Gå til innhold

Starter på studier som 40-åring. Andre godt voksne studenter som har erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller 40 senere i høst og skal starte på en bachelorgrad ved UiO i høst. I hovedsak gleder jeg meg veldig til å komme i gang, har kommet inn på et studie jeg har veldig lyst til å ta, innenfor et felt jeg er svært interessert i og har jobbet med i flere år. Nå er det tid for å skaffe seg formell kompetanse.

Siden jeg er såpass voksen og etablert innser jeg selvsagt at jeg ikke kommer til å oppleve studentlivet på samme måte som dem som er halvparten så gamle som meg og kommer rett fra videregående og jeg er spent på hvordan det blir.

Hvordan pleier fadderuka å oppleves for godt voksne studenter? Hva bør jeg delta på? Er det bare fyll og fest? Jeg tar gjerne en fest altså, men har vokst fra å drikke meg møkkings. Ønsker jo å bli kjent med medstudentene mine, det er bare 15 studieplasser, så håper jo at det er muligheter for det. 

Håper andre godt voksne studenter har erfaringer å dele med meg.

Anonymkode: 4752b...750

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har egne faddergrupper for voksne på mange studier. Det er uansett alltid forskjellige aldre, så du finner garantert noen å henge med. 

Fadderuke er ikke bare party altså, det er feks pizza, byvandring, quiz, andre sosiale ting. 
Selv er jeg 46 og ble ferdig med bachelor i 2018. Nå starter jeg på master på UiO. Der er det også voksne opp i pensjonistalder så det går så fint så. Jeg har ofte hatt kollokvie med 20-åringer. Kommer egentlig mer an på kjemi mer enn alder.

Har aldri hatt problemer med å finne studievenninner. Man må være på tilbudssiden da, være blid og omgjengelig så går det bra😀

Anonymkode: 23c87...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme spm som deg bare at jeg fyller 23 i år :P

Anonymkode: 1a6a7...d32

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme spm som deg bare at jeg fyller 23 i år :P

Anonymkode: 1a6a7...d32

Du glir nok rett inn i mengden ;)

Anonymkode: 3cb97...b86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fyller 40 senere i høst og skal starte på en bachelorgrad ved UiO i høst. I hovedsak gleder jeg meg veldig til å komme i gang, har kommet inn på et studie jeg har veldig lyst til å ta, innenfor et felt jeg er svært interessert i og har jobbet med i flere år. Nå er det tid for å skaffe seg formell kompetanse.

Siden jeg er såpass voksen og etablert innser jeg selvsagt at jeg ikke kommer til å oppleve studentlivet på samme måte som dem som er halvparten så gamle som meg og kommer rett fra videregående og jeg er spent på hvordan det blir.

Hvordan pleier fadderuka å oppleves for godt voksne studenter? Hva bør jeg delta på? Er det bare fyll og fest? Jeg tar gjerne en fest altså, men har vokst fra å drikke meg møkkings. Ønsker jo å bli kjent med medstudentene mine, det er bare 15 studieplasser, så håper jo at det er muligheter for det. 

Håper andre godt voksne studenter har erfaringer å dele med meg.

Anonymkode: 4752b...750

Jeg droppet fadderuka, men var med å tok en kopp kaffe osv i kantina selvfølgelig. Vårt studie hadde mye gruppearbeid osv i løpet av semesteret og da blir man kjent uansett. Angrer ikke et sekund på at jeg begynte i godt voksen alder, tok en bachelor som deg. Hadde en annen forståelse for stoffet enn da jeg var yngre. Det var virkelig så verdt det, håper du koser deg og nyter tiden. Jobb og stress kommer senere, kos deg masse og bli kjent med mange nye venner. Det er flere og flere godt voksne som tar utdannelse så vi er absolutt ikke alene. 

Anonymkode: d4245...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere godt voksne som studerer her, hva studerer dere?

Anonymkode: ba713...961

Skrevet

Jeg tar en bachelor innen samfunnsfag, er nettopp fylt 40. Var ikke med på fadderuka, og det var helt ok. Har hatt god nytte av alderen og livserfaringa mi på studiet. Angrer ikke på at jeg venta, har nok ikke fått såpass gode karakterer og forstått stoffet så bra om jeg tok det i 20-åra. 
Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 35 år sa jeg startet på min bachelor og følte meg ikke helt på rett plass i fadderuka 😂 drikkeleker jeg aldri hadde hørt om og i det hele tatt. Ble med den ene gangen, men fikk mange gode venner i løpet av studietiden. 

Anonymkode: 3ef03...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er 43 år og studerer språk. i love it💜

Anonymkode: fcd17...9c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på studiet mitt som er i slutten av 40 åra, vet ikke helt hva det er med han, men alle flokker seg rundt han, er midtpunktet liksom. Går rundt med kaffekoppen sin og er lederen. Så ikke vær redd for å begynne i hvertfall! Studie i økonomi her

Anonymkode: 314ef...f1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig med min master i år og jeg er 35. Jeg ble kjent med både yngre og eldre så det var ikke noe problem☺ Du kan være med på den rolige delen av fadderuka og det er ingen skam å dra hjem tidlig😊 Er utdannet arealplanlegger og har fått relevant jobb før masteroppgaven ble levert. 

Anonymkode: 3c69f...74c

AnonymBruker
Skrevet

Er straks førti, og ble ferdig med en bachelor i økonomi i vår. Var aldri noe problem for min del, men jeg hadde ikke akkurat det store behovet for å feste og være sosial utenom studiet. Hadde jobb utenom, og har samboer, etablert vennekrets etc. I tillegg var vi jo 300 på kullet. Fant flere på min alder, og noen av dem skrev jeg både oppgaver og bachelor med. :) Fadderuka brydde jeg meg ingenting om.

Anonymkode: 9d57f...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på økonomi i fjor. Var ikke med på fadderuka, men ble kjent med folk likevel. Det var ting som var lagt opp til ettermiddag uten fyll, men det passet ikke. Gikk likevel ikke glipp av noe. Flere på ca min alder i kullet vårt. Var 38 år da jeg begynte. Det er opp til deg hva du vil være med på. Lykke til!

Anonymkode: d4a75...60d

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er straks førti, og ble ferdig med en bachelor i økonomi i vår. Var aldri noe problem for min del, men jeg hadde ikke akkurat det store behovet for å feste og være sosial utenom studiet. Hadde jobb utenom, og har samboer, etablert vennekrets etc. I tillegg var vi jo 300 på kullet. Fant flere på min alder, og noen av dem skrev jeg både oppgaver og bachelor med. :) Fadderuka brydde jeg meg ingenting om.

Anonymkode: 9d57f...cb7

Har du fått deg jobb etter endt studie relevant til utdanningen din?

Anonymkode: ba713...961

AnonymBruker
Skrevet

ts kommer ihvertfall til å bli skolens milf...

Anonymkode: a38ab...13a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...