Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt noen innspill til hvordan årets julekabal kan løses. 

Jeg kommer fra en veldig tradisjonell familie, med mamma, pappa, og en søster. Min søster er nå gift og har to små barn (som jeg elsker å være sammen med!). Ettersom jeg har vært singel i flere år, har det blitt slik at min søster med familie arrangerer jul hvert år hjemme hos seg, og har hhv våre foreldre+meg og min søsters svigerforeldre på feiring annenhvert år. 

Men nå har jeg også samboer, og en bonusdatter, og vi har det helt supert som en samlet gjeng. 

I fjor feiret min samboers datter jul hos sin mor, mens jeg og min samboer feiret sammen med min mamma og pappa. Min søster feiret med mann, barn og mannens familie. 

Men min samboer pleier/ønsker å feire jul i år med sin søster og familien hennes (som han pleier de årene han har datteren sin). Så nå er jeg usikker på hva som er den beste løsningen i år (og dermed på lang sikt):

1) Vi feirer med hans familie - men da får jeg aldri feire julaften med min søster og tantebarn. 

2) Vi feirer med min familie - men da får min samboer og bonusdatter aldri feire julaften med hans søster og familie. 

3) Min samboer og bonusdatter feirer hos hans søster, jeg feirer med mine foreldre og min søsters familie - men da får jeg bare feire julaften med min samboer og bonusdatter annenhvert år.

4) Vi inviterer til julaften hjemme hos oss selv, og inviterer alle - men kommer nok til å tråkke på min søsters tær siden det er "hennes" jul og det er veldig viktig for henne - og mine foreldre kan bli tvunget til å velge. 

Noen tips? 

Anonymkode: ecea2...1b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står i litt samme dilemma. andre julen vår sammen, i fjor var vi hos hver vår familie. I år har vi kjøpt oss hus, venter baby 1 desember og har invitert min mor, stefar og mine søsken ( ikke gift/barn noen av de) samt hans familie hit. Vi bor i Østfold, samme gjør min familie, mens hans familie bor på Vestlandet. Tenker så lenge vi er samlet og har et lite barn så er det forståelse for at man kan bytte litt på hvor vi skal være. Om mine søsken får barn og det blir aktuelt å feire med de så er det hyggelig å reise hjem til de også. 

Anonymkode: 87ef8...f02

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg kanskje tenkt at du kan starte en ny tradisjon der f.eks. tredje juledag er "din" dag, der du inviterer hjem til deg. Da får du møtt alle i julen. Det er kanskje ikke så viktig å gjøre det akkurat på julaften? Eventuelt kan du jo spare noen av gavene til de som kommer til din feiring. 

Anonymkode: 6a783...232

• Liker 2
Skrevet

Snakk med søsteren din før du inviterer, kanskje dere blir enige om noe? Og jeg er enig med den over, det må kanskje ikke skapes nye tradisjoner på julaften? Julen består av flere dager. 

AnonymBruker
Skrevet

3

Anonymkode: 156c3...4a1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står i litt samme dilemma. andre julen vår sammen, i fjor var vi hos hver vår familie. I år har vi kjøpt oss hus, venter baby 1 desember og har invitert min mor, stefar og mine søsken ( ikke gift/barn noen av de) samt hans familie hit. Vi bor i Østfold, samme gjør min familie, mens hans familie bor på Vestlandet. Tenker så lenge vi er samlet og har et lite barn så er det forståelse for at man kan bytte litt på hvor vi skal være. Om mine søsken får barn og det blir aktuelt å feire med de så er det hyggelig å reise hjem til de også. 

Anonymkode: 87ef8...f02

Håper du forventningsstyrer litt om du skal arrangere jul med en nyfødt i hus.

Anonymkode: 156c3...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Det er urealistisk å tenke at man alltid skal feire annet hvert år med de respektive familiene, ta ett og ett år i gangen og forsøk å få feiret ca hver tredje jul med alle dine og deretter med alle hans. Innimellom kommer juler da noen har nyfødt baby, noen er syk, noen er på Gran Canaria osv. 

Ting ordner seg om man prater sammen og planlegger litt i god tid❤️

Anonymkode: d1ef7...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...