AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #1 Skrevet 28. juli 2020 Jeg er så utslitt på jobben. I morgen blir det den 9 dager jeg jobber i strekk. Gruer meg veldig hver dag på jobb fordi det er mange konflikter og krevende pasienter jeg har ansvaret for. Jeg ligger å gråter på natten fordi jeg er utslitt og vurderer ikke å dra på jobb i morgen, grunnet at jeg føler meg elendig i kropp og sjel. Jeg får ikke sove om natten fordi jeg gruer meg, det er få personer på jobb så føler jeg må møte opp. Men jeg vil tenke på egen helse, det har vært så ille at jeg har begynt å drømme om jobben hver natt de få timene jeg får sove. Klokka er snart 03 og jeg ligger her å teller timer til jeg skal opp... Jeg jobber både morgen vakter og kveldsvakter på en sykehjem. Er sommervikar og er 19 år. Jeg er desperat for å få råd. Jeg føler meg presset i alle kanter Anonymkode: f553a...4ce
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #2 Skrevet 28. juli 2020 Snakk med din leder i morgen de vanskelige pasientene. Be om bedre opplæring, også i mentale teknikker i å legge fra seg jobben når man går hjem for dagen. Og sett deg opp på færre vakter fremover. Du trenger noen hviledager innimellom. Anonymkode: 54b3f...df3 5
semperflorens Skrevet 28. juli 2020 #3 Skrevet 28. juli 2020 Trenger du jobben? Hva ville skje om du slutter? Høres ut som du har det så dårlig at egenmelding en dag eller to er innafor. 4
fiskennemo Skrevet 28. juli 2020 #4 Skrevet 28. juli 2020 Heldigvis for deg er sommeren snart over. 🙂 Du burde si i fra til sjefen din om hvordan du har det. Kanskje er det mulig å korte ned vaktene dine litt, eller noen andre kan ta en vakt for deg så du slipper 9 dager i strekk. Selv om dere er få på jobb vet sjefen godt at det er bedre å få noen som er vant med jobben til å ta en ekstra dag enn at du skal slite deg helt ut å ikke klare å jobbe lengre. Lykke til! 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #5 Skrevet 28. juli 2020 Skjønner deg godt, Ts. Hadde samme jobb i den alderen og jeg ble dratt inn i alt for mye ekstraarbeid og dobbelvakter grunnet dårlig bemanning og lav arbeidsmoral hos en del. Hjalp ikke at det var utrlig tunge brukergrupper. Det er kjent at vikarer blir utnyttet noe veldig i ferier. Trøst deg med at sommeren snart er over og at du kan si nei til ekstravakter innimellom. Det kan også være en idé å lufte hvor sliten du er med sjefen. Når noen er så overarbeidet og psykisk sliten må de tenkte litt om for å ikke miste flere ansatte. Anonymkode: eae6c...f88 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #6 Skrevet 28. juli 2020 Er det galt av meg å velge å si jeg ikke kommer i dag Anonymkode: f553a...4ce
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det galt av meg å velge å si jeg ikke kommer i dag Anonymkode: f553a...4ce Nei, er du syk så er du syk, det er ikke verdens undergang. Men ta lærdom av det: ikke sett deg opp på 9 vakter i strekk. Velkommen til arbeidslivet! Anonymkode: bd880...afc 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Nei, ta deg en dag hjemme! Anonymkode: b4ab9...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 Vil også legge til at det å bruke begrep som «utbrent» og «utslitt» er ganske voldsomt. Du er 19 år, du har tatt på deg for mye arbeidsmengde i forhold til hva du klarer. Men du er ikke nødvendigvis «utbrent». Å drømme om jobben er også helt normalt, noe de aller fleste gjør. Om du er relativt ny til å jobbe mye og ha mye ansvar så er det enda mer normalt at du drømmer om jobben. Det er ikke tegn på noe sykelig. Minimer andre aktiviteter frem til du er ferdig med jobbingen i sommer, med det mener jeg at du må legge inn tid til å få hvile mellom slagene også. Du har ikke «opplysningsplikt» til arbeidsgiver om hvorfor du er syk. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvordan syk du er, det er en privatsak. Vil ikke råde deg til å arbeidsgiver hjelpe deg med «mentale teknikker» til å stå i hardt aebeidstrøkk. Lær heller av erfaringen og sørg for at du ikke har så mange vakter på rad. Du kan ringe å si at du har blitt syk iløpet av natta, og kommer derfor ikke på arbeid. Ferdig. Bruk dagen på å hent deg inn og forbered deg på å fullføre de vakter du har igjen. Om du vet du har flere runder med så mange vakter på rad som du ser nå at blir vanskelig å gjennomføre bør du se over turnus en gang til og kontakte turnusansvarlig, også ber du om å si fra deg bestemte dager hvor du vet det blir for mye på en gang. Det er kjempefint at du har stått på i sommer og jobbet hardt. Stå i det! Fullfør sommerjobben med hodet høyt, kjør løpet ut, uten for mye drama og syt og klag. Også har du en god referanse på CV’n. Lykke til Anonymkode: bd880...afc 31
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil også legge til at det å bruke begrep som «utbrent» og «utslitt» er ganske voldsomt. Du er 19 år, du har tatt på deg for mye arbeidsmengde i forhold til hva du klarer. Men du er ikke nødvendigvis «utbrent». Å drømme om jobben er også helt normalt, noe de aller fleste gjør. Om du er relativt ny til å jobbe mye og ha mye ansvar så er det enda mer normalt at du drømmer om jobben. Det er ikke tegn på noe sykelig. Minimer andre aktiviteter frem til du er ferdig med jobbingen i sommer, med det mener jeg at du må legge inn tid til å få hvile mellom slagene også. Du har ikke «opplysningsplikt» til arbeidsgiver om hvorfor du er syk. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvordan syk du er, det er en privatsak. Vil ikke råde deg til å arbeidsgiver hjelpe deg med «mentale teknikker» til å stå i hardt aebeidstrøkk. Lær heller av erfaringen og sørg for at du ikke har så mange vakter på rad. Du kan ringe å si at du har blitt syk iløpet av natta, og kommer derfor ikke på arbeid. Ferdig. Bruk dagen på å hent deg inn og forbered deg på å fullføre de vakter du har igjen. Om du vet du har flere runder med så mange vakter på rad som du ser nå at blir vanskelig å gjennomføre bør du se over turnus en gang til og kontakte turnusansvarlig, også ber du om å si fra deg bestemte dager hvor du vet det blir for mye på en gang. Det er kjempefint at du har stått på i sommer og jobbet hardt. Stå i det! Fullfør sommerjobben med hodet høyt, kjør løpet ut, uten for mye drama og syt og klag. Også har du en god referanse på CV’n. Lykke til Anonymkode: bd880...afc Syting og klaging er dårlig gjort å si. Jeg vet når jeg er utslitt. Har ikke sovet på dagesvis pga jobben. Anonymkode: f553a...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syting og klaging er dårlig gjort å si. Jeg vet når jeg er utslitt. Har ikke sovet på dagesvis pga jobben. Anonymkode: f553a...4ce Vedkommende som skrev det flotte innlegget til deg har ikke nevn syting eller klaging med ett eneste ord. Les det en gang til. Anonymkode: 6cc4f...8f6 21
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Når skal du ha fri? Jeg mener du burde komme deg på jobb i dag. Du setter dine arbeidskollegaer i vanskelig posisjon ved ikke å komme. Det er du selv som har tatt på deg 9 dager, jeg tviler på at din turnus er satt opp sånn. Jeg er godt voksen med barn og hadde tidligere i sommer 10 dager i strekk også på sykehjem. Ja jeg var drittlei til slutt, sliten og hadde ikke lyst, men jeg holdt ut for det var jeg selv som takket ja til vakter som gjorde at jeg fikk så mange på rad. Det hjalp med par fridager. Å si at du er utbrent mener jeg er feil, å være utbrent er noe helt annet. Du er 19 år, og hvis du ellers er frisk så burde du takle arbeidsmengden greit. Anonymkode: 70626...59d 20
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende som skrev det flotte innlegget til deg har ikke nevn syting eller klaging med ett eneste ord. Les det en gang til. Anonymkode: 6cc4f...8f6 Jo, jeg har nok nevnt det da jeg avsluttet innlegget med det. Håper uansett TS klarer ta med seg de andre punktene uten å henge seg utelukkende opp i det.. : « Fullfør sommerjobben med hodet høyt, kjør løpet ut, uten for mye drama og syt og klag. Også har du en god referanse på CV’n.« Anonymkode: bd880...afc 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #14 Skrevet 28. juli 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syting og klaging er dårlig gjort å si. Jeg vet når jeg er utslitt. Har ikke sovet på dagesvis pga jobben. Anonymkode: f553a...4ce Jeg skrev ganske mye mer, hensikten med å avslutte innlegget slik jeg gjorde var St jeg ønsket å påpeke at du ikke nødvendigvis kan forvente så mye omsorg og forståelse fra arbeidsgiver. Å være utslitt av jobben er noe jeg mener 99,99999% føler på av og til, iløpet av en arbeidskarriere. Det også er normalt! Det er ikke skadelig, du er ikke ødelagt eller «utbrent», selv om du er «sliten». Å være «sliten» av mye jobbing er noe som ikke burde sykeliggjøres! språkbruket ditt, når du som 19 åring (antar du ikke har mange barn, stor bolig og masse annet ansvar utenom denne sommerjobben ..??) - Beskriver deg selv som «utbrent», - har jeg lite sympati for. Du har knapt stått i arbeidslivet. Jeg skjønner du er sliten. Bruk dagen på å hent deg inn. Kanskje er ikke sykehjem stedet for deg. Og spesielt ikke så mange vakter i strekk. Finn emosjonell støtte fra andre nær deg utenfor arbeid (venner, søsken, foreldre) Vær stolt over innsatsen din. Husk dog at dette er normalt. Du er ikke unik, som er sliten av jobb. Det er vi alle! Ikke påta deg så mye arbeid om du ikke makter det. Lær av erfaringen. Hilsen en som startet på sykehjem som 18 åring og har nå arbeider 20 år i turnus. Anonymkode: bd880...afc 24
Charlie Amberson Skrevet 28. juli 2020 #15 Skrevet 28. juli 2020 9 dager i strekk er vel en feil lederne har begått. Brudd på arbeidsmiljøloven eller noe sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 Siden du er 19 år antar jeg dette er ditt første møte med det "ordentlig" arbeidslivet. Da er det like greit å lære seg først som sist at man ikke kan være hjemme fordi du er sliten. Det er helt normalt å være sliten, det kommer seg som regel etterhvert. Å drømme om jobben er også helt vanlig, det samme er å sove urolig eller lite når man ikke føler at man henger med. Det du bør gjøre er jo å snakke med lederen din om at det blir for mye oppgaver for deg, og at du ikke har kompetanse til så krevende pasienter, så noen må gi deg en hjelpende hånd. Du kan også si til leder at personalkonflikter i miljøet ødelegger stemningen for sommervikarer, for det er noe leder bør ta tak i. Ellers har de ikke lov å sette deg opp 9 dager i strekk på vakt, det er en grunn til at man skal ha fridager innimellom for å hente seg inn og få hvile. Er det du selv om har sagt ja til ekstravakter som gjør at det blir så mange dager i strekk så er det lov, men nå vet du hvorfor det er en dårlig ide. Anonymkode: 19101...d0b 13
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 Enig med den over. Det er forresten 2 måneders opptjening på egenmelding så dermed får du ikke lønn for denne dagen om du melder deg ‘syk’. Dersom du går til legen og får sykemelding er grensa 4 uker. Jeg sov heller ikke noe særlig i natt, travelt på jobb og mye å tenke på. Men sånn er det å jobbe. Melder meg aldri syk for det om. Jeg vet at sånn er det bare og søvnen kan jeg ta igjen. Vær glad du har en jobb og gjør det beste ut av situasjonen. Anonymkode: b84ff...472 8
Sensi Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 Er du satt opp i turnus 9 vakter på rad? Eller har du tatt på deg ekstra eller byttet? Du skal ikke jobbe mer enn 6 dager på rad før fri hvis jeg ikke husker feil. Ikke for å gni noe salt i såret, for du har min fulle medfølelse. Ikke så lett å vite på forhånd hvordan det blir. Men lær av dette og ikke ta på deg for mye. I helsevesenet må en være sharp og klar i hodet. Så nok søvn og fri er viktig. Du tåler doble vakter, men bør da ha fri dagen etter. Evt gå på nattevakt eller seinvakt. Sistnevnte hvis du samtidig planlegger å slappe av før vakt. Noter hvordan du er og planlegg litt bedre til neste gang 😊 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 Utbrent som 19-åring? Her er det noe galt. Vitaminmangel? Hormonubalanse? Fedme? Anonymkode: bc5ab...f1b 1
M4mmsen Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 Regner med du er på et sykehjem eller lignende. Det er absolutt ikke en jobb som passer alle. Mange tror det er veldig lett.. men det krever en god del av en som person. Lykke til med resten av sommeren, nå vet du hvetfall hva du IKKE vil bli og det er jo også nyttig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå