Gå til innhold

Utenlandsk samboer med master i finans, jobbmuligheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Samboeren min har bodd nå 2 år i Norge. Han har tidligere studert elektrisk ingeniør, nanoteknologi master i Italia og nå kvantitativ finans på BI med stipend. Det som overrasker meg er at han fortsatt ikke har fått jobb. Noen her som har noen tips? Han har 5 i snitt fra BI, men snakker lite norsk og flytende engelsk. 

Anonymkode: 494cc...d5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

5 i snitt? Mener du B?

Anonymkode: adb16...a4e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5 i snitt? Mener du B?

Anonymkode: adb16...a4e

Ja mener B :)

AnonymBruker
Skrevet

Norge er diskriminerende og dømmende overfor folk utenfor Norden. Det er gjort mange studier på dette. Utenlandske navn er negativt i mange bransjer, og finansgutta er en spesiell type er til lands. 

Det beste tipset er å prøve vikarbyrå og få seg et nettverk innen en relevant bransje.

Og så må man kunne norsk i Norge hvis man ikke jobber i et internasjonalt firma med engelsk som arbeidsspråk. Som land er vi dessverre veldig sære på slikt.

Anonymkode: 9ea89...866

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han vil jobbe i Norge, han skulle ha tatt norsk kurs istedet for å være på BI. UIO har noe norsk kurs for akademiker som er veldig bra. Koster en del penger. Jeg også kommer fra utlandet med utdanning i finans, og de første årene i Norge klarte aldri å jobbe i det jeg var utdannet i. I det siste klarte jeg å finne meg en jobb som er relevant, med det har kostet meg mye mye penger, tid og innsats for å lære norsk. Og skal fortsatt å lære. Det er aldri god nok. Vi er diskriminert også for å ikke snakke perfekt.  Men han har de største fordel som finnes for å lære norsk, som er å være med kjæreste med en  nordmann. Han vil lære mye fortere enn de andre som ikke har norsk kjæreste, slik som jeg for eksempel. 

Anonymkode: 928e6...92a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som er utdannet sivilingeniør fra utlandet. Eneste jobben hun fikk var som pleieassistent. Det selv om hun snakker godt norsk.

Anonymkode: bb0ba...cf7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han vil jobbe i Norge, han skulle ha tatt norsk kurs istedet for å være på BI. UIO har noe norsk kurs for akademiker som er veldig bra. Koster en del penger. Jeg også kommer fra utlandet med utdanning i finans, og de første årene i Norge klarte aldri å jobbe i det jeg var utdannet i. I det siste klarte jeg å finne meg en jobb som er relevant, med det har kostet meg mye mye penger, tid og innsats for å lære norsk. Og skal fortsatt å lære. Det er aldri god nok. Vi er diskriminert også for å ikke snakke perfekt.  Men han har de største fordel som finnes for å lære norsk, som er å være med kjæreste med en  nordmann. Han vil lære mye fortere enn de andre som ikke har norsk kjæreste, slik som jeg for eksempel. 

Anonymkode: 928e6...92a

Arbeidsspråket hans vil være på engelsk, så prøver å lære han noe norsk, så han kan snakke med kolleger i pausene for eksempel. Det er det jeg har tenkt også at det tar tid å komme til en høyt nok nivå. Det er jo ikke slik at man våkner en dag også kan man språket perfekt. Men vi snakker mye farsi sammen siden det er litt demotiverende når levelet i norsk må være så høyt for å telle for ham virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at språk handler også om kultur. Så for at norske firmaer skal føle at arbeidstakerne kan ta del i det kollegiale fellesskapet er norsk viktig. Man må liksom innlemmes i gruppen.

Norsk arbeidsliv er mye mer opptatt av arbeidsmiljø og sosialt fellesskap enn i mange andre land, hvor det å kunne utføre jobben er det viktigste, så derfor vil det være store problemer med noen fra land utenfor Norden. 
Ville absolutt anbefale norskkurs. Ellers vil dette påvirke forholdet negativt veldig raskt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må rett og slett lære seg norsk. Vil også tro det er enklere å få jobb som ingeniør enn innen finans med kun engelsk som språk. Jeg jobber som ingeniør og det er mange på min arbeidsplass som ikke snakker norsk. Men jeg vet at mange av dem har slitt med å bytte jobb fordi så mange mindre firmaer krever gode norskkunnskaper. 

Anonymkode: b2ed5...a52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsspråket hans vil være på engelsk, så prøver å lære han noe norsk, så han kan snakke med kolleger i pausene for eksempel. Det er det jeg har tenkt også at det tar tid å komme til en høyt nok nivå. Det er jo ikke slik at man våkner en dag også kan man språket perfekt. Men vi snakker mye farsi sammen siden det er litt demotiverende når levelet i norsk må være så høyt for å telle for ham virker det som. 

Så han er fra Iran? Om han snakker farsi...  

har han noen arbeidserfaring? Det låter som veldig bra utdanninger men noe sier meg at han har lite arbeidserfaring. 
sååå,  et iransk navn som er fra Italia og snakker ikke norsk og uten noen særlig arbeidserfaring? Det blir nok ekstremt vanskelig å finne jobb. Det vil ta tid tenker jeg og imens burde han gå norskkurs. 

Anonymkode: 0f646...55a

AnonymBruker
Skrevet

Ja han er fra Iran han tok kun master i Italia. Han har arbeidet med å lage noen apper og arbeidet for en avis i Iran. Så problemet er relevant arbeidserfaring. Håper bare at et firma gir han en sjanse snart 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan livnærer han seg nå? Du sier dere er samboere?-ikke gift? 

AnonymBruker
Skrevet

Han får penger fra familie og han hadde noe inntekt ved å få utenlandske inn på universiteter rundt om i verden. Men på grunn av korona så var det lite med jobb på den fronten. Nei vi er ikke gift. Han går over på jobbsøker visum etter endt master nå snart. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får penger fra familie og han hadde noe inntekt ved å få utenlandske inn på universiteter rundt om i verden. Men på grunn av korona så var det lite med jobb på den fronten. Nei vi er ikke gift. Han går over på jobbsøker visum etter endt master nå snart. 

Ok skjønner, men hvis du vil ha en fremtid med han i Norge og gifte dere osv..så må han lære seg norsk. Ellers kan dere vurdere å bosette dere i andre land. Blir vanskelig i Norge uten nettverk. Har selv hatt utenlandsk mann og det var vanskelig. Fikk aldri relevant jobb og han endte med å reise hjem. Tærer på forholdet i lengden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok skjønner, men hvis du vil ha en fremtid med han i Norge og gifte dere osv..så må han lære seg norsk. Ellers kan dere vurdere å bosette dere i andre land. Blir vanskelig i Norge uten nettverk. Har selv hatt utenlandsk mann og det var vanskelig. Fikk aldri relevant jobb og han endte med å reise hjem. Tærer på forholdet i lengden.

Hvilken utdannelse hadde han? Litt det jeg er urolig for. Han har ønske om å lære norsk, men det kommer nok til å ta et par år før han kan nok til å ha det som arbeidsspråk. Jeg har også tenkt om han burde det en annen master til hvis han ikke finner jobb innen 1 år. Eller ta master enkeltemner for å kunne søke på flere jobber. Ikke lett når man ikke har særlig relevant erfaring utenom studier. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han må rett og slett lære seg norsk. Vil også tro det er enklere å få jobb som ingeniør enn innen finans med kun engelsk som språk. Jeg jobber som ingeniør og det er mange på min arbeidsplass som ikke snakker norsk. Men jeg vet at mange av dem har slitt med å bytte jobb fordi så mange mindre firmaer krever gode norskkunnskaper. 

Anonymkode: b2ed5...a52

Finansmiljøet er konservativt, mens ingeniørmiljøet ikke er like stivt. Det er også større etterspørsel etter ingeniører enn økonomer, så hvis han i det hele tatt har evner i den retningen, tror jeg det er lurt å bygge videre på det.

Anonymkode: 79979...45c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere fra Iran/Irak med høy/lang utdanning fra andre land som har fått jobb i Norge, så det er helt klart mulig. Men det har vært innen IT og medisin, jeg vet ikke hvordan det er innen ingeniør/finans. Generelt er det nok ikke enkelt, særlig når han har lite arbeidserfaring også fra andre land. De færreste arbeidsgivere blir nok imponerte over kun noe arbeidserfaring fra Iran. Legg til utdanninger arbeidsgiver ikke kjenner, utenlandsk navn, ikke engelsk som morsmål og dårlige norskkunnskaper, og totalen blir veldig vanskelig. Mulig utdanning fra BI vil hjelpe noe. 

Nettverk er viktig for å få jobb, er det noe nettverk han kan utnytte (eller få) via BI? 
Hvis du tjener nok, bør dere vurdere å gifte dere, slik at dere unngår at han ikke får opphold i Norge hvis han ikke får jobb når han er ferdig med studiene. 

Anonymkode: f4fae...600

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere

Samboeren min har bodd nå 2 år i Norge. Han har tidligere studert elektrisk ingeniør, nanoteknologi master i Italia og nå kvantitativ finans på BI med stipend. Det som overrasker meg er at han fortsatt ikke har fått jobb. Noen her som har noen tips? Han har 5 i snitt fra BI, men snakker lite norsk og flytende engelsk. 

Dette er dessverre en altfor kjent scenario. Minoritetsbakgrunn med høy og veldig god utdanning og likevel så sliter man. Språket er faktisk ikke problemet her. Mange av de som snakker flytende norsk sliter hardt med å bryte gjennom hos finansfiffen som liker å diskriminere. 

Finans er ofte en engelskspråklig bransje og jeg regner med at mange - om ikke alle - de fagene han tok på BI i kvantitativ finans også var 100% på engelsk. 

Det at han til og med fikk stipend, viser at BI virkelig ville ha ekstra lyst på han som student, så han er tydeligvis veldig flink. Men det er dessverre mye diskriminering på det norske arbeidsmarkedet og det er først nå Dagens Næringsliv har begynt å kjøre en hardere kampanje og flere artikler for å sette mer søkelys på dette. 

Å snakke norsk nesten flytende etterhvert er bare fint, men det er ikke derfor han blir avvist. Det er bare en dårlig unnskyldning på lik linje med unnskyldninger om at han mangler arb.erfaring. Han søker seg selvsagt først inn på "entry positions" der man krever enten LITE eller ingen arb.erfaring. Så når han ikke engang får dette til tross for to kvantitative mastergrader, så er det helt vilt og det er ingen tvil i hva som ligger bak. Og selv om norske arb.givere gjerne driter i utdanning fra utlandet, inkludert Italia, så har han også tatt mastergrad i Norge, ved BI og det med stipend. Så dette er mer enn godt nok for posisjoner for nyutdannede og dette burde kvalifisere han i det minste til en haug med intervjuer. 

Noen vil også bruke Korona nå som en unnskyldning, men når en snakker om diskriminering, så har det foregått i mange år. 

Jeg må bare anbefale han å utvide søknaden til flere områder. Ikke bare finans. Også gå inn for stillinger som ikke krever flere år arb.erfaring. I tillegg er det åpenbart ikke noe poeng å søke seg til bedrifter som i året 2020 / 2021 fortsatt har en Whiteness Power Adolf Level blant ansatte på ca 100%, så han bør sjekke ut arb.plasser som har folk med minoritetsbakgrunn der fra tidligere av. Da vet man i det minste at man får en slags rettferdig sjanse når det gjelder å bli vurdert. 

Anonymkode: 90fb5...075

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...