Gå til innhold

Min søster "tar over" morsrollen min.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en storesøster som er dominerende. Hun har en sterk personlighet, sterke meninger, god selvtillit og tar mye plass. 

Vi er voksne, skilt begge to og har barn, hennes barn har nå passert 20 og min sønn er 18. Vi bor i hver vår landsdel. 

Det min søster gjør som er fryktelig irriterende og sårende er at jeg føler hun tar over mitt foreldreansvar. Da sønnen min var yngre kunne hun komme på besøk og ha med klær til han som gave, (og det var jo hyggelig) men hun ba han da skifte til de klærne hun ga han, slik at hvis de to skulle gå på bytur så var han kledd i klær som matchet hennes og som hun likte. Hun kunne også ta han til frisør og få klippet håret hans i en frisyre hun likte, uten at jeg var spurt på forhånd. 

Når vi er på ferie hos våre foreldre og også hun er der, så lager hun ofte avtaler med min sønn uten at jeg er informert, og drar av gårde på bytur eller andre aktiviteter med han før jeg har rukket å stå opp.

Hvis vi er hjemme på ferie hos min familie i 5-6 dager så bruker hun gjerne 1-2 hele dager sammen med min sønn. 

Nå har min sønn akkurat reist inn til førstegangstjeneste, og jeg har nesten ikke hørt lyd fra han, kun korte svar på meldinger siden han er opptatt fra morgen til kveld, og de har liten tilgang til mobil. Jeg ønsker heller ikke å mase på han, derfor sender jeg bare noen meldinger av og til der jeg skriver at jeg håper det går bra med han. 

Min søster derimot har mye mer informasjon om hvordan han har det enn meg. Hun ringer, sender snapper, maser og spør, og jeg føler da at den korte telefontiden han har tilgjengelig, bruker han på å kommunisere med henne, og får da ikke tid til å ta kontakt med meg. 

Gjennom mange år har jeg prøvd å snakke med henne om at jeg føler hun tar litt over når vi er sammen, og at det er litt sårende for meg men det forstår hun ikke.

Jeg har også sagt at hun skal la han få litt fred nå i militæret, og at jeg synes det er rart at hun skal ha mer kontakt med han enn jeg som er moren hans. 

Hun blir da sur og kan finne på å legge på midt i telefonsamtalen. Det er jo fint at hun liker sin nevø men jeg mistenker at hun ser på han som sønnen hun ikke fikk, for hun er ikke alltid så veldig fornøyd med sine egne barn. 

Overreagerer jeg eller skal jeg bare la hun fortsette å leke reservemor? 

Anonymkode: 92a4c...d0c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så fælt at han liker tanten sin og har flere trygge voksenpersoner i livet sitt 😛

• Liker 24
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette ikke er noe hyggelig, jeg hadde også blitt såret.

Dessverre kan du ikke kontrollere hvor mye kontakt to andre mennesker har. Her tror jeg du skal konsentrere deg om å ha et så godt forhold som mulig til sønnen din, og blåse en lang marsj i søster. Du skriver at dere bor i forskjellige landsdeler, da regner jeg med at han kommer til deg når han er på perm. Og da får han komme med de gode historiene til deg. Hvis han uffer seg så er han såpass stor nå at du har lov til å si "Det er ikke så hyggelig at jeg må spørre tante om hvordan du har det. Skjønner du det?" vel og merke hvis du klarer å la være å lyde sår eller anklagende når du sier det. Bare konstater et faktum.

Søster kan du ikke gjøre mer med hvis du har tatt det opp og hun ikke bryr seg.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Jeg tror ikke dere helt forstår problemet.

Hun er frekk som ber sønnen min skifte til finere klær slik at hun kan ta han med på bytur, for det er flaut for henne å gå sammen med han i de klærne som jeg kjøper til han. Det er frekt å ta han med til frisøren og klippe håret hans til en frisyre hun liker, uten å spørre meg først om det er greit.

Når jeg og han skal ha 5-6 dager ferie der jeg er vokst opp, så reiser hun avgårde med han to dager uten å gi meg beskjed, og bruker opp den tiden jeg og han kan være sammen. 

I går ringte han til meg fra militæret for første gang på 2 1/2 uke og fortalte meg at når han har 30 min tlf tid annenhver kveld har han ikke hatt tid til å kontakte meg, fordi tanten har sendt han så masse meldinger og Snapper så han må svare på. 

Jeg hadde aldri fått meg til å ta meg så til rette med hennes barn, og hadde jeg gjort det hadde hun blitt forbanna på meg, for hun tåler ingenting selv. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Hun er frekk som ber sønnen min skifte til finere klær slik at hun kan ta han med på bytur, for det er flaut for henne å gå sammen med han i de klærne som jeg kjøper til han. Det er frekt å ta han med til frisøren og klippe håret hans til en frisyre hun liker, uten å spørre meg først om det er greit.

Når jeg og han skal ha 5-6 dager ferie der jeg er vokst opp, så reiser hun avgårde med han to dager uten å gi meg beskjed, og bruker opp den tiden jeg og han kan være sammen. 

I går ringte han til meg fra militæret for første gang på 2 1/2 uke og fortalte meg at når han har 30 min tlf tid annenhver kveld har han ikke hatt tid til å kontakte meg, fordi tanten har sendt han så masse meldinger og Snapper så han må svare på. 

Jeg hadde aldri fått meg til å ta meg så til rette med hennes barn, og hadde jeg gjort det hadde hun blitt forbanna på meg, for hun tåler ingenting selv. 

Huff, så kjipt! Jeg tror jeg ser problemet - hun trakker over grenser, og har et eller et annet behov hun forsøker å fylle - ikke nødvendigvis hans behov, men sitt eget. - Men ikke så lett å gjøre noe med. Det beste rådet du har fått er å styrke din egen relasjon til sønnen din! Vær forsiktig å ikke klage over søsteren din - men kanskje kommentere med et skeivt smil at det var da voldsomt - kanskje spørre om han trenger hjelp til å sette grenser for tanten? At du synes hun er veldig "på". Men, som sagt - jeg ville trådd forsiktig:) 

Anonymkode: f67f6...8e5

• Liker 19
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres mer ut som en overivrig tante. Du virker usikker på deg selv. Ungen vet hvem morens hans er. Er ofte barn knytter god relasjon til onkel/tante eller andre voksenpersoner uten at det betyr at de som er foreldre burde føle seg truet. 

AnonymBruker
Skrevet

har du spurt han om det er litt stressende at hun tar så mye kontakt? jeg opplever lignende med et familiemedlem; dvs vedkommende»stjeler» tiden min som jeg burde fordelt på resten av familie og venner. er student med deltidsjobb(jobber fullt i ferier), og det er svært tidkrevende med mye samtaler og svare på mld, snap, insta etc etc. jeg ble så stresset rundt eksamen at jeg til slutt måtte si fra.

Anonymkode: 28b97...a64

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, så kjipt! Jeg tror jeg ser problemet - hun trakker over grenser, og har et eller et annet behov hun forsøker å fylle - ikke nødvendigvis hans behov, men sitt eget. - Men ikke så lett å gjøre noe med. Det beste rådet du har fått er å styrke din egen relasjon til sønnen din! Vær forsiktig å ikke klage over søsteren din - men kanskje kommentere med et skeivt smil at det var da voldsomt - kanskje spørre om han trenger hjelp til å sette grenser for tanten? At du synes hun er veldig "på". Men, som sagt - jeg ville trådd forsiktig:) 

Anonymkode: f67f6...8e5

Han ser ikke tanten sånn som jeg gjør. Han synes det bare er hyggelig at hun drar han med på utflukter uten at jeg er informert om det, eller får tilbud om å være med. Han forstår ikke at dette er kjipt for meg, han er tross alt ikke voksen enda. Han har nok ikke det behovet for å være med meg, som jeg har med han. 

Jeg burde nok bare ikke si så veldig mye til han om min søster, og heller fokusere på at jeg og han skal ha en fin relasjon. 

Ts

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ser ikke tanten sånn som jeg gjør. Han synes det bare er hyggelig at hun drar han med på utflukter uten at jeg er informert om det, eller får tilbud om å være med. Han forstår ikke at dette er kjipt for meg, han er tross alt ikke voksen enda. Han har nok ikke det behovet for å være med meg, som jeg har med han. 

Jeg burde nok bare ikke si så veldig mye til han om min søster, og heller fokusere på at jeg og han skal ha en fin relasjon. 

Ts

Han er vel 17/18 om han er i førstegangstjeneste? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du spurt han om det er litt stressende at hun tar så mye kontakt? jeg opplever lignende med et familiemedlem; dvs vedkommende»stjeler» tiden min som jeg burde fordelt på resten av familie og venner. er student med deltidsjobb(jobber fullt i ferier), og det er svært tidkrevende med mye samtaler og svare på mld, snap, insta etc etc. jeg ble så stresset rundt eksamen at jeg til slutt måtte si fra.

Anonymkode: 28b97...a64

Nei jeg har ikke spurt han nå etter at han kom inn i militæret, for det var kun i går kveld jeg snakket med han for første gang på et par uker og da snakket han mest om hverdagen sin.

Jeg ga søsteren min direkte beskjed forrige uke at hun fikk roe ned, da ble hun sur og sa at jeg er så vanskelig. Hun tok pause noen dager så fortsatte hun igjen i går kveld..

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Han er vel 17/18 om han er i førstegangstjeneste? 

Ja. Når han var litt yngre så tok hun han til frisør og ba han ta på seg de klærne hun hadde med, ikke nå, hvis det var det du tenkte på🙂

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ikke spurt han nå etter at han kom inn i militæret, for det var kun i går kveld jeg snakket med han for første gang på et par uker og da snakket han mest om hverdagen sin.

Jeg ga søsteren min direkte beskjed forrige uke at hun fikk roe ned, da ble hun sur og sa at jeg er så vanskelig. Hun tok pause noen dager så fortsatte hun igjen i går kveld..

Ts

Føler du deg truet av din søster sin relasjon til din sønn?

Anonymkode: 1bae3...4a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Ok, men dette med klær og frisyre skjedde når han var yngre så det er lite vits i å dra opp dette nå - selv om jeg er helt enig med deg i at dette er å tråkke over grenser. Minner meg nesten litt om den episoden av friends hvor søsteren til Rachel har piercet ørene til Emma uten å spørre foreldrene først :P

Når det gjelder alt det andre du viser til. Sønnen din er 18 år, søsteren din må faktisk ikke informere deg før hun stikker ut og bruker dagen med sønnen din. Det får meg til å lure på om du egentlig er sur på henne for at hun stikker av med sønnen din eller synes du egentlig at det er litt sårt at sønnen din ikke sier til sin tante at han heller har lyst til å bruke litt tid med moren sin nå når dere først har tid sammen? 

Samme ang. dette med telefon. Er du sur på søsteren din for at hun er så engasjert i livet til sønnen din, eller er det egentlig mer kjip at sønnen din velger å svare henne på melding fremfor å ringe deg? For dette handler jo minst like mye om hva din voksne sønn velger å gjøre. Hadde han hatt et behov for å ringe deg så hadde han faktisk gjort det på kvelden. (og om han ikke har behov for det så er ikke det, det samme som at han ikke er glad i deg. Kanskje han rett og slett er så trygg på deres forhold at han ikke har behov for å ha like hyppig kontakt). 

I hovedinnlegget skriver du også at du synes det er rart han skal ha mer kontakt med tanten sin enn med sin egen mor nå som han er i militæret, men du skriver jo også at du bevisst velger å ikke ta så mye kontakt så du legger jo opp til det selv når du vet hvordan søsteren din er.  

Jeg tenker også at det viktige er her egentlig ikke om du synses hun er innpåsliten (ovenfor din sønn) men hva han synes. Om han synes det er koselig så er jo det bare bra, om han synes det er litt mye så er han gammel nok til å klare å si i fra selv. 

Anonymkode: 545a0...8b1

• Liker 14
Skrevet

Ham er i militæret - da er han faktisk voksen og kan selv styre hvem han prioriterer å snakke med. Min og sikkert mange andres erfaringer er at det særlig i tenårene og som ung voksen kan være lettere å snakke med andre voksne enn foreldrene - tenk så heldig sønnen din er som har en ekstra voksenperson i livet sitt han setter pris på og som bryr seg om ham. Du er uansett moren hans - det hun gjør er jo ikke mamma-ting, det er "kul tante"-ting. Du framstår som smålig og sjalu, og hvis du fortsetter å mase om dette er det ditt forhold til sønnen som vil bli skadelidende, ikke forholdet han har til tanta.  

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Nei, det er ikke frekt. Skjerp deg. Han er 18 år. Hvis han ikke ville hatt så mye kontakt med tante hadde han ikke svart på snapper og meldinger, blitt med på turer osv.

Anonymkode: d3587...752

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sønnen din er jo 18 år. Går han ikke selv til frisøren? Eller skjedde dette når han var 7? Da er det i så fall vel på tide å glemme det.

Anonymkode: 037a3...0a0

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Når han var litt yngre så tok hun han til frisør og ba han ta på seg de klærne hun hadde med, ikke nå, hvis det var det du tenkte på🙂

Ts

Men barn burde få bestemme sin egen frisyre og hvorfor sårer det deg at ungen vil gå i klær kjøpt av tante? 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg din sønn må regulere tiden sin selv. Han er voksen nå. Ta en avtale med han om at han må passe på tiden han bruker på å svare henne slik at du kan ringe. EVT slår du henne ved å ringe først, slik at sønnen din ikke får tid til å svare henne. 

Og når dere skal på ferie, avtal med sønnen din hvilke dager dere har sammen, hvilke dager han er med venner, og så får tanta ta resten. 

Og ellers.. hun er vel glad i han da! det er fint for han å oppleve det. Men ta litt kontroll tilbake.

Anonymkode: 037a3...0a0

• Liker 3
Skrevet

Nei hun er ikke «moren» hans, hun er en stolt tante. Han er 18 år, TS. Stor gutt som har et godt forhold til tanten sin. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...