AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Hvor mye kcal vil dere anslå er i en spaghetti bolgonese fra egon? takk! Anonymkode: 67c0c...add
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye kcal vil dere anslå er i en spaghetti bolgonese fra egon? takk! Anonymkode: 67c0c...add Hvor langt er et tau? Anonymkode: b3ea7...42d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #3 Skrevet 29. juli 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvor langt er et tau? Anonymkode: b3ea7...42d Dustete svar! Jeg vet ikke antall kalorier, ts, men spagetti er noe man bør holde seg unna hvis man har god grunn til å slanke seg. Er du normalvektig, og ikke sykelig overvektig, så er det helt ok med spagetti. Anonymkode: 8ebd1...ff7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #4 Skrevet 29. juli 2020 Det kommer an på hvor stor porsjonen er, og hvor mye fett det er i sausen. Anonymkode: 158fb...d5f
Pierre Gynt Skrevet 29. juli 2020 #5 Skrevet 29. juli 2020 (endret) Vanskelig å si eksakt, men man kan jo anta noe lignende: 100 g pasta = ca 350 kcal 150 g kjøttdeig = ca 360 kcal tomatsaus med div grønnsaker og sikkert litt tilsatt sukker = 150 kcal 50 g olje til steking og dryss (det er mye, men man kan forvente slikt på restaurant) = ca 450 kcal Ev. parmesan = 50 kcal Da er vi i sum oppe i 1350. Det er virkelig max - jeg vil tro det ikke er fullt så mye. Vi kan si 900-1300 kcal et sted. Endret 29. juli 2020 av Pierre Gynt 3
Tirius Skrevet 29. juli 2020 #6 Skrevet 29. juli 2020 3 hours ago, Pierre Gynt said: Vanskelig å si eksakt, men man kan jo anta noe lignende: 100 g pasta = ca 350 kcal 150 g kjøttdeig = ca 360 kcal tomatsaus med div grønnsaker og sikkert litt tilsatt sukker = 150 kcal 50 g olje til steking og dryss (det er mye, men man kan forvente slikt på restaurant) = ca 450 kcal Ev. parmesan = 50 kcal Da er vi i sum oppe i 1350. Det er virkelig max - jeg vil tro det ikke er fullt så mye. Vi kan si 900-1300 kcal et sted. Det høres veldig mye ut. Vi lager dette fra bunn hjemme og har regnet på alt, en vanlig porsjon da pleier ligge på rundt 500, maks. Min porsjon pleier havne på 300 men jeg er heller ikke storfan av middag og mye mat på en gang.
Pierre Gynt Skrevet 29. juli 2020 #7 Skrevet 29. juli 2020 22 minutter siden, Tirius skrev: Det høres veldig mye ut. Vi lager dette fra bunn hjemme og har regnet på alt, en vanlig porsjon da pleier ligge på rundt 500, maks. Min porsjon pleier havne på 300 men jeg er heller ikke storfan av middag og mye mat på en gang. Jepp, enig i at det er mye. Det er sannsynlig at porsjonen f.eks. er 75 g pasta og 100 g kjøttdeig f.eks. Så porsjonen jeg har skrevet over, er nok større enn man får på restaurant. Men jeg spiser ikke på egon, så jeg kjenner ikke porsjonstørrelsene der. Det som drar vesentlig opp, er uansett oljen. Vanskelig å vite eksakt hvor mye de bruker, men det er ikke usannsynlig at Egon bruker 50 gram på hele porsjonen, og det utgjør alene mer enn den lille porsjonen du spiser til middag. På restaurant har man andre måter å forberede maten på. F.eks. er det vanlig at man lager en basissaus i store kvanta - f.eks steker man løk, gulrot og selleri i store mengder olje først, og så tilsetter tomater og det andre. Når man så lager bolognese av dette, så kan steker man kjøttdeigen i egen olje, og så tilsetter man basissausen, så det akkumulerer til ganske store mengder etter hvert. I tillegg er det vanlig å drysse på litt olivenolje før servering. 50 gram olje er faktisk ikke så mye. Det er bittelitt over en halv dl. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå