AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Min datter feiret nylig bursdagen sin og fikk bestemme ganske fritt hvem hun ville invitere. Hun inviterte de hun er mest med fra klassen og tre andre venner utenom. Jeg syntes dette hørtes greit ut og tenkte ikke mere på dette før jeg senere fikk melding fra moren til ei jente som gikk i klassen til datteren min på barneskolen og også vet hvem de tre andre som ble invitert er, men er ikke noe god venn med de. Hun mente at vi ikke burde tillat dette og at vi burde ha kontrollert hvem som ble invitert og at hun var veldig skuffet. Fikk denne meldingen i går og ble litt paff og visste ikke helt hva jeg skulle svare så det endte opp med at jeg beklaget dette. Nå lurer jeg på om det er vi som burde invitert eller om det er de som overeagerer? Bursdagen ble bare feiret som en slags filmkveld hjemme hos oss med pizza osv (Skal nevnes at jeg vet at denne jenta sliter litt sosialt) Anonymkode: 2e49a...e1e
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 På ungdomsskolen synes jeg man kan droppe klassefest. For en ungdom er det bare kleint å bli invitert som veldedighetsprosjekt. Anonymkode: 9d2ed...19e 14
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Har vært en hel del «bursdagsfest» tråder ute å går for tiden. Det er ingen der som egentlig sier så mye om hvor gamle barna er. Jeg mener at på barneskolen så gjør man alle eller ingen, evt. kjønnsdeling (joda er problemer med det også). Generelt gjør det veldig enkelt for å ikke at en eller to alltid skal havne utenfor. Men på ungdomsskolen, da begynner de å bli såpass store at de burde få lov til å bestemme selv. Men jeg kan forstå om kanskje denne kvinner er mor til et barn som ikke er førstevalget til noen reagerer på at «reglene» fra barneskolen ikke videreføres. For det er trist når noen havner utenfor. Anonymkode: c02db...4e4 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter feiret nylig bursdagen sin og fikk bestemme ganske fritt hvem hun ville invitere. Hun inviterte de hun er mest med fra klassen og tre andre venner utenom. Jeg syntes dette hørtes greit ut og tenkte ikke mere på dette før jeg senere fikk melding fra moren til ei jente som gikk i klassen til datteren min på barneskolen og også vet hvem de tre andre som ble invitert er, men er ikke noe god venn med de. Hun mente at vi ikke burde tillat dette og at vi burde ha kontrollert hvem som ble invitert og at hun var veldig skuffet. Fikk denne meldingen i går og ble litt paff og visste ikke helt hva jeg skulle svare så det endte opp med at jeg beklaget dette. Nå lurer jeg på om det er vi som burde invitert eller om det er de som overeagerer? Bursdagen ble bare feiret som en slags filmkveld hjemme hos oss med pizza osv (Skal nevnes at jeg vet at denne jenta sliter litt sosialt) Anonymkode: 2e49a...e1e Hun er 14 glemte å nevne det Anonymkode: 2e49a...e1e
Ulrikke Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Da vår datter begynte på ungdomsskolen utgikk "vanlige" feiringer for alle. Hvilket selvfølgelig innebærer at man inviteres i færre! Da hun fylte 13 (født sent på året) feiret hun hjemme hos oss med under 10 venninner, sammen med ei som har bursdag samme måned. Jentene var plukket fra ulike klasser på trinnet ut fra hvem de to som hadde bursdag ville ha med. Da hun fylte 14 feiret hun ikke. Hun droppet det, rett og slett. Tiden vil vise hva hun gjør når hun fyller 15 i høst, men type "hele klassen" er det ingen som har holdt på med på ungdomsskolen her (hun begynner i 10. nå). Som mor har jeg mye mindre oversikt over hvilke elever man burde ha ekstra i bakhodet nå, enn det jeg hadde på barneskolen, naturlig nok. Egentlig har jeg vel null oversikt når det gjelder andre enn de jeg prater med foreldrene til... Det gjør at noen selvfølgelig aldri vil bli invitert. Nå skal det sies at vår datter ikke har vært invitert mange steder hun heller, uten at det betyr at hun sliter sosialt. Men når de fleste inviterer 2-3 blir det selvfølgelig færre. Det vil være noen som aldri blir invitert, og det er klart det er vanskelig!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Heh, feirer ungene i dag bursdag utenfor nær familie i ungdomsskolealder? I min tid slutta vi vel i 4de klassen, før vi begynte å bruke det som påskuddte for å ta oss en fest i slutten av tenårene. Anonymkode: e7022...569 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Min datter ble overrasket av noen venninner på bursdagen hennes. Hun ble 14 år. Ser ikke problemer med det. De bestemmer selv hvem som ble invitert. Jeg fikk regningen da. På skolen så har de mange grupper som henger sammen. Så hadde vært unaturlig å invitere utenfor den gruppa. Anonymkode: 5ad98...c4b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min datter feiret nylig bursdagen sin og fikk bestemme ganske fritt hvem hun ville invitere. Hun inviterte de hun er mest med fra klassen og tre andre venner utenom. Jeg syntes dette hørtes greit ut og tenkte ikke mere på dette før jeg senere fikk melding fra moren til ei jente som gikk i klassen til datteren min på barneskolen og også vet hvem de tre andre som ble invitert er, men er ikke noe god venn med de. Hun mente at vi ikke burde tillat dette og at vi burde ha kontrollert hvem som ble invitert og at hun var veldig skuffet. Fikk denne meldingen i går og ble litt paff og visste ikke helt hva jeg skulle svare så det endte opp med at jeg beklaget dette. Nå lurer jeg på om det er vi som burde invitert eller om det er de som overeagerer? Bursdagen ble bare feiret som en slags filmkveld hjemme hos oss med pizza osv (Skal nevnes at jeg vet at denne jenta sliter litt sosialt) Anonymkode: 2e49a...e1e Når de er 14, bestemmer de selv. Jeg synes ikke «overreagere» er riktig her heller siden du sier at du vet at jenta sliter sosialt. Antagelig har ikke denne jenta blitt invitert i noen bursdager siden barneskolen, og moren er nok mest fortvilet. Hvis hun sliter, kan du jo spørre ungdommen din om det er mulighet for at de kunne inkludere henne mer i hverdagen. Ungdomsskolen kan være beintøff for mange. Anonymkode: 033c6...3d9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 På ungdomsskolen velger de selv tenker jeg, så lenge det ikke blir alle jentene unntatt 1 i klassen. Som regel vil man på ungdomsskolen ha venner mer på tvers av klasser/skoler og da er det mer naturlig å velge de man er med. Dersom man har et barn som sliter sosialt i den alderen bør foreldrene komme enda mer på banen, fremfor å beskylde andre for å utestenge. Når de er blitt 14 er de selv ansvarlig for å forme vennskap, og kan ikke forventes hverken å ha andre eller bli invitert som et veldedighetsprosjekt. Anonymkode: b97cf...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Har en sønn i 10. klasse. Han har ikke feiret bursdag på u. skolen. Men, noen har gjort det. Har ikke vært noen føringer fra foreldre på hvem som bør inviteres. Anonymkode: ebb9b...d5a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne "barnebursdager" er vel ikke særlig "normalt" etter at barna er ferdig med barneskolen? Det var i alle fall på denne måten da jeg gikk på skolen. Jeg hadde bursdag i januar, og inviterte HELE klassen fra 7. klassen til min bursdag. Men enkelte andre elever hadde ikke bursdag før i for eksempel september eller oktober eller november. Dermed gikk vi selvfølgelig første året på ungdomsskolen, når de skulle ha deres bursdag. Var jo samme kalender-året, og de ble jo like gammel som det jeg var i januar. Men likevel ble ikke JEG invitert til noe som helst lenger. Bare fordi vi hadde skiftet klasse-trinn (og skole) kort tid før deres bursdager. Anonymkode: 79f58...e6b Jo det er vanlig med feiring også på ungdomskolen Anonymkode: 83d34...2ea
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heh, feirer ungene i dag bursdag utenfor nær familie i ungdomsskolealder? I min tid slutta vi vel i 4de klassen, før vi begynte å bruke det som påskuddte for å ta oss en fest i slutten av tenårene. Anonymkode: e7022...569 Var det svar på spørsmålet som bøe stilt?? Anonymkode: 83d34...2ea
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 På ungdomsskolen bør man bestemme selv. Vennskap skjer på kryss og tvers av klasser og skoler i den alderen der. Om man skal begynne å invitere ut ifra hvem som går i klassen og ikke kan det fort gjøre mer skade enn nytte i relasjonene som ungdommene har mellom seg. Jeg tenker at det man kan gjøre som forelder er å snakke med bursdagsbarnet før gjestelisten skal settes og lett forhøre seg om f.eks. "er det noen som vil føle seg utenfor hvis du bare inviterer X, Y og Z?" osv. og prøve å bli enige om en god sammensetting, men uten at ungdommen føler seg overkjørt. Jeg tenker også at det er fint å snakke med ungdommene om noen på trinnet kanskje føler seg ensomme eller er mye alene, men det er ikke sikkert at bursdagsfeiringer alltid er det mest naturlige startpunktet for å inkludere/bli kjent med noen. Anonymkode: 47b0c...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå