Gå til innhold

Antall koronadøde vs andre ting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne var litt interessant. Jeg visste ikke at så mange dør av diabetes på verdensbasis. 

https://public.flourish.studio/visualisation/2944635/

Anonymkode: cb196...828

Interessant. Men hva er TB? Har lett og lett...

Anonymkode: 6a835...8bb

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Men hva er TB? Har lett og lett...

Anonymkode: 6a835...8bb

Tuberkulose går jeg ut fra

Anonymkode: 3882a...775

AnonymBruker
Skrevet

Det mangler forøvrig mange vanlige dødsårsaker i denne oversikten. Hvor er alle hjerteinfarktene??

AnonymBruker
Skrevet

Ja her ser vi jo hvor mye verre vanlig influensa er enn covid-19 ... :ironi: :ler:

Anonymkode: 46540...78e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi bare kutte ut ordet koronadøde, man sier ikke kreftdøde, lungebetennelsedøde, meslingdøde, hivdøde. 

Anonymkode: 6b959...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne var litt interessant. Jeg visste ikke at så mange dør av diabetes på verdensbasis. 

Men en kan ikke smitte andre med diabetes. Helt klart en sykdom som er alvorlig over lengre periode, men det er mulig å behandle. COVID-19 er akkurat nå på delt andre plass med TB, og tar veldig snart igjen diabetes tallene også. 

Influensa er langt nede på lista, og det viser hvor mye farligere COVID-19 er. 

Anonymkode: 51bad...145

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, whataboutism om andre ting en kan dø av er jo hovedargumentet til anti-munnbind folket I USA også. Der har de jo passert antall døde i alle krigene de har vært med i, inkludert borgerkrigen. Det er faktisk slik at dødsårsaken stiger etterhvert som folk dør, vi er bare i fjerde måned enda.

Anonymkode: 05919...894

Skrevet

Det er jo noe som skurrer her. Total antall døde i verden  iflg denne animasjonen er 5 mill hittil i år

Men, iflg worldometer så har det dødd ca 33 mill hittil i år. Det må jo være mange dødsårsaker som er utelatt? Eller er det andre forklaringer? Animasjonen må jo være laget kun med henblikk på å skremme folk (eller "få folk til å ta det på alvor" som hysterikerne sier)

https://www.worldometers.info/no/?fbclid=IwAR0mRZEykaS0JWGUK3pHL7SbxxYDOwv94CridrtnNzbY84SzbRp12xdOUpA

AnonymBruker
Skrevet

For en utrolig teit oversikt. Den tar ikke med hjerte- og karsykdommer, kreft, andre luftveissykdommer som lungebetennelse og bronkitt, ikke bilulykker.. Alle disse tar livet av flere folk hver dag enn hva korona gjør. Det dør ca 150 000 hver eneste dag i verden.

Anonymkode: 03529...b62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fordi den ikke tar med absolutt alle dødsårsaker i hele verden er den teit. 

Gotcha. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig teit oversikt. Den tar ikke med hjerte- og karsykdommer, kreft, andre luftveissykdommer som lungebetennelse og bronkitt, ikke bilulykker.. Alle disse tar livet av flere folk hver dag enn hva korona gjør. Det dør ca 150 000 hver eneste dag i verden.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gotcha. 

Det blir kun skremselspropaganda fordi den ikke tar med de vanligste dødsårsakene som er de jeg listet opp over.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gotcha. 

Hvis poenget med den er å vise antall covid-dødsfall i perspektiv burde man da i det minste ha tatt med de vanligste.
Nå troner diabetes på toppen, men tar man med de (iflg annen bruker) 17.9 mill hjerteinfarktene blir jo ikke antall diabetesdødsfall så dramatisk høyt likevel (jf. HI)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kommer du med påstander du åpenbart ikke har sjekket? For den første av dem jeg sjekket fant jeg ut at det nå dør minst 50% flere om dagen av covid, og det er bare de som offisielt har covid som dødsårsak. I realiteten dør det mange flere. Selv i et vestlig land som Spania kan dødstallene være så mye som 60% høyere enn det som er oppgitt.

Anonymkode: acd87...9d1

AnonymBruker
Skrevet

I dag døde et barn av Ecoli, etter ferie i eget land. Jeg klarer ikke fri meg for tanken på hvor mange tråder det hadde vært om saken hvis dette var et barn som hadde fått corona i utlandet og mistet livet. Det virker som om ingen tragedier kan måle seg med corona noen gang. 

Anonymkode: 6e6c0...f5e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke fri meg for tanken på hvor mange tråder det hadde vært om saken hvis dette var et barn som hadde fått corona i utlandet og mistet livet.

Anonymkode: 6e6c0...f5e

Uff da.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja her ser vi jo hvor mye verre vanlig influensa er enn covid-19 ... :ironi: :ler:

Anonymkode: 46540...78e

Det som er spesielt med influensatallene i år, er jo at det er langt færre som har blitt smittet grunnet koronatiltakene. Influensasesongen ble betydelig forkortet fordi folk holdt seg hjemme, holdt avstand og spritet hendene.

Hvert år dør det i Norge omtrent 900 personer av influensa. Fakta er at det kun er 34 % av helsepersonell som tok influensavaksinen i fjor (og det er høyeste andelen noen sinne), og kun omtrent 800 000 som tar influensavaksinen totalt. Hadde 100% av helsepersonell tatt influensavaksinen (ja, de samme som skriker ut i media om at vi skal holde oss hjemme for deres del siden de er på jobb for oss), og egentlig alle vi andre også, så hadde mange liv kunne blitt spart årlig! 
Så til alle uvaksinerte helsepersonell og andre medmennesker - fei for egen dør først!

Det er direkte provoserende å lese innlegg som hevder at de som reiser til utlandet nå er skyld i dødsfall og smitte i Norge. Det er tilsynelatende svært få av disse her som normalt sett har gjort noe for å forhindre 900 dødsfall årlig fra influensa. Tenk hvor mange liv som kunne vært spart årlig dersom alle vaksinerte seg, holdt seg hjemme ved sykdom og hadde god håndhygiene?

Så sitter de samme menneskene her å sier alle burde låse seg inne til en vaksine mot Covid 19 kommer.. hva hjelper vel en vaksine når åpenbart ingen gidder å ta den?

Anonymkode: 52179...975

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde 100% av helsepersonell tatt influensavaksinen (ja, de samme som skriker ut i media om at vi skal holde oss hjemme for deres del siden de er på jobb for oss), og egentlig alle vi andre også, så hadde mange liv kunne blitt spart årlig! 

Så til alle uvaksinerte helsepersonell og andre medmennesker - fei for egen dør først!

Man må være mye mer svekket for å dø av influensa enn av covid. De som er friske nok til å jobbe som helsepersonell ville så godt som aldri dødd av influensa. Influensavaksinen hindrer ikke at man blir smittet, man får bare et litt mildere forløp.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må være mye mer svekket for å dø av influensa enn av covid. De som er friske nok til å jobbe som helsepersonell ville så godt som aldri dødd av influensa. Influensavaksinen hindrer ikke at man blir smittet, man får bare et litt mildere forløp.

To ungdommer døde av influensa i år! Det er unge mennesker som dør eller får alvorlige komplikasjoner på grunn av influensa i samme omfang som korona.

• Opprett ny...