Gå til innhold

Jeg har funnet ut hvorfor fødselstallet synker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og leser Foreldremagi av Hedvig Montgomery nå og den virker jo veldig fornuftig . Det er sikkert helt riktig å møte barn på den måten. Ikke la små barn gråte alene, alltid være hos de tett på og «tåle» sinneutbruddene, sitte tett ved stryke og være nær. Fokus på båndet mellom foreldre og barn.

Samtidig når jeg sitter og leser alt dette så tenker jeg, jeg orker ikke et barn til om det skal være SÅ krevende. Jeg er født i 1886 og foreldrene mine var foreldre av sin tid. De var ikke «tett på», jeg var nøkkelbarn, foreldrene mine ba meg skjerpe meg om jeg gråt og andre ting vi vet ikke er så lurt i dag, men det var vel grunnen til at foreldrene mine orket 3 stykker. 

flere som føler det sånn?

Anonymkode: 601f4...adb

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du et født i 1886 så fikk vel foreldrene dine 9-10 stykker tenker jeg. Du holder deg godt.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

1886.

Vampyr?

Anonymkode: 9779f...2eb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bra av en 134-åring å ikke bare gå under radaren som verdens eldste person, men og skrive såpass reflektert om moderne barneoppdragelse!

Anonymkode: 605be...b59

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart du har den erfaringen hvis du ble født i 1886. På den tiden oppdro foreldrene barna sine akkurat som de ville uten at noen blandet seg borti det. 

Anonymkode: 1dc6c...1ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1886.

Vampyr?

Anonymkode: 9779f...2eb

12 minutter siden, Hvissvass skrev:

Hvis du et født i 1886 så fikk vel foreldrene dine 9-10 stykker tenker jeg. Du holder deg godt.

1986

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bra av en 134-åring å ikke bare gå under radaren som verdens eldste person, men og skrive såpass reflektert om moderne barneoppdragelse!

Anonymkode: 605be...b59

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke rart du har den erfaringen hvis du ble født i 1886. På den tiden oppdro foreldrene barna sine akkurat som de ville uten at noen blandet seg borti det. 

1986

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen kommentarer utover skrivefeilen min? 

ts

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i 1886 

Så støttet du at Norge gikk ut av unionen med Sverige ?

Anonymkode: 7c6f9...7ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Altså, alle skjønte det var en skriveleif av ts, ikke vits at alle kommentarene handler utelukkende om det. 

Anonymkode: 8069d...be3

• Liker 30
Gjest kaprikorn
Skrevet

TS: lang remse om noe barnegreier

Hele kommentarfeltet: 1886 1886 1886

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Er på din alder og har tre barn. Mine foreldre er helt overgitt over alt vi gjør for barna. Det er mye "La han nå skrike litt. Det er bare sunt." "Dere måtte alltid sovne alene. Vi hadde ikke tid til å dulle sånn" "Nå må du bare være hard og sette ned foten." "Displin er viktig." "Slutt å gråt nå da. Ingen liker å være sammen med folk som gråter hele tiden." osv. Det var sånn. Vi ble lagt for å sove, ferdig. Vi fikk alle en middag som vi måtte spise, ferdig. Vi fikk ikke krangle, skrike eller sutre. 

Anonymkode: 6e5ad...3f3

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Good old times 😏

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Er på din alder og har tre barn. Mine foreldre er helt overgitt over alt vi gjør for barna. Det er mye "La han nå skrike litt. Det er bare sunt." "Dere måtte alltid sovne alene. Vi hadde ikke tid til å dulle sånn" "Nå må du bare være hard og sette ned foten." "Displin er viktig." "Slutt å gråt nå da. Ingen liker å være sammen med folk som gråter hele tiden." osv. Det var sånn. Vi ble lagt for å sove, ferdig. Vi fikk alle en middag som vi måtte spise, ferdig. Vi fikk ikke krangle, skrike eller sutre. 

Da jeg var 10 uker orket ikke moren min stå opp om natten lenger. Hun satte meg på et rom med en vifte i en annen etasje for jeg «likte lyden». Så jeg «sov gjennom natten» fra 10 uker. Sikkert veldig behagelig for moren min 😆 

ts

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du gadd å svare på innlegget mitt, forresten! 

ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

For å svare på tema: Jeg har ikke lest boka, men har lest artikler og innspill HM har hatt i media. 
Derfor er jeg litt overrasket over det du forteller; da jeg aldri har oppfattet dama som de mest ekstreme ift selvutslettende barneoppdragelse. 
Er det ikke hun som mener at det er rom for feil, og er advokat for «god nok» omsorg/oppdragelse?

Endret av Helgeline
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp fått nr 2 og leser foreldremagi først nå. Jeg innser at vi har gjort mye av det som står det helt automatisk ("sunn fornuft" tenker jeg), dog ikke perfekt. Og det er helt greit tenker jeg. Ingen er perfekte. Og så tenker jeg at 1986 generasjonen er en veldig fin generasjon, så så mye skade har ikke "gamlemåten" hatt. 

Anonymkode: 29b21...81e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du gadd å svare på innlegget mitt, forresten! 

ts

Bare hyggelig ;)

Skrevet

Jeg tror vi gjør barna våre en bjørnetjeneste ved å gjøre det på denne måten, jeg tror ikke at de har godt av å være verdens midtpunkt, aldri oppleve motgang, alltid få dekket sine behov (utover de helt primære selvfølgelig). Jeg tror ikke at de blir selvstendige og trygge mennesker av dette og vi får en generasjon med stakkarer som ikke tåler noenting. Nå skal vi ikke dra det helt over i andre enden av spekteret og la de gå for lut og kaldt vann, men ærlig talt - vi har da sett hvor selvsentrerte og stakkarslige dagens ungdom er?!

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...