Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at selvfølgelig skal jeg ha smertestillende, hvorfor skulle jeg ikke ha det? Men nå i det siste har jeg begynt å tenke at jeg kanskje ikke trenger det? eller at jeg kan prøve uten? 

Kan du bestemme deg for det under fødsel eller er dette noe du må be om på forhånd? Hadde du epidural og var dere alltid bestemt på det? 

Anonymkode: dfc06...42c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett det litt ann, ut i fra hvordan fødselen din er. 

Jeg har født to ganger, den ene fødselen behøvde jeg epidural og den andre fødselen behøvde jeg ingen smertelindring. 

Ingenting du behøver å bestemme i forkant. 

Anonymkode: 6e264...eae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du bestemme deg for underveis, med mindre du føder på en "naturlig" fødeavdeling, som abc i oslo, Storken på haukeland (men der kan du be om å bli overført til vanlig føde om du angrer og det ikke er fullt på føden). 

Jeg ville prøve så lenge som overhodet mulig uten. 

Epidural gjør en vanlig fødsel til en mer risikofødsel. Det er en risiko forbundet med å ta den. Både som i at om de gjør noe feil, kan det skade ryggmargen (man kan bli lammet fra livet og ned), man kan få infeksjoner, for mange kan det få fødselen til å vare lengre siden det kan hemme riene og i tillegg gjøre at man ikke kjenner trykketrang, osv. Det hemmer en også iom at man henger fast i ledninger, og man klarer gjerne ikke gå, så man blir sengeliggende, osv. 

Jeg endte opp med å ikke ta epidural. Jeg klarte meg uten, og det er jeg glad for. Ikke stolt, det er for all del ingen skam i det å trene smertelindring, men jeg er glad fordi jeg da slapp risikoen og bivirkningene. 

Anonymkode: 5f2e6...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt at selvfølgelig skal jeg ha smertestillende, hvorfor skulle jeg ikke ha det? Men nå i det siste har jeg begynt å tenke at jeg kanskje ikke trenger det? eller at jeg kan prøve uten? 

Kan du bestemme deg for det under fødsel eller er dette noe du må be om på forhånd? Hadde du epidural og var dere alltid bestemt på det? 

Hadde epidural på første, fikk en mer behagelig fødsel av det. For fødselen gikk vanvittig fort, mulig epiduralen bremset det litt. 

Andre gang gikk det ennå fortere og tak i ikke epidural. Det er den verste smerten jeg har kjent i hele mitt liv!

Det fine med å ikke rekke epiduralen var at med første så merket jeg ikke at jeg måtte tisse de første dagene etter. Ikke fikk jeg ut noe heller og måtte inn med kateter sikkert 3 ganger før å tømmes. Ene beinet mitt ble lammet av epiduralen og sleit litt med det de første dagene. 

Så det er jo litt smak og behag. 

Anonymkode: 5af84...5f8

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør akkurat som du har tenkt du, prøv uten men vær åpen for å ta ved behov. Du trenger ikke bestemme deg på forhånd, du ser bare om du har behov for det underveis, man vet liksom aldri hvordan det blir. Jeg tenkte også alltid at jeg skulle ta imot alt av drugs, men ombestemte meg ganske tidlig i graviditeten. Og ombestemte meg på nytt under fødsel. Men det ble uten og det gikk helt greit. 

Anonymkode: 7eaa4...a37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å tenke at du skal bestemme det underveis, med mindre du er helt bestemt på at du vil ha. Jeg tok stilling til det underveis i fødslene, med en tanke om at jeg helst ikke ville (nåleskrekk, men akkurat den nåleskrekken tenkte jeg lite på når riene satte i gang for alvor). Mine fødsler ble raske og greie. Første gang tenkte jeg at jeg SKAL HA epidrual når vi er framme på sykehuset, men da vi var framme, var fødselen nesten ferdig. Jeg hadde trodd jeg skulle ha slike smerter i mange timer eller døgn, og det hadde jeg ikke klart. Noen har jo det. Andre gang tenkte jeg at jeg ikke ville ha epidural hvis jeg fikk samme type fødsel. Det ble det, og da fristet mer å være helt i fred enn å måtte sitte rolig mens epiduralen ble satt. 

Anonymkode: c158c...634

AnonymBruker
Skrevet

Dette velger du underveis! Ingen grunn til å bekymre seg for det på forhånd :) Jeg tenkte også på forhånd at jeg ville ha det, men da det kom til stykke gikk det helt fint uten! En rask og grei fødsel fikk jeg, følte ikke behov for epidural før jeg hadde 8 cm åpning, og da var det bare en halvtime før ungen ble født uansett. Ergo gikk det helt fint :) 

Anonymkode: 880ac...146

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte litt som deg. Hvorfor skal jeg ha smerter når jeg ikke trenger det. Men jeg tenkte etterhvert at jeg tar detvsom det kommer. Jeg måtte ha epidural ettersom riene var ekstreme fra starten. Og fra vannet gikk og til baby var ute tok det 2 døgn. Hadde ikke overlevd med slike smerter så lenge. Men de skal sies at jeg prøvde ALLE andre lindringsmetoder først 😅. Ingenting virket utenom epiduralen. 

Anonymkode: 45a68...d10

AnonymBruker
Skrevet

Om du settes i gang - be om å bli gjort klar for epidural med en gang. Så bestemmer du deg heller for å takke nei om tilbudet faktisk kommer. Ikke alle sykehus som har anestesilege tilgjengelig for fødende til enhver tid.

Anonymkode: d666d...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du bestemme deg for underveis, med mindre du føder på en "naturlig" fødeavdeling, som abc i oslo, Storken på haukeland (men der kan du be om å bli overført til vanlig føde om du angrer og det ikke er fullt på føden). 

Jeg ville prøve så lenge som overhodet mulig uten. 

Epidural gjør en vanlig fødsel til en mer risikofødsel. Det er en risiko forbundet med å ta den. Både som i at om de gjør noe feil, kan det skade ryggmargen (man kan bli lammet fra livet og ned), man kan få infeksjoner, for mange kan det få fødselen til å vare lengre siden det kan hemme riene og i tillegg gjøre at man ikke kjenner trykketrang, osv. Det hemmer en også iom at man henger fast i ledninger, og man klarer gjerne ikke gå, så man blir sengeliggende, osv. 

Jeg endte opp med å ikke ta epidural. Jeg klarte meg uten, og det er jeg glad for. Ikke stolt, det er for all del ingen skam i det å trene smertelindring, men jeg er glad fordi jeg da slapp risikoen og bivirkningene. 

Risiko ved dagens epidural er veldig lav. Samme med bivirkninger. Nyere forskning viser også at epidural forsinker fødsel i mye mindre grad enn tidligere antatt. Man kan fint gå med epiduralen også, opplevde den ikke som hemmende :) eneste man ikke får gjort er å benytte seg av badekar feks. 

Anonymkode: eaaae...23c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 7 mnd på vei og har også gått litt med samme tanker. Jeg har landet på at jeg ikke vil bestemme meg på forhånd. Epidural KAN bringe med seg en del komplikasjoner. Dersom smertene blir så sterke at jeg mister helt kontroll over meg selv, og jeg fortsatt er et stykke unna å ha 10 cm åpning, kommer jeg nok til å drite i de eventuelle komplikasjonene og be om epidural, men dersom jeg føler jeg har kontroll og får pustet meg godt gjennom smertene, kommer jeg til å droppe epidural. 

Når man er usikker er det nok lurt å ikke bestemme seg på forhånd, men være åpen for alt.

Anonymkode: 64d42...d21

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risiko ved dagens epidural er veldig lav. Samme med bivirkninger. Nyere forskning viser også at epidural forsinker fødsel i mye mindre grad enn tidligere antatt. Man kan fint gå med epiduralen også, opplevde den ikke som hemmende :) eneste man ikke får gjort er å benytte seg av badekar feks. 

Det er ikke alle som fint kan gå, nei. Søsteren min ble "lam" i ene beinet mens epiduralen sto i, og var fanget i sengen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som fint kan gå, nei. Søsteren min ble "lam" i ene beinet mens epiduralen sto i, og var fanget i sengen. 

Det er ekstremt sjelden. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg ville ha sett det litt an. Kan vere lurt å vere open for begge deler. Eg fødde på Storken på Haukeland fordi eg har litt sjukehusskrekk og taklar dårlig sprøyter, ledningar og synlig medisinsk utstyr. Eg veit det er veldig sjeldan at alvorlige bivirkninger oppstår, men eg likte ikkje tanken på at det er ganske vanlig med hovudverk i samband med epidural, og så er det ikkje så enkelt å bevege seg fritt, nytte seg av badekar, variere stilling osv. Eg hadde ein veldig grei fødsel, som "alle andre" i familien,  og klarte meg fint med badekar. Men viss eg hadde hatt ein lang og slitsom fødsel ville eg nok hatt behov for epidural. Vanskelig å vite på forhånd. 

Anonymkode: 01c42...d77

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan gå rundt med epidural, og det vet man jo ikke før den er satt. 

Anonymkode: 7646c...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke epidural, men det var ikke noe jeg bestemte meg for på forhånd. Smertene var helt overkommelige og jeg kunne bevege meg helt fritt i rommet. Riene ble dobbelt så vonde når jeg lå nede i sengen. Det beste var å stå bøyd. 

Anonymkode: 182d9...0fc

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som kan gå rundt med epidural, og det vet man jo ikke før den er satt. 

Anonymkode: 7646c...1f1

Epiduralen som settes i dag virker i nedre rygg og mageområde, så det er ikke noe som tilsier at man ikke skal kunne bevege seg som følge av epiduralen hvis man da ser bort i fra svært svært sjeldne komplikasjoner (lammelser er svært sjelden) eller at barnet har behov for at mor ligger i ro (men da har det ikke med epiduralen å gjøre) . Man har full førlighet i bena. 

AnonymBruker
Skrevet

Bestem deg underveis. Hver fødsel er forskjellig! Har født to ganger og må bare si; epidural er Guds gave til kvinnen😂

Anonymkode: 580ba...26e

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke følt behovet med noen av mine tre, så ser ingen grunn til å bestemme seg på forhånd. 😊 Hold det åpent, så kan du ta det som det kommer. 

Anonymkode: 57b7c...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Epidural er magisk. Jeg lå lammet av smerter i sengen før den, hadde ikke sjans til å komme meg opp. Når jeg fikk den, fikk jeg full bevegelighet igjen og kunne gjøre alt det jordmor instruerte meg i for å få barnet langt nok ned i bekkenet. Hvis ikke det var for den, kunne det nok fort blitt en mer komplisert fødsel, muligens keisersnitt. 

Anonymkode: caee8...ebe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...