Gå til innhold

Gått opp i vekt - trenger tips og motivasjon..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg ble sammen med kjæresten min for 2 år siden og siden det har jeg lagt på meg 8 "kjærestekilo". Tror jeg også la på meg litt i en periode hvor jeg ikke hadde det så bra i fjor høst, trivdes ikke i et av praksisstedene ifb. med sykepleierstudiet og gikk til psykolog for andre ting (mistet bestevenn og venner over kort tid + vanskelig barndom).

Har dog under koronapandemien tatt tak (som kanskje mange andre). Jeg har siden januar gått ned 3 kg, men nå har motivasjonen og rutinene stagnert litt igjen. Vet ikke om det er fordi jeg er stresset for min første sommerjobb som sykepleier, usikker fremtid osv. Jeg har hvertfall i skrivende stund spist tre sandwich is, litt for mye tikka masala til middag og tre brødskiver til frokost - som jeg VET jeg ikke burde gjort. Kunne hvertfall droppet is-en og den store middagen.. det irriterer meg at jeg ikke har noen motivasjon.

Så; jeg lurer på om noen her inne er i samme situasjon, som ønsker å gå ned i vekt eller trene mer for å føle seg bedre? Hadde vært kult om vi kunne motivert hverandre til å nå målene - jeg er ikke spesielt stor, bare litt chubby. Veier 75 kg og er 170 cm høy. Har hatt problemer med vektoppgang tidligere. Da jeg var 13-14 år gikk jeg ned 27 kg på et halvt år. Veide 84 kg som jeg hadde pådratt meg over flere år (startet fra 8-årsalderen med skilsmisse osv - trøstespising). Grunnen til at jeg skriver det her er fordi jeg er veldig redd for å havne der igjen. Jeg var veldig lei av situasjonen min, ble mobbet på skolen for vekten min og var deprimert.

Er det noen som kjenner seg igjen?..

Anonymkode: f39fc...2ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:hug: Håper du finner noen her som er i samme situasjon! :)

Og så er det sikkert lurt å prøve å finne ut av hva som er mest problematisk med spisevanene dine, sånn generelt sett? En sånn spisedag som du har hatt i dag, tror jeg nesten alle (sunne, som usunne, slanke, som overvektige) har hatt, en eller flere ganger. Det er det bare å legge bak seg. Og deretter er det jo bare å finne ut av hvordan man vil leve, og hva som må endres for å få til det :) (Og ikke minst hva som kreves for å få det til, som jeg håper du finner støtte og hjelp til her.)

Anonymkode: ccc33...5cc

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg ble sammen med kjæresten min for 2 år siden og siden det har jeg lagt på meg 8 "kjærestekilo". Tror jeg også la på meg litt i en periode hvor jeg ikke hadde det så bra i fjor høst, trivdes ikke i et av praksisstedene ifb. med sykepleierstudiet og gikk til psykolog for andre ting (mistet bestevenn og venner over kort tid + vanskelig barndom).

Har dog under koronapandemien tatt tak (som kanskje mange andre). Jeg har siden januar gått ned 3 kg, men nå har motivasjonen og rutinene stagnert litt igjen. Vet ikke om det er fordi jeg er stresset for min første sommerjobb som sykepleier, usikker fremtid osv. Jeg har hvertfall i skrivende stund spist tre sandwich is, litt for mye tikka masala til middag og tre brødskiver til frokost - som jeg VET jeg ikke burde gjort. Kunne hvertfall droppet is-en og den store middagen.. det irriterer meg at jeg ikke har noen motivasjon.

Så; jeg lurer på om noen her inne er i samme situasjon, som ønsker å gå ned i vekt eller trene mer for å føle seg bedre? Hadde vært kult om vi kunne motivert hverandre til å nå målene - jeg er ikke spesielt stor, bare litt chubby. Veier 75 kg og er 170 cm høy. Har hatt problemer med vektoppgang tidligere. Da jeg var 13-14 år gikk jeg ned 27 kg på et halvt år. Veide 84 kg som jeg hadde pådratt meg over flere år (startet fra 8-årsalderen med skilsmisse osv - trøstespising). Grunnen til at jeg skriver det her er fordi jeg er veldig redd for å havne der igjen. Jeg var veldig lei av situasjonen min, ble mobbet på skolen for vekten min og var deprimert.

Er det noen som kjenner seg igjen?..

Anonymkode: f39fc...2ca

Mye lettere for deg å finne "allianser" hvis du ikke skriver under anonym 🥰

Skrevet

Er litt i samme båt. Er flink en periode og går ned 4-6 kg før jeg mister motivasjonen og går opp igjen. Har heldigvis holdt meg på samme max-vekt de siste årene til tross for to svangerskap. Siden februar har jeg gått ned fra 87 kg til 82 kg. Siste to ukene har jeg skeia ut skikkelig og synes det er et pes å telle kalorier.. Er igjen på et dårlig spor og «rettferdiggjør» det med at jeg kan kose meg i ferien. Spiser smågodt i skrivende stund 😅

Skrevet

Her var det mange unskyldninger. Det er ikke så relevant hva som har skjedd, det som er relevant er hvordan du håndterer det. Det er ganske stor forskjell på å si "jeg la på meg fordi det skjedde" og å si "jeg la på meg fordi jeg tok dårlige valg når dette skjedde". Hvis du er ærlig med deg selv og innser at du er ansvarlig for hvordan du reagerer og tar valg så kan du også velge å gjøre ting annerledes. 

Ja, nå var jeg litt streng, men når du sier du har lav motivasjon så tenker jeg at det er en fin plass å starte når du forklarer som du gjør. Du kan jobbe med årsak og reaksjonsmønster og gå dypere i hvorfor du er tyngre enn du ønsker og har vært. Det har ihvertfall fungert for meg 😊

Anbefaler forresten å delta i veietrådene og tilhørende diskusjonstråd! Mange flotte damer i samme situasjon der! Det har hjulpet meg med innveiing 1 gang i uka ihvertfall 😊❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...