AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Ja det lurer jeg på. bodd noen år med maksimalt sokkedrepende gulv og har små hull i nesten alle sokkene mine. Store hull i resten 🤪 jeg føler at det er drastisk å kaste sokker på grunn av et lite hull? Hva med miljøet? Hva med resten av sokken som er helt fin? Eller er det min indre hoarder som snakker? Anonymkode: 4c419...3d3
Minya Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 (endret) Kommer helt an på sokkene og hvorvidt det er hensiktsmessig å stoppe dem i stedet. For øvrig er det ikke så farlig for meg om sokkene er utseendemessig like, så lenge de er like ellers. Har du én sokk som er fin i et sokkepar og en annen fra et annet par som er komformessig og størrelsesmessig like, så kan du like gjerne pare dem opp og kaste de som har hull. Edit; Det kommer også veldig an på hvor på sokken hullet er, er det under foten kan en stopping føles ut som om du har stein i skoen, eller tråkker rundt på smuler, det takler jeg ikke selv, så da får heller sokken gå. Endret 28. juli 2020 av Minya
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Å stoppe sokker kan anbefales som avslappende håndarbeid. Liker det jeg. Anonymkode: 91fcb...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Hvorfor bruker du ikke tøfler hvis gulvet er så flisete? Anonymkode: b4774...422 4
bundaberg Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Jeg kaster sokker hvis det er hull i dem. Et tegn på at jeg må kjøpe nye par. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Sokker (og annet slitt tøy) skal resirkuleres. Lever til Fretex/Uff Skal ikke kastes i søpla. Jeg ville kjøpt et par tøfler med såle. Anonymkode: 0049e...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Kaster om det ikke er noe hjemmestrikket. Anonymkode: c4604...3c9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sokker (og annet slitt tøy) skal resirkuleres. Lever til Fretex/Uff Skal ikke kastes i søpla. Jeg ville kjøpt et par tøfler med såle. Anonymkode: 0049e...8dc Når det kommer til ødelagte klær er det mye tvetydig informasjon ute og går. På sortere.no står det at ødelagte tekstiler både kan og ikke kan kastes i restavfall, og det på en og samme side. Fretex vil for tiden ikke ha ødelagte klær. Uff vil ha klær til ombruk, tekstilavfall er restavfall sier de. Men de kan ta jobben og sortere riktig for deg...... Her jeg bor har vi også en lokal organisasjon som tar i mot tekstilavfall, og de tar imot både brukbare og ikke brukbare tekstiler. Tekstil skal ikke i restavfall sier de. Hva de ulike butikkene som tar imot sier vet jeg ikke. Men er uansett ikke godt å vite hva man skal gjøre og ikke gjøre. Anonymkode: 409da...6ab 3
Karve Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Noen sokker i bomull blir tatt vare på. Synes de er veldig gode å bruke når jeg pusser ridestøvler, og liker å bruke ødelagte sokker når jeg maler inne. Da gjør det ingenting om jeg skulle komme til å søle på sokkene. Raggsokker stopper jeg så sant det lar seg gjøre. Noen ganger er hullene rare eller store og sokkene blir ubehagelige å ha på når de stoppes. Nylonstrømpebukser tar jeg alltid vare på - de er kjempegode å bruke til å polere ridestøvler etter puss. Alle andre sokker (ridestrømper, ullsokker som ikke er raggsokker, kosesokker) kastes tvert. Det er ingen organisasjoner eller liknende i området som vil ha hullete og flekkete klær. Har vurdert å lage dukker til niesene mine med oppbrukte sokker, men det har foreløpig bare blitt med tanken.
Boetica Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 Raggsokker stoppes, bomullssokker bruker jeg til skopuss, så kastes de etterpå. Får polert skoene så fint med hånda inni.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 Kommer an på sokkene, hvis resten av sokken er hel og fin og god, ja. Men bruker også to par bomullsokker ofte og er det hull havner de under et par uten hull. Nå bruker ikke jeg tynne sokker som ankelsokker, de vet jeg ikke om jeg hadde lappet. Og hvis Fretex har blitt så fine på det at de ikke sender slitte klær til resirkulering får jeg finne noen som fortsatt gjør det for fremtiden. Tekstiler skal ikke kastes. Selv sokker skal resirkuleres. Anonymkode: fbb93...33d
Fru Uperfekt Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 På 28.7.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev: Ja det lurer jeg på. bodd noen år med maksimalt sokkedrepende gulv og har små hull i nesten alle sokkene mine. Store hull i resten 🤪 jeg føler at det er drastisk å kaste sokker på grunn av et lite hull? Hva med miljøet? Hva med resten av sokken som er helt fin? Eller er det min indre hoarder som snakker? Anonymkode: 4c419...3d3 Om jeg var deg ville jeg vurdert tøfler/slippers inne og fiksing av gulv. Bøter om det er ullsokker men sjeldent/aldri bomullssokker. Klær bøter jeg om det er hensiktsmessig 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 På 28.7.2020 den 22.44, Boetica skrev: Raggsokker stoppes, bomullssokker bruker jeg til skopuss, så kastes de etterpå. Får polert skoene så fint med hånda inni. Anbefaler nylonstrømper til skopuss det er gull
Whistler Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Hvis alle sokkene er helt like er det null stress med hull i sokker. Kaster etterhvert, men siden de er like er det nok å kaste den med hull i. Det blir par av de igjen når neste sokk ryker eller blir spist i vaskeprosessen.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 Jeg kaster dem i uff-containeren. Sokker med hull i kan bli til pussefiller i industrien. Så det er jo ikke miljøsvineri da. Kan forøvrig anbefale innesko så du slipper å hele tiden få hull i sokkene. Anonymkode: 1c0d0...25e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 Bruk innesko:) Så langt det lar seg gjøre, så får jeg mamma til å stoppe/reparere ullsokker/strikkasokker Det er blitt en running gag hvor jeg tar dem med, stikker fingra gjennom hullet og sutrer mammaaaa...! Det er mest på kødd altså, hun vet at jeg syr osv. og kan gjøre det selv, men hun har så dårlig helse og hun føler seg nedfor for at hun aldri kan hjelpe meg med noe. Så, jeg ber om hjelp til å stoppe sokker for det klarer hun:) Men nå tror jeg ikke at jeg har flere med hull i, tok kun med et par av gangen for at det skulle holde lenge:P Sånne vanlig bomullssokker blir det ofte filler av hos meg, til bilen, til skopuss osv., resten gir jeg til stoffresirkulering i konteinere. Anonymkode: ab172...316
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 Ja, mine sokker koster type 200kr+ pr par. Om det blir hull på størrelse med ca et kronestykke blir det lappet. Anonymkode: 10919...265
Gjest TheCatLady Skrevet 1. august 2020 #19 Skrevet 1. august 2020 Vanlige sokker kaster jeg ja. Om de er strikket så kaster jeg dem ikke. Da er det mer verdt å stoppe dem. Hadde faktisk ikke tenkt på at sokker kunne leveres inn, men da vet jeg det
Jentegutt Skrevet 2. august 2020 #20 Skrevet 2. august 2020 På 30.7.2020 den 20.37, AnonymBruker skrev: Ja, mine sokker koster type 200kr+ pr par. Om det blir hull på størrelse med ca et kronestykke blir det lappet. Anonymkode: 10919...265 Hva type sokker bruker du ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå