AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Okei, jeg må bare. Når man kritiserer prisen for de som selger blader (!) på nett til 1000 kroner+ får man den vanlige regla. Folk må få bruke penger på det de vil. Mange bruker penger på dyre vesker!! Joda, det ER masse penger som brukes på dyre vesker som er laget av et dyr som har levd og dødd og deretter blitt gjort om til en bruksgjenstand ved hjelp av utallige arbeidstimer, da må det jo være like greit å betale 1000 kroner for at noen har skåret et blad av en plante? Har inntrykk av at dette var en nisjegreie før, men nå skal alle med. Det er jo genialt å ha en plante man kan selge stiklinger av til over tusen kroner stykk ikke sant? Men, i likhet med bæresjal-boblen som sprakk så det suste i 16-17 er dette det. En boble. Det er ikke uendelig med mennesker i verden som har lyst å betale dette, og plutselig er markedet overfylt og prisene stuper. Kan man ikke i det minste kalle det det det er, et bli-rik-fort-greie for hobbyister? Anonymkode: 1e25f...1a6 7
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Ante ikke at det eksisterer engang, hvor får man tak i sånne da? Er de så sjeldne at man tar 1000kr for en stikling altså?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Jeg kaller det et resultat av at folk ser seg blinde på Instagram, og skal ha den samme planten alle sammen. 🤦🏼♀️ Først var det den der spede, tandre planten som så ut som om den var død. Så var det vanlig Monstera. Så var det Elefantøre. Så var det de der spraglete. Og nå er det altså denne. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan velge planter de genuint liker, og så beholde dem når de er fornøyde selv. Det er så lite bærekraftig med den evinnelige utskiftingen. Anonymkode: 14466...7b4 9
Cessa74 Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 (endret) Ser ikke helt problemet her.. Å være interessert i planter, legge endel tid og penger i det og både oppsøke og dele kunnskap etc er vel på lik linje med andre hobbyer? Og ifht å skaffe seg sjeldne planter så er det for de fleste først og fremst for å få tak i planten. At man evnt kan tjene litt på noen stiklinger er jo bare et stort pluss. Men har aldri sett/hørt noen skaffe en sjelden plante kun for å tjene penger.. Dessuten er det veldig begrenset hvor mange stiklinger du kan ta av planten, så rik blir man ikke akkurat -mer det at man kanskje går i null -at planten blir gratis når man har solgt noen stiklinger. (fått inn det man kjøpte den for) At denne (og andre planter) er populære nå skjønner jo alle at er pga trender. Og det vil komme til et punkt hvor folk blir litt "mettet" og etterspørselen går ned -det sier seg selv. Men mange kjøper den også fordi den er vakker, kan bli ganske stor, er et nydelig blikkfang/plante og noe du kan ha glede av i typ 40 år fremover.. Så at noen ikke skjønner at andre har interesse for å bruke penger på planter/stiklinger blir like usaklig som at jeg skal harselere med de som feks bruker tid og penger på håndarbeid -de som strikker en populær genser bare for å selge/tjene penger(ref ganni genseren da den var en trendy sak som mange ville ha -nå er dette død helt ut av seg selv) Eller de som liker å mekke på biler som bruker penger på deler etc bare for å selge bilen med fortjeneste.. Og ja -jeg har den planten du refererer til. Jeg digger den. Foreløpig ingen planer om å selge stiklinger da jeg definitivt ikke vil klippe i den/fjerne noe fra den. Men den er en råfin plante som har blitt en stor del av interiøret og som vokser og utvikler seg + skaper godt inneklima. Men for all del -hver sin smak! Men teit å latterliggjøre en gruppe/en type hobby da.. Endret 28. juli 2020 av Cessa74 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Ikke kjøp de da. Vet ikke, sånt biter ikke på meg, jeg er heldig sånn sett. Ikke kjøpte jeg meg bæresjal til 3-4 tusen da jeg var i min bæreperiode med småbarn, og ikke kunne jeg tenke meg å kjøpe meg palmeblader til flere tusen. Men å bli rik, det tror jeg ikke. Man har jo gjerne ikke en hel plantasje i leiligheten, så er begrenset hvor mange palmer de kan ha og hvor mange stiklinger de kan få (og selge). Men apropos.. fun fact. Det er ikke bare mote at ørkenplanter har blitt populære. I nye moderne hus er inneluft så tørr at få andre planter overlever enn de som er vant til tørreste klima. Det er snart eneste planter vi kan ha inne. Anonymkode: 4a5b8...c76 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Planter er billig moro, sammenlignet med for eksempel sydenreiser. Anonymkode: 0f32b...c86 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 8 timer siden, MadameDeRosa skrev: Ante ikke at det eksisterer engang, hvor får man tak i sånne da? Er de så sjeldne at man tar 1000kr for en stikling altså? De dukker opp bl.a. hos Mester Grønn fra tid til annen. Da er det gjerne store planter som koster rundt 10.000 kr. Grunnen til at de er sjelden er at variegeringen (altså det hvite mønsteret) er resultatet av en genfeil som oppstår ganske sjelden og man kan kun formere dem via stiklinger. Den vokser saktere enn en vanlig grønn monsteraplante og etterspørselen har eksplodert de siste par årene. Dermed er tilbudet per nå lavere enn etterspørselen og dermed har prisene på stiklinger skutt i været. Jeg tenker i utganspunktet at det er opp til hver og en hva man bruker penger på. Om noen synes det er greit å bruke 1.000-2.000 kr på en stikling så tenker jeg at det er fint for dem. Det jeg reagerer på er at en del selger stiklinger som nesten ikke har variegering (altså at de kun er grønne med bittelitt hvitt på) til samme pris som skikkelig variegerte toppstikinger. Dessverre er det en del der ute som mangler kunnskap og er så desperate etter å skaffe seg drømmeplanten at de betaler villig vekk. Stiklinger har man aldri noen garanti for at roter seg og vokser seg til en stor, flott plante. Og om det så lykkes med å rote en stikling og den begynner å vokse tar det flere år før den blir så stor som planta på videoen. Og det er dessuten minst fire-fem planter i den potta. Anonymkode: b2689...298 4
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De dukker opp bl.a. hos Mester Grønn fra tid til annen. Da er det gjerne store planter som koster rundt 10.000 kr. Grunnen til at de er sjelden er at variegeringen (altså det hvite mønsteret) er resultatet av en genfeil som oppstår ganske sjelden og man kan kun formere dem via stiklinger. Den vokser saktere enn en vanlig grønn monsteraplante og etterspørselen har eksplodert de siste par årene. Dermed er tilbudet per nå lavere enn etterspørselen og dermed har prisene på stiklinger skutt i været. Jeg tenker i utganspunktet at det er opp til hver og en hva man bruker penger på. Om noen synes det er greit å bruke 1.000-2.000 kr på en stikling så tenker jeg at det er fint for dem. Det jeg reagerer på er at en del selger stiklinger som nesten ikke har variegering (altså at de kun er grønne med bittelitt hvitt på) til samme pris som skikkelig variegerte toppstikinger. Dessverre er det en del der ute som mangler kunnskap og er så desperate etter å skaffe seg drømmeplanten at de betaler villig vekk. Stiklinger har man aldri noen garanti for at roter seg og vokser seg til en stor, flott plante. Og om det så lykkes med å rote en stikling og den begynner å vokse tar det flere år før den blir så stor som planta på videoen. Og det er dessuten minst fire-fem planter i den potta. Anonymkode: b2689...298 Man lærer noe nytt hver dag, jeg forstår entusiasmen til plantemennesker, må være en veldig morsom hobby, og nå forstår jeg litt mer hvorfor bladene de selger er så dyre. Men kan det hende at man en sjelden gang har litt flaks, og tilfeldigvis kommer over en sånn en på plantasjen?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De dukker opp bl.a. hos Mester Grønn fra tid til annen. Da er det gjerne store planter som koster rundt 10.000 kr. Grunnen til at de er sjelden er at variegeringen (altså det hvite mønsteret) er resultatet av en genfeil som oppstår ganske sjelden og man kan kun formere dem via stiklinger. Den vokser saktere enn en vanlig grønn monsteraplante og etterspørselen har eksplodert de siste par årene. Dermed er tilbudet per nå lavere enn etterspørselen og dermed har prisene på stiklinger skutt i været. Jeg tenker i utganspunktet at det er opp til hver og en hva man bruker penger på. Om noen synes det er greit å bruke 1.000-2.000 kr på en stikling så tenker jeg at det er fint for dem. Det jeg reagerer på er at en del selger stiklinger som nesten ikke har variegering (altså at de kun er grønne med bittelitt hvitt på) til samme pris som skikkelig variegerte toppstikinger. Dessverre er det en del der ute som mangler kunnskap og er så desperate etter å skaffe seg drømmeplanten at de betaler villig vekk. Stiklinger har man aldri noen garanti for at roter seg og vokser seg til en stor, flott plante. Og om det så lykkes med å rote en stikling og den begynner å vokse tar det flere år før den blir så stor som planta på videoen. Og det er dessuten minst fire-fem planter i den potta. Anonymkode: b2689...298 Kan nesten garantere a det ikke er 4-5 planter i den potten. Monstera er enorme planter, og det tar selvfølgelig mange år, rette lysforhold og luftfuktighet osv for å kunne få så store planter. Anonymkode: 74e2a...929
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #10 Skrevet 29. juli 2020 14 timer siden, Cessa74 skrev: Ser ikke helt problemet her.. Å være interessert i planter, legge endel tid og penger i det og både oppsøke og dele kunnskap etc er vel på lik linje med andre hobbyer? Og ifht å skaffe seg sjeldne planter så er det for de fleste først og fremst for å få tak i planten. At man evnt kan tjene litt på noen stiklinger er jo bare et stort pluss. Men har aldri sett/hørt noen skaffe en sjelden plante kun for å tjene penger.. Dessuten er det veldig begrenset hvor mange stiklinger du kan ta av planten, så rik blir man ikke akkurat -mer det at man kanskje går i null -at planten blir gratis når man har solgt noen stiklinger. (fått inn det man kjøpte den for) At denne (og andre planter) er populære nå skjønner jo alle at er pga trender. Og det vil komme til et punkt hvor folk blir litt "mettet" og etterspørselen går ned -det sier seg selv. Men mange kjøper den også fordi den er vakker, kan bli ganske stor, er et nydelig blikkfang/plante og noe du kan ha glede av i typ 40 år fremover.. Så at noen ikke skjønner at andre har interesse for å bruke penger på planter/stiklinger blir like usaklig som at jeg skal harselere med de som feks bruker tid og penger på håndarbeid -de som strikker en populær genser bare for å selge/tjene penger(ref ganni genseren da den var en trendy sak som mange ville ha -nå er dette død helt ut av seg selv) Eller de som liker å mekke på biler som bruker penger på deler etc bare for å selge bilen med fortjeneste.. Og ja -jeg har den planten du refererer til. Jeg digger den. Foreløpig ingen planer om å selge stiklinger da jeg definitivt ikke vil klippe i den/fjerne noe fra den. Men den er en råfin plante som har blitt en stor del av interiøret og som vokser og utvikler seg + skaper godt inneklima. Men for all del -hver sin smak! Men teit å latterliggjøre en gruppe/en type hobby da.. Jeg har altså ingenting imot verken hobbyer, dyre hobbyer eller luksus. Men det du skriver introduseres stadig som et poeng når man diskuterer priser på planter, også i plantegrupper. At det ikke er noe stress å kjøpe noe så dyrt (f eks 10 000 kroner for en variegert fullvoksen plante) fordi man kunne regne det hjem med å selge stiklinger. Er som bæresjalene som gikk for 5-15 (!) tusen kroner under mottoet at det gjorde ingenting for man kunne uansett selge dem når man var lei eller måtte ha penger for det man hadde bortimot gitt for dem (og kanskje enda mer!). Og hvis ikke kunne man sette opp en dipping-tråd (lotteri der folk vippset 50 kr hver for muligheten for å vinne et sjal) der man også gjerne kunne få inn minst like mye penger som ved salg. Og så ble plutselig disse lotteriene forbudt, og sjalene kollapset i pris.... Anonymkode: 1e25f...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #11 Skrevet 29. juli 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, jeg må bare. Når man kritiserer prisen for de som selger blader (!) på nett til 1000 kroner+ får man den vanlige regla. Folk må få bruke penger på det de vil. Mange bruker penger på dyre vesker!! Joda, det ER masse penger som brukes på dyre vesker som er laget av et dyr som har levd og dødd og deretter blitt gjort om til en bruksgjenstand ved hjelp av utallige arbeidstimer, da må det jo være like greit å betale 1000 kroner for at noen har skåret et blad av en plante? Har inntrykk av at dette var en nisjegreie før, men nå skal alle med. Det er jo genialt å ha en plante man kan selge stiklinger av til over tusen kroner stykk ikke sant? Men, i likhet med bæresjal-boblen som sprakk så det suste i 16-17 er dette det. En boble. Det er ikke uendelig med mennesker i verden som har lyst å betale dette, og plutselig er markedet overfylt og prisene stuper. Kan man ikke i det minste kalle det det det er, et bli-rik-fort-greie for hobbyister? Anonymkode: 1e25f...1a6 Folk gjøre ting som de tjener penger på. Jeg er en plantefyr. Jeg har sett trenden på finn.no. Jeg kjøper planter til normale priser eller får stiklinger/avleggere fra andre. Jeg kan også gi bort gratis til bekjente. Har ikke behov for stiklinger eller planter til drøye priser. Det er helt greit å stille spørsmål med trender i samfunnet vårt. Folk selger trusene sine og tjener penger på det. Tilbud og etterspørsel regulerer alltid et marked. Anonymkode: 26a16...949
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #12 Skrevet 29. juli 2020 Jeg kjøpte en M variegata-stikling før det tok skikkelig av. Angrer litt nå, for jeg syns ikke den er noe pen... Anonymkode: 01032...ac7
semperflorens Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte en M variegata-stikling før det tok skikkelig av. Angrer litt nå, for jeg syns ikke den er noe pen... Anonymkode: 01032...ac7 Men da kan du vel selge den med vinning?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 Vi er i 2023, og jeg venter fortsatt på at boblen skulle sprekke men monstera variegata-stiklinger selges fortsatt for 1000 kroner privat og 2,5 tusen fra en hagesenter.. Jeg venter tålmodig men tror jeg kjøper nå en. Hva synes TS? Anonymkode: 4a5b8...c76
Spiren Skrevet 18. september 2023 #15 Skrevet 18. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.7.2020 den 10.58): Jeg har altså ingenting imot verken hobbyer, dyre hobbyer eller luksus. Men det du skriver introduseres stadig som et poeng når man diskuterer priser på planter, også i plantegrupper. At det ikke er noe stress å kjøpe noe så dyrt (f eks 10 000 kroner for en variegert fullvoksen plante) fordi man kunne regne det hjem med å selge stiklinger. Er som bæresjalene som gikk for 5-15 (!) tusen kroner under mottoet at det gjorde ingenting for man kunne uansett selge dem når man var lei eller måtte ha penger for det man hadde bortimot gitt for dem (og kanskje enda mer!). Og hvis ikke kunne man sette opp en dipping-tråd (lotteri der folk vippset 50 kr hver for muligheten for å vinne et sjal) der man også gjerne kunne få inn minst like mye penger som ved salg. Og så ble plutselig disse lotteriene forbudt, og sjalene kollapset i pris.... Anonymkode: 1e25f...1a6 Jeg selger selv stiklinger av skjeldne planter og er uenig med deg i sammenligningen av noen sjal pga disse punktene: Jeg har kjøpt plantene billigere pga kontakter og i noen tilfeller svekkede planter (er gartner så jeg vet hvordan disse skal reddes og holdes). Jeg har tjent mange tusen på stiklinger av disse, og morplantene fortsetter å produsere nye blad, som jeg selger videre, uten å svekke morplanten (dette kan ikke gjøres med sjal). Det er ulik veksthastighet og etterspørsel for disse plantene. Dem som vokser raskt, selger mer. Annet interessant: Du får google Monstera Adansonii variegata. Denne variegeringen (genetisk mutasjon) forekommer ekstremt skjelden på denne og planten er vanskeligere å formere. Dermed etterspørselen. https://www.lebotanist.com.au/blogs/greenerygazette/why-are-variegated-monstera-adansonii-so-expensive-but-worth-it Markedet svinger naturligvis, og jeg har for lengst tjent inn plantene mine. Dersom markedet dør ut, sitter jeg igjen med flotte, interessante planter til pryd. Dersom det fortsetter, vil jeg fortsette å tjene tusenlappene mine 😊 Endret 18. september 2023 av Spiren
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #16 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2020 den 12.42): Okei, jeg må bare. Når man kritiserer prisen for de som selger blader (!) på nett til 1000 kroner+ får man den vanlige regla. Folk må få bruke penger på det de vil. Mange bruker penger på dyre vesker!! Joda, det ER masse penger som brukes på dyre vesker som er laget av et dyr som har levd og dødd og deretter blitt gjort om til en bruksgjenstand ved hjelp av utallige arbeidstimer, da må det jo være like greit å betale 1000 kroner for at noen har skåret et blad av en plante? Har inntrykk av at dette var en nisjegreie før, men nå skal alle med. Det er jo genialt å ha en plante man kan selge stiklinger av til over tusen kroner stykk ikke sant? Men, i likhet med bæresjal-boblen som sprakk så det suste i 16-17 er dette det. En boble. Det er ikke uendelig med mennesker i verden som har lyst å betale dette, og plutselig er markedet overfylt og prisene stuper. Kan man ikke i det minste kalle det det det er, et bli-rik-fort-greie for hobbyister? Anonymkode: 1e25f...1a6 Bæresjal-bobla sprakk lenge før 16-17. Og ingen betaler vel 1000kr for en variegata-stikling nå? Da skal det være en veldig svær toppstikling, i tilfelle. Anonymkode: a9569...eb6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #17 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2020 den 10.58): Jeg har altså ingenting imot verken hobbyer, dyre hobbyer eller luksus. Men det du skriver introduseres stadig som et poeng når man diskuterer priser på planter, også i plantegrupper. At det ikke er noe stress å kjøpe noe så dyrt (f eks 10 000 kroner for en variegert fullvoksen plante) fordi man kunne regne det hjem med å selge stiklinger. Er som bæresjalene som gikk for 5-15 (!) tusen kroner under mottoet at det gjorde ingenting for man kunne uansett selge dem når man var lei eller måtte ha penger for det man hadde bortimot gitt for dem (og kanskje enda mer!). Og hvis ikke kunne man sette opp en dipping-tråd (lotteri der folk vippset 50 kr hver for muligheten for å vinne et sjal) der man også gjerne kunne få inn minst like mye penger som ved salg. Og så ble plutselig disse lotteriene forbudt, og sjalene kollapset i pris.... Anonymkode: 1e25f...1a6 Vet om sjal som ble kjøpt for 50 000kr+. Den dippingen var virkelig en merkelig greie… skjønte aldri hvorfor folk faktisk kjøpte lodd. Hadde de ikke forstått grunnleggende sannsynlighet? Det var jo bare en måte å forsøke å få igjen det man hadde betalt for et skal på. Anonymkode: a9569...eb6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #18 Skrevet 18. september 2023 On 7/28/2020 at 11:52 PM, Guest MadameDeRosa said: Man lærer noe nytt hver dag, jeg forstår entusiasmen til plantemennesker, må være en veldig morsom hobby, og nå forstår jeg litt mer hvorfor bladene de selger er så dyre. Men kan det hende at man en sjelden gang har litt flaks, og tilfeldigvis kommer over en sånn en på plantasjen? Ja, det er mutasjoner som kan dukke opp. Jobbet med planter før, og vi hadde alltid øyene åpne for nye variasjoner. Anonymkode: 78f7f...33e
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 I gamle dager het det at stiklinger skulle stjeles for at de skulle bli fine, så da lurer jeg på hvor fine dyrekjøpte stiklinger blir 😅 Nei da, det var en fleip! Men likevel forundres jeg over hva som kan bli en forretningsidé. Jeg synes ikke det er galt å selge stiklinger, jeg beundrer forretningssansen, jeg hadde aldri kommet på noe slikt selv, men jeg forundres. Anonymkode: 7539a...b06 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 On 7/28/2020 at 12:47 PM, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bare kan velge planter de genuint liker, og så beholde dem når de er fornøyde selv. Fordi vi som gjør det er ikke så spennende i plantegrupper og slikt noe. Jeg er glad i ulike typer gress/strå inne - sist jeg meldte meg inn i en gruppe fikk jeg beskjed om at slikt noe kan man jo bare kjøpe tørket og ha i en vase 😛 Anonymkode: b755f...b21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå