AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #21 Skrevet 28. juli 2020 Våre går i privat, veldig fornøyd med det. Barnehagen er åpen hele året, foruten om helligdager og helger så klart. De har en egen kokk som lager varmmat minst 3 dager i uka, baker brød, hjemmelaget syltetøy esc. Liten koselig barnehage med 50 barn. Her så er det hovedsakelig åpningstidene som gjør at vi har dem der, her vi bor er det bare kommunale barnehager, og de har åpent en time mindre om dagen enn denne barnehagen. Tror det jevnt over er sånn med kommunale at de har en grense på hvor mange timer de kan være åpne, mens i private (hvertfall hos oss, andelsbarnehage) har vi mer vi skulle sagt. Pluss at vi har ferie i puljer og da er det veldig praktisk at de har åpent hele sommeren, slik at vi tar dem ut når vi skal ha ferie og slipper styret med at det er stengt 3 uker i juli, det er ikke sånn det funker med våre jobber i hvert fall. Men det er jo store variasjoner, og du må nok bare undersøke de aktuelle barnehagene, er ikke gitt at privat er det beste der dere bor. Anonymkode: bdf73...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #22 Skrevet 28. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våre går i privat, veldig fornøyd med det. Barnehagen er åpen hele året, foruten om helligdager og helger så klart. De har en egen kokk som lager varmmat minst 3 dager i uka, baker brød, hjemmelaget syltetøy esc. Liten koselig barnehage med 50 barn. Her så er det hovedsakelig åpningstidene som gjør at vi har dem der, her vi bor er det bare kommunale barnehager, og de har åpent en time mindre om dagen enn denne barnehagen. Tror det jevnt over er sånn med kommunale at de har en grense på hvor mange timer de kan være åpne, mens i private (hvertfall hos oss, andelsbarnehage) har vi mer vi skulle sagt. Pluss at vi har ferie i puljer og da er det veldig praktisk at de har åpent hele sommeren, slik at vi tar dem ut når vi skal ha ferie og slipper styret med at det er stengt 3 uker i juli, det er ikke sånn det funker med våre jobber i hvert fall. Men det er jo store variasjoner, og du må nok bare undersøke de aktuelle barnehagene, er ikke gitt at privat er det beste der dere bor. Anonymkode: bdf73...7b1 Her setter de også inn vikarer ved behov, faste vikarer som barna kjenner godt. Og barnehagen gjør det godt i brukerundersøkelser Anonymkode: bdf73...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #23 Skrevet 28. juli 2020 Jeg tror det varierer veldig fra kommune til kommune og hvilket privat selskap som er drivere. Jeg har hørt mye dårlig om Læringsverkstedet, men mye bra om FUS. Noen private har stengt hele juli, påske og juleferie. Mens andre private har åpent nesten hele tiden. Kommunale har jeg inntrykk av at fleste har stengt 2-3uker om sommeren og det er det. Og så har du store forskjeller i hva privat og kommunal prioriterer å bruke penger på. Kommunale har budsjett som skal brukes på forskjellige som også må dokumenteres. Private har større valgmuligheter med tanke på hva de ønsker å bruke penger på? (Spare og ta utbytte selv?). Jeg ville tatt meg tid til å undersøke hvordan de forskjellige barnehagene scorer på tidligere brukerundersøkelser, dra på besøk for å se samspillet mellom barn og voksne, lese litt om de forskjellige private barnehagene, høre med andre barns sine foreldre. Det er umulig å si noe om hvilken som er best, da det variere veldig. Anonymkode: 23e62...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #24 Skrevet 28. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hvorfor det at de serverer lunsj og frukt er med på å gjøre barnehagen bra. Hva med antall ansatte per barn og vikarbruk? Det er MYE viktigere enn frukt og lunsj som du jo selv kan sende med barnet i matpakken. Mange private barnehager driver rovdrift av ansatte. Det skaper dårlig miljø. Det sagt så er det ganske lite vikarbruk i de offentlige barnehagene også dessverre... Anonymkode: aed39...31b Dette stemmer sikkert i noen private barnehager, men ikke i nærheten av hvordan det er i vår barnehage. Godt bemannet og leies inn vikarer ved sykdom. Men nå har det vært så lite sykdom der at det har kanskje skjedd 2-3 ganger siste året. Har hatt både kommunal og privat barnehage og har vært veldig fornøyd med begge. Men det pedagogiske opplegget har uten tvil vært i den barnehagen som vi har nå, den private. Og kommune og stat er ikke noe bedre når det kommer til å spare penger og la ansatte gå underbemannet. Jobber der selv så det ser jeg og kjenner på kroppen daglig. Anonymkode: bf74a...415 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #25 Skrevet 28. juli 2020 Se heller på hva den enkelte barnehage tilbyr, enn om de er kommunale eller private. Det er stor forskjell på de private. Vi fikk først plass i en privat barnehage. Den var stengt hele påskeuken (ikke bare helligdagene), hele romjulen, og HELE juli... Helt krise for oss.. Vi fikk heldigvis plass i en kommunal i stedet. I min kommune har de kommunale barnehagene åpent alle dager unntatt helligdager, og er bare stengt de tre ukene i fellesferien. Så du må nok se på reglene for hver enkelt barnehage, man kan ikke si noe om hva som er best bare utifra eierformen. Anonymkode: e7e3c...133 3
våren14 Skrevet 28. juli 2020 #26 Skrevet 28. juli 2020 12 timer siden, Anjatapinjata skrev: Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 Kommer an på hvor. Vi har kommual bhg og det er AKKURAT slik. Helt likt. Jeg ville bare valgt en god barnehage som ligger passe til logistikkmessig. Og sjekke opp åpningstider etc om det er av betydning. Spiller liten rolle om den er privat eller kommunal - så lenge den tilbyr det dere trenger. Sjekk opp årsplanene, les rammeplan for bhg og se om det virker til å bli fulgt opp i årsplanene. Snakk med folk dere kjenner som har barn i barnehagene som er aktuelle og hør. Her er de fleste godt fornøyd med sine barnehager, både kommunale og private. Og det som til sist avgjør opplevelsen er folkene som jobber der - og det er vanskelig å finne ut av på forhånd, annet enn å snakke med de som har barna i barnehagen. Legg mye mer vekt på det - enn på kommunal eller privat. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #27 Skrevet 28. juli 2020 Jeg har jobbet i både private og offentlige barnehager og det er stor forskjell, men jeg har hørt mange skrekkhistorier fra andre barnehagelærere som har jobbet i private barnehager hvor de aldri setter inn vikarer og de ansatte gråter utbrente på do ila arbeidsdagen. Hvis du velger privat: velg en foreldreeid barnehage ala pbl, de er kjempebra - ikke de store konsernene, jeg ville i alle fall aldri valgt det. Har hørt aalt for mye negativt. Ellers har kommunale barnehager alltid ting på stell ift lovverk og bemanning men kanskje litt dårlig råd. Men erfaringen min er at barna bryr seg lite om litt slitte leker og slitne lokaler, det er det kun foreldrene som gjør. Og en annen ting: mattilbudet er også noe foreldre er utrolig opptatt av, men som virkelig ikke er viktig for barnas trivsel. Alle barnehager har godt nok mattilbud men en privat barnehage kan reklamere med feks varmlunsj hver dag og foreldrene faller veldig lett for det, det virkigste er uten tvil god nok bemanning og ansatte som trives og vil være der. All forskning peker på at relasjon mellom voksen-barn er det som påvirker barnets trivsel og utvikling, ikke nye lokaler og varmlunsj hver dag. Anonymkode: 455f8...17a 2
Anjatapinjata Skrevet 28. juli 2020 #28 Skrevet 28. juli 2020 Får tydeligvis rette meg selv her. Vi valgte privat fordi den er åpent hele året, ikke sommerstengt som de kommunale i kommunen er. Vi har heller ikke mulighet å garantert få ferie de ukene barnehagen vanligvis er stengt. Barnehagen og kjeden barnehagen tilhører er anerkjent, utelukkende hørt positive ting om barnehagen vi har valgt. Var i åpen barnehage å fikk hilse på de ansatte før vi søkte plass. Det er også en gårds barnehage, noe jeg ser på som positivt. De har barna i fokus, og de ansatte har vært der i mange år. Ved sykdom får de inn ansatte fra barnehager i kjeden, som også rullerer litt så det ikke er noen "ukjente" for barna. I tillegg er vi på flyttefot og er usikker på om vi skal kjøpe i nåværende kommune eller om vi må flytte til nabokommunen. Da får vi fortsatt ha barnet i denne barnehagen, noe vi ikke hadde fått lov til i en kommunal barnehage. Og jeg har lite lyst å tilvenne barnet to barnehager på kort tid. Barnehagen har i tillegg "riktige" åpningstider. Jeg begynner på jobb 07.00 og denne barnehagen åpner 06.45, der de fleste kommunale barnehager åpner 07.00-07.30. Men som alle over her sier, det varierer fra sted til sted, kommune til kommune og ikke minst fra privat barnehage til privat barnehage. Det med måltider i barnehagen er både tid og pengesparende, noe jeg ser på som en bonus. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #29 Skrevet 28. juli 2020 Og forresten, åpningstider osv varierer over hele landet uavhengig av kommunal eller privat. Det må man bare sjekke opp for hver barnehage. Min kommunale barnehage har ikke stengt på sommeren for eksempel. Anonymkode: 455f8...17a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #30 Skrevet 28. juli 2020 Det er nok meget variende kvalitet både innen privat og kommunal. Du bør nesten se det an i kommunen du bor i. Har kun hatt i privat, og er meget fornøyd med den siste barnet gikk i. Den første var ikke noe særlig, men etter flytting ble vi anbefalt en privat. FUS bhg begge to. Anonymkode: 1a84d...98f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #31 Skrevet 28. juli 2020 Det er som det blir sagt ellers i tråden, så store forskjeller at det ikke er så viktig å se på om barnehagen er privat eller kommunal. Besøk de barnehagene som er mest aktuelle ut i fra plassering, og snakk med andre som har barna sine der. Våre går i en liten privat barnehage. Den er stengt hele juli, juleferien og påskeferien og har litt kortere åpningstid enn nabobarnehagen som er kommunal. Det er varm lunsj én dag i uken, og vi betaler kostpenger. Vi valgte den pga. et godt rykte i nærmiljøet, god voksentetthet og vikarbruk og ansatte som ser ut til å trives (de sier det, og de fleste har jobbet der lenge). Men for andre kan åpningstidene i denne barnehagen bli problematiske, vi har ganske fleksible arbeidstider, så det går fint. Personlig er jeg automatisk litt skeptisk til store, private barnehagekjeder. Det handler nok litt om politisk ståsted også. Jeg kjenner bare til én, og der er det ikke noe særlig. Men også der er det helt klart forskjeller, så man må se på den enkelte barnehagen som er aktuell. Anonymkode: 09dbb...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #32 Skrevet 28. juli 2020 Privat hvis det er foreldredrevet eller ideell stiftelse. Kommunal hvis ikke. Ville i all hovedsak styrt unna barnehager der noen tjener store penger på å stramme inn på ressursbruk. De private er mer avhengig av fornøyde foreldre så hender de strekker seg lenger. Anonymkode: ff570...df9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #33 Skrevet 28. juli 2020 Vi bruker privat barnehage, de har stengt 1 uke i påsken og 1 uke i julen, samt to uker om sommeren og barna må ha 3 uker sammenhengende fri løpet av sommeren. Betaler kostpenger for frokost, lunsj og frukt. Det har sjeldent til aldri vært problemer med bemanningen i småbarnsavdelingen, hvor vår går, men jeg kan ikke si noe på de andre avdelingene. Valgte denne barnehagen fordi den er nærmest hjemme og ikke fordi den er privat. Min søster jobber i en annen privat barnehage og de har ikke påske/jul/sommer-stengt. Så dette varierer veldig. Anonymkode: ceb70...6f1
Marisana Skrevet 28. juli 2020 #34 Skrevet 28. juli 2020 Vi bruker privat, veldig fornøyd med den det gjorde så vi kunne ha barnehagestart i januar, da var min 13 måneder. Ingen av oss hadde råd til å gå hjemme til høsten igjen, så det passa bra. Veldig liten barnehage, med bare ti barn, og de bruker faste vikarer ved sykdom den er dog stengt hele juli, romjulen og påsken, men det går bra. En av oss får som regel alltid fri da uansett.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #35 Skrevet 29. juli 2020 På 28.7.2020 den 10.58, Anjatapinjata skrev: Ved sykdom får de inn ansatte fra barnehager i kjeden, som også rullerer litt så det ikke er noen "ukjente" for barna. Slik at andre barnehager må gå underbemannet? Du tror at alt er så fint og flott, men du har jo ikke peiling. Anonymkode: f8e6c...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #36 Skrevet 29. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik at andre barnehager må gå underbemannet? Du tror at alt er så fint og flott, men du har jo ikke peiling. Anonymkode: f8e6c...0ca Dette! Ingen logikk i at barnehagen henter ansatte fra andre barnehager i barnehagekjeden ved sykdom. Da må man tenke at den barnehagen du bruker gir fra seg ansatte ved sykdom til den andre barnehagen også... Jeg tror ikke foreldre er klar over hvor lite vikarer og hvor få ansatte vi er i barnehagene dessverre... Anonymkode: aed39...31b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #37 Skrevet 29. juli 2020 Jeg valgte privat av flere grunner. For deg første er alle kommunale barnehager ved stengt i fellesferien/3 uker om sommeren Jeg jobber turnus på sykehus, og da får man ikke ferie hele fellesferien. Det rulleres på . Noen får i juni, noen får i august. Å ha en kommunal barnehage ville gitt en nøtt hver sommer. Mens nå kan jeg senke skuldrene å meld barnet på ferie, når jeg ha ferie. (Fatter ikke hvorfor så mange barnehager holder stengt i fellesferien når så mange yrker ikke stopper opp) Det er varm lunsj laget av kokk hver dag. I tillegg til brødmat til frokost og kl 13.30 , og frukt som mellommåltid. Det er en naturbarnehage så de er mye ute på tur og leker ute. Bleier er også inkludert i kostpenger. Så slipper å tenke på noe. Mens venner pakket matboks på matboks de siste månedene grunnet korona, har vi bare måtte husker klær og så levere Det er god bemanning, ansatte som liker barn og barna er glade og trygge. Viser individuelle hensyn. Når eldste begynte (12mnd) var han ikke god på konsistens og brød og nye ting , og trengte en flaske erstatnibg for å sovne. Null problem. De kjøpte både hipp og favorittgrøten hans uten ekstta kostnad . Kjempebra. Har inntrykk av at private barnehager er bedre 😊 Anonymkode: a894f...503
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #38 Skrevet 30. juli 2020 Sjekk ut hver enkelt bhg. Du kan finne en del forelfreundersøkelser på nett feks. Ulike bhger tilbyr ulike filosofier og. Se på hvilken som passer ditt barn. Dra rundt på besøk, still spørsmål. Da går du gjerne en magefølelse. Er store uteområder viktig for deg? Ønsker du at skog er en del av uteområdet? Base eller avdelinger? Stor eller liten? Anonymkode: c9f01...444
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2020 #39 Skrevet 30. juli 2020 På 27.7.2020 den 21.40, Anjatapinjata skrev: Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 Er forskjell fra kommune til kommune da, her er mange av de private stengt hele juli, mens de kommunale har åpent hele året minus julaften of nyttårsaften. (Og helligdager da såklart) Anonymkode: 8b01b...904
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2020 #40 Skrevet 31. juli 2020 På 30.7.2020 den 1.49, AnonymBruker skrev: Jeg valgte privat av flere grunner. For deg første er alle kommunale barnehager ved stengt i fellesferien/3 uker om sommeren Jeg jobber turnus på sykehus, og da får man ikke ferie hele fellesferien. Det rulleres på . Noen får i juni, noen får i august. Å ha en kommunal barnehage ville gitt en nøtt hver sommer. Mens nå kan jeg senke skuldrene å meld barnet på ferie, når jeg ha ferie. (Fatter ikke hvorfor så mange barnehager holder stengt i fellesferien når så mange yrker ikke stopper opp) Det er varm lunsj laget av kokk hver dag. I tillegg til brødmat til frokost og kl 13.30 , og frukt som mellommåltid. Det er en naturbarnehage så de er mye ute på tur og leker ute. Bleier er også inkludert i kostpenger. Så slipper å tenke på noe. Mens venner pakket matboks på matboks de siste månedene grunnet korona, har vi bare måtte husker klær og så levere Det er god bemanning, ansatte som liker barn og barna er glade og trygge. Viser individuelle hensyn. Når eldste begynte (12mnd) var han ikke god på konsistens og brød og nye ting , og trengte en flaske erstatnibg for å sovne. Null problem. De kjøpte både hipp og favorittgrøten hans uten ekstta kostnad . Kjempebra. Har inntrykk av at private barnehager er bedre 😊 Anonymkode: a894f...503 Det skjønte eg ikkje heilt. Me har også sendt matboks og frukt med barnet dei siste månadene. Før korona fekk dei brødskiver til lunsj, og frukt ei stund etter lunsj. Ein evt. frukost har foreldra alltid måtte sende med. Kvifor kan ein privat barnehage servere brødmat under koronaen, medan dei kommunale ikkje får lov til dette? 🙂 Anonymkode: 3f2b4...504
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå