Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe en gave til en dame i 30-årene som leser mye. Lidenskapelig opptatt av bøker og enda mer av kvalitet. Der leses det ingen halvgode romaner... Hun er veldig smart, og tror hun liker det meste av sjangre utenom krim. Foretrekker nok bøker hun kan lære noe av.

Er det noen som har tips til en skjult bokskatt som hun kanskje ikke har lest? Gamle klassikere er ingen vits... Noe som er veldig bra, men ikke så kjent? 

Jeg kan jo kjøpe et gavekort på bokhandel, men jeg ønsker virkelig å gi en fysisk gave. Og har hun boken er det bedre at hun bytter den enn at jeg kjøper gavekort.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig hun kan like et gavekort på tjenester som Storytel eller Fabel? Evt en e-bokleser? 

Anonymkode: 89875...06d

Skrevet

Storytel o.l. er ingen vits hvis hun virkelig er storleser. Der finner du bare bøker hun enten har lest eller droppet. Du gir for lite informasjon til å gi noen råd, men hun har garantert ikke lest alt. Hvis hun leser engelsk ville jeg gått for utenlandske forfattere. Da er det lettere å komme henne i forkjøpet.

Skrevet

Det blir jo skudd i blinde, men som bokelskende storleser som nettopp har tatt steget ut av 30-årene kan jeg anbefale Colum McCann, Ali Smith, Amitav Ghosh, Amy Sackville og Marilynne Robinson. Fortrinnsvis på engelsk hvis hun leser det.

Skrevet

Leser hun bare på norsk, eller kan man gå for andre språk også?

Uansett tror jeg at jeg hadde gått for gavekort eller noe som er litteraturrelatert uten å faktisk være en skjønnlitterær bok. Det høres ut som at det skal godt gjøres å finne en bok (i hvert fall på norsk) som hun liker og ikke allerede har lest. En forfatterbiografi eller sakprosa om litteratur, kunne det ha vært noe? En fin bokhylle? Pledd/duftlys til å bruke når hun leser? Abonnement på tidsskrift om litteratur eller billett til arrangement om litteratur? Sjekk nettsiden til det lokale litteraturhuset hvis det finnes noe sånt i nærheten.

Skrevet

Glemte å si at det bør være på engelsk... så sant ikke orginialforfatteren er norsk da.

Vet det var lite info 😅 derfor dette var så vanskelig...

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker hun vestlig litteratur? Nyere eller eldre litteratur? Kvinnelige eller mannlige forfattere? Romaner, noveller, dikt, biografier eller hva liker hun best? 

Anonymkode: d5fd1...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Stefan Zweig, Sjakknoveller og Verden av i går. Rachel Cusk Outline/Transit/Kudos (tre bøker). Lars Mytting Svøm med dem som drukner. James Salter Light Years. Dette er bøker jeg selv har fått anbefalt av noen som leser MYE. 

Anonymkode: ac8d8...921

• Liker 2
Skrevet

Hvilke forfattere liker hun da?

AnonymBruker
Skrevet

Djevelen kan ikke lese

Vi som er annerledes 

En fremmed i verden (Simon Stanger) 

Nød Hjelp (B Miree Abrahamsen) 

Noe fremmed i mitt sinn (Orhan Pamuk) 

Alt må vike for natten 

Anonymkode: 96a57...c49

AnonymBruker
Skrevet

Gavekort! Jeg er sånn som hun er. Blir ikke glad for popkult

Anonymkode: 08012...b26

• Liker 1
Skrevet

Fugletribunalet av Agnes Ravatn

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva kjøpte du, ts?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjøpte du, ts?

Jeg valgte å kjøpe denne. Helt ny så den har hun vel neppe lest innen bursdagen sin om kort tid. Høres ut som en bok 'alle' kunne likt. Og gjør hun ikke det så får hun bytte den da.

https://www.ark.no/boker/Linn-Skaber-Til-de-voksne-9788293551805?gclid=CjwKCAjwj975BRBUEiwA4whRB4PZV5unhpWVI9Ed2sS0RcshvEF7xkStq32B5DJtyludJ5D5QfbogxoCWqEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Liker 1
Skrevet
På 15.8.2020 den 18.20, Amatariel skrev:

Jeg valgte å kjøpe denne. Helt ny så den har hun vel neppe lest innen bursdagen sin om kort tid. Høres ut som en bok 'alle' kunne likt. Og gjør hun ikke det så får hun bytte den da.

https://www.ark.no/boker/Linn-Skaber-Til-de-voksne-9788293551805?gclid=CjwKCAjwj975BRBUEiwA4whRB4PZV5unhpWVI9Ed2sS0RcshvEF7xkStq32B5DJtyludJ5D5QfbogxoCWqEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bra valg! 

Skrevet

Falt den i smak? 🙂

Skrevet
20 minutter siden, Rumle skrev:

Falt den i smak? 🙂

Gaven er ikke gitt ennå. 

Skrevet
2 minutter siden, Amatariel skrev:

Gaven er ikke gitt ennå. 

Ok.

Skrevet

Tenkte jeg skulle gi deg noen anbefalinger siden jeg jobber i bokhandel - men ser du allerede har funnet en kjempegod bok! Linn Skåber retter seg mot mennesker rundt sin egen alder. 50 +/- men de aller fleste  "voksne" vil kunne kjenne seg igjen i tekstene.
Utrolig fin bok. Tekster som gav meg tårer i øynene samt latterkampe.
Ikke minst nydelig illustrert!
Jeg er i 30 årene selv og er nesten nødt til å kjøpe denne boka til meg selv. En av de fineste bøkene vi har inne nå. :)

Anonymkode: d4f9a...117

• 2 uker senere...
Skrevet
På 17.8.2020 den 21.44, Rumle skrev:

Falt den i smak? 🙂

Nå er den mottatt og mottakeren ble veldig glad! Sa hun gledet seg masse til å lese den :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...