Gå til innhold

Kan utleier nekte oss å lagre dekk under veranda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i huttiheita er leie av bodplass/låveplass/garasjeplass dyrt?

Anonymkode: fa020...f15

Spørsmålet er vel heller om det er tilgjengelig. 

Anonymkode: 08161...3ba

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Vi leier en bolig som har en veranda hvor det er ca 150 cm opp fra bakken, der satte vi da vi skiftet dekk vinterdekkene våre i en stabel, da de da ikke synes fra noe annet sted enn om du står og ser mot verandaen fra bak naboens garasje. 

Utleier sier nå at vi må fjerne dem, uten noen begrunnelse. Har han rett til å nekte oss å oppbevare den type utstyr på den eiendommen vi leier, når vi i tillegg gjør det så lite synlig som mulig? 

Huseier bor ikke på eiendommen, om det har noe å si. 

Anonymkode: 5931f...c0c

Om det er løse dekk skjønner jeg utleier meget godt. Da ser det jo i praksis ut som en haug med søppel. Komplette hjul derimot er noe helt annet. Har dere bare ett sett med felger som dere bytter mellom siden dere bare lagrer dekkene?

Endret av Traktor
Skrevet
12 minutter siden, Traktor skrev:

Om det er løse dekk skjønner jeg utleier meget godt. Da ser det jo i praksis ut som en haug med søppel. Komplette hjul derimot er noe helt annet. Har dere bare ett sett med felger som dere bytter mellom siden dere bare lagrer dekkene?

Jeg tror alle her, også du, skjønner at de fleste mener dekk på felg når de sier vinterdekk?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dekk lagret ute er shabby. Jeg forstår utleieren.

Helt enig. Det er bare nordmenn som slenger masse "ræl" rundt husene. Kjører man langs Norge, ser man massevis av skrot rundt husene til folk. Uting, og ikke minst stygt. 

Anonymkode: 4a8b2...de4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Og i huttiheita er leie av bodplass/låveplass/garasjeplass dyrt?

Man leier ikke garasje når man leier et helt hus med mye plass, herlighet. Tro meg, på landet er det bare meget spesielle folk som bryr seg om et par dekk som står synlig. Bor selv på landet og naboene har synlig vedstabler (usj så stygt og fælt), noen kan gå tre uker uten å klippe plen (å nei og uff), Klessnorer og klesvask, dekk, vrakbiler, sager, tilhengere, sement alt mulig rart står både her og der, synlig for alle. Det er kun 1 gammel pensjonist uten noe å ta seg til som har perfekt hage uten noe rot som står synlig her omkring. Resten av oss innser at man må faktisk leve de årene man har til gode. 

Anonymkode: 0d139...247

• Liker 1
Skrevet

Men er det optimalt å lagre dekk utendørs? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dekk lagret ute er shabby. Jeg forstår utleieren.

Jeg også. De må da klare å finne et dekkhotell.

Anonymkode: e1559...254

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville spurt hva som var grunnen - uten noen som helst anklager i spørsmålet. Utleier kan jo ha en meget god grunn.

Jeg kan jo også gjøre oppmerksom på at boliger som har tilhørende bod ikke er lov å leie ut uten denne boden. Et sted jeg bodde med små boliger hadde en av de som leide plassert dekkene sine i fellesareal. Det viste seg at eier av denne boligen brukte boden selv og leide ut uten bod. 

Er dette tilfellet hos dere?

På generell basis synes jeg at man skal føye seg etter det utleier ønsker - så lenge det er innenfor regelverk. Jeg kan forstå at noen synes godt synlige dekk ikke er noe pent å se på. Men det er umulig for meg å være helt bastant på å si at dere eller husvert har rett her. Så en begrunnelse er kanskje på sin plass. Kanskje husvert er med på kompromiss (dere setter opp en blomsterkasse med høye bukser foran, eller dekker til med presenning, f.eks.). 

Kanskje husvert har erfaring med at fire dekk blir til fire dekk pluss en sofa og et skap etter kort tid? Be om begrunnelse!

AnonymBruker
Skrevet

Kan det ha noe med brannsikkerhet å gjøre? 

Uansett, ikke pent med dekk utenfor huset, så kan forstå han. 

Anonymkode: 38ad8...225

AnonymBruker
Skrevet

Det har med brannsikkerhet og forsikringen å gjøre. Huseier forsikrer bygget, da kan ikke dekk ligge inntil/under eller i boligen. Er under de fleste forsikringsvilkår. Da vil ikke huseier få igjen en dritt om det skulle ta fyr. Det er dessuten livsfarlig å lagre og det tar fyr. Ekstremt giftig røyk blir dannet av gummien

Anonymkode: bf286...fa6

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dessuten livsfarlig å lagre og det tar fyr. Ekstremt giftig røyk blir dannet av gummien

I motsetning til de fire dekkene som står på bilen parkert på utsiden av huset? 

Bildekk er ikke kjent for å spontanantenne og brenne ned hus akkurat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, newman01 said:

I motsetning til de fire dekkene som står på bilen parkert på utsiden av huset? 

Bildekk er ikke kjent for å spontanantenne og brenne ned hus akkurat. 

Regner med du ikke parkerer inni huset? Eller bare later du som du er idiot?

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Regner med du ikke parkerer inni huset? Eller bare later du som du er idiot?

Ville vært mer bekymret for isopor i hus enn gummi

AnonymBruker
Skrevet
På 29.7.2020 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Det er bare nordmenn som slenger masse "ræl" rundt husene. Kjører man langs Norge, ser man massevis av skrot rundt husene til folk. Uting, og ikke minst stygt. 

Anonymkode: 4a8b2...de4

Du kan ikke ha reist noe særlig 😂

Anonymkode: baa1c...2c1

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
På 29.7.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Det har med brannsikkerhet og forsikringen å gjøre. Huseier forsikrer bygget, da kan ikke dekk ligge inntil/under eller i boligen. Er under de fleste forsikringsvilkår. Da vil ikke huseier få igjen en dritt om det skulle ta fyr. Det er dessuten livsfarlig å lagre og det tar fyr. Ekstremt giftig røyk blir dannet av gummien

Kan du vise eksempler på slike vilkår? Jeg er ikke kjent med at det finnes - men er veldig interessert i å vite om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...