Gå til innhold

vaske vekk matfett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Trenger kjerringråd. 

Jeg holder på å rengjøre ventilator/kjøkkenvifte og det er selvsagt blitt tilgriset med gammel matfett over tid. Så dermed blir mitt naturlige spørsmål om hva er det mest effektive rengjøringsmiddelet som lett oppløser matfettet slik at det blir lett å vaske det vekk til slutt med en klut. 

Eddik er det riktig middel?

jeg har hatt delen i zalo og varmt vann en stund nå i en stor bøtte, men like fullt er det ikke lett å få det vekk. 

Anonymkode: ef76c...85f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salmiakk. Gjerne salmiakk + Zalo.

Anonymkode: 69cb9...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Pluss varme.

AnonymBruker
Skrevet

Putt filteret i oppvaskmaskinen. Gull og rent etterpå

Anonymkode: b9be3...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nja. Det er kanskje ikke oppvaskmaskinen. Det kommer an på hvor mye fett det er snakk om.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke filteret, det er del som skal holde filteret i. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja. Det er kanskje ikke oppvaskmaskinen. Det kommer an på hvor mye fett det er snakk om.

Den virker å være for stor til å kunne plasseres i oppvaskmaskin, samt dette er en del til ventilatoren.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for god ventilasjon.

Skrevet

Klut, varmt vann med salmiakk oppi. En liten kork på 2 liter vann holder ofte. Bytt vann og klut etter behov

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ta selve filteret å legge i vasken med zalo og salmiakk. Kan godt ligge 1 - 2 timer. Skurer så med oppvaskebørste, og lar tørke helt før det settes på plass (så gjør det på et tidspunkt når du vet det er lenge til neste matlaging). Selve ventilatoren vasker jeg med litt salmiakk på kluten, deretter rent vann.

Men min erfaring er at en ventilator som ikke er vasket jevnlig, og dermed meget skitten, er et ganske håpløst tilfelle om målet er å få det helt rent. Som med alt annet, gjelder det å vaske jevnlig.

Anonymkode: 00d57...6e0

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg pleier å ta selve filteret å legge i vasken med zalo og salmiakk. Kan godt ligge 1 - 2 timer. Skurer så med oppvaskebørste, og lar tørke helt før det settes på plass (så gjør det på et tidspunkt når du vet det er lenge til neste matlaging). Selve ventilatoren vasker jeg med litt salmiakk på kluten, deretter rent vann.

Men min erfaring er at en ventilator som ikke er vasket jevnlig, og dermed meget skitten, er et ganske håpløst tilfelle om målet er å få det helt rent. Som med alt annet, gjelder det å vaske jevnlig.

Anonymkode: 00d57...6e0

Filteret tørker raskere om du har det i stekeovn på 100 grader i en halvtime

Anonymkode: 49a4d...e43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...