Gå til innhold

Hva gjør man når far aldri klarer å komme med en samværsplan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man når far aldri klarer å komme med en samværsplan? Familievernkontoret dukker han ikke opp på, ei tlfmøter. Han klarer aldri å komme med en plan for halvåret, kvartalet eller engang de tre neste månedene. Jeg skulle gjerne planlagt litt, så jeg setter opp jobbhelg og kurs når jeg vet barna er borte men nei. Presser man er det bare ingen kommunikasjon. Advokat? Stevne han til retten høres litt drastisk ut, for jeg vil IKKE ta fra han noe tid med barna, jeg vil bare at han skal organisere det litt... Han har nå ungene når han vil, så ofte han vil. Alt går etter hans pipe, men selv da klarer han ikke å komme med noe. Jeg er så lei!

Anonymkode: d15d0...bf0

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Desverre lite å få gjort. Fvk er frivillig. Og rettssak vil ta all evighet og en halv formue vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv en plan selv. Be om innspill, hvis ikke står den. Da forhold deg til det og planlegg deretter. 

Anonymkode: 8f595...dd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når far aldri klarer å komme med en samværsplan? Familievernkontoret dukker han ikke opp på, ei tlfmøter. Han klarer aldri å komme med en plan for halvåret, kvartalet eller engang de tre neste månedene. Jeg skulle gjerne planlagt litt, så jeg setter opp jobbhelg og kurs når jeg vet barna er borte men nei. Presser man er det bare ingen kommunikasjon. Advokat? Stevne han til retten høres litt drastisk ut, for jeg vil IKKE ta fra han noe tid med barna, jeg vil bare at han skal organisere det litt... Han har nå ungene når han vil, så ofte han vil. Alt går etter hans pipe, men selv da klarer han ikke å komme med noe. Jeg er så lei!

Rettslig mekling? Evt fast avlastning hos familie sånn at du får oppfylt arbeidshelger og en og annen pust i bakken. Å kjøre på overfor en døgenikt som aldri blir å endre seg, vil bare gå utover barna... 

Anonymkode: 899cf...123

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da lager du den selv, tilbyr samvær etter fast plan, og har en alternativ løsning i bakhånd hvis far ikke stiller til samvær og du trenger barnevakt.

Han trenger ikke å følge en dom heller, så det er bortkastede ressurser.

Anonymkode: 80384...a88

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man reiser tilbake i tid og får ikke barn med tapere. 

Anonymkode: fc3dc...1b7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skriv en plan selv. Be om innspill, hvis ikke står den. Da forhold deg til det og planlegg deretter. 

Anonymkode: 8f595...dd9

Dette forsøkte jeg i starten. Satt meg også ned med han før han reiste med barna for å skrive en sammen. Endte med veldig skuffede barn også, og en far som bare svarte at "han sa/skrev aldri at han skulle ha dem da.." 

Jeg er så sliten og lei. Ønsker bare litt forutsigbarhet både for egen del og ungenes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man reiser tilbake i tid og får ikke barn med tapere. 

Anonymkode: fc3dc...1b7

Ja du , det er helt sant. Vi var unge, jeg var naiv og tenkte at "når vi får barn blir ting annerledes" Passelig dum, som annenhver tråd i dette forumet om fedre som ikke stiller opp/ting ikke ble som forestilt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du lager en plan som du oversender han. De datoene han ikke skal ha samvær etter planen får han ikke samvær.
Du involverer ikke barna, da du ikke vil de skal bli skuffet, men du må kjøre hardt på for din egen del.
Det var slik jeg fikk til en samværsplan med faren til mine barn. Jeg visste ikke uke for uke når han planla å ha barna og endte opp med å ikke kunne planlegge noe for jeg måtte jo la han ha barna sine.
Ble mye krangling og sure miner men etter noen mnd så ble han enig om å skrive en avtale der han da bestemte hvilke datoer som passet han.

I følge han var det vanskelig å bestemme slikt lang tid i forveien for han visste jo ikke når det ville passe han å ha barna, selv om han hadde fast arbeidsplan og svært lite sosialt som skjedde i livet hans. Han mente jeg kunne jo bare spørre om jeg trengte fri en helg eller dag, så kunne han se om det passet..
Å ha forståelse for at den andre trenger å planlegge livet sitt er visst vanskelig innimellom.

Anonymkode: 113af...30f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da lager du den selv, tilbyr samvær etter fast plan, og har en alternativ løsning i bakhånd hvis far ikke stiller til samvær og du trenger barnevakt.

Han trenger ikke å følge en dom heller, så det er bortkastede ressurser.

Det er det, vi har ingen barnevakt muligheter i lengden og mine jobbhelger er medlever helger. Det er ingen problem i hverdagen, men jeg er pålagt x antall i året, og det hadde vært fint å sette de opp når jeg visste barna var vekke. Må nok begynne å se meg etter ny jobb for å slippe dette. Veldig synd, fin arbeidsplass med rom for vekst,  fin lønn og fleksibilitet men da slipper jeg å måtte forholde meg til om far henter eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Be om fult bidrag? Om han aldri har overnattinger eller har noe fast så krev 100%.

Da må han ha en plan om han ikke vil ha 100% eller så får han betale 100%.

Anonymkode: 22b57...502

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er samværet nå da? Er han ikke interessert i å ha en fast plan selv? Merkelig.. Høres ut som en idiot! 

Anonymkode: 25f74...a46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du lager en plan som du oversender han. De datoene han ikke skal ha samvær etter planen får han ikke samvær.
Du involverer ikke barna, da du ikke vil de skal bli skuffet, men du må kjøre hardt på for din egen del.
Det var slik jeg fikk til en samværsplan med faren til mine barn. Jeg visste ikke uke for uke når han planla å ha barna og endte opp med å ikke kunne planlegge noe for jeg måtte jo la han ha barna sine.
Ble mye krangling og sure miner men etter noen mnd så ble han enig om å skrive en avtale der han da bestemte hvilke datoer som passet han.

I følge han var det vanskelig å bestemme slikt lang tid i forveien for han visste jo ikke når det ville passe han å ha barna, selv om han hadde fast arbeidsplan og svært lite sosialt som skjedde i livet hans. Han mente jeg kunne jo bare spørre om jeg trengte fri en helg eller dag, så kunne han se om det passet..
Å ha forståelse for at den andre trenger å planlegge livet sitt er visst vanskelig innimellom.

Anonymkode: 113af...30f

Ja, dette var jo ikke helt dumt. Det innebærer fortsatt litt jobbproblem mtp arbeidshelgene mine men jeg får da bare kjøre hardt på det med at det ikke er planlagt samvær, så da er det ingen ting den helgen beklager!

Det er samme ulla her også. Han har en fast plan på jobben, og lite sosialt utenom så jeg tenkte aldri dette ville bli et problem når vi valgte å gå fra hverandre. Da ville han også ha 50%, noe jeg sa ja til- men bare å få til to helger i måneden har visst seg å være vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om fult bidrag? Om han aldri har overnattinger eller har noe fast så krev 100%.

God idé. Det fikk min eks til å signere en avtale, da nav bare forholdt seg til skriftlig avtalt samvær og satte det til 0 selv om vi begge oppgav det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han betaler ikke noe bidrag nå. Vi skulle i teorien ha 50% når vi gikk fra hverandre og jeg har den ekstra barnetrygden så ikke ville hatt noe bidrag. Føles så feil ut å true med å kreve penger av han så han kan lage en plan for å se sine egne barn men det blir kanskje veien å gå..

• Liker 1
Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Mange gode tips her. Har også hørt om de som bare sender over planen for neste mnd, og hvis far ikke kan, utgår samvær og får ikke tas igjen, og han får heller ikke ha noe ekstra utenom det som er satt opp. Nå får han jo lov til å herse med deg og plage deg så mye han vil. Får nok fort inn ønsker om når han vil  ha samvær dersom du klarer å holde din del av avtalen du sender. Har ikke hørt om å sende inn 0 samvær og kreve barnebidrag, men det høres også effektivt ut

Red: antar han vil se barna sine, og bare vil være stygg med deg.. Høres litt sånn ut. Og hvis han må velge mellom å fortsette å plage deg, eller se barna sine så velger han vel å se dem 

+ lykke til! Kjip situasjon du er i akkurat nå..

Endret av kruspersilletaco
Skrevet

Hvorfor mener du det er viktigere at far får det som han vil, enn at både du og ungene får forutsigbarhet? I tillegg skal ikke far være med på å forsørge sine EGNE barn, fordi du «føler» det er kjipt å be om penger?!?!

Voks opp og ta ansvar, både for ditt og ungenes liv. Du oversender en samærsplan/forslag, ber om innspill/tilbakemelding sånn at han også blir hørt, med en frist, og forholder han seg ikke til det, så er det den planen som gjelder. DU sier ingenting til ungene om hvordan et evt skal være og du sørger også for back up ifht jobb helger. Hører du heller ikke fra han ca 2 dager før planlagt samvær, så utgår det, fordi både du og ungene har krav på forutsigbarhet. 

Du tar også bidraget via NAV, du trenger bla penger til barnevakt når far ikke stiller opp. 

Og så må du faktisk forstå at det ikke er ditt ansvar å tilrettelegge for fars forhold til sine barn. Han er voksen, det må ha fikse sjøl. Du snakker han ikke ned, men du unskylder og forklarer ikke heller. Det er nemlig ikke ditt ansvar. Hvis du mener han skal være en voksen overfor sine barn (og deg ifht avtaler etc) så behandler du han også som det. 

Du skal bruke din tid, energi og penger på barna, ikke på far eller hans nykker. Du skal heller ikke skifte jobb fra noe du trives med, som du kan forsørge deg og dine med og har utviklingsmuligheter innenfor fordi du tilrettelegger for far. Still krav og ta ansvar for hvordan du og barna skal ha det. 

Lett? Nja, men du er voksen, du har barn og du tar ansvar for det som er ditt ansvar, altså deg og barna.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, theTitanic skrev:

Desverre lite å få gjort. Fvk er frivillig. Og rettssak vil ta all evighet og en halv formue vil jeg tro.

Er FVK virkelig helt frivillig?

Spør fordi jeg har en mann med barn fra før, og eksen kaller ham iblant inn til møte på FVK når hun er sur på ham, men nekter å si hva agenda/tema for møtet skal være. Han mener at dersom han ikke stiller til et møte som er avtalt vil det gå utover ham i etterkant at han "ikke møter", i verste fall kan de fatte vedtak om samvær uten ham. 

Anonymkode: 5df3e...2d6

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør fordi jeg har en mann med barn fra før, og eksen kaller ham iblant inn til møte på FVK når hun er sur på ham, men nekter å si hva agenda/tema for møtet skal være. Han mener at dersom han ikke stiller til et møte som er avtalt vil det gå utover ham i etterkant at han "ikke møter", i verste fall kan de fatte vedtak om samvær uten ham. 

FVK kan jo ikke fatte vedtak!!

Anonymkode: bea2f...5a7

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fvk har ingen myndighet. De er en rådgivende instans. Det er frivillig å møte opp. Men i en rettssak så kan fvk anbefale hvem som skal ha samværsrett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...