Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uføretrygdet og vil så gjerne prøve å komme ut igjen i arbeid, men jeg er rett og slett livredd for at Nav skal ødelegge for meg økonomisk.  Jeg har ingen utdanning pga adhd, var aldri flink på skolen teoretisk , og hadde ikke konsentrasjon til å lese på prøver.
Er det noen her som har vært i samme situasjon ? Er du i arbeid nå ? Fikk du hjelp ? Tok du en utdannelse som voksen ?

Anonymkode: 31987...0fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er der selv. Ble syk under utdannelse (fullførte bachelor, måtte droppe ut før ferdig master), gikk flere år på AAP, er nå ufør, men ønsker egentlig å komme meg i jobb. Har søkt litt også, men i min alder, med minimalt med erfaring, faller jeg jo gjennom hver gang. Også litt redd for å få et kortvarig engasjement, og så stå der uten inntekt når det er over. Da er det bedre med en lav, men trygg, uførepensjon.

Jeg tenker jeg skal fortsette å søke, og muligens se om det er noe hjelp å få når koronasituasjonen letter litt på seg, og arbeidsledigheten begynner å gå ned igjen.

Anonymkode: f03c5...50f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å starte med frivillighetsarbeid for å se om du orker det? Kjenner flere som er i Røde Kors og jobber seg oppover der.

Anonymkode: b5666...316

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med over her. Start med å være frivillig inn mot en organisasjon som du liker. Du kan fremdeles gjøre nytte for deg i samfunnet.

Da er du mer fleksibel med tanke på helsen din og du slipper å stå ansvarlig overfor en arbeidsgiver. 

Anonymkode: b9f73...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet og vil så gjerne prøve å komme ut igjen i arbeid, men jeg er rett og slett livredd for at Nav skal ødelegge for meg økonomisk.  Jeg har ingen utdanning pga adhd, var aldri flink på skolen teoretisk , og hadde ikke konsentrasjon til å lese på prøver.
Er det noen her som har vært i samme situasjon ? Er du i arbeid nå ? Fikk du hjelp ? Tok du en utdannelse som voksen ?

Anonymkode: 31987...0fa

Du er livredd for at NAV skal ødelegge for deg? NAV har ikke noe med deg å gjøre når du er ufør. Da er du ferdig avklart etter en rekke år i systemet, regner jeg med. Ja, vi vet alle at NAV terroriserer folk på ulike stønader og folk har til og med havnet i fengsel på et feilaktig grunnlag pga NAV, men når du er ufør, så har ikke NAV noe mer med deg å gjøre. Da er du "fri", hvis du skjønner. Du fyller ikke meldekort da og har ikke noe fast plan å følge. 

Nye regler fra 1.januar 2015 sier at du kan jobbe så mye du vil i teorien, men problemet er selvsagt om du har helse til det og det aller viktigste: Finner du en arbeidsgiver som gidder å gi deg en sjanse? 

Uansett er du veldig lite kvalifisert og siden du sliter med det teoretiske, så kan du kanskje se på om det går an å finne en type jobb som er mer praktisk rettet. Men igjen, dette kommer an på dine evner. Om du sliter med konsentrasjon til å lese lenge, (det har jeg også opplevd i perioder), så må en nesten se på hva du kunne tenkt deg å jobbe med. Skriv ned noen forslag på en liste, også sjekk opp hva slags krav de har til dette (kvalifikasjonskrav til ulike utdanninger), så kan du også sjekke om det er noen der ute som etterspør noen av disse utdanningene du skriver på "lista di". 

For hvis du tenker på bare en enkel jobb, så krever absolutt ingenting av kompetanse, så har man nesten ikke sånne jobber lenger, dessverre. De få som er igjen er det uansett så altfor mange søkere på at det eneste som legges vekt på er fysisk styrke og lite sykemelding / masse energi. Og er man ufør, så har en ikke en sjanse på å få en sjanse til å prøve seg frem i disse stillingene. De fleste stillinger er ikke opprettet for uføre - de er opprettet for profitt, profitt og atter profitt. Det er det den brutale kapitalismen er. 

Om du ønsker å kvalifisere deg til et eller annet som du kan skrive ned på lista di, så er det mulig å få også stipend og lån fra Lånekassen i tillegg til uføretrygd. Men da må du ha uføretrygd som er mindre enn 283.000 kroner brutto i året for 2020 og ca 293.000 kroner for året 2021 og dette gjelder hvis du låner for et semester per år. Da går du under kategorien "støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår".

https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/utdanning-i-norge/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ 

Så da blir det noe stipend ut av det lånet til deg hvis du består det du skal. Dette kommer på toppen av uføretrygd du har - så lenge du ligger under de bruttoinntektsgrensene som Lånekassen har. Du bestemmer selv hvor mye du vil låne, det er "option" i søknaden for å legge inn ulike beløp / alternativer.

Låner du for et semester per år, så 

Anonymkode: 41192...d0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er der selv. Ble syk under utdannelse (fullførte bachelor, måtte droppe ut før ferdig master), gikk flere år på AAP, er nå ufør, men ønsker egentlig å komme meg i jobb. Har søkt litt også, men i min alder, med minimalt med erfaring, faller jeg jo gjennom hver gang. Også litt redd for å få et kortvarig engasjement, og så stå der uten inntekt når det er over. Da er det bedre med en lav, men trygg, uførepensjon.

Anonymkode: f03c5...50f

Les innlegget mitt over. Det er juridisk sett, ingen hindringer for deg å jobbe og samtidig motta uføretrygd. Problemet er som sagt, helsa di, dine kvalifikasjoner og arbeidsgivere som gir sånn ca 0% sjanse til uføre som ønsker å prøve seg litt frem. 

Men juridisk sett er det ingen som tar fra deg uføretrygd. Jeg vet ikke hvor du har denne oppfatningen ifra, at du mister uføregraden etter et kortvarig engasjement. 

NAV skryter til og med på sine egne nettsider at det er bedre med å kombinere både uføretrygd og jobb, fordi det gir deg mer penger enn bare uføretrygd.

Kombinere arbeid og uføretrygd

Du kan jobbe så mye du har mulighet til. Det lønner seg å jobbe fordi uføretrygd og inntekt er høyere enn uføretrygd alene.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

Så det er ingen som tar uføregraden fra deg. Tipper at det er dette du sikter til (uføregraden), når du tegner slike kontraster slik du gjør i innlegget ditt. Uføretrygd får du uansett, og det eneste som skjer er at den begynner å forkortes hvis du har gått over 40.000 kroners grensa i året. Tjener du f eks 45.000 kr i ett år, så forkortes den minimalt at du nesten ikke merker det og du sitter fortsatt med mer penger enn uten de 45.000 kronene brutto. Tjener du ingenting til neste år, så får du igjen fullt i uføretrygd, som alltid. 

Problemet er som sagt ikke de juridiske reglene, men din egen helse som gjerne er veldig ustabil eller permanent redusert, i tillegg til arbeidsgivere som tenker bare på profitt og enda mer profitt og de oppretter ikke stillinger for at uføre skal prøve seg frem i en periode. De oppretter stillinger for profitt og greier du ikke å generere profitt og samtidig overbevise en arbeidsgiver at du kan generere profitt og overskudd, så har en 0% sjanse til å prøve seg på noe som helst. 

Anonymkode: 41192...d0d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...