Gå til innhold

Hvordan kaldheve grove burgerbrød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Pleier å lage burgerbrød med ½ kopp sammalt fint, ½ kopp sammalt grovt, ½ kopp havremel og ½ kopp byggmel. Det er med andre ord ikke vanlig hvetemel i oppskriften. Det går helt fint å heve deigen over et varmt vannbad, men da jeg skulle prøve meg på kaldheving i kjøleskap, hadde den ikke hevet seg i det hele tatt etter 10 t. Jeg brukte tørrgjær med kaldt vann og sukker, i motsetning til lunkent vann som ved varm heving.

Råd til hva jeg kan gjøre for å få til kaldheving? 

Anonymkode: 63afe...a83

AnonymBruker
Skrevet

Mye lengre hevetid. Eller la være i heve i kjøleskap, men heller ha deigen på benken. Det pleier jeg å gjøre. Jeg har bare litt gjær oppi, og lar deigen stå på benken i opptil et døgn. 

Jeg har aldri fått til å heve i kjøleskap, selv ikke fine bolledeiger med bare fint mel og sukker i, da har de ikke hevet selv etter et døgn. 

Anonymkode: e2df4...26e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye lengre hevetid. Eller la være i heve i kjøleskap, men heller ha deigen på benken. Det pleier jeg å gjøre. Jeg har bare litt gjær oppi, og lar deigen stå på benken i opptil et døgn. 

Jeg har aldri fått til å heve i kjøleskap, selv ikke fine bolledeiger med bare fint mel og sukker i, da har de ikke hevet selv etter et døgn. 

Ja, har lest at noen ikke får det til mens andre gjør det. Lurer bare på hva de gjør annerledes de som klarer å få til heving i kjøleskap.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, har lest at noen ikke får det til mens andre gjør det. Lurer bare på hva de gjør annerledes de som klarer å få til heving i kjøleskap.

Det kan være kjøleskapet det kommer an på også. Jeg har spurt her inne, og de som fikk det til gjør ikke noe annerledes enn meg. Men noen har kaldere kjøleskap enn andre, og fukt og sånt kan også spille en rolle. Så jeg bare gikk for benkeheving, da det faktisk funker for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være kjøleskapet det kommer an på også. Jeg har spurt her inne, og de som fikk det til gjør ikke noe annerledes enn meg. Men noen har kaldere kjøleskap enn andre, og fukt og sånt kan også spille en rolle. Så jeg bare gikk for benkeheving, da det faktisk funker for meg. 

Ahh ok. I mellomtiden fant jeg denne linken: https://krem.no/hjem/kaldheving/

Der står det at man bør bruke mer væske enn i den opprinnelige oppskriften. Hva tenker du om det?

AnonymBruker
Skrevet

Planen er å kunne ta ut 1/3 en dag for steking, neste 1/3 andre dag osv. Hadde vært herlig å ha nystekte burgerbrød i 3 dager.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh ok. I mellomtiden fant jeg denne linken: https://krem.no/hjem/kaldheving/

Der står det at man bør bruke mer væske enn i den opprinnelige oppskriften. Hva tenker du om det?

Hvor ser du at det står det? Jeg ser bare at hun skriver at hun hadde mer væske enn vanlig fordi hun ønsket en løsere deig enn vanlig. Jeg bruker tvert imot mindre væske enn vanlig når jeg hever deigen et døgn på benken, for ellers blir den alt for løs. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planen er å kunne ta ut 1/3 en dag for steking, neste 1/3 andre dag osv. Hadde vært herlig å ha nystekte burgerbrød i 3 dager.

Da kan du sette deigen i kjøleskapet, og så ta ut det du vil bruke dagen før og la den delen heve i romtemperatur. Det har jeg gjort flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser du at det står det? Jeg ser bare at hun skriver at hun hadde mer væske enn vanlig fordi hun ønsket en løsere deig enn vanlig. Jeg bruker tvert imot mindre væske enn vanlig når jeg hever deigen et døgn på benken, for ellers blir den alt for løs. 

Ok leste det litt for raskt. Ser nå det handlet om gjær. Har imidlertid googlet litt mer rundt nå og ser at det anbefales løsere deig enn vanlig ved kaldheving. Min deig var ganske kompakt, så det kan absolutt ha hatt noe å si tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...