Gå til innhold

Bryllup i kirka uten å være medlem av Den norske statskirke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Halla, typen er medlem i statskirka og jeg er medlem i Human-etisk. Leste at hvis ingen av oss er medlem må vi betale en del for å gifte oss i kirka. Men hva hvis 1 av oss er det? Halv pris?

Anonymkode: 7e9a0...434

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Halla, typen er medlem i statskirka og jeg er medlem i Human-etisk. Leste at hvis ingen av oss er medlem må vi betale en del for å gifte oss i kirka. Men hva hvis 1 av oss er det? Halv pris?

Men hvorfor vil du gifte deg  i kirken når du ikke er medlem?

• Liker 11

Hvis du er kristen så er det  bare å melde seg inn i statskirken så er problemet løst. Hvis ingen av dere er kristen: hvorfor i alle dager vil dere gifte dere i kirken? 

Gift dere på rådhuset hvis du ikke vil være medlem av statskirken. Alt annet blir veldig hyklersk. 

• Liker 7

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det holder om en er medlem. 😎

Anonymkode: e70d6...da4

Dette. 

Men den andre blir automatisk innmeldt når det skjer 😂

Anonymkode: 3552e...100

• Liker 1
AnonymBruker
4 minutter siden, altflyter skrev:

Hvis du er kristen så er det  bare å melde seg inn i statskirken så er problemet løst. Hvis ingen av dere er kristen: hvorfor i alle dager vil dere gifte dere i kirken? 

Gift dere på rådhuset hvis du ikke vil være medlem av statskirken. Alt annet blir veldig hyklersk. 

Rart å mene så mye om noen du ikke kjenner, synes jeg. Blir ikke fornærmet, men synes det er en sterk reaksjon mot noen du ikke aner noe om. Har det falt deg inn at mannen min er kristen, og at det er viktigere for ham å gifte seg i kirka enn det er for meg å gjøre det borgerlig på en strand? Kompromiss er en viktig del av et ekteskap.

• Liker 11
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Nei....

vi giftet oss i kirken. Han er medlem. Ikke jeg. Jeg er fremdeles ikke medlem....

Anonymkode: b7dd9...043

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. 

Nei, det er bare tull 😅

Anonymkode: 9d207...bf0

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å be presten unngå prat om gud og kristendom?

Og der bekreftet du spørsmålet mitt om å være hyklersk. Du vil gifte deg i kirken men vil unngå prat om Gud? Det er som å gå inn i en moské og be dem la være å snakke om Allah.... 

Du kan ikke be om å få gjennomført en religiøs seremoni i et religiøst hus og tro du kan diktere at man ikke skal prate om religion! 

• Liker 20
AnonymBruker
3 minutter siden, altflyter skrev:

Og der bekreftet du spørsmålet mitt om å være hyklersk. Du vil gifte deg i kirken men vil unngå prat om Gud? Det er som å gå inn i en moské og be dem la være å snakke om Allah.... 

Du kan ikke be om å få gjennomført en religiøs seremoni i et religiøst hus og tro du kan diktere at man ikke skal prate om religion! 

Også var det dette med kompromiss igjen...

Sammenligningen din synes jeg er merkelig - selvfølgelig er det helt parallelt, - ja, og så? Jeg spør bare om det er mulig, slik at vi begge kunne blitt fornøyd. Han får kirka og jeg slipper å høre bibelvers. Hvis det overhodet ikke går, så er det helt greit for meg. Du mener vel kanskje at det hadde vært hyklersk av ham å gifte seg borgerlig også da? Skal to mennesker med ulike trosretninger i det hele tatt få lov til å gifte seg noe sted uten at det blir hyklersk? En eller annen gang må en av oss nærme oss den andre og tilpasse oss.

• Liker 1
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å be presten unngå prat om gud og kristendom?

Til en viss grad ja.. presten kan tone det ned, men liturgien MÅ være  der.. Det er naturlig å ta det opp med presten i en samtale i forkant....

Anonymkode: b7dd9...043

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Jeg syns helt ærlig INGEN som er medlem i human.etisk forbund bør nærme seg kirka hverken til bryllup eller begravelse. Det er organisasjon som er ekstremt intolerant ovenfor religioner, spesielt kristendom, og gjør alt i sin makt for å kalle troen eventyr, motbevise hendelser Bibelen beskriver og latterliggjøre mennesker med en tro. Skal du gifte deg i kirken bør utmelding fra human-etisk forbund være første skritt. Stakkars mann som gifter seg med enn sånn hykler, kan jo bare lure på hva annet hyklerisk du kommer til å bedrive i livet. Dette kommer ikke til å holde, det er helt sikkert.

Anonymkode: bb6c3...8f8

• Liker 9
AnonymBruker
12 timer siden, altflyter skrev:

Herregud.. HUN vil ikke gifte seg i kirken; MANNEN, som er kristen, vil det.. Og da går ts med på en kompromiss, som er det man gjør når man er i et sunt og godt parforhold. 

Hun sier ikke hun skal diktere noe som helst.. hun spør om hun kan be om at det ikke er så mye fokus på gud og sånt - og det kan man faktisk gjøre. Presten er utmerket godt klar over at ikke begge i et par nødvendigvis er kristne, og de fleste moderne prester er helt innforstått med at mange par da ikke ønsker at det skal være et voldsomt kristenfokus. Det er både normalt og ok å si at vi ønsker et kirkebryllup, men uten at det er så tungt fokus på intens kristendom. 

Anonymkode: f1917...061

• Liker 1
AnonymBruker

Det er mange som er medlem i statskirken men som ikke tror på gud.

De vil ikke melde seg ut for da kan de ikke gifte seg i kirken, fordi de synes kirken er et fint hus og at det er mer høytidelig å gjøre det der enn på Rådhuset. Hyklerisk😐

Anonymkode: 1d863...338

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...