AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Jeg spør kanskje dumt men jeg har virkelig ikke peiling. Er det noe særlig forskjell om man har barna i kommunal kontra privat barnehage? Anonymkode: f6089...a2d
Anjatapinjata Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 1
Mrs Robinson Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 (endret) Ville IKKE valgt privat. Min erfaring er at kommunale er flinkere til å sette inn vikarer ved sykdom. Private aktører er ute etter å spare mest mulig (dvs - eierne tar ut millionutbytte) mens de på gulvet sliter seg ut uten vikarer. Når det er færre voksne på jobb, går det direkte utover barna Endret 27. juli 2020 av Mrs Robinson 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, Anjatapinjata said: Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 Åpen i helgen? Anonymkode: 2e05d...a54 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Kommunal, definitivt, ingen tvil. Anonymkode: 1df7d...99e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 5 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Ville IKKE valgt privat. Min erfaring er at kommunale er flinkere til å sette inn vikarer ved sykdom. Private aktører er ute etter å spare mest mulig (dvs - eierne tar ut millionutbytte) mens de på gulvet sliter seg ut uten vikarer. Når det er færre voksne på jobb, går det direkte utover barna Dette Anonymkode: 1df7d...99e 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 Privat uten tvil. Anonymkode: d3a25...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Har hatt begge barna i kommunale barnehager og vært fornøyd med det. Husk at private barnehager varierer veldig, mens kommunale er mer like på en del områder. Kjenner til flere private barnehager med rare "regler", som har mer stengt enn kommunale barnehager og som bruker mindre vikarer ved sykdom feks. Vurderer du en privat barnehage, så les vedtektene nøye. Anonymkode: 9a32b...e9a 1
Gjest Poppelopp Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 Begge barna våre skal begynne i en privat natur og gårdsbarnehage nå i August. Hadde ene ungen i kommunal barnehage, var bare trøbbel med den, så vi får se. Forskjellen jeg merket først var at den private bhagen hadde et ‘depositumsbeløp’ som jeg måtte betale. Som jeg da får tilbake når barna er ferdige i bhagen, det var litt rart, var ikke sånn i den kommunale. Står også at om jeg velger å ta ut barna fra bhagen før de egentlig går ut pga alder så kan de holde tilbake depositumet.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Det er stor variasjon på private. Jeg har jobbet i to private, hvor det var stort fokus på å spare penger. Dvs minst mulig voksne, og mest mulig barn. Jeg har selv hatt mine barn i en annen privat bhg. Denne bhg er den med færrest barn per voksen i hele området. Den er kjent for å ha få barn, og fornøyde ansatte. De fleste som jobber der har vært der fra starten, ca 20-25 år. De enese gangene de ansetter nye, er når de andre går av med pensjon🙂 Anonymkode: 00979...d82 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 24 minutter siden, Anjatapinjata skrev: Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 Skjønner ikke helt hvorfor det at de serverer lunsj og frukt er med på å gjøre barnehagen bra. Hva med antall ansatte per barn og vikarbruk? Det er MYE viktigere enn frukt og lunsj som du jo selv kan sende med barnet i matpakken. Mange private barnehager driver rovdrift av ansatte. Det skaper dårlig miljø. Det sagt så er det ganske lite vikarbruk i de offentlige barnehagene også dessverre... Anonymkode: aed39...31b 7
Gjest Albbas Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Umulig å svare på, varierer fra kommune til kommune, barnehage til barnehage. finnes mange dårlige kommunale barnehager også.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 Jeg merket ikke stor forskjell annet enn at det var bedre folk i den private bhg og det varierer jo. Du kan jo besøke de en dag og hilse på, de fleste bhger er åpne for det Anonymkode: 90597...c6c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 Her vi bor er de private stengt hele juli, mens de kommunale bare har stengt to uker. Vi betaler 300kr per mnd for lunsj og frukt (har med frokost hjemmefra). Dette anser jeg tilnærmet lik som gratis. Så argumentet for private om sjelden stengt og gratis mat faller litt gjennom her. Så da sitter vi igjen med det største argumentet, og det er at private vil spare, spare, spare, og setter derfor ikke inn vikarer før de har passert de 16 arbeidsdagene de må dekke sykdom. Slik er det hvertfall her. Anonymkode: ea91b...968 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 Vår går i privat (FUS BHG) og er veldig fornøyd. De har faste vikarer ved sykdom, så det er ikke ukjente som kommer og går. Og de setter inn vikarer ved behov. De fleste ansatte har jobbet der i 10 år (siden oppstart), de får varm lunsj og frokost servert, de er på spennende utflukter hver uke, og barnet vårt trives godt. Anonymkode: 99d4a...b34 1
Anjatapinjata Skrevet 28. juli 2020 #16 Skrevet 28. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hvorfor det at de serverer lunsj og frukt er med på å gjøre barnehagen bra. Hva med antall ansatte per barn og vikarbruk? Det er MYE viktigere enn frukt og lunsj som du jo selv kan sende med barnet i matpakken. Mange private barnehager driver rovdrift av ansatte. Det skaper dårlig miljø. Det sagt så er det ganske lite vikarbruk i de offentlige barnehagene også dessverre... Anonymkode: aed39...31b Det er jeg enig i, men det er en gode. De fleste som jobber i barnehagen vi har valgt har jobbet der siden oppstart. Det er mange voksne pr barn, og de har også ansatte i samme kjede i samme område som blir hentet inn ved sykdom. Har vært i barnehagen flere ganger, har kolleger som har koner som jobber der, og kolleger som har hatt barn der. Hørt kun positivt om denne barnehagen, så derfor falt det for oss på privat. I tillegg er vi på flyttefot, og ved å velge privat kan jeg flytte til nabokommunen uten å måtte bytte barnehage. Barnehagen ligger inntil jobben min.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #17 Skrevet 28. juli 2020 Her vi bor er de kommunale barnehagene jevnt over veldig gode, så da valgte vi det. De scorer nesten toppscore på alle brukerundersøkelser og har stor stabilitet i personalet, og samarbeider med nabobarnehagen om sommeråpning. Venner som har barn i private barnehager har veldig forskjellige erfaringer, alt fra dyrt og dårlig og stengt hele tiden, til ikke så veldig dyrt og bra pedagogisk opplegg. Følte det var safere å velge kommunalt, selv om forskjellene nok er store her også, i alle fall mtp vikarbruk og "gjennomtrekk". Anonymkode: 7b9eb...57a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #18 Skrevet 28. juli 2020 10 timer siden, Anjatapinjata skrev: Her er det forskjell. Har valgt privat. Denne er åpen 365dager i året minus julaften og nyttårsaften. Frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Barnet må ha ferie 3uker i løpet av sommeren men den er ikke sommerstengt som de kommunale er😊 Åpen 365 dager i året minus julaften og nyttårsaften? Så ikke åpen 365 dager i året med andre ord? 😂😂😂 Anonymkode: b757f...d99 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #19 Skrevet 28. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Åpen i helgen? Anonymkode: 2e05d...a54 Tydeligvis 😂 Anonymkode: b757f...d99
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #20 Skrevet 28. juli 2020 Har hatt barn både i privat og kommunal barnehage og den kommunale var klart best. Flinkere ansatte, alltid faste vikarer som barnet kjente, ryddigere, MYE bedre informasjon og ingen dugnader. Anonymkode: 906ba...f41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå