Gå til innhold

Menn fra Libanon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Matchet nylig med en mann fra Libanon. Han bor i Norge , men bodd her i 5 år.. jeg er litt skeptisk pga han er derifra, pga sjalusi osv.. har mye dårlige erfaringer med muslimske menn.. Noen som har erfaringer med libanoske menn? Vil gi han en sjanse..

Anonymkode: 8de84...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har erfaring med mann fra Syria, og en fra nordafrikansk land. De e sjalu ja. Spørs hvor seriøs du ønsker å være med han? Har du dårlig erfaring med muslimske menn er det nok bare å styre unna, hadde gjort det før det går for langt og følelsene blir sterkere.. Vanskelige å komme seg bort da. Snakker av egen erfaring her. Var frem og tilbake i 3 år med meg og min ex fra Syria, stor psykisk påkjenning. 

Men for all del, de er kjekke og "varme" kontra en del norske menn som er mer kaldere! Litt sjalu er jo ingen problem men kommer det til ett punkt der de skal kontrollere deg er det bare å komme seg bort. 

Lykke til

Anonymkode: 160ac...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matchet nylig med en mann fra Libanon. Han bor i Norge , men bodd her i 5 år.. jeg er litt skeptisk pga han er derifra, pga sjalusi osv.. har mye dårlige erfaringer med muslimske menn.. Noen som har erfaringer med libanoske menn? Vil gi han en sjanse..

Muslimske menn er det best å styre langt unna.

Anonymkode: 0dac9...d10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muslimske menn er det best å styre langt unna.

Anonymkode: 0dac9...d10

Er mange som er bra, men det avhenger av når de kom til Norge. Jo eldre de er og jo kortere i Norge jo mer tilhørighet ligger til hjemlandet. Om de kommer til Nore som ungdommer eller som barn så har de fleste blitt mer norske enn muslimske og gir faen i religion. 

Anonymkode: 17b10...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde styrt unna. Mye elendighet i Libanon. Er han kristen skulle jeg vurdert det. 

Har vært sammen med en som var født i Iran, han var kjempefin. Oppvokst i Norge, ikke religiøse foreldre. 

Anonymkode: df262...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.7.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Hadde styrt unna. Mye elendighet i Libanon. Er han kristen skulle jeg vurdert det. 

Har vært sammen med en som var født i Iran, han var kjempefin. Oppvokst i Norge, ikke religiøse foreldre. 

Hvilken by bodde du/dere i når du var sammen med han?

Anonymkode: ddd03...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Styr unna libanesere. De er kjent for å være lure blant arabere. Styr også unna alle med kun oppholdstillatelse. 

Hilsen en araber. 

Anonymkode: 8841d...b45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shia har lov til å ljuge så de lyver så det renner og vil ikke ha noe seriøst pga at storklanen av familien ikke tåler andre enn libanesere. De er ikke regnet for å være elte arabere blant arabere, men er wannabe. Falske mennesker rett og slett. Det fins dig hederlige unntak såklart. 

Anonymkode: 01abd...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at du skal gi ham en sjanse da, blir så dumt å avvise noen pga antatt personlighet. Du vet jo ikke hvordan han er. Jeg kjenner flere libansere, og de er fine mennesker. 

Anonymkode: 2fbce...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sammen med en fra et muslimsk land, men familien er veldig liberale. Iallefall min kjæreste,han har bodd i Norge siden han var stort barn/ tenåring. Han sier også at han er kristen.

Det som har skjedd etterhvert i forholdet vårt, er at jeg føler han ikke var helt ærlig på hvor kulturelt preget han er fra hjemlandet. Det kom liksom litt mer og mer frem etterhvert, og nå har vi bodd sammen en stund, og når jeg tenker tilbake på mannen jeg møtte vs nå er det endel endringer.

Jeg merker at familien har mye makt og plass. F.eks ringer han dem plutselig mye, det gjorde han nesten aldri i starten.

Han kan velge å sitte 5 timer i tlf hver kveld på rekke og rad, istedenfor å være med meg. Det synes jeg er VELDIG rart. Spesielt fordi han aldri gjorde dette i starten.

Jeg merker også at han kan snu om på våre planer og nesten gå imot meg, hvis familien har ytret andre ønsker. Dette har sjokkert meg. Her i Norge er vi jo mer vandt med at man tar avgjørelser med sin partner i sitt hjem. Svigers er ikke med på å bestemme liksom.

Jeg merker også at på større familiesamlinger synes de det er helt greit å samle seg i mannegrupper og snakke 10 timer i strekk på sitt språk, uten å engang løfte blikket mot kjærestene og barna sine. Og reagerer du kan de bli irritert. Der har jeg merket et sterkt snev av gammeldagse tendenser. Ikke forstyrr the man talk liksom 

Jeg føler også han reagerer irrasjonelt på min oppførsel iblant. Jeg tror han er mer indoktrinert på underdanige kvinner enn jeg var klar over. Å si ifra om helt vanlige ting( for meg som nordmann er vanlig) kan bli en stor provokasjon for han. Ting jeg har sett min mor si ifra om, søster, venninner til sine menn, og mennene tar det helt fint, det samme kan gjøre han så provosert at det kan ødelegge hele kvelden.

Han er også veldig egoistisk når det kommer til jobben. Tar plutselig på seg en hel masse jobb og driter i å forhøre seg med meg. Noen ganger fordi han må hjelpe familie med penger. Det trumfer meg.

Jeg vil alt i alt si at det er utfordrende. Men nå har jeg kun nevnt det negative. Det positive finnes det mye av også. Jeg har lært meg å leve med endel av kulturforskjellene. Jeg tror jeg må bare akseptere det, for han er jo faktisk fra et annet land hvor ting foregår litt annerledes.

Jeg ser at han prøver å tilpasse seg oss også, og jeg tror han på mange måter føler seg veldig norsk også. Og er det på mange mange måter. Men det er sikkert vanskelig å stå med en fot i Norge og norsk kjæreste, og den andre i sitt hjemland hvor foreldra hans er 100% inn i kulturen der.

Jeg kan ikke kreve at han mister hele sin identitet. For familie er ekstremt viktig for dem. 

Ingen gode svar til deg, tror bare du må prøve. Jeg har iallefall gitt deg noen eksempler på hva som har vært utfordrende for meg. 

Anonymkode: d59f9...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken by bodde du/dere i når du var sammen med han?

Anonymkode: ddd03...fd0

I Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2020 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Du kan glemme å si Libanesiske menn. Om du leser deg litt opp på Libanon så vil du oppdage at det er mange forskjellige religiøse grupperinger over hele landet. Spesielt i nord og områdene rundt Beirut, ja egentlig helt opp til grensen mot Israel i sør.

Det er alt fra Muslimer, drusere, kristne etc. En ting har de nok felles, de har langt ifra samme kvinnesyn og kultur som vi har i Norden. Dette kan du ikke vite før du har truffet vedkommende, eller det er ikke sikkert du får vite det da heller. De kan lett sjarmere og er playere så det holder, de kan late som de er sekulære, men har med seg tonnevis av kultur fra landet som frontkolliderer med norsk kvinnesyn. Dette vil du neppe oppdage før du har truffet vedkommende en del ganger, ofte ikke før du lever sammen med han.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Antiviruset skrev:

Du kan glemme å si Libanesiske menn. Om du leser deg litt opp på Libanon så vil du oppdage at det er mange forskjellige religiøse grupperinger over hele landet. Spesielt i nord og områdene rundt Beirut, ja egentlig helt opp til grensen mot Israel i sør.

Det er alt fra Muslimer, drusere, kristne etc. En ting har de nok felles, de har langt ifra samme kvinnesyn og kultur som vi har i Norden. Dette kan du ikke vite før du har truffet vedkommende, eller det er ikke sikkert du får vite det da heller. De kan lett sjarmere og er playere så det holder, de kan late som de er sekulære, men har med seg tonnevis av kultur fra landet som frontkolliderer med norsk kvinnesyn. Dette vil du neppe oppdage før du har truffet vedkommende en del ganger, ofte ikke før du lever sammen med han.

Antivirus har svart riktig ... jeg har vært gift med en muslimsk mann i min tid... det gikk ikke bra. De er vant til å ha kontroll over damene. Spesielt etter man er gift da tilhører man mannen som har kontroll på d meste. Nå vet jeg ikke hvordan menn er fra Libanon er. Min eks er liberal blitt etter mange år i Norge men når d kommer til forhold og hans nye ektefelle har hun ingenting hun skulle sagt. Jeg skygger alt på dating med muslimske menn og de med alt for forskjellig kultur fra oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bente1234 skrev:

Antivirus har svart riktig ... jeg har vært gift med en muslimsk mann i min tid... det gikk ikke bra. De er vant til å ha kontroll over damene. Spesielt etter man er gift da tilhører man mannen som har kontroll på d meste. Nå vet jeg ikke hvordan menn er fra Libanon er. Min eks er liberal blitt etter mange år i Norge men når d kommer til forhold og hans nye ektefelle har hun ingenting hun skulle sagt. Jeg skygger alt på dating med muslimske menn og de med alt for forskjellig kultur fra oss. 

Kjenner forholdene i Libanon veldig godt, så jeg kan uttale meg om det :)  Det mange ikke forstår er den enorme kulturforskjellen som er der, og slik vi har det i Norge. Selv om mennene ikke er veldig religiøse så er de flasket opp med mannen er familien sitt overhode og kvinnen skal adlyde. Det er bare litt av bildet, for kvinnene i Libanon er også sterke. De styrer innad i familien etter gitte forutsetninger. Mannen kan hore rundt, gjør kvinnene det samme er de ferdige. Familien står alltid sterkt og går foran individet. Det er så mye som frontkolliderer med nordisk kultur. Noen av mennene kan tilpasse seg i Norge også helt sikkert, men treffer man en voldelig mann som bruker vold til å korrigere kona og barna er man ille ute! Og det er faktisk en del av kulturen i disse landene også, ikke blant alle menn, men hos mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Antiviruset skrev:

De skjuler kulturen til du har flyttet inn og blitt varm i trøya ja. Da kommer det ene etter det andre frem. Men det er ikke alltid ting som nødvendigvis trenger ødelegge forholdet, spørs hva man selv er villig til å leve med. Men det er uhyre viktig å være forberedt på det, for opplevelsen i seg selv kan være tøff 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Antiviruset skrev:

Kjenner forholdene i Libanon veldig godt, så jeg kan uttale meg om det :)  Det mange ikke forstår er den enorme kulturforskjellen som er der, og slik vi har det i Norge. Selv om mennene ikke er veldig religiøse så er de flasket opp med mannen er familien sitt overhode og kvinnen skal adlyde. Det er bare litt av bildet, for kvinnene i Libanon er også sterke. De styrer innad i familien etter gitte forutsetninger. Mannen kan hore rundt, gjør kvinnene det samme er de ferdige. Familien står alltid sterkt og går foran individet. Det er så mye som frontkolliderer med nordisk kultur. Noen av mennene kan tilpasse seg i Norge også helt sikkert, men treffer man en voldelig mann som bruker vold til å korrigere kona og barna er man ille ute! Og det er faktisk en del av kulturen i disse landene også, ikke blant alle menn, men hos mange.

Er det det samme i Iran? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det samme i Iran? 

På mange måter ja, uten at jeg kjenner forholdene der veldig godt. Det er nok sekulære menn og kvinner der også i stort antall. Det betyr bare ikke når religionen der styrer alt og har gjort det nesten hele landet sitt historie. Da er kulturen gjennomsyret av et kvinnesyn som ikke passer sammen med vestlige verdier. For å si det slik, det er slik i de aller fleste land utenfor den verden vi regner som vestlige land. Det er faktisk nødvendig også på mange måter. For der er det ikke noe velferdsstat som står og tar i mot deg når du blir skilt eller familien støter deg ut, eller noe annet skulle skje deg. Familien er "velferdsstaten" og ingen kan regne med hjelp utover dette. Klart at dette da blir deretter.  Det var jo ganske likt i Norge også  til et godt stykke ut på 1900 tallet. Til rikdommen kom, og vi fikk velferdsstaten som kunne ta vare på individ som falt igjennom, og kvinnene kunne jobbe og ta vare på seg selv om familien gikk i oppløsning. Faller velferdsstaten sammen er veien kort tilbake til samme tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer i hvertfall med Egypt. Jeh gar sett kulturen der fra innsiden da jeg har vært der mange ganger og er der fortsatt men jeg føler meg mer fri en resten av damene der nå som jeg er skilt. Og Egypt er det sånn at menn kan gifte seg på nytt og på nytt. Damene har som regel ikke noe valg enn å flytte tilbake til foreldrene sine. Vet f.eks en tante til mine barn. Er utdannet lege men ektemannen var religiøs og HiN skulle være hjemme. Ekteskapet går dårlig men hun har jo ikke noe sted å dra og utdanningen har blitt utdatert der. Hele framtiden ødelagt pga giftemål. Men enig i at innad i familiene kan damene stå sterkt og funker som meglere de eldste. Samtidig er yngre og eldre generasjon veldig flinke til å ta vare på hverandre. Familiene er solide og støtter hverandre i alt. Jeg er fortsatt vel tatt imot der og føler meg trygg ilag med familiene til min eks. Og vet og at jeg må innrette meg etter dem når jeg er der. D er rett og rimelig og de legger seg ikke borti hva jeg gjør her. Så for min del er det en verdi å kjenne to kulturer. Setter utrolig stor pris på å få være dame i Norge og være fri og frank. Det er etter man er gift man vil merke forskjellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Antiviruset skrev:

På mange måter ja, uten at jeg kjenner forholdene der veldig godt. Det er nok sekulære menn og kvinner der også i stort antall. Det betyr bare ikke når religionen der styrer alt og har gjort det nesten hele landet sitt historie. Da er kulturen gjennomsyret av et kvinnesyn som ikke passer sammen med vestlige verdier. For å si det slik, det er slik i de aller fleste land utenfor den verden vi regner som vestlige land. Det er faktisk nødvendig også på mange måter. For der er det ikke noe velferdsstat som står og tar i mot deg når du blir skilt eller familien støter deg ut, eller noe annet skulle skje deg. Familien er "velferdsstaten" og ingen kan regne med hjelp utover dette. Klart at dette da blir deretter.  Det var jo ganske likt i Norge også  til et godt stykke ut på 1900 tallet. Til rikdommen kom, og vi fikk velferdsstaten som kunne ta vare på individ som falt igjennom, og kvinnene kunne jobbe og ta vare på seg selv om familien gikk i oppløsning. Faller velferdsstaten sammen er veien kort tilbake til samme tilstanden.

Høres veldig logisk ut ja. Takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...