AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #21 Skrevet 28. juli 2020 Jeg sier som de andre, dette finner du ut av når det setter i gang. Jeg har født to ganger, begge uten epidural, det gikk veldig greit. Anonymkode: a0973...2d9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #22 Skrevet 28. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan du bestemme deg for underveis, med mindre du føder på en "naturlig" fødeavdeling, som abc i oslo, Storken på haukeland (men der kan du be om å bli overført til vanlig føde om du angrer og det ikke er fullt på føden). Jeg ville prøve så lenge som overhodet mulig uten. Epidural gjør en vanlig fødsel til en mer risikofødsel. Det er en risiko forbundet med å ta den. Både som i at om de gjør noe feil, kan det skade ryggmargen (man kan bli lammet fra livet og ned), man kan få infeksjoner, for mange kan det få fødselen til å vare lengre siden det kan hemme riene og i tillegg gjøre at man ikke kjenner trykketrang, osv. Det hemmer en også iom at man henger fast i ledninger, og man klarer gjerne ikke gå, så man blir sengeliggende, osv. Jeg endte opp med å ikke ta epidural. Jeg klarte meg uten, og det er jeg glad for. Ikke stolt, det er for all del ingen skam i det å trene smertelindring, men jeg er glad fordi jeg da slapp risikoen og bivirkningene. Anonymkode: 5f2e6...a31 Jeg kjenner ei som ble lam fra livet og ned etter epidural. Ei anna fikk de første symptomene på ALS rett etter fødsel med epidural. Om hun utviklet ALS pga epidural vites ikke med sikkerhet, men hun tror selv det er epiduralen. Anonymkode: 2a112...526 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #23 Skrevet 28. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid tenkt at selvfølgelig skal jeg ha smertestillende, hvorfor skulle jeg ikke ha det? Men nå i det siste har jeg begynt å tenke at jeg kanskje ikke trenger det? eller at jeg kan prøve uten? Kan du bestemme deg for det under fødsel eller er dette noe du må be om på forhånd? Hadde du epidural og var dere alltid bestemt på det? Anonymkode: dfc06...42c Du kan jo be om å få satt inn kateteret til epidural, men at du vil se ann om du skal ha eller ikke. Jeg følte meg presset til epidural med første. Og det var ikke noe fin opplevelse. Jeg fikk satt inn maks dose, men ble bare litt lindring, og kunne på venstresiden av kroppen. Så denne gangen skal jeg ikke ha, uansett hvor mye dem pusher 😠 Lystgass funket i milevis for meg 😁 Anonymkode: 9a479...205
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #24 Skrevet 28. juli 2020 «Det kan du bestemme underveis», ja 😂😂 I en drømmeverden, kanskje 😛 Under første fødsel hadde jeg så store smerter at jeg helt seriøst var overbevist om at jeg skulle dø, sykehuset sendte meg likevel hjem en gang og skulle til å sende meg hjem den andre gangen jeg dro dit, helt til en sykepleier forbarmet seg over meg og lot meg bli fordi hun så jeg hadde så store smerter. Men epidural kunne jeg ikke få, nei, for det «var alt for tidlig». Ble sendt på et rom med ulidelige smerter og litt morfin (som like gjerne kunne ha vært drops for det hjalp ingen ting) og da jeg ikke så noen annen utvei enn å klage over smertene igjen så var det «for sent» å få epidural (selv om fødselen varte i 2 timer til, babyen satt fast osv) Under andre fødsel var jeg merket for livet etter opplevelsen under første fødsel og gjorde en innsats for å mase, mase, MASE om epidural konstant, men fikk det likevel ikke før rett før pressefasen, hvor de uansett slår epiduralen av. De rakk ikke skru den på en gang 🤦♀️ Anonymkode: abb0f...cbf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #25 Skrevet 28. juli 2020 Jeg ville egentlig ikke ha det, men endte med det fordi babyen stod skjevt i bekkenet og det gikk ikke fremover. Derfor ble vi enige om å sette den så jeg kunne slappe av. Det var et smertehelvete å sitte stille mens de skulle stikke, da riene var så intense og aldri roet seg ned. Nå skal det sies at babyen roterte riktig og jeg gikk fra 4-7 cm mens jeg satt og fikk den nåla, så det er nok derfor det føltes så ille😅 når det er sagt så var ikke epidural like skremmende som jeg hadde trodd. (Redd riene skulle dabbe av, feil stikk osv..) men det skjedde ikke. Usikker på hvor mye den rakk å gjøre, da ting gikk ganske fort etterpå, men den tok de verste smertene i ryggen. Jeg har likevel en drøm om å prøve igjen uten neste gang. Jeg følte uansett at jeg hadde vært gjennom det verste når jeg fikk den sist (igangsettelse og mye vonde maserier in2 døgn, og stod lenge stille på 3-4cm) så gjerne uten neste gang, men det kommer helt an på fødselen. Jeg er ikke like skremt hvertfall🙏🏻 Anonymkode: ea65f...5d4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #26 Skrevet 28. juli 2020 Ja! Tida før epidural var er sant mareritt:p Anonymkode: 06cdf...c15 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #27 Skrevet 29. juli 2020 Jeg personlig kommer til å se det an. Har jeg en kort fødsel så vil jeg gjerne være opp på føttene raskest mulig, kunne ta meg en dusj osv. Har jeg en lang fødsel så blir jeg nok å ta epidural, men det kjenner man helt sikkert på underveis. Jeg ønsker ikke å sette noen ønsker eller planer på at jeg ønsker det slik eller slik, for man vet aldri hvordan dagen blir. Noe som føles helt feil ut nå kan føles så riktig når man er midt i det. Anonymkode: a5f18...da3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #28 Skrevet 29. juli 2020 Det finner du ut under fødselen. Jeg trengte bare lystgass så var veldig heldig. Men om det ikke hadde virket så hadde jeg nok fått epidural. Anonymkode: d422f...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå