AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Jeg skjønner ikke dette med uker og regne hvor langt man er på vei. Jeg har tenkt at når mensen uteblir er jeg ca 2 uker på vei, altså fra jeg ble befruktet under eggløsning? Men ser at alle på nettet skriver at man regner fra første dag i siste mens.. men da var jeg jo ikke gravid eller befruktet? Føler meg veldig dum nå, men noen som vil forklare?🙈 Anonymkode: 59b58...cf7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Svangerskapet regnes offisielt fra første dag i siste mens, ja. Det er fordi man ikke kan si med sikkerhet når eggløsningen er, eller når befruktningen faktisk skjer (el-tester og temping viser ikke at kroppen faktisk har el, og kroppen kan gi falske alarmer, og egget kan slippe senere enn man tror osv). Derfor. Så nei, du ER ikke gravid fra første dag i siste mens, men graviditetsukene telles fra da, for det er det faste holdepunktet man har med sikkerhet. Så oppdateres dette når man er på ultralyd, og de ser hvor stort fosteret er (og siden fostre utvikler seg veldig likt i starten, kan de si dette veldig nøyaktig). Anonymkode: 15b2a...14d 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svangerskapet regnes offisielt fra første dag i siste mens, ja. Det er fordi man ikke kan si med sikkerhet når eggløsningen er, eller når befruktningen faktisk skjer (el-tester og temping viser ikke at kroppen faktisk har el, og kroppen kan gi falske alarmer, og egget kan slippe senere enn man tror osv). Derfor. Så nei, du ER ikke gravid fra første dag i siste mens, men graviditetsukene telles fra da, for det er det faste holdepunktet man har med sikkerhet. Så oppdateres dette når man er på ultralyd, og de ser hvor stort fosteret er (og siden fostre utvikler seg veldig likt i starten, kan de si dette veldig nøyaktig). Anonymkode: 15b2a...14d Okei, skjønner! men vil man da kunne bli satt tilbake 2 uker etter ultralyd? Og er termin ca 9 mnd etter siste mens eller befruktning? Anonymkode: 59b58...cf7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei, skjønner! men vil man da kunne bli satt tilbake 2 uker etter ultralyd? Og er termin ca 9 mnd etter siste mens eller befruktning? Anonymkode: 59b58...cf7 Menstermin, som settes før ordinær ultralyd, settes til 40 uker og 3 dager etter første dag i siste mens. Det blir drøye 9 mnd etter siste mens. Ja, du kan bli satt tilbake to uker etter ultralyd, om de måler fosteret til å være så lite. Som sagt: du vet ikke når befruktningen faktisk fant sted. Selv om du bare har sex én gang den måneden, vet du ikke nøyaktig når befruktningen skjer, da sæd kan leve i opptil fem dager i livmoren. Anonymkode: 15b2a...14d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå