Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd for å måtte føde alene!  Forrige fødsel var jeg helt avhengig av støtte og hjelp fra mannen min.

Vi har ingen til å passe barne vårt på ett år.  Nære venner og familie bor en dagstur med tog + fly unna.  Vi har bekjente her vi bor men ingen som kan passe barnet.

Planen er at svigermor kommer, men vi vet jo ikke når fødsel starter.  Sist ble det bom, og hun kom 5 dager etter fødsel. Men da var det ikke så krise.

Har tenkt å ta dette opp med jordmor på neste kontroll i uke 27.  Jeg kjenner noen som har fått innvilget KS pga fødselsangst, så det burde vel ikke være umulig.

Noen som har blitt eller kjenner noen som er blitt igangsatt av lignende årsaker.

Takk for alle svar.

Anonymkode: 00a54...161

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har fått innvilget igangsetting?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke det.

Anonymkode: 4a195...a98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja altså når er det ikke sykehusets oppgave å kompensere for at dere ikke kan legge kabal på privaten. De skal da vel ikke risikere skade på deg og barnet i magen ved å igangsette en fødsel fordi du ikke planla livet ditt bedre... Dette blir jo direkte farlig for deg og barnet ditt. Hva tenker du med 😵

Anonymkode: 6acb0...8e4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler nok på at du får igangsatt på det grunnlaget, men ta det likevel opp med jordmor - om ikke annet enn for å få snakket om det du er redd for. 

Kanskje ikke til mye hjelp, men jeg var selv livredd for å føde alene, allerede fra før jeg ble gravid. Endte opp med å føde alene likevel, fordi mannen ikke rakk fram. Det gikk veldig, veldig fint!!

Lykke til med det som kommer!:)

Anonymkode: f25ea...da8

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svigermor anledning å komme i god tid da?

Igangsatt fødsel vil jeg ikke anbefale med mindre det er strengt nødvendig.

Anonymkode: 58f3c...78e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja altså når er det ikke sykehusets oppgave å kompensere for at dere ikke kan legge kabal på privaten. De skal da vel ikke risikere skade på deg og barnet i magen ved å igangsette en fødsel fordi du ikke planla livet ditt bedre... Dette blir jo direkte farlig for deg og barnet ditt. Hva tenker du med 😵

Skade? Føler det er mer risiko rundt å få innvilget KS pga angst.  Enn å få innvilget igangsetting av lignende årsaker.

Ble igangsatt sist en uke før og det gikk helt fint.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Man blir igangsatt hvis man går på overtid.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke svigermor anledning å komme i god tid da?

Igangsatt fødsel vil jeg ikke anbefale med mindre det er strengt nødvendig.

Anonymkode: 58f3c...78e

Nei, hun har bare mulighet til å være her litt over en uke.  Og når vi ikke vet når fødselen blir, blir det vanskelig å vite når hun burde komme.

Ts

Skrevet

Jeg skjønner at dette plager deg voldsomt, men jeg tviler på at sykehuset kan hjelpe deg, du må gjerne spørre.

Her tror jeg det enkleste er å finne en person som barnevakt som dere stoler på i nærheten. Eventuelt hyr inn en egnet person for å være tilgjengelig som dere har sjekket referanser på. En ung pensjonist?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha med en doula? Du har møter på forhånd så dere blir kjent og får snakket om hva du trenger under fødselen. 

Anonymkode: f25a7...40c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke direkte farlig for ts og barnet. Hva tenker du med selv.. I blant annet USA er det nærmest standard å sette i gang fødsler allerede ved termin. 

I Norge får man ikke bestemme sånt selv, som regel, men det går an å spørre.

Anonymkode: 84dfe...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går barnet i bhg? I så fall går det an å spørre om en av de ansatte han er trygg på derfra kan stille opp. Det vet jeg om flere som har gjort.

Anonymkode: 84dfe...97c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var student og var i en lignende situasjon som deg, siden jeg og mannen bodde i en by vi ikke kjente noen. Spurte en av de ansatte i barnehagen og fikk ja 🙂

Du må gjerne spør, men jeg tviler svært sterkt på du blir igangsatt på dette grunnlaget. I tillegg er det ganske mange som har fødd alene siste halvåret pga koronavirus, og det taler neppe i din sak. 

Anonymkode: 5dc7e...d14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke nevne noe til jordmor nå. Vent til det nærmer seg og så "knekker du sammen", da får du lett henvisning til føden og de kommer til å sette deg i gang (vær saklig, med masse tårer og ikke fortell sannheten). 

Anonymkode: b1046...0c5

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var student og var i en lignende situasjon som deg, siden jeg og mannen bodde i en by vi ikke kjente noen. Spurte en av de ansatte i barnehagen og fikk ja 🙂

Du må gjerne spør, men jeg tviler svært sterkt på du blir igangsatt på dette grunnlaget. I tillegg er det ganske mange som har fødd alene siste halvåret pga koronavirus, og det taler neppe i din sak. 

Anonymkode: 5dc7e...d14

Barnet vårt går ikke i barnehagen, så det går ikke.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke nevne noe til jordmor nå. Vent til det nærmer seg og så "knekker du sammen", da får du lett henvisning til føden og de kommer til å sette deg i gang (vær saklig, med masse tårer og ikke fortell sannheten). 

Neste gang jeg er hos jordmor er jeg i uke 37, så det er ganske nærme.  Jeg skal også på ny vektkontroll i uke 36 på sykehuset (er hver 4 uke pga litt stort barn).  Burde jeg kanskje ta det opp med jordmor der, eller er det bedre å ta det med distriktsjordmor?

Men seriøst, jeg vet ikke hvordan jeg skal klare den psykiske påkjenningen av fødsel uten mannen min.  Så det er en ganske emosjonel krise om han må være hjemme med barnet.

Det er også derfor jeg blir å dra hjem raskest mulig etter fødsel.  For jeg kommer til å trenge mannen min sin støtte, og forrige barselopphold var rene marerittet!  

Jeg bare gruer meg til hele fødsel!  Hadde vært betryggende å ihvertfall ha kontroll og plan på en av faktorene, som når fødsel starter.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt går ikke i barnehagen, så det går ikke.

Neste gang jeg er hos jordmor er jeg i uke 37, så det er ganske nærme.  Jeg skal også på ny vektkontroll i uke 36 på sykehuset (er hver 4 uke pga litt stort barn).  Burde jeg kanskje ta det opp med jordmor der, eller er det bedre å ta det med distriktsjordmor?

Men seriøst, jeg vet ikke hvordan jeg skal klare den psykiske påkjenningen av fødsel uten mannen min.  Så det er en ganske emosjonel krise om han må være hjemme med barnet.

Det er også derfor jeg blir å dra hjem raskest mulig etter fødsel.  For jeg kommer til å trenge mannen min sin støtte, og forrige barselopphold var rene marerittet!  

Jeg bare gruer meg til hele fødsel!  Hadde vært betryggende å ihvertfall ha kontroll og plan på en av faktorene, som når fødsel starter.

Ts

Ta det rett med sykehuset, det er kun de som kan gjøre noe med det. Skyld på at du ikke klarer å gå gravid lenger, at du har stygge tanker og er redd for hva du kan finne på. Vil tro du lett får det innvilget da. Jeg fikk lett keisersnitt etter én samtale på sykehuset. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, tilsvar og avsporinger. 

Moonshine, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt litt på å ta det opp tidligere med jordmor, om hvor mye jeg gruer meg. Jeg har heller ikke turt å snakke med psykologen min om hvor redd/bekymret jeg er for fødsel. For jeg er litt redd for at de da vil tro jeg har fødselsangst og ønsker KS.  Jeg har vært inne å lest på fødselsangst, og kjenner meg litt igjen.  Men jeg ønsker ikke KS, jeg er livredd for å måtte ha KS!

Jeg er har større sjanse for å få fødselsdepresjon, og er bekymret for å få det om jeg må ha KS.  Jeg var også bekymret for det forrige gang, men måtte heldigvis ikke ha KS.

Men samtidig gruer jeg meg veldig til fødselen, og det blir bare mye verre når jeg ikke vet om min beste støtte ikke kan bli med.  Men tror at barseloppholdet har en god porsjon av skylden for at jeg gruer meg så.  Selve fødselen var egentlig grei, følte meg bare veldig redd og sårbar.  Mannen min ble bedt om å dra hjem flere ganger mens vi ventet på at jeg skulle bli klar, men han nektet for han så hvor redd jeg var.  

Derfor håpet på at noen har blitt eller kjenner noen som har blitt igangsatt pga bekymringer og redsel.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...