AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Det dukket tilfeldigvis opp en slik inne på Finn.no og jeg lurer liksom litt..? Hvorfor kjøper man disse? Skal de erstatte barna man ikke har? De er kledd opp i klær, tepper og selges med smokk og koseklut og det hele.. Lurte litt tidligere i en hentesituasjon i bhg der et barn hadde slik, mens moren gikk og bar på denne innpakket i pledd som en levende baby når hun skulle hente barnet sitt. Hva gjør de når de er ute og triller og et eldre ektepar spør hvor gammel hen er? kan skjønne at slike kan være fascinerende for barn da de virker veldig ekte, men voksne? Bare kom til å lure litt på dette... Anonymkode: 9fd2b...c4d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Tror det er en del ufrivillig barnløse som har slike 🤔. Det er vel en slags trøst. Det er en grunn jeg kan forstå da, litt usikker på hvorfor noen med barn vil ha en. Jeg synes de er creepy så ekte som de ser ut. Anonymkode: 4d2ec...50e 18
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er en del ufrivillig barnløse som har slike 🤔. Det er vel en slags trøst. Det er en grunn jeg kan forstå da, litt usikker på hvorfor noen med barn vil ha en. Jeg synes de er creepy så ekte som de ser ut. Anonymkode: 4d2ec...50e Ja, det er mye mulig. Men jeg tenker jo at det på sikt ikke vil være en trøst🤔 Ja jeg også syns de er creepy ekte.. må innrømme jeg kikket litt når denne damen kom med en baby holdt tett inntil seg, pakket inn i et babyteppe.. også er det en dukke Anonymkode: 9fd2b...c4d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Mange utviklingshemmede har de og Anonymkode: dd2d1...130 13
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Synes ikke de er fine, finnes finere dukker man kan ha i dukkevognen. Anonymkode: 17fe7...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 https://www.kk.no/mamma/jeg-tror-at-mange-tenker-om-oss-som-har-en-reborn-dukke-at-det-er-noe-som-horer-smabarn-til/70348764 Anonymkode: a4f05...5fd 4
SoWhat? Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 Så en dokumentar om kvinner som hadde disse. Hun ene hadde mistet barnet sitt, og hun sa at dukken ga henne trøst. De trillet tur med dem, hadde de med seg i butikken når de handlet og ja... Hun som lagde dem gjorde dem ekstremt naturtro, og hun tok i mot bestillinger. Hun likte å hjelpe andre, sa hun. Dukkene hadde alt utstyr en levende baby har, og ene hadde eget innredet rom. 3
semperflorens Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Det er så ufattelig trist når voksne går til anskaffelse av dukker som erstatning for et barn man ikke kan eller vil ha av ulike grunner, tror det ligger stor sorg og smerte bak og at det på lang sikt skader mer enn det hjelper. 20
altflyter Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 (endret) Jeg tenker at hvis disse dukkene gjør folk lykkelig, så må de få gjøre som de vil så lenge det ikke er til hinder eller skade for noen. Jeg er enig i at det er litt pussig og jeg ville ikke hatt en selv, men det er ikke noe som påvirker meg på noen måte og derfor bryr jeg meg ærlig talt ikke. Eneste jeg har hørt om som jeg reagerte på var to som sto fram med at de ble såret i kø til stelleromet på kjøpesenteret. Småbarnsforeldrene som trengte å skifte på barna sine hadde gått foran dem i køen. Da er det ikke greit lenger. At du vil skifte bleie på dukken din, kan ikke sidestilles med at et levende barn trenger ren bleie. Der må grensen gå. Det må ikke gå på bekostning av andre. Utover det tenker jeg folk må få styre på som de vil. Endret 27. juli 2020 av altflyter 49
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Syns de er litt creepy. Skulle jeg vært infantil som voksen ville jeg heller hatt en bamse 🐻 Anonymkode: eb871...51e 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, altflyter skrev: Eneste jeg har hørt om som jeg reagerte på var to som sto fram med at de ble såret i kø til stelleromet på kjøpesenteret. Småbarnsforeldrene som trengte å skifte på barna sine hadde gått foran dem i køen. Da er det ikke greit lenger. At du vil skifte bleie på dukken din, kan ikke sidestilles med at et levende barn trenger ren bleie. Der må grensen gå. Hahahaha, ja der må faktisk grensen gå 😂 Anonymkode: 52ca9...411 14
SoWhat? Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 45 minutter siden, semperflorens skrev: Det er så ufattelig trist når voksne går til anskaffelse av dukker som erstatning for et barn man ikke kan eller vil ha av ulike grunner, tror det ligger stor sorg og smerte bak og at det på lang sikt skader mer enn det hjelper. Jeg syns ikke at det er trist. Jeg tror heller ikke at det er skadelig. 2
visp Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 Ja, blitt vanligere blant menn også. I litt større utgaver da. 8
semperflorens Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 21 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg syns ikke at det er trist. Jeg tror heller ikke at det er skadelig. Jeg er uenig. Selv om de fleste er (smertelig?) klar over at det bare er dukker og ikke levende barn, ender de opp med å leve i en fantasiverden, som barn som hvor alt er "på liksom" - hvis du hører barn som leker slike rollespill-leker, sier de mye det, nå gjør jeg sånn og sånn påk liksom, og så gjør du sånn og sånn på liksom, og dukken er liksom sånn og sånn. Det er en viktig del av barns utvikling, men voksne menneker som lever et liv på liksom, kan umulig være bra. Jeg ser ikke ned på dem eller dømmer, har dyp medfølelse for den smerten som mest sannsynlig har forårsaket det, men om man vil løse problemene sine tror jeg at man må jobbe seg gjennom dem ved å møte virkeligheten, ikke leke med dukker for å "bearbeide"/fortrenge smerte og sorg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #15 Skrevet 28. juli 2020 Hvordan kommer man over barnløsheten ved å snakke ut? Anonymkode: 17fe7...1ff 2
Cinnamondiva Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 Vel, om noen finner ro og trøst i en dukke, så bør de få ha den gleden, men syntes det egentlig hørtes merkelig ut at noen skifter bleier på dukkene og lager kø foran menneskebarn som trengs å skiftes på som noen over skrev. De trenger virkelig ikke å skifte på dukkene akkurat, 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 2 hours ago, semperflorens said: Jeg er uenig. Selv om de fleste er (smertelig?) klar over at det bare er dukker og ikke levende barn, ender de opp med å leve i en fantasiverden, som barn som hvor alt er "på liksom" - hvis du hører barn som leker slike rollespill-leker, sier de mye det, nå gjør jeg sånn og sånn påk liksom, og så gjør du sånn og sånn på liksom, og dukken er liksom sånn og sånn. Det er en viktig del av barns utvikling, men voksne menneker som lever et liv på liksom, kan umulig være bra. Jeg ser ikke ned på dem eller dømmer, har dyp medfølelse for den smerten som mest sannsynlig har forårsaket det, men om man vil løse problemene sine tror jeg at man må jobbe seg gjennom dem ved å møte virkeligheten, ikke leke med dukker for å "bearbeide"/fortrenge smerte og sorg. Er det ikke bedre å leve "på liksom" med en harmløs dukke enn å leve i et mangeårig forhold med en voldelig partner som viser seg å være noe helt annet enn det glansbildet man skaper ...? Begge deler handler om nøyaktig det samme - å leve i en illusjon; i det ene tilfellet bruker man en dukke til å skape denne illusjonen, i det andre et levende menneske. Men likevel er det flust av kvinner som vil innlede et forhold med en "bad boy" i håpet om at dette kan være den store kjærligheten. Anonymkode: 31f19...592 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 Det brukes ofte av mennekser som er lettere psykisk utviklingshemmet, da det ikke er anbefalt å få barn med den diagnosen i Norge. Anonymkode: a4199...5a5 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 Har jobbet mange år i bolig og hatt praksis ulike steder, og har møtt et par utviklingshemmede som har reborn dukker. Kjenner også til ei dame fra privatlivet, er ikke helt sikker på diagnose, men mener på at hun har en personlighetsforstyrrelse av noe slag. Hun har selv valgt å ikke få barn på grunn av diagnose, og har en slik dukke som hun behandler som et barn. Altså har barnevogn, bilsete og hele pakka. Anonymkode: e5756...256 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 Får ikke bestemt meg for om jeg tenker at menneskene trenger hjelp... eller om dukkene er en helt ok hjelp hvis det funker for å takle en hverdag som tydeligvis ikke er helt normal. Hm...jaja, hva skader det å bære rundt på en dukke hvis det er det som gir glede. Tenker bare at psykolog kunne vært en ide, så kanskje gledene kunne finnes i andre ting enn et barn man ikke har. Eller hva med å kanalisere omsorgsbehovet over på adopsjonsbarn, fosterbarn eller å adoptere et hjemløst dyr? Da hjelper man iaf noen andre som trenger det - heller enn å bære rundt på en creepy dukke, Nei, føler nok at jeg havner på at psykolog ville vært bedre... trist. Anonymkode: 96301...5db 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå