Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 28. juli 2020 Inspirert av bursdagstråden hvor mange mener det er ok å kun invitere et fåtall av klassen i bursdag. Tenker dere på at det finnes barn som flere ganger i året går med klump i magen for de hører andre snakke om bursdagsfester? Dagene før bursdagen snakkes det om feiringen, de planlegger i skoletiden og i friminuttene. De spør hva barnet ønsker seg, hva de skal spise, hva de skal leke. De kommenterer til barnet så andre hører. "Gleder meg til bursdagsfesten i morgen". Så kommer dagene etter selve bursdagsfeiringen. "Det var så rått å være i bursdagen til Frank i helga". Dette må barnet som aldri blir invitert med på noen ting høre på. For disse barna finnes, og veldig ofte vet ikke foreldrene om disse barna. Kanskje ikke foreldrene til barnet selv vet om det. Det verste er at det er foreldrene som er med på å bidra til dette. Godt voksne mennekser er med på å ekskludere barn. Dette gjør meg trist, da jeg selv var ett av de barna som sjeldent ble invitert i bursdag. En gang hadde en gutt invitert alle, ja hele klassen, utenom meg. Jeg vokste opp i et hjem med grov omsorgssvikt som gjorde at både voksne og barn tok avstand fra meg og dømte meg. Hvis jeg noen gang får barn selv, skal selvsagt alle inkluderes. Det trenger ikke være dyrt å gjennomføre barnebursdager. Arranger ute i skogen, noen skoler lar deg leie lokalet gratis mot at hele klassen/alle gutter/jenter inviteres. Kiwi har gratis bursdagskofferter om du er medlem der, og barna bryr seg fint lite om potetgullet er dyrt eller om det er fra first price. Lær barnet at gutten/jenta i klassen som er litt frekk kanskje har det vanskelig inni seg, og blir glad for en invitasjon. Når barnet ditt ikke vil gå i en bursdag, snakk med barnet om hvor trist det ville vært hvis ingen kom i hans/hennes bursdag. Beklager hvis innlegget her ble veldig langt, måtte bare få det ut. Anonymkode: e3cb4...4e3 76
Sansa20 Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av bursdagstråden hvor mange mener det er ok å kun invitere et fåtall av klassen i bursdag. Tenker dere på at det finnes barn som flere ganger i året går med klump i magen for de hører andre snakke om bursdagsfester? Dagene før bursdagen snakkes det om feiringen, de planlegger i skoletiden og i friminuttene. De spør hva barnet ønsker seg, hva de skal spise, hva de skal leke. De kommenterer til barnet så andre hører. "Gleder meg til bursdagsfesten i morgen". Så kommer dagene etter selve bursdagsfeiringen. "Det var så rått å være i bursdagen til Frank i helga". Dette må barnet som aldri blir invitert med på noen ting høre på. For disse barna finnes, og veldig ofte vet ikke foreldrene om disse barna. Kanskje ikke foreldrene til barnet selv vet om det. Det verste er at det er foreldrene som er med på å bidra til dette. Godt voksne mennekser er med på å ekskludere barn. Dette gjør meg trist, da jeg selv var ett av de barna som sjeldent ble invitert i bursdag. En gang hadde en gutt invitert alle, ja hele klassen, utenom meg. Jeg vokste opp i et hjem med grov omsorgssvikt som gjorde at både voksne og barn tok avstand fra meg og dømte meg. Hvis jeg noen gang får barn selv, skal selvsagt alle inkluderes. Det trenger ikke være dyrt å gjennomføre barnebursdager. Arranger ute i skogen, noen skoler lar deg leie lokalet gratis mot at hele klassen/alle gutter/jenter inviteres. Kiwi har gratis bursdagskofferter om du er medlem der, og barna bryr seg fint lite om potetgullet er dyrt eller om det er fra first price. Lær barnet at gutten/jenta i klassen som er litt frekk kanskje har det vanskelig inni seg, og blir glad for en invitasjon. Når barnet ditt ikke vil gå i en bursdag, snakk med barnet om hvor trist det ville vært hvis ingen kom i hans/hennes bursdag. Beklager hvis innlegget her ble veldig langt, måtte bare få det ut. Anonymkode: e3cb4...4e3 veldig enig 👌😄 13
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Jeg er helt klart for at alle skal inkluderes, men ikke til enhver pris. Man skal slippe å ha en mobber i bursdagen, eller barn som er helt ekstreme med tanke på for eksempel hærverk og vold. Anonymkode: d0d15...5a5 44
exictence Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Viktige poeng du har. Så er det viktig for barnet at foreldrene også inviterer når barnet selv har bursdag. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Jeg var en slik en som sjelden ble invitert i bursdag. Det var jeg og en annen jente som ble ekskludert fra de to store jentegjengene i klassen, alle jentene ble bedt unntatt oss to. Av og til, hvis en av oss ble tatt inn i varmen så kunne en av oss bli bedt. Med det resultat at det ble kun 1 jente i klassen som ikke fikk komme i bursdag. I voksen alder har jeg tenkt tilbake og vært ganske lei meg av tanken på at foreldrene, som var på den alderen jeg er i nå, hadde hjerte til å ekskludere på den måten der. Jeg tenker når man inviterer alle jentene i en stor klasse så har 2 stk til lite å si. Men dette var helt vanlig og ikke noe man tenkte over. Lærerene la seg ikke oppi bursdagsfeiringer. Jeg er glad for at det har blitt en endring på dette i årenes løp. Anonymkode: 321a3...654 22
Gjest Poppelopp Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Jeg ble sjeldent invitert i bursdager, selv ikke til noen av de jeg selv inviterte. Men så likte jeg ikke å dra i bursdag, eller å feire dem, så det var liksågreit for meg. Nå har jeg selv ganske små barn, men tenker når det startes med bursdagsfeiringer så skal barne i stor grad få velge selv, selvsagt med visse restriksjoner. F.eks inviteres alle utenom 1 blir det litt feil, da inviteres heller halvparten enn å utelate 1.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Jeg tenker på dette hver gang jeg ser noen skrive at det er ok å invitere noen få, men ikke halvparten. Min gutt er en sånn som ville blitt invitert til mange om de inviterte halvparten, men sannsynligvis ikke til noen om de skulle invitere noen få. Han kommer godt overens med mange, men er ingens førstevalg. Klassekamerater ringer på og spør om han vil leke, men ikke før de har prøvd noen andre først. Også finnes det de som aldri ville blitt invitert om man inviterte halvparten heller... Da jeg vokste opp var det sånn i min klasse at vi inviterte de vi var mest sammen med, men alle inviterte den jenta som ikke hadde noen nære venner, for at hun ikke skulle bli utenfor. Men sånn har jeg ikke inntrykk av at det er lenger. Vi inviterer alltid alle, uten unntak. Og vi gjør det via sms til foreldrene, da jeg vet om tilfeller der bursdagsbarnet har underslått invitasjoner til noen av de minst populære... Anonymkode: 5aba2...feb 17
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, Poppelopp skrev: Jeg ble sjeldent invitert i bursdager, selv ikke til noen av de jeg selv inviterte. Men så likte jeg ikke å dra i bursdag, eller å feire dem, så det var liksågreit for meg. Nå har jeg selv ganske små barn, men tenker når det startes med bursdagsfeiringer så skal barne i stor grad få velge selv, selvsagt med visse restriksjoner. F.eks inviteres alle utenom 1 blir det litt feil, da inviteres heller halvparten enn å utelate 1. Hva med de som da alltid havner i den halvparten som ikke blir invitert? Tenker du på det? At den litt sjenerte jenten, som ikke er noens bestevenn, men ikke er noens uvenn heller, aldri blir invitert noe sted, for hun tenkes ikke på når det inviteres? Jeg var den lille jenten, og fy skam dere foreldre som ikke tenker på disse barna. Anonymkode: bfcb6...31b 27
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 De kan visst takke seg seøv og seile sin egen sjø i følge enkelte. I mitt hus bestemmer jeg frem til ungdomsskolen, det er ikke aktuwlt at barnet skal få sitte å plukke ut enkelte Anonymkode: 8b6c1...de5 26
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Her er det 16 jenter i klassen. Uaktuelt å ha 16+ barn i liten leilighet. De hadde måttet sitte på gulvet som i en fangeleir uten plass til å snu seg. Anonymkode: 7784e...47c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 Har man ikke plass inne, kan man være ute. Anonymkode: 8b6c1...de5 20
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Når min datter var liten ba jeg henne invitere dem hun pleide å være med, for jeg hadde ikke råd til å ha så mange barn hjem på bursdagbesøk. Og jeg hadde heller ikke stor bolig med plass til alle . De gangene jeg hadde råd til bursdagspakken hos baluba eller bowlinghallen kunne hun få invitere litt flere . Det er mye trist i denne verden og det er din plikt som forelder å forberede barnet ditt på at verden ikke er rettferdig . Du skal opprda en samfunnsborger , så du må hjelpe dem til å takle livets utfordringer . Det er ikke nødvendig å gjøre barnet oppmerksom på at "Stakker deg..😪 Du fikk ikke komme i bursdagen du.. så slemme de er med deg" . Anonymkode: 2eb12...cfd 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 Her har vi tre klasser på trinnet og alle er invitert i bursdager i sin klasse. Men, i fjor og spesielt i den ene klassen har flere gutter regelrett ødelagt bursdagsfeiringen til bursdagsbarnet. Gutten som nå nylig har fylt år ønsker ikke feire bursdagen sin i år, 9 år. Det er usigelig trist. I slike tilfeller mener jeg det må være ok å bare invitere noen få, og da vil det også være kompiser på trinnet/i parallellklassene - ikke bare i klassen til gutten. Foreldrene til guttene som ødelegger har ingen forståelse for ugangen til barna, de bare forsvarer oppførselen med at «Boys will be Boys» 😢 Anonymkode: f8c7e...cbd 12
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #14 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man ikke plass inne, kan man være ute. Anonymkode: 8b6c1...de5 I 35-40 minus. Du er morsom 😆 Anonymkode: 7784e...47c 15
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #15 Skrevet 28. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når min datter var liten ba jeg henne invitere dem hun pleide å være med, for jeg hadde ikke råd til å ha så mange barn hjem på bursdagbesøk. Og jeg hadde heller ikke stor bolig med plass til alle . De gangene jeg hadde råd til bursdagspakken hos baluba eller bowlinghallen kunne hun få invitere litt flere . Det er mye trist i denne verden og det er din plikt som forelder å forberede barnet ditt på at verden ikke er rettferdig . Du skal opprda en samfunnsborger , så du må hjelpe dem til å takle livets utfordringer . Det er ikke nødvendig å gjøre barnet oppmerksom på at "Stakker deg..😪 Du fikk ikke komme i bursdagen du.. så slemme de er med deg" . Anonymkode: 2eb12...cfd Dette. Jeg ble sjeldent invitert fordi jeg var veldig sjenert og slet med angst, og jeg overlevde helt fint. Det var selvsagt sårt der og da, men det hjalp meg å forstå at livet er faktisk ikke rettferdig og det er ikke alle der ute som er grei med deg. Anonymkode: e5b80...752 4
Drizzt Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt klart for at alle skal inkluderes, men ikke til enhver pris. Man skal slippe å ha en mobber i bursdagen, eller barn som er helt ekstreme med tanke på for eksempel hærverk og vold. Anonymkode: d0d15...5a5 Dette er veldig viktig. Slike barn ødelegger for alle andre samtidig som det må jobbes med dem og atferden slik at de kan komme på et tidspunkt hvor de gis en sjanse å vise sine bedre sider. Men spesielt i disse koronatider er det litt voldsomt å invitere alle sammen. Det spørs hvor gamle barna er selvfølgelig, men hadde jeg måtte planlegge barnebursdag, ville sørget for at barna er ute, eventuelt foreldrene kunne holde mer avstand på den måten. Ikke lett. Alternativt inkludert alle på en måte som for eksempel lage muffins og ta med til hele klassen på skolen.
Gjest Poppelopp Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som da alltid havner i den halvparten som ikke blir invitert? Tenker du på det? At den litt sjenerte jenten, som ikke er noens bestevenn, men ikke er noens uvenn heller, aldri blir invitert noe sted, for hun tenkes ikke på når det inviteres? Jeg var den lille jenten, og fy skam dere foreldre som ikke tenker på disse barna. Anonymkode: bfcb6...31b Er det alle andres skyld? Er det foreldrene sin skyld at enkelte barn ikke har så mange venner? Er det de andre barnas skyld? Er det det venneløse barnet sin skyld? Barnet mitt skal få invitere hvem de vil, ALLE kan ikke være venner med alle.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 2 minutter siden, Poppelopp skrev: Er det alle andres skyld? Er det foreldrene sin skyld at enkelte barn ikke har så mange venner? Er det de andre barnas skyld? Er det det venneløse barnet sin skyld? Barnet mitt skal få invitere hvem de vil, ALLE kan ikke være venner med alle. "Skyld"..? Hva har "skyld" med dette å gjøre? Det er ingens "skyld" at noen blir venneløse. Men det ER dere andre foreldes skyld at et barn som oppfører seg fint og greit, og ikke har gjort noe galt, blir holdt utenfor når det er bursdagsbesøk! Og dermed havner ENDA mer utenfor, når barnet ikke kan være med å snakke om hvor gøy det var på festen. Anonymkode: bfcb6...31b 25
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 Å lære barna empati og inkludering er foreldrenes ansvar. Å ikke invitere noen=dårlige foreldre. Anonymkode: 9ff3a...7d9 25
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av bursdagstråden hvor mange mener det er ok å kun invitere et fåtall av klassen i bursdag. Tenker dere på at det finnes barn som flere ganger i året går med klump i magen for de hører andre snakke om bursdagsfester? Dagene før bursdagen snakkes det om feiringen, de planlegger i skoletiden og i friminuttene. De spør hva barnet ønsker seg, hva de skal spise, hva de skal leke. De kommenterer til barnet så andre hører. "Gleder meg til bursdagsfesten i morgen". Så kommer dagene etter selve bursdagsfeiringen. "Det var så rått å være i bursdagen til Frank i helga". Dette må barnet som aldri blir invitert med på noen ting høre på. For disse barna finnes, og veldig ofte vet ikke foreldrene om disse barna. Kanskje ikke foreldrene til barnet selv vet om det. Det verste er at det er foreldrene som er med på å bidra til dette. Godt voksne mennekser er med på å ekskludere barn. Dette gjør meg trist, da jeg selv var ett av de barna som sjeldent ble invitert i bursdag. En gang hadde en gutt invitert alle, ja hele klassen, utenom meg. Jeg vokste opp i et hjem med grov omsorgssvikt som gjorde at både voksne og barn tok avstand fra meg og dømte meg. Hvis jeg noen gang får barn selv, skal selvsagt alle inkluderes. Det trenger ikke være dyrt å gjennomføre barnebursdager. Arranger ute i skogen, noen skoler lar deg leie lokalet gratis mot at hele klassen/alle gutter/jenter inviteres. Kiwi har gratis bursdagskofferter om du er medlem der, og barna bryr seg fint lite om potetgullet er dyrt eller om det er fra first price. Lær barnet at gutten/jenta i klassen som er litt frekk kanskje har det vanskelig inni seg, og blir glad for en invitasjon. Når barnet ditt ikke vil gå i en bursdag, snakk med barnet om hvor trist det ville vært hvis ingen kom i hans/hennes bursdag. Beklager hvis innlegget her ble veldig langt, måtte bare få det ut. Anonymkode: e3cb4...4e3 Helt enig i poengene dine. Det er best å invitere enten alle, alle guttene eller alle jentene. Hvis det er en liten klasse med for eksempel 4 jenter og en gutt, så er det vel best å invitere alle uavhengig av kjønn. Men det kan jo være noen som ikke liker å ha alt for mange rundt seg. Barn som har sosial angst, eller bare andre som trives best med noen få. Det er jo deres bursdag, tross alt. Jeg tenker det er greit at de inviterer noen få så lenge det er godt over flesteparten som ikke blir invitert. For da vil ikke noen få føle seg utenfor, så lenge de blir invitert i en annen bursdag. Det er sikkert nok av barn som ønsker å invitere mange. Men inviterer man først mange, da bør alle få med! Noen unntak kanskje, som hvis man blir mobbet av noen i klassen, men ellers ingen unnskyldninger her. Har selv opplevd å være en av få som ikke ble invitert som barn uten at det var en akseptabel grunn for det, og når jeg tenker over det som voksen så gir det virkelig ikke mening å la barna få holde på sånn. Anonymkode: 5a75b...217 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå