Gå til innhold

Venteliste barnehage Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har krav på plass i august. Fikk tildelt og takket ja, men ingen av mine prioriterte ønsker. Etter å ha takket ja sendte jeg umuddelbart søknad om bytte av barnehage til 3 stk som jeg hadde søkt i første omgang.

Noen som har opplevd å få bytte plass i Oslo? Føler det er helt tilfeldig i Bydelen her. Nesten ingen har fått noen av ønskene sine. Virker som et veldig merkelig system eller praksis. Benytter for tildeling

Anonymkode: 80669...cf2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ingen av de 5 vi søkte på, står på venteliste på 2 stk, ikke hørt noe mer!

Anonymkode: 93670...64e

AnonymBruker
Skrevet

Er det Grunerløkka? Søsteren min og samboeren fikk heller ikke noen av de fem valgene til sin sønn, men plass på en langt unna. Venteliste, men ikke hørt noe. 

Anonymkode: 0e175...da2

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Har krav på plass i august. Fikk tildelt og takket ja, men ingen av mine prioriterte ønsker. Etter å ha takket ja sendte jeg umuddelbart søknad om bytte av barnehage til 3 stk som jeg hadde søkt i første omgang.

Noen som har opplevd å få bytte plass i Oslo? Føler det er helt tilfeldig i Bydelen her. Nesten ingen har fått noen av ønskene sine. Virker som et veldig merkelig system eller praksis. Benytter for tildeling

De bruker alder som hovedkriterie

Anonymkode: 5de16...a06

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bruker alder som hovedkriterie

Anonymkode: 5de16...a06

Ikke nødvendigvis. De private gjør som de vil. I vår barnehage prøver de for eksempel å balansere kjønnene.

Anonymkode: 17ed1...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har en rekke barn de MÅ prioritere. Barnevernstiltak, aleneforeldre, funksjonsnedsettelser, alder osv. Ettåringer med to foreldre stiller bakerst i køen 

Anonymkode: 8501b...597

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken bydel du har gjort valgene i og hvilke barnehager du har søkt på. Noen bydeler er veldig presset på barnehageplasser og noen barnehager får veldig mange søkere i forhold til antall ledige plasser. Feks ligger kanskje en barnehage midt i smørøyet i forhold til kollektiv eller nær boligfelt med mange barnefamilier og får svært mange søkere. 

Vi bodde i Alna bydel, men søkte barnehage i Østensjø bydel da vi planla å flytte dit. Fikk plass på femtevalget. Lillesøster kom i samme barnehage som eldste på søskenprioritet, men det var heller ingen garanti. 

Kjenner flere som ikke har fått ønskede barnehager og noen har vært så uheldig å få plass veldig langt unna. 

Anonymkode: 2e9bb...eeb

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har en rekke barn de MÅ prioritere. Barnevernstiltak, aleneforeldre, funksjonsnedsettelser, alder osv. Ettåringer med to foreldre stiller bakerst i køen 

Anonymkode: 8501b...597

Men dette kan vel ikke stemme... De mest utfordrende barna og familiene kommer i kø foran alle andre? Er dette riktig? 

Anonymkode: a0ace...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Ja. I barnehagen vi søkte på var 15 av 17 barn prioriterte. De to som ikke var det var født i juni, så min som var født i september hadde ikke sjans.

Anonymkode: 275bb...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kan vel ikke stemme... De mest utfordrende barna og familiene kommer i kø foran alle andre? Er dette riktig? 

Ja, men nå finnes det ikke akkurat mengder med disse barna da. Hvorfor skulle de være mer utfordrende? Det er viktig at disse får barnehageplass, så derfor prioriteres de. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At de skal få plass er en ting, men forstår ikke hvorfor de skal få førstevalget bare fordi foreldrene er uegnede eller har fått unger ett ONS og er alene.

Er det realistisk å få plass fra venteliste innen 6 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Handler jo om at dette er sårbare barn som ofte har godt av å gå i barnehage. 

Men kommer jo helt an på dekningen i bydel. Jeg bor i en bydel i Groruddalen der mange velger bort barnehage, sikkert fordi det er en del familier her som er avhengige av kontantstøtte. Derfor har vi alltid fått plass med en gang til alle våre barn. 

FAE7EBA1-DE52-438F-9FF9-4CDA1B4657A5.png

Anonymkode: 551dd...193

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de skal få plass er en ting, men forstår ikke hvorfor de skal få førstevalget bare fordi foreldrene er uegnede eller har fått unger ett ONS og er alene.

Ingen som sier de får førstevalget. Ingen kan gi deg svar på om du får plass, det kommer jo an på hvor mange som er på venteliste og hvor mange plasser som blir ledige. Du kan ringe å høre hvor mange det er på venteliste. I Oslo er det ikke realistisk at alle skal få førstevalget, men de fleste får en av dem fem de har valgt. Har dere derimot søkt dere til fem barnehager med mange søkere, så kan det være dere ikke får plass der i det hele tatt. Det er ikke fordi det er så mange unger etter ons, men fordi det er dårlig barnehagedekning i Oslo.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke foreldrene man tar hensyn til, men barna :) De kan jo ikke noe for av foreldrene eventuelt tar dårlige valg.

Anonymkode: 551dd...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...