AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Som så mange andre er hytta årets feriested. Stadig kommer det meldinger fra bekjente som er i nærheten og vil stikke innom. Bekjente er ikke venner, altså ikke noen vi omgås med. Hva er greia? Når vi ikke har noe å gjøre med hverandre ellers, annet enn felles bekjente, hei i butikken, sitter i samme styre, barn i samme barnehage...? Ny hytteeier og kanskje Noe jeg ikke har skjønt ved hyttelivets gleder? Anonymkode: 47b3d...8d1 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 De er frekke. Si nei det passer ikke med god samvittighet.
Gjest Poppelopp Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Kanskje de ønsker å bli bedre kjent? Kanskje det er lettere å bli bedre kjent på hytta? Er vel litt uformelt, mer avslappet tone på hytta.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Det kan fort bli for mye besøk. På hytta vil man jo slappe av, uten å stase seg opp litt eller varte opp nesten fremmede. Syns de er litt frekke 🙄 Anonymkode: 12625...e07 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 6 minutter siden, Poppelopp skrev: Kanskje de ønsker å bli bedre kjent? Kanskje det er lettere å bli bedre kjent på hytta? Er vel litt uformelt, mer avslappet tone på hytta. Ønsker man å bli bedre kjent er vel første skritt å invitere til seg selv, så får tiden vise. Anonymkode: 47b3d...8d1 9
Knirke Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Men hvis du ikke kjenner dem, hvordan vet de da at du er på hytta? Hvis du er en som legger ut 100 "nå koser vi oss" bilder med grill og vinkartong på Facebook, så kan det jo hende folk tar det som en åpen invitasjon. 16
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Ny hytte, kanskje fortalt mye om det. Hadde ingen formening om at det betydde invitasjon. Anonymkode: 47b3d...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #8 Skrevet 29. juli 2020 La være å svare på telefonen. Si at dere har mobilfri på hytta og ikke har fått med dere meldingen. Og la være å poste på insta. Anonymkode: e07a3...11d 7
exictence Skrevet 29. juli 2020 #9 Skrevet 29. juli 2020 Litt merkelig. Hvorfor inviterer de ikke selv, tro? 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 Fortalt mye om hytta, men dere er ikke venner? Hvorfor snakker dere så mye sammen om dere ikke er venner? Tror dere har ulik oppfattelse av «vennskapet» deres. Anonymkode: ed5e0...eb3 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fortalt mye om hytta, men dere er ikke venner? Hvorfor snakker dere så mye sammen om dere ikke er venner? Tror dere har ulik oppfattelse av «vennskapet» deres. Anonymkode: ed5e0...eb3 Det er jo vanlig med smalltalk med folk man ikke er venner med, og møter på i ulike sammenhenger. Anonymkode: 47b3d...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 På 28.7.2020 den 16.49, Knirke skrev: Men hvis du ikke kjenner dem, hvordan vet de da at du er på hytta? Hvis du er en som legger ut 100 "nå koser vi oss" bilder med grill og vinkartong på Facebook, så kan det jo hende folk tar det som en åpen invitasjon. Det betyr da ikke at man inviterer?? Si meg, har du trodd det var å bli invitert og selv fått nei, eller? TS, innlegg på face slik det beskrives er IKKE en invitasjon. De vil bare snylte og ha bruk av hytte. Si nei. Anonymkode: 9eb24...e92 3
Knirke Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det betyr da ikke at man inviterer?? Si meg, har du trodd det var å bli invitert og selv fått nei, eller? TS, innlegg på face slik det beskrives er IKKE en invitasjon. De vil bare snylte og ha bruk av hytte. Si nei. Anonymkode: 9eb24...e92 Ro deg ned... 🙄Jeg sa det kunne bli oppfattet som. Jeg har hytte selv og synes det er hyggelig når folk stikker innom, selv om det ikke er nære venner. Men ja, det er lov til å si nei. 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #14 Skrevet 1. august 2020 Tydeligvis noen som mener det er innafor å invitere seg inn på den måten. Dere som mener det, hvis man snur på flisa, venter dere I døra med åpne armer på folk som kommer forbi? Eller er det sånn enveiskjøring? Anonymkode: 47b3d...8d1 1
Menchit Skrevet 1. august 2020 #15 Skrevet 1. august 2020 Hvis du ofte møter dem i ulike sammenhenger og har snakket mye om den nye hytta så kanskje de tenker at det er hyggelig å stikke innom for å se samtidig som dere treffes på en litt annen arena? Tenker det er slik vennskap starter i voksen alder. De har kanskje feilberegnet kjemien mellom dere? Dette gjelder selvsagt om det er snakk et en kjapp tur innom for å si "hei", ikke besøk i timesvis eller overnatting. Ikke så rart de tror at du vil være positiv til å vise frem den nye hytta når du snakker mye om den. Uten at det er noe forpliktelse for deg altså. Folk er forskjellige. 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #16 Skrevet 1. august 2020 10 timer siden, Menchit skrev: Hvis du ofte møter dem i ulike sammenhenger og har snakket mye om den nye hytta så kanskje de tenker at det er hyggelig å stikke innom for å se samtidig som dere treffes på en litt annen arena? Tenker det er slik vennskap starter i voksen alder. De har kanskje feilberegnet kjemien mellom dere? Dette gjelder selvsagt om det er snakk et en kjapp tur innom for å si "hei", ikke besøk i timesvis eller overnatting. Ikke så rart de tror at du vil være positiv til å vise frem den nye hytta når du snakker mye om den. Uten at det er noe forpliktelse for deg altså. Folk er forskjellige. I mitt hode starter det med å invitere inn til meg, ikke presse meg inn til andre. Anonymkode: 47b3d...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #17 Skrevet 2. august 2020 På 1.8.2020 den 11.12, Menchit skrev: Hvis du ofte møter dem i ulike sammenhenger og har snakket mye om den nye hytta så kanskje de tenker at det er hyggelig å stikke innom for å se samtidig som dere treffes på en litt annen arena? Tenker det er slik vennskap starter i voksen alder. De har kanskje feilberegnet kjemien mellom dere? Dette gjelder selvsagt om det er snakk et en kjapp tur innom for å si "hei", ikke besøk i timesvis eller overnatting. Ikke så rart de tror at du vil være positiv til å vise frem den nye hytta når du snakker mye om den. Uten at det er noe forpliktelse for deg altså. Folk er forskjellige. Det er ingen menneskerett å invitere seg selv for å komme å se på annens hus og hytte. Å invitere seg selv til andre er rett og slett uhøflig. Manglende sosiale antenner. Vil du starte vennskapet får du brette opp ermene og invitere først. Anonymkode: 47b3d...8d1 1
Menchit Skrevet 2. august 2020 #18 Skrevet 2. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen menneskerett å invitere seg selv for å komme å se på annens hus og hytte. Å invitere seg selv til andre er rett og slett uhøflig. Manglende sosiale antenner. Vil du starte vennskapet får du brette opp ermene og invitere først. Anonymkode: 47b3d...8d1 Eh, nei... Hvem snakker om menneskerett? På en god dag kunne jeg sikkert gjort det samme, men det er da vitterlig et spørsmål, om å stille innom for å si hei, ikke akkurat noe man forlanger, eller foreslår flere ganger dersom den andre parten er avvisende. Folk er forskjellige, en ting er at man ikke liker slike forespørsler, men det er da ikke frekt, så lenge det er snakk om en svipptur innom. Det hørtes ikke ut som om de forventet noe annet enn å hilse på. Det er vel bare å avslå og ferdig med den saken. 4
Menchit Skrevet 2. august 2020 #19 Skrevet 2. august 2020 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt hode starter det med å invitere inn til meg, ikke presse meg inn til andre. Anonymkode: 47b3d...8d1 De spurte om å komme innom, står ingenting om at ikke respekterte et "nei". Om man selv ikke er i stand til å sette grenser og si nei, betyr ikke det automatisk at andre "presser seg på". Edit: Ser det er ts som svarer her, hvorfor laber du deg sånn opp? Hvorfor sier du ikke bare "nei, det passer ikke"? Oppfatter du spørsmål fra andre som "krav" eller at de mener de har rettigheter når de stiller deg spørsmål ellers? Og hvorfor snakker du i vei om hytta deres hele tiden? Det er da helt uinteressant for folk du møte i butikken. Når du først kommenterer manglende sosiale antenner. Endret 2. august 2020 av Menchit 5
Taffel Skrevet 2. august 2020 #20 Skrevet 2. august 2020 Jeg har et vennepar som reiser på kryss og tvers i Norge med bil når de har ferie. De dropper innom folk de kjenner underveis, fordi de kommer på at den og den har hytte der de passerer. Men de spør jo først om det passer selvsagt. Tror ikke jeg hadde gjort det selv, med mindre det var noen jeg definerte som venner, men kunne jo være hyggelig om det var venner jeg ikke har møtt på lenge. Jeg bor landlig i et område mange besøker i ferie. og får innimellom tilsvarende visitter. Stort sett hyggelig, men er det noen jeg ikke kan begripe skulle ha grunn til å besøke meg, så sier jeg at det ikke passer. Litt det samme som når man treffer folk fra samme sted i syden og velger å være med dem, selv om man ikke omgås hjemme. En slags tilhørighetsgreie? Og så har du selvsagt dem som bare skal ha en gratis overnatting. Sikkert nok av dem og;-) 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå