Gå til innhold

Altfor mange bilister ligger i venstre felt


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange forstår ikke at venstre felt skal brukes til forbikjøring. 
Hvis det ligger en bil i i 60 km/t i høyre felt, skal ikke bilen i venstre felt gjøre det samme. 
Hvis det kommer en bil bak med større fart en deg, skal han/hun slippe vedkommende forbi, ikke hindre.
Er det vanskelig å legge seg i høyre felt for å slippe bilen forbi?

Daglig opplever jeg slike situasjoner og det irriterer. Er ingen fartsbølle, men jeg ligger alltid noe over fartsgrensen, og da ligger jeg som regel i venstre felt. Det er ikke mulig når folk gir blaffen i regler.

Anonymkode: 9ec39...216

  • Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal man i det hele tatt ligge i venstre fil da? Kjøre forbi og så rett inn i høyre. 

Anonymkode: 865e3...abc

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om det er mye trafikk skal man jo bruke begge felt. 

Anonymkode: e8e30...ae6

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må le. Her har vi bare ett felt som vi alle må dele på. Det klarer vi fint. 

Anonymkode: 1252a...d06

AnonymBruker
Skrevet

Spørs på trafikken  det. I oslo er det f.eks ofte så mye biler at begge felt må brukes til vanlig kjøring.

Anonymkode: 848da...741

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det to-felts med 60 km/t???

Anonymkode: ead29...2d2

  • Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig mange forstår ikke at venstre felt skal brukes til forbikjøring. 
Hvis det ligger en bil i i 60 km/t i høyre felt, skal ikke bilen i venstre felt gjøre det samme. 
Hvis det kommer en bil bak med større fart en deg, skal han/hun slippe vedkommende forbi, ikke hindre.
Er det vanskelig å legge seg i høyre felt for å slippe bilen forbi?

Daglig opplever jeg slike situasjoner og det irriterer. Er ingen fartsbølle, men jeg ligger alltid noe over fartsgrensen, og da ligger jeg som regel i venstre felt. Det er ikke mulig når folk gir blaffen i regler.

Anonymkode: 9ec39...216

Er du en av moroklumpene som blinker og tuter når vi i venstre felt kjører i kø, som vi gjerne hadde sett gikk fortere?

(Sist jeg opplevde det, tok jeg bilnummeret. Det var da så ekstremt at vedkommende svingte inn foran meg og bremset, da jeg endelig hadde kommet forbi proppen. Audi, så klart. Bilen var eid av Audi Finans ett eller annet. For ordens skyld: Jeg prøver ikke å hindre folk som kjører fortere enn meg, selv om det er 40 km/t over fartsgrensen. Men jeg vil fram jeg også.)

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er det to-felts med 60 km/t???

Anonymkode: ead29...2d2

I Oslo. Og det heter 4-felts om det er to felt i hver retning.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo du som har misforstått, siden du tydeligvis tror at venstrefila er ditt personlige racerfelt. Du skriver at du som regel legger deg i venstrefeltet, og da bruker du det ikke til forbikjøring du heller, og fartsgrensa gjelder like mye der også. Regelen er at det skal brukes til forbikjøring, men når trafikken er så tett at det gir bedre trafikkavvilking å bruke 2+ felt, så skal man det. Det er sånne tullinger som deg som gjør at rushet varer en halvtime lengre enn nødvendig. 

Anonymkode: 80812...782

  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Feltet er for forbikjøring, og for at du skal få kjøre så fort du vil der? Det er samme fartsgrense i begge felt og det er forbikjøringsfelt også for deg.

I Oslo, feks på ring3, e18 og e6 er det ofte så mye trafikk at det er vanlig å bruke begge feltene.

Mener ikke at man skal ligge i venstrefeltet om det er normal trafikkflyt og man kan ligge til høyrefeltet, men det gjelder jo deg også. 

Innrømmer at jeg også ofte kjører litt over fartsgrensen og i venstre felt mer enn bare 1 forbikjøring. Men jeg ser sjeldent at folk ligger sakte i venstrefeltet, det er nesten aldri med mindre det er så mye trafikk at den må fordeles på feltene. Selv legger jeg meg tilbake i høyre om jeg ser at det kommer bil bak meg men om jeg allerede ligger 10-20 over fartsgrensen og det kommer en gjøk bak meg i 150 så flytter jeg meg ikke før det er trygt og plass i høyrefeltet, folk får roe seg ned. Presser heller ALDRI andre biler foran meg. Det er det som skaper farlige situasjoner!

Anonymkode: 9ecf2...0da

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når det er lite trafikk så legger jeg meg alltid over i høyre felt med en gang forbikjøringen er unnagjort. Men når det er mye trafikk så blir trafikkflyten veldig dårlig hvis jeg gjør dette. Da flyter trafikken mye saktere i høyre felt enn i venstre felt. Hvis jeg da legger meg til høyre når det er en åpning, så kan det være vanskelig å slippe inn i venstre felt igjen. Da må jeg bremse ned mens jeg venter på en åpning i venstre felt. Da blir det mye nedbremsing og aksjerelasjon og ujevn kjøring. Derfor virker det mest fornuftig for meg å bli liggende i venstre felt sånn at jeg kan følge flyten og holde et jevnt tempo.

Anonymkode: 30d9a...e4e

  • Liker 3
Skrevet
På 28.7.2020 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Veldig mange forstår ikke at venstre felt skal brukes til forbikjøring. 
Hvis det ligger en bil i i 60 km/t i høyre felt, skal ikke bilen i venstre felt gjøre det samme. 
Hvis det kommer en bil bak med større fart en deg, skal han/hun slippe vedkommende forbi, ikke hindre.
Er det vanskelig å legge seg i høyre felt for å slippe bilen forbi?

Daglig opplever jeg slike situasjoner og det irriterer. Er ingen fartsbølle, men jeg ligger alltid noe over fartsgrensen, og da ligger jeg som regel i venstre felt. Det er ikke mulig når folk gir blaffen i regler.

Anonymkode: 9ec39...216

Hvorfor ligger du alltid noe over fartsgrensen?

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS.

Veldig mange ligger lenge i venstre felt, og legger seg heller ikke inn til høyre når det er noen bak som skal forbi.

Dette er mye oftere et problem i Norge enn i andre land. Der "leser" de trafikken mye raskere. Nordmenn har et forbedringspotensiale akkurat her.

(Snakker selvsagt ikke om situasjoner der det er kø).

Anonymkode: c4f24...226

  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, Lisaaaaa skrev:

Hvorfor ligger du alltid noe over fartsgrensen?

Det er ikke ditt anliggende.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
On 7/28/2020 at 7:26 PM, AnonymBruker said:

Hvor er det to-felts med 60 km/t???

Anonymkode: ead29...2d2

E6 Oslo iallfall.

Anonymkode: 848da...741

Skrevet
Akkurat nå, maskinisten skrev:

Det er ikke ditt anliggende.

Det er alles anliggende at du kjører for fort, og utsetter andre for fare.

  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig med TS.

Veldig mange ligger lenge i venstre felt, og legger seg heller ikke inn til høyre når det er noen bak som skal forbi.

Dette er mye oftere et problem i Norge enn i andre land. Der "leser" de trafikken mye raskere. Nordmenn har et forbedringspotensiale akkurat her.

(Snakker selvsagt ikke om situasjoner der det er kø).

Anonymkode: c4f24...226

Du skriver at du ikke snakker om situasjoner der det er kø. Men ofte er problemet kø som oppstår ganske raskt, for eksempel fordi en trailersjåfør bestemmer seg for å kjøre forbi en annen trailer, og dette kan foregå i en hastighet som er lavere enn fartsgrensen. Bilister som havner bakerst i denne nyoppståtte køen, skjønner ikke alltid hva det er som foregår, siden de har hatt fri vei og har kunnet kjøre uhindret en lang stund. Da prøver de å pløye seg gjennom denne nyoppståtte køen av 5-6 biler pluss en trailer. Det var akkurat dette som var tilfellet i Audi-historien jeg har nevnt tidligere.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2020 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Hvor er det to-felts med 60 km/t???

Anonymkode: ead29...2d2

Veldig mange steder.

Anonymkode: a3820...e4a

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med TS, kjører selv på E6 til og fra jobb hver dag og er rimelig lei av å måtte ligge i 95 i 110 sonen på en dag med sol, klar sikt og tørre veier.

Situasjonen til jobb kl 0630-0700 så ligger lastebilene i 80-90 i høyre felt og trafikken flyter i 120 i venstre felt, alle er glade og kommer seg effektivt frem.

Utover dagen så kommer tydeligvis mange fra denne tråden ut i trafikken som drister seg ut på E6 for å ligge i 95 i 110 sonen. Dette er ca 5 kmt fortere enn hva lastebilene kjører i og da legger disse sjåførene seg ut og gasser kanskje på til 100 og blir liggende i venstre felt. Det er da umiddelbart en kø på 20+ biler som ønsker å ligge i 110-120 og det blir en trekkspilleffekt som resulterer i at køen bak kjører saktere enn lastebilene vi prøver å komme forbi.

Jeg ser nesten daglig at det ligger en løk først i køen, gjerne i en folkesuv av type rav4 eller qashqai, som tviholder på venstrefila med samme holdning som jeg leser i tråden her. Om det ligger en BMW eller tesla bak dere så slipp de forbi davel. Har det slått dere at 110 på deres speedometer kanskje er 103 på et annet speedometer?

Opplever også ofte å ligge bak en bil i 110-120 da det er åpent og to filer ledige frem til vi tar igjen en lastebil og vi legger oss ut i venstrefelt og da går hastigheten ned til 100-105. Det fenomenet skjønner jeg virkelig ikke.

Anonymkode: ee2b0...6e3

  • Liker 13
Skrevet

Enig med TS. Og når jeg ser mange av svarene her er det ikke rart det er et så stort problem. Haff. 

  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...