Gå til innhold

Småbarns foreldre har motvillig innsett at vi må ha bil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp blitt foreldre og innsett at vi må kjøpe oss bil, selvom planen var å la vær i noen år til. Vi har greid oss uten bil i alle år, men nå som vi har blitt foreldre er det umulig, selv om vi bor sentralt. Budsjettet er Max 220 000kr. Bilen må være god å kjøre på vinteren, men vi har ikke råd til firehjulstrekker. Siden vi har en liten en som kommer til å sitte i bilstol i mange år fremover, må bilen ha god plass og være trygg. Den kan ikke være eldre enn 2017 modell. 

Har dere noen anbefalinger? Siden vi bare skal ha en bil, kan den ikke være elektrisk. 

Vi liker ikke stasjonsvogner. 

Har dere noen anbefalinger? 

Anonymkode: 6b20e...3bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til den prisen, og så ny..? 

Tenk heller på hva dere trenger. Om dere nettopp er blitt foreldre, trenger dere gjerne plass til barnevogn. De tar en del plass. Å ha plass til både barnevogn OG varer er en kjempefordel.

Så må dere tenke på om dere tenker dere et barn til i løpet av de neste årene. Da må dere gjerne ha enda mer plass i bilen. 

Jeg ville bare tatt et søkt på bruktbiler i nærheten, og dratt og sett på dem MED barnevogn, og prøvd hvor god plass det er i den. 

Anonymkode: a8dcc...0ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du liker ikke statsjonsvogn, men det er det du trenger. Ikke prøv å få plass til barnevogn og bagasje (etterhvert skal dere kanskje ha et barn til?) i en sedan - lover deg at du kommer til å angre! I en stasjonsvogn er det enkelt å få ting inn og ut.

Vi kjøpte brukt BMW 2 grand tourer 2016 modell nylig til 250K, den er vi super fornøyd med! Det er en flerbruksbil men den er ganske kompakt likevel. Veldig fin å kjøre, god plass til barnesetene vi trenger, og mulighet til å slå opp et par ekstra seter når hele håndballaget til mellomste skal være med.

Anonymkode: 74555...5bf

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Peugeot 2008!

Anonymkode: 930a7...573

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan det ikke være el-bil selv om det er eneste bil? Med mindre dere jevnlig kjører kjempelangt så er det ikke noe problem å ha el-bil som eneste bil. Vet ikke om man får så bra el-bil for 220k da. Men det er mye billigere i drift enn bensin/diesel-bil, så dere kan jo regne på det kanskje dere har råd til en dyrere bil og heller kan betale bil-lån istedet for årsavgift, bensinutgift, bompenger osv. Du får en tesla model 3 for 420 - 480k brukt. 

Anonymkode: bcd1d...b58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gått for en bil med høy km.stand, det er jo ofte at det går gaiken etter 200k km så det er sjansespill. Og de tingene som ryker da er også sinnsykt dyre å fikse. 

Gå heller for en nyere bil med km stand under 60 000.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til den prisen, og så ny..? 

Tenk heller på hva dere trenger. Om dere nettopp er blitt foreldre, trenger dere gjerne plass til barnevogn. De tar en del plass. Å ha plass til både barnevogn OG varer er en kjempefordel.

Så må dere tenke på om dere tenker dere et barn til i løpet av de neste årene. Da må dere gjerne ha enda mer plass i bilen. 

Jeg ville bare tatt et søkt på bruktbiler i nærheten, og dratt og sett på dem MED barnevogn, og prøvd hvor god plass det er i den. 

Vi har sett litt på Peugeot 2008 og Citroen C4 Cactus. Synes det er romslige biler som varer en stund. Men 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du liker ikke statsjonsvogn, men det er det du trenger. Ikke prøv å få plass til barnevogn og bagasje (etterhvert skal dere kanskje ha et barn til?) i en sedan - lover deg at du kommer til å angre! I en stasjonsvogn er det enkelt å få ting inn og ut.

Vi kjøpte brukt BMW 2 grand tourer 2016 modell nylig til 250K, den er vi super fornøyd med! Det er en flerbruksbil men den er ganske kompakt likevel. Veldig fin å kjøre, god plass til barnesetene vi trenger, og mulighet til å slå opp et par ekstra seter når hele håndballaget til mellomste skal være med.

Litt enig med denne. Hva skal man med bil som småbarnsfamilie hvis man ikke skal ha stasjonsvogn? Da kan man nesten bare ta sykkelen 😛  Hvordan bilen ser ut burde ikke trumfe funksjonaliteten i den fasen av livet - vil jeg sterkt anbefale.

Vi kjører også ganske lite bil, men den er uvurderlig når vi trenger den. Så vi kjører skoda octavia, for øyeblikket en 2015 modell tror jeg. Funker helt gull. Prioriterte mest mulig plass i bagasjerommet da vi på et tidspunkt vare oppe i søskenvogn eller to vogner med da begge de to små sov (to år mellom barna) i vogn. + alt det andre man da gjerne skal ha med selv på en dagstur. Nå er vi nede i bare en vogn men allikevel fullt nok i bagasjen på den årlige ferieuka i danmark. Og selv når vi bare skal til besteforeldrene skal det alltid med en sykkel eller en sparkesykkel eller gudene vet. Sykkelvogna noen ganger. Digg å bare lempe al ti bagasjen.Til hverdags står den her og er kjekk å ha, så når vi først trenger bil trenger vi plass. God plass til bilseter i baksetene, og plass til ho mor i mellom. Rakk kanskje 1/2 år i forsetet mellom babyalder og bilsykealder... Så nå er jeg tilbake mellom barnestene for å holde spypose ved behov. Man MÅ ha plass. Nå kan det jo hende dere vet det bare blir ett barn da, i såfall kanskje en sedan kan funke. Og dere bare skal på butikken... sånn ca. 

Det er en grunn til at stereotyp barnefamilie har stasjonsvogn.
Men, jeg har et tips, som vi hadde i forrige bil, men ikke i denne versjonen: det er sikkerhetsnett mellom bagasjerom og bakseter, slik man kan heise opp. Da har man plutselig mer plass ved behov (selv om man selvsagt må kunne se bakover i speilet), og kan kjøre trygt selv om det er mye i bagasjen. Anbefales. + god plass i baksetet så barnet kan sitte bakovervendt lenge mest mulig komfortabelt. Absolutt tryggest, så lurt å tenke over fra start. Beskyttelsesmatte i bagasjerom så vogn kan lempes inn våt og møkkete uten at det er noen krise.

Lykke til: håper du lar deg overbevise om at stasjonsvogn virkelig er en god ide om man først skal ha bil pga små barn. Hvis ikke kan man nesten bare fortsette uten spør du meg.

Anonymkode: c00e3...3a6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sett litt på Peugeot 2008 og Citroen C4 Cactus. Synes det er romslige biler som varer en stund. Men 

Jeg er den som skrev om Peugeot 2008 lengre opp, god plass til våre to barn, god plass til barnestol og babystol samtidig hvis dere får flere. Barnevogn samtidig som man ukeshandler går også helt fint. Billig service på verksted. Vi bruker den på vinteren i nord og den er lettkjørt og driftsikker. Hadde både mercedes, Volvo og Audi i tilsvarende prisklasse (og i en mye høyere prisklasse) før denne bilen og er mye mer førnøyd nå. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt enig med denne. Hva skal man med bil som småbarnsfamilie hvis man ikke skal ha stasjonsvogn? Da kan man nesten bare ta sykkelen 😛  Hvordan bilen ser ut burde ikke trumfe funksjonaliteten i den fasen av livet - vil jeg sterkt anbefale.

Vi kjører også ganske lite bil, men den er uvurderlig når vi trenger den. Så vi kjører skoda octavia, for øyeblikket en 2015 modell tror jeg. Funker helt gull. Prioriterte mest mulig plass i bagasjerommet da vi på et tidspunkt vare oppe i søskenvogn eller to vogner med da begge de to små sov (to år mellom barna) i vogn. + alt det andre man da gjerne skal ha med selv på en dagstur. Nå er vi nede i bare en vogn men allikevel fullt nok i bagasjen på den årlige ferieuka i danmark. Og selv når vi bare skal til besteforeldrene skal det alltid med en sykkel eller en sparkesykkel eller gudene vet. Sykkelvogna noen ganger. Digg å bare lempe al ti bagasjen.Til hverdags står den her og er kjekk å ha, så når vi først trenger bil trenger vi plass. God plass til bilseter i baksetene, og plass til ho mor i mellom. Rakk kanskje 1/2 år i forsetet mellom babyalder og bilsykealder... Så nå er jeg tilbake mellom barnestene for å holde spypose ved behov. Man MÅ ha plass. Nå kan det jo hende dere vet det bare blir ett barn da, i såfall kanskje en sedan kan funke. Og dere bare skal på butikken... sånn ca. 

Men, jeg har et tips, som vi hadde i forrige bil, men ikke i denne versjonen: det er sikkerhetsnett mellom bagasjerom og bakseter, slik man kan heise opp. Da har man plutselig mer plass ved behov (selv om man selvsagt må kunne se bakover i speilet), og kan kjøre trygt selv om det er mye i bagasjen. Anbefales. + god plass i baksetet så barnet kan sitte bakovervendt lenge mest mulig komfortabelt. Absolutt tryggest, så lurt å tenke over fra start. Beskyttelsesmatte i bagasjerom så vogn kan lempes inn våt og møkkete uten at det er noen krise.

Lykke til: håper du lar deg overbevise om at stasjonsvogn virkelig er en god ide om man først skal ha bil pga små barn. Hvis ikke kan man nesten bare fortsette uten spør du meg.

Jeg hadde da Skoda Superb coupe da barna var små, fikk inn både tvillingvogn og vanlig vogn samtidig i bagasjerommet. Så nei, man MÅ ikke ha stasjonsvogn.

Anonymkode: 83924...775

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt sedan i alle de år, og det har gått helt fint med vogn og barn!
Faktisk er det irriterende at utvalget av sedaner er så lite i Norge fordi alle A4-menneskene her i landet ikke vil ha noe annet enn de stygge stasjonsvognene.

Anonymkode: ee25a...1fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lastegitter er gull, ja! Vår bil kom uten, men vi har ettermontert. Det er viktig for å kjøre sikkert når man laster til taket, blir fort farlig med ting som havner i nakken på folk eller i ansiktet på babyen ved krasj.

Du får lett kjøpt gitter til ovtavia også. Se for eksempel her: https://www.skruvat.no/Lastegitter-Skoda-C1131.aspx

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sedan kan gå fint med barn, så fremt man har en litt mindre vogn, og ikke storhandler eller skal på langtur. 

Mannen har en ford focus. Der får ikke bagdelen plass i bagasjerommet sammen med resten av vognen... Selv om det ikke er en småbil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde da Skoda Superb coupe da barna var små, fikk inn både tvillingvogn og vanlig vogn samtidig i bagasjerommet. Så nei, man MÅ ikke ha stasjonsvogn.

Anonymkode: 83924...775

Faktisk er det irriterende at utvalget av sedaner er så lite i Norge fordi alle A4-menneskene her i landet ikke vil ha noe annet enn de stygge stasjonsvognene.

Selv om det er mulig å få plass i en sedan, er utvalget og plassen mye bedre i stasjonsvogner. I tillegg er det ofte mye enklere å laste inn/ut i/av stasjonsvogner enn i sedaner.

Og hvem bryr seg om hvordan en bruksbil ser ut?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha stor firehjulstrekk hvorfor ikke kjøpe en mitsubishi outlander 2010-2012 til 100.000 mindre?

Veldig god plass, firehjulstrekk, ikke stasjonsvogn, billigere. Vi har en 2011 som vi er kjempefornøyd med til 2 barn under 3 og får med søskenvogn med bag og sittedel, hunden og bagasje.

Anonymkode: 47cfe...85d

AnonymBruker
Skrevet

Har du isofix? Jeg lover deg at du trenger en bil som er romslig i baksetet, hvis ikke har du gjort deg en enorm bjørnetjeneste. I tillegg er det sikreste og mest gunstige å ha et romslig bagasjerom, slik at du ikke laster bilen uforsvarlig full i baksetet med små barn.

Som med mye annet her i livet så er stor og nytt veldig dyrt. For 220 000 og NY, så får du enten en shitty bil som ryker deler i hytt og pine, eller en med høy kilometerstand som gir dyre verkstedutgifter når du passerer ulike kilometere. Jeg hadde heller tenkt at den ikke trenger å være 2017, men fra 2015 - men lav kilometerstand.

Du trenger en SUV eller stasjonsvogn, men sistenevnte er uten tvil mest i byen. SUV tar gjerne stor plass. 

Anonymkode: 57342...411

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke gått for en bil med høy km.stand, det er jo ofte at det går gaiken etter 200k km så det er sjansespill. Og de tingene som ryker da er også sinnsykt dyre å fikse. 

Gå heller for en nyere bil med km stand under 60 000.

Vi ser etter bil som har kjørt Max 45000, helst mellom under 40 000

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser vi ikke etter sedan, men en crossover eller SUV. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...