Gå til innhold

Antidepressiv for pms?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det går an å ta antidepressiv medisin bare i den perioden en har mensen eller i pms perioden. Noen som vet hvilken?  Evt dele erfaringer? 

Anonymkode: ab602...124

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp begynt, har pmd som er den alvorlige formen for pms. Første syklus nå som jeg tar Zoloft, men kan ikke si noe på erfaringen enda 🙂

Anonymkode: 266c4...8c6

AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2020 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt, har pmd som er den alvorlige formen for pms. Første syklus nå som jeg tar Zoloft, men kan ikke si noe på erfaringen enda 🙂

Tar du den hver dag eller bare i perioden du har pms(eller pmd da)? 

Skrevet

Jeg har testet dette med god effekt. Starter å ta dem ved eggløsning, og frem til første dag av mens. Av diverse årsaker gikk jeg over til å ta dem kontinuerlig, men det er en annen historie som ikke har med pmd å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Candiru skrev:

Jeg har testet dette med god effekt. Starter å ta dem ved eggløsning, og frem til første dag av mens. Av diverse årsaker gikk jeg over til å ta dem kontinuerlig, men det er en annen historie som ikke har med pmd å gjøre.

Hvilken type? :)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type? :)

cipramil

Anonymkode: 1b8f2...6de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å ta lav dose hele veien, ønsker ikke å ta mer enn nødvendig, men vil sjekke hvordan kroppen reagerer istedenfor å begynne rett ved eggløsning 🙂  Livredd for bivirkninger selv om pmd er mye verre å håndtere 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dette kan virke , jeg går på cipralex for depresjon, men pms og mensen er like vondt uansett 😅

Anonymkode: 8ba16...89e

Skrevet
På 30.7.2020 den 22.41, AnonymBruker skrev:

cipramil

Anonymkode: 1b8f2...6de

kun for pms? Tid for maks oppnådd effekt av legemidlet er jo 3-6 mnd? Og behandlingstid for antidepressiv er 12 mnd? 
veldig rart. Ikke uenig, men genuint interessert altså!:-) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Zoloft for PMD. Har gått på disse i snart to år og forskjellen er helt enorm! 
før hadde jeg 1-2 uker for jeg følte jeg befant meg i ett mørkt hull. Alt var håpløst, kunne sitte å gråte hysterisk i timesvis, angst for alt mulig osv. 

Går på en lav dose som jeg tar hver dag. Merket bedring etter ca.3 uker og har siden da vært meg selv igjen. Kan fortsatt merke bittelitt svingninger i humøret, men på en normal måte hvor man kanskje vil ligge på sofaen og slappe av og spise litt ekstra i stede for å trene😅 

så jeg angrer ikke på at jeg begynte, og er forberedt på å gå på dette til overgangsalderen kommer om mange år! 
har ingen bivirkninger utover litt økt appetitt som har ført til 5-6 kg ekstra 

lykke til! Jeg vet hvor grusomt det er å slite med PMD😳

Anonymkode: fd31e...209

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, cactus_ skrev:

kun for pms? Tid for maks oppnådd effekt av legemidlet er jo 3-6 mnd? Og behandlingstid for antidepressiv er 12 mnd? 
veldig rart. Ikke uenig, men genuint interessert altså!:-) 

Antidepressiva fungerer visstnok på en annen måte for PMS enn det gjør ved depresjon, uten at jeg vet akkurat hvordan :) 

Anonymkode: 492e5...a74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det samme - var dypt deprimert 2 uker hver mnd. Jeg har ikke forsøkt antidepressiva, men begynte på p-piller for et par måneder siden og siden da har jeg følt meg "normal". Noen blir jo nedfor av p-piller også, så man må vel bare prøve seg frem :) 

Anonymkode: 492e5...a74

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at dette kan virke , jeg går på cipralex for depresjon, men pms og mensen er like vondt uansett 😅

Godt eksempel på hvordan medisiner kan fungere vidt forskjellig mot forskjellige ting er feks Sarotex, som egentlig er en antidepressiva, men er den første medisinen man prøver mot fibromyalgismerter, i mye lavere doser.

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (På 6.8.2020 den 0.44):

Godt eksempel på hvordan medisiner kan fungere vidt forskjellig mot forskjellige ting er feks Sarotex, som egentlig er en antidepressiva, men er den første medisinen man prøver mot fibromyalgismerter, i mye lavere doser.

Vet det er en gammel tråd, men fant dette svaret ditt da jeg søkte på tema. Håper du henger her i forumet enda☺️

Jeg fikk Sarotex for mine PMS plager. Da først og fremst uro, angst og humørsvingninger. Har du erfaring med Sarotex? Skal tas om kvelden og de skal virke beroligende. Vet du om de kan gi hangover?

Anonymkode: fe1c8...f6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2020 den 18.55):

Prøv vanndrivende,hør med lege.de hjelper meg

Anonymkode: d1cc6...930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...