Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som feks MÅ ha den nyeste mobilen og kjøre fin bil til tross for at hun sier hun ikke har god råd. Merkeklær... Til barna også. 

En annen venninne som kjører samme stilen har en lommebok full av kredittkort. 

Jeg bruker ikke kredittkort, har et til krisetilfeller men har så langt ikke trengt å ta det i bruk. Og vi sparer hvis det er noe vi har lyst på. Vi lærer også barna dette. 

Likevel kjenner jeg at jeg blir litt sjalu når venninnene mine drar til Syden for andre gang på få mnd, kjøper seg ny stor råflott sofa eller kjører rundt i store glis mens jeg kjører en slitt gammel bil. 

De møter liksom aldri veggen, til tross for at de har holdt på sånn i årevis. Hører aldri noe om at de må selge ting osv for å få inn litt penger.

Jeg og samboer har ikke verdens beste råd, men vi klarer oss fint og spesielt han er veldig flink når det kommer til økonomi, budsjett, sparing osv. 

Hvis jeg ser på familiene våre (mine og mine venninners) så syns jeg ikke de virker noe mindre lykkelige enn oss. 

Nesten så jeg har lyst til å ta i bruk et kredittkort og skjemme meg selv/oss bort litt. Flere som av og til tenker sånn? 

Anonymkode: 1b13a...eb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på, lever bare en gang 😏 Bare pass på at det ikke går helt over styr... 

Anonymkode: b9b64...90a

Skrevet (endret)

Vel. 

Med tanke på hvilken forbruksgjeld som finnes i befolkningen, og tilhørende problemer med å betjene denne som mange har, så er det lite å misunne. Ofte går det alt for langt, man opprettholder et forbruk i et forsøk på å holde fasaden, da det sitter veldig langt inne for mange å innrømme at de har et problem. Fordi det er overveldende, fordi det er skambelagt, fordi man mister oversikten, og fordi de til slutt vet det går til H.. uansett hva de gjør. Mange går veldig langt i å skjule hvordan de får det til. Og til slutt, det kan ta årevis, så møter man faktisk veggen, selv om det ikke kan se sånn ut for omgivelsene.

Å ha ressurser, handler ikke bare om tilgjengelige midler i øyeblikket. Det handler også om å ha evne til å leve etter den inntekten man har, tenke konsekvenser på ikke bare kort, men også lang, sikt, og å ta ansvar. Og å klare å opprettholde en sunn personlig økonomi over tid, og sette næring etter tæring.

Har du noen gang møtt et menneske i dyp økonomisk krise, når bobla sprekker etter å ha levd over evne og etablert dyre vaner over mange år? Når de skamfullt må fortelle at de ikke klarer rentene på flere hundre tusen i måneden engang. At de ikke vet hvor mange kreditorer de har. Når de ikke får sove lenger. Når de utvikler angst og slutter å åpne posten eller ta telefonen. Når tanken på økonomi overskygger alt, fordi man lurer på hvordan man skal klare å kjøpe mat til barna sine framover. Når man ikke klarer å være en god forelder mer. Når man blir syk. Når huset må tvangsselges, og det er tvangstrekk og namsmann, og man må leve i all overskuelig framtid på fastsatte normer for livsopphold mens man gjør opp det man kan? Når gjelden er gammel nok til å få en gjeldsordning, that is. Det er, helt seriøst, ingenting å misunne. 

Endret av Søgni
  • Liker 7
Skrevet

Kredittkort er helt gull for dem som vet å bruke det riktig. De fleste flyreisene mine er gratis, fordi jeg har tjent opp poeng via Norwegian-kortet. 

Hvis du vil ha ny bil kan du lease istedenfor å kjøpe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er en sammenheng? Hva tjener venninnene dine, og ektefelle? Heldige med boligkjøp? 

Jeg lever godt og dyrt, og har samtidig veska fullt av kredittkort. Kick-back kort for bensin og for ulike varer, kort med ekstra god forsikring når jeg er på reise, med mer. Alt betales med kredittkort, og alt betales ned på fristen. Og kan love at alle pengene jeg bruker er tjent i forkant da økonomien er solid - uten at jeg går rundt og snakker om det. 

Anonymkode: 177b3...458

• Liker 1
Gjest Forumhei
Skrevet

Nei takk, eneste gjelden jeg syntes er grei er boliglån. Billån er den eneste ufornuftige tingen jeg unner meg, kjøper lite kjørt bruktbil 50 000-60 000 km, Max 350 000kr for bilen og kjøre den til den ikke er noe særlig mer 10-12 år. Da selger jeg den for rundt 60-70 000 og kjøre på med ny bil🤠. Skal helst være rav 4 eller annen bra SUV❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke leve på kreditt i det uendelige. Hva om sammenhengen er en annen, som allerede nevnt her, kanskje de har høyere inntekt enn deg, en annen inntektskilde? "Ikke god råd" kan bety så mangt. Kanskje de mener ikke god råd sammenlignet med Røkke, eller ikke så god råd som de skulle ønske, eller ikke sitter igjen med så forferdelig mye penger - etter at de har betalt for all luksusen? Eller kanskje det er en høflighetsfrase, for at du ikke skal føle deg fattig sammen(lignet) med dem? Husk at det er forskjell på "høy inntekt" og "god råd" (selv om jeg selv har vært slurvete med bruken). Man kan sose bort millioninntekter og sitte igjen som en tigger - klarer dere dere fint, har dere per definisjon god råd, selv om inntektene deres ikke er spesielt høye. 

Anonymkode: 1d3b0...e39

Skrevet

Ikke sammenlign deg med de. Og ikke bruk penger su ikke har for å føle du er på nivå med de. Du vet ingenting om deres økonomiske situasjon, kredittgjeld osv. 
vær stolt av at dere har kontroll på økonomien og har vettet i behold når det gjelder penger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at det er over evne? Kanskje de har evne? 

Anonymkode: a293a...08c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

luksusfellen here they come

Anonymkode: 3801b...0db

AnonymBruker
Skrevet

De lever jo tydeligvis ikke over evne, da, siden alt går rundt for dem..

Hva har kredittkort med dette å gjøre? Jeg bruker utelukkende kredittkort, og har minst fem av dem, som jeg bruker ulike steder for å benytte meg av alle de ulike cash-backløsningene og tilbudene. 

Jeg betaler hele regningen hver måned, og betaler dermed aldri et øre i renter. 

Å bruke kredittkort er ikke det samme som at man faktisk opparbeider seg lån. Betaler man hele regningen hver måned, er det ikke noe annerledes enn å bruke et vanlig debetkort - med unntak av at man gjerne får en god del rabatter. 

Her er du nok bare godt gammeldags misunnelig. Skjerpings. 

Anonymkode: fab42...b81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mulig hun sier de har dårlig råd slik at hun kan være gjerrig blant venner slik at hun har mer penger til overs til eget bruk...

Anonymkode: 8b926...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen kan være usynlig på de som lever fra hånd til munn og bruker alt de tjener. Boliglånet makses hele tiden og når de når pensjonsalder er det banken og ikke de som eier boligen. Mens en fornuftig person har da nedbetalt hele boligen og er millionær som pensjonist med dertil frihet. Der kommer forskjellen frem. Når inntekten halveres. 

Anonymkode: 90de9...ace

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen kan være usynlig på de som lever fra hånd til munn og bruker alt de tjener. Boliglånet makses hele tiden og når de når pensjonsalder er det banken og ikke de som eier boligen. Mens en fornuftig person har da nedbetalt hele boligen og er millionær som pensjonist med dertil frihet. Der kommer forskjellen frem. Når inntekten halveres. 

Anonymkode: 90de9...ace

Men fortsatt forstår jeg ikke hvorfor det er selvmotsigende? 

Vi har jo regnet på dette med pensjon, da vi kun vil få 50% av lønn ved pensjonsalder. Det spares i en kombinasjon av globalt indeksfond (lavrisiko), ASK og ulike høyrisikofond. Så langt har det kastet vanvittig godt av seg da vi startet tidlig. Så langt betaler vi normert ned på lånet, men jeg er ikke redd for å trekke opp på lånet igjen om vi ønsker det, da pensjonssparingen vil dekke lønnstapet vårt. 

I og med at vi har spart riktig og med god avkastning, har vi god råd og kan bruke en del på "luksus". Men fortsatt med full kontroll inn mot pensjonsalder. 

Ei venninne vet at det venter en arv på 10+ millioner, da behøver hun ikke å tenke like mye på pensjonssparing som jeg må. 

Man vet rett og slett ikke nok om andres økonomi til å synse slik det gjøres i denne tråden. Mitt inntrykk i egen omgangskrets er at de fleste er fornuftige, og vet at det ikke venter en fet pensjon for oss født på 70/80-tallet. Men vi er nok likevel en generasjon som kan leve godt, da vi har vært veldig heldige med tanke på når vi kom oss inn på boligmarkedet og arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 177b3...458

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan dere egentlig vite om noen andre faktisk lever "over evne" eller ikke? 

Kanskje begge to tjener vanvittig mye penger på jobbene deres, og arbeider så mye overtid de klarer i enkelte perioderog dereter ønsker å spandere litt ekstra på seg selv?    

Anonymkode: 468c0...f88

Hun ene jobber ræva av seg og klager over at hun må for å få det til å gå rundt, samt har flere ganger vært på besøk hos henne og blitt fortalt at tven ikke fungerer fordi de ikke har betalt bredbånd/tv regningen. Så går hun å kjøper hun seg den nyeste iphonen når hennes gamle telefon fungerer utmerket. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta lang tid, år etter år, før lasset velter ved overforbruk. 

Men vet du hva de tjener, faste utgifter, og hva de har disponibelt til bruk? Kanskje de ikke lever over evne?!

Anonymkode: 60dc3...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips fra ei som var veldig sparsommelig, bestilte meg kredittkort for å ha når jeg skulle på ferie, det er jo lurt med tanke på svindel. Jeg var veldig lenge flink og skulle ikke bruke penger jeg ikke hadde, men så kommer det et salg, også er det noe det ikke er salg på så ofte, så lønner det seg jo egentlig å kjøpe det med kredittkortet, og bare betale når du får penger, men begynner du å bruke kortet, så opplevde hvertfall jeg at det satt løsere og løsere for hver gang. Det blir alt for enkelt. Jeg har heldigvis bare kreditt på 5000,- er ferdig utdannet og fått 100% jobb nå, men skal aldri øke den kredittgrensen! 

Så mitt tips, ikke bruk det bare for å bruke det! Fortsett å vær fornuftig, du blir til syvende og sist ikke mer lykkelig.

Anonymkode: 40dc6...76d

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ene jobber ræva av seg og klager over at hun må for å få det til å gå rundt, samt har flere ganger vært på besøk hos henne og blitt fortalt at tven ikke fungerer fordi de ikke har betalt bredbånd/tv regningen. Så går hun å kjøper hun seg den nyeste iphonen når hennes gamle telefon fungerer utmerket. 

Dette er bare dårlige prioriteringer, det trenger ikke å bety at hun lever over evne. Selv har jeg stort sett reist bort alle pengene mine og kunne utmerket hatt en ødelagt tv pga prioteringer. 

Anonymkode: ecb89...b85

Skrevet

At noen har "bedre råd" enn andre, selv om man tjener omtrent det samme, behøver ikke å bety at de som bruker mest penger er uforsiktige.

Bare det å ha litt lenger nedbetalingstid på lånet kan frigjøre flere tusenlapper hver måned (ca 5 000,- på et lån på 4 mill dersom man betaler ned over 30 år i stedet for 20).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...