Gå til innhold

Når var trassen verst- 2, 3 eller 5 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trassalderen/ selvstendighetsalderen - når opplevde du at den var verst? Hva var mest utfordrende i den perioden?

Anonymkode: dff46...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2-3 år. Ved 5 år var det adskillig lettere å nå frem med logikk og fornuft, og det å måtte vente på ting gikk mye lettere. 

Anonymkode: 99c41...cd0

AnonymBruker
Skrevet

9 and counting 😋

Anonymkode: 98d08...4d0

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trassalderen/ selvstendighetsalderen - når opplevde du at den var verst? Hva var mest utfordrende i den perioden?

Anonymkode: dff46...c0f

1-2 år med mine. Hun på 2,5 år er på vei mot bedre tider nå :) 
Men har ikke prøvd 5 enda da, hehe. 4-åringen har sine dager, men oppfører seg mer som en liten tenåring enn som et barn i trass og opprør, så tror det bare blir mer av en annen type oppførsel en den"legge seg ned å hyle på gulvet"-versjonen. Men selvstendighetsalder det slutter jo aldri. Ikke før vi er voksne og knapt da 😛 Faser kommer og går antar jeg. Men med språk og en viss logikk og kommunikasjon blir det enklere å håndtere syns jeg.

Anonymkode: 50267...227

AnonymBruker
Skrevet

1,5-2,5 år med første. 2,5-3,5 år med andre. 

Anonymkode: b639d...c27

AnonymBruker
Skrevet

Første hadde ikke trass før 3-5. Andre er 2,5 og ikke hatt noe trass enda.

Anonymkode: 450af...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si vi opplevde noe trass med guttene i disse aldrene, værre nå når de er 11 og 13 

Anonymkode: 92d21...142

Skrevet

2 år. Han er 3 nå og mye lettere å ha med å gjøre.

Skrevet

Sommeren hun var 3,5 år! Uten tvil!

Nå blir hun snart 15, og det har enda ikke blitt så ille igjen ;)

AnonymBruker
Skrevet

5-års trassen var verst her, for da kunne hun "låse" seg helt hvis noe oppstod. Hun hadde også trass ved 2,5-3 år, men da var det lettere å distrahere henne eller fokusere på noe nytt da det stod på. I 5-års alderen ble vi liksom stående helt fast i konflikt fordi verken jeg eller far ga etter og hun klarte absolutt ikke å glemme eller vike selv heller. 

Det rare er at hun egentlig ikke har en spesielt sta eller kranglete personlighet, og utenom disse ekstreme "anfallene" ved 5-års alderen har hun alltid vært enklere å ha med å gjøre enn broren. Med han så var det nesten som om jeg grudde meg til å ta han med ut av huset over flere år. Men gikk seg til med han også, nå er han tenåring. 

Anonymkode: c5f86...42a

AnonymBruker
Skrevet

4-5 år helt forferdelig, anfall som var helt skremmende

Anonymkode: bd33f...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Alle, med sine egne typer "trass". Men det er fascinerende å se hvordan det utvikler seg til å bli stadig mer intelligent, og at det læres noe nytt hver periode.

Anonymkode: a38fa...d69

AnonymBruker
Skrevet

Trassen var annerledes da hun var to, synes ikke den var så utfordrende, men nå.. Nå som hun er 3,5 er den på en helt annen måte, og jeg synes hun har fått litt tenåringsnykker allerede. Lett å glemme at hun bare er tre år.. 

Anonymkode: e9c4d...af2

AnonymBruker
Skrevet

3-5 år var verst på alle barna. Nå er de 15, 13 og 11. Luksus med store barn. Småbarnstiden er et mareritt. Tenårene er krevende de også men kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 0cc1e...331

AnonymBruker
Skrevet

Gutt på seks år og har egentlig aldri opplevd «trassen» som ille til nå.

Jenta på fire er i ferd med å ta helt knekken på meg. Den vanskeligste jobben jeg noen gang har hatt er å være mora hennes. 🤯 blir dette noe verre veit jeg ikke hvordan jeg skal få oss gjennom det.

Anonymkode: 81dcb...8d7

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 5,5 og en jente på 2. Med gutten var det vel mest trass rundt 3 års alderen. Det er fortsatt en slags trass, men han er mye enklere å kommunisere med nå og alt løser seg. Hadde noen få episoder før jul hvor det bare låste seg helt, men det er heldigvis lenge siden nå 😅 jenta som akkurat har fyllt 2 er på full fart inn i trassen nå. Hun hyler nei! hele tiden og er en bestemt ung dame, men også hun gir seg forholdsvis lett. Men aner at hun skal bli litt å bryne seg på fremover og hun er langt mer dramatisk og høylytt enn broren.. 🙈

Anonymkode: e0a75...58d

AnonymBruker
Skrevet

Min er snart 3 og har foreløpig ikke hatt noe i nærheten av trassen han hadde ved 18 måneder. Det var heftig! Spent på hvordan det blir videre da.

Anonymkode: 8012e...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn var veldig enkel ( ikke noe trass) frem til 3,5. Så plutselig kom trassen. Husker ikke når det sluttet med eldste, men føler det fortsatte i alle år frem til tenårene tok over, men gikk i bølger. Alltid når jeg tenkte at det var rolig og lite styr, kom en ny periode. Nå er hun 13 og jeg vil påstå at trass er mye enklere å hanskes med en en hormonell tenåring. Jeg må virkelig jobbe med å ikke ta alt personlig og telle til 1000... alt jeg gjør og sier er feil, og eksplosjon og smelling med dør... tar heller fire barn i treårs trass enn en hormonell tenåring 😅

Anonymkode: 2b18a...c04

AnonymBruker
Skrevet

Mi er 3,5 år nå, og hun er et lite mareritt (nesten) hele dagen. Absolutt ingenting fungerer, ikke engang å la henne få viljen sin. Hun blir like sur for alt! Så jeg håper virkelig at det ikke blir verre enn dette :P

Anonymkode: 492d1...35b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en forferdelig trassperiode i 2-års alderen. Hun er nå snart 7 og begynt igjen. Trodde vi var ferdige etter fylte 6😓

Anonymkode: 59a99...22e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...