Devold ull osv. E det noe butikkene gidder å bruke penger på? Til de som feks jobber 40% ved siden av skolen. Hørtes dyrt ut for butikkene . Kan jo fort bli mange deltidansatte iøpet av et år . Og enn om de trenger noen nye på kort varsel. Hva skal de gå i frem til klærne kommer ? 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #150 Skrevet 30. juli 2020 Veldig "hello fellow kids"-følelse av den katalogen, ahhahaha å herregud. Kjole.......hvorfor. Ser for meg man skal stå der og løfte tungt og skreve med beina i knebøy osv i kjøle. Jadda. De der fleece/polyester-genserene så dritekle ut. Fleecengenser...krymper for INGENTING, får statisk sjokk av ALT, suger til seg svettelukt, gnisser mot hud. Og genseren er jo akkurat litt for kort. De buksene ser ut som de viser trusekant uber alles. Og alle klærne der bærer jo preg av å være for "spreke, superfit ungdom", ikke godt voksne som bare vil gjøre en jobb. Herregud kleiiiiint av Kiwi. Og bare hele opplegget er jo så døvt. Som om folk handler på en butikk pga uniformene? Poenget er vel at arbeiderne skal ha klær de føler seg OK i, og som er funksjonelle/bra å jobbe i ut fra hvor de er i en avdeling. (kaldt, varmt osv). Idioti. Faen jeg hater samtiden. Gi nå folk ei jævla oversized T skjorte med firmalogo og en vanlig svart arbeidsbukse som de får velge størrelse i selv. Anonymkode: 11628...a69 28
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #151 Skrevet 30. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig "hello fellow kids"-følelse av den katalogen, ahhahaha å herregud. Kjole.......hvorfor. Ser for meg man skal stå der og løfte tungt og skreve med beina i knebøy osv i kjøle. Jadda. De der fleece/polyester-genserene så dritekle ut. Fleecengenser...krymper for INGENTING, får statisk sjokk av ALT, suger til seg svettelukt, gnisser mot hud. Og genseren er jo akkurat litt for kort. De buksene ser ut som de viser trusekant uber alles. Og alle klærne der bærer jo preg av å være for "spreke, superfit ungdom", ikke godt voksne som bare vil gjøre en jobb. Herregud kleiiiiint av Kiwi. Og bare hele opplegget er jo så døvt. Som om folk handler på en butikk pga uniformene? Poenget er vel at arbeiderne skal ha klær de føler seg OK i, og som er funksjonelle/bra å jobbe i ut fra hvor de er i en avdeling. (kaldt, varmt osv). Idioti. Faen jeg hater samtiden. Gi nå folk ei jævla oversized T skjorte med firmalogo og en vanlig svart arbeidsbukse som de får velge størrelse i selv. Anonymkode: 11628...a69 Hele poenget med investeringen i nye uniformer er jo at de skal være mer komfortable å ha på seg og å jobbe i. Ser mange her overreagerer så til de grader. Det finnes jo 4935877 forskjellige størrelser til omtrent alle plagg, så den "kritikken" som blir kommet med her er HELT ubegrunnet. De som sier at klærne er seksualiserende velger jo selv å se det slik. Det er jo ærlig talt INGEN som går på matbutikken for å studere hvilket undertøy de ansatte går med. Hele kolleksjonen kommer av ønsker og feedback fra ansatte som har fremmet ønsker om uniformer av mer komfortable stoff. Anonymkode: ae9ab...89e 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #152 Skrevet 30. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi skal tenke politisk og juridisk, så synes ikke jeg vi skal akseptere at våre essensielle arbeidere skal måtte kle seg seksualisert og kroppsfremmende på jobb. Jeg synes ikke dette er innafor på noe måte, og jeg hadde rett og slett tipset de store mediehusene, alle som en, om hyperseksualiserende uniformer på jobb. Kiwi er ikke en klesbutikk der man selger en "look", men en dagligvarekjede hvor folk handler til hjemmet. Hvordan hadde vi som nasjon reagert hvis sykepleierne plutselig måtte kle seg på denne måten? Ikke positivt. Jeg mener de samme reglene skal gjelde her. Anonymkode: ad3b3...17b Enig. Og jeg er slank, men slapp i fisken. Den turbuksa ala tights hadde kanskje passet, men ikke sett bra ut og jeg hadde følt meg så ukomfortabel. Trange uniformer er så utrolig passé. Tips Arbeidstilsynet, fagforening og media. Verneombud også. Anonymkode: 0e2d2...2fb 14
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #153 Skrevet 30. juli 2020 Avvik!? Trodde flest dette var en spøk. Kjenner jeg blir så provosert her jeg sitter. Går det ikke an å melde i fra om dette? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang.. Anonymkode: 28012...7ee 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #154 Skrevet 30. juli 2020 Helt enig i anonym over her, meld i fra til alt som er! Anonymkode: 28012...7ee 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #155 Skrevet 30. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele poenget med investeringen i nye uniformer er jo at de skal være mer komfortable å ha på seg og å jobbe i. Ser mange her overreagerer så til de grader. Det finnes jo 4935877 forskjellige størrelser til omtrent alle plagg, så den "kritikken" som blir kommet med her er HELT ubegrunnet. De som sier at klærne er seksualiserende velger jo selv å se det slik. Det er jo ærlig talt INGEN som går på matbutikken for å studere hvilket undertøy de ansatte går med. Hele kolleksjonen kommer av ønsker og feedback fra ansatte som har fremmet ønsker om uniformer av mer komfortable stoff. Anonymkode: ae9ab...89e Tenker at det er litt naivt, folk glor vel osv hvis klærne skal sitte slik ts beskriver. I tillegg må det være rom for at man kan gå i litt større størrelser hvis ønskelig, ikke alle er komfertabel med å gå i trange klær. Så skal det da i tillegg meldes avvik om dette? Hører jo ikke hjemme, og synes ikke det er å overdrive problemstillingen. Anonymkode: 28012...7ee 17
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #156 Skrevet 30. juli 2020 Synes det så ganske greit ut. Og jeg liker ikke tettsittende klær! Hadde jeg jobbet i KIWI,ville jeg valgt å bruke buksa og kjolen over hvis jeg var deg. Kjolen ser ganske komfortabel ut (men riktig størrelse er da viktig). Anonymkode: 0401f...b78 2
K.B. Skrevet 30. juli 2020 #157 Skrevet 30. juli 2020 Dette er jo Norgesgruppen i et nøtteskall. Når du eier 1/3 av det norske dagligvare markedet, så kan du åpenbart ture frem uten noe særlig motstand. Det er helt greit at logoen til kiwi er grønn, men det betyr ikke at ansatte skal måtte tvinges til å gå i grønn fra topp til tå. Klærne så heller ikke spesielt fine ut og hadde et snitt som var veldig lite universelt. At de velger arbeidsklær i bla polyester er jo helt bak mål, det er jo helt jævlig å jobbe i og håpløst mtp miljøhensyn. Ikke at jeg er så glad i Reitan familien eller Coop, men Kiwi, Meny og Joker holder jeg meg bevisst unna. 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #158 Skrevet 30. juli 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det så ganske greit ut. Og jeg liker ikke tettsittende klær! Hadde jeg jobbet i KIWI,ville jeg valgt å bruke buksa og kjolen over hvis jeg var deg. Kjolen ser ganske komfortabel ut (men riktig størrelse er da viktig). Anonymkode: 0401f...b78 Å gå i en trang polyesterbukse en hel dag, selv med kjole over, høres helt jævlig ut. Hadde fått sopp før første dag var over. Helt enig med en over, hva om sykepleiere ble tvunget til en slik uniform? Det hadde blitt ramaskrik. Jeg har aldri hatt en jobb der uniform er påkrevet, har en viss kleskode som er ganske løs, og det er greit. Å påføre meg trange polyesterbukser hadde gjort meg rasende. Dessuten, som tidligere nevnt, det er så utrolig gammeldags og teit. Det florerer med saker mot flyselskaper etc, jeez Kiwi, det her var ikke særlig schmart. Anonymkode: 0e2d2...2fb 10
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #159 Skrevet 30. juli 2020 15 timer siden, MalloryK skrev: Ser ut som om det er fra en treningskatalog. Stakkars de med noe ekstra kg som må bruke slikt. Og ull? Så varmt! Polyester er da mye varmere enn ull. Det er plast! Burde bytta ut polyester med bomull, og fleece med ullfleece. Ull puster, er varmeregulerende og mye mer miljøvennlig. Tullete å produsere helt nye uniformer til hele kjeden, uten fokus på miljøvennlige stoffer. Ellers tenker jeg at den turbuksa kan være ok å arbeide i om den er laget i samme materiale som de smale turbuksene til Norrøna. De er i litt tykkere stoff, strechy og puster. Er det bare polyester så blir det klamt og vil begynne å lukte vondt veldig raskt. Anonymkode: 0bb01...fb4 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #160 Skrevet 30. juli 2020 På 28.7.2020 den 23.57, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager skjer med de nye uniformene vi skal bruke fra 17 august?! Ser ut som vi skal på fjelltur. Og så slim fit, ikke noe greit for dem som er litt overvektige, eller oss som har litt mage igjen etter fødsel! Prøvde buksene og magen tøyt ut over kanten, og det er veldig synlig under den pinestramme toppen. Får veldig dårlig selvtillitt av dette, føler meg feit og fæl! Butikken får avvik om vi bestiller for store klær, det SKAL sitte stramt, buksene har ikke baklommer, så alle kan se om man går med blondetruse eller bomull under, det er helt merkelig! "Vi er KIWI, kulest i gata" sa de på teaser videoen av de nye klærne. Herregud da, jeg vil jo bare gå på jobb og jobbe, ikke vise fram skavankene mine i et fashion show. Måtte bare blåse ut. Alle de intervjuet i brosjyren var jo unge og tynne, ingen problem for dem. Jeg savner de rutete klovnebuksene allerede... Anonymkode: 4b20b...6df Min sønn på 18 er godt trent og syns klærne var helt greie. Dersom jeg hadde jobbet på kiwi hadde jeg fått et problem. Ta det opp med foreningen og start en dialog med ledelsen. Selvfølgelig er dere fagorganiserte...... Anonymkode: fc733...f42 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå