Suffragette Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Så, etter at enkelte land har blitt «grønne» har norske turister kastet seg på flyet og tatt seg en charter. Ja, det er lov nå. Nei, det er ikke anbefalt. I en global kontekst er det å reise og potensielt spre viruset katastrofalt. Derfor angår det alle. Samtidig.. jeg føler det er vanskelig å skulle «take a stand» når familie og venner reiser. Når de har lagt ut bilder har jeg følt meg rar om jeg ikke kommenterer som vanlig. Det føles på en måte så personlig. Hvordan bør man uttrykke seg om reising i koronaens tid, og bør man i det hele tatt gjøre det?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Vi tar avstand. Ikke liker eller kommenterer vi bilder og det blir en god stund før vi kommer til å være nær. De har tatt sine valg, og vi har all rett i å ta våre. Blir de sure skal jeg forklare hvorfor. Anonymkode: dc1b0...a39 10
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Det er ikke verre enn å respektere at andre tar sine valg, så lenge de er innenfor offisielle retningslinjer. Smittesituasjonen i grønne land er nå så lav at sannsynligheten for smitte er forsvinnende liten. Om man er i risikogruppen bør man være forsiktig i forhold til kontakt med andre mennesker generelt, uavhengig av hvor de har vært. Anonymkode: e2ace...99b 12
Gjest ti10 Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Jeg hadde ikke gjort så mye aktivt for å flagge min mening, med mindre jeg hadde blitt spurt. Jeg har uansett ikke mer informasjon enn det de uansett hadde fått med seg i media. Men det betyr jo ikke at jeg synes det er greit å reise til utlandet, bare fordi man kan. Jeg tror ikke jeg hadde gitt noen likes i sosiale medier hvis noen jeg kjenner hadde reist til utlandet nå. Jeg hadde ikke besøkt dem eller sluppet dem inn hjemme hos meg før etter noen uker etter deres hjemkomst. Og jeg hadde nok vært innom korona og smittefare som samtaletema når vi hadde hatt kontakt.
Fjaselina Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Eg hadde nok ikkje likt og kommentert så mykje, men det viktigste er at eg hadde holdt avstand i minst 10 dagar etter heimkomst, uavhengig av karantenekrav. 3
Ze.Xhx Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke verre enn å respektere at andre tar sine valg, så lenge de er innenfor offisielle retningslinjer. Smittesituasjonen i grønne land er nå så lav at sannsynligheten for smitte er forsvinnende liten. Om man er i risikogruppen bør man være forsiktig i forhold til kontakt med andre mennesker generelt, uavhengig av hvor de har vært. Anonymkode: e2ace...99b Det dras nå inn smitte fra grønne land, så ufarlig er det ikke... 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, Ze.Xhx skrev: Det dras nå inn smitte fra grønne land, så ufarlig er det ikke... Det sirkulerer også smitte i Norge. Ingenting er ufarlig. Smitten du viser til i Moss er uansett fra Danmark, importert via bil. Kunne like så godt stammet fra en tur innom Tusenfryd. Anonymkode: e2ace...99b 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 18 minutter siden, Suffragette skrev: Så, etter at enkelte land har blitt «grønne» har norske turister kastet seg på flyet og tatt seg en charter. Ja, det er lov nå. Nei, det er ikke anbefalt. I en global kontekst er det å reise og potensielt spre viruset katastrofalt. Derfor angår det alle. Samtidig.. jeg føler det er vanskelig å skulle «take a stand» når familie og venner reiser. Når de har lagt ut bilder har jeg følt meg rar om jeg ikke kommenterer som vanlig. Det føles på en måte så personlig. Hvordan bør man uttrykke seg om reising i koronaens tid, og bør man i det hele tatt gjøre det? I mitt hode så beholder man folkeskikken selv om man er uenige med valgene andre tar. Utrolig at folk gidder å anstrenge seg for å ikke like bilder av VENNER på sosiale medier, fordi de har tatt andre valg enn man selv🙄 Anonymkode: eb8ea...7b3 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I mitt hode så beholder man folkeskikken selv om man er uenige med valgene andre tar. Utrolig at folk gidder å anstrenge seg for å ikke like bilder av VENNER på sosiale medier, fordi de har tatt andre valg enn man selv🙄 Anonymkode: eb8ea...7b3 Hvis man ikke liker utenlandsbilder, så liker man ikke utenlandsbilder. Det er en ærlig sak. Er det bedre folkeskikk å lyve til vennene sine gjennom falske likeklikk? Anonymkode: 5ea4c...7bf 3
Lønnesirup01 Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Om du liker eller kommenterer bilder ser jeg på som en ikke-sak. Jeg hadde neppe merket om noen "tok avstand" ved å ikke like et bilde. Akkurat den biten er nok først og fremst noe du selv tenker på. Hvis du er nervøs for smitte eller er i risikosonen så er det jo uansett greit å holde seg mest mulig for seg selv, enten vennene dine har vært i utlandet eller ei. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke liker utenlandsbilder, så liker man ikke utenlandsbilder. Det er en ærlig sak. Er det bedre folkeskikk å lyve til vennene sine gjennom falske likeklikk? Anonymkode: 5ea4c...7bf Å ikke klikke på bilder man ikke liker er selvfølgelig helt ok. Akkurat som at jeg ikke liker i vei på hvert eneste babybilde på SoMe. Å holde avstand om man selv er i risikogruppen, og uenig i myndighetenes retningslinjer, er også greit. Det å ha et behov for å markere motstand og avsky utover det er å ta det alt for langt, da har man ikke tiltro til helsemyndigheter og regjering i landet man velger å bo i. Anonymkode: e2ace...99b 6
Ze.Xhx Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sirkulerer også smitte i Norge. Ingenting er ufarlig. Smitten du viser til i Moss er uansett fra Danmark, importert via bil. Kunne like så godt stammet fra en tur innom Tusenfryd. Anonymkode: e2ace...99b For Moss kom smitten fra Tyskland og Finland også. Mao 3 separate tilfeller fra 3 forskjellige land. I tillegg er det et tilfelle i Trondheim. Og hvem vet hvor mye mer det blir de neste ukene... Vi har så langt meget lite smitte i Norge, så hvis man bruker hodet så skal det mye til for å bli smittet. Tusenfryd er vel ikke et sted man bør oppsøke hvis man vil være safe... Endret 27. juli 2020 av Ze.Xhx 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 1 minutt siden, Ze.Xhx skrev: For Moss kom smitten fra Tyskland og Finland også. Mao 3 separate tilfeller fra 3 forskjellige land. I tillegg er det et tilfelle i Trondheim. Og hvem vet hvor mye mer det blir de neste ukene... Vi har så langt meget lite smitte i Norge, så hvis man bruker hodet så skal det mye til for å bli smittet. Tusenfryd er vel ikke et sted man bør oppsøke hvis man vil være safe... I Moss var problemet at folk dro videre på privatfest med symptomer, en fest som brøt offentlige retningslinjer. Det er åpnet politisak nå. I Trondheim kom smitten fra Portugal, som er rødt. Jeg forsvarer ikke regelbrudd, eller brudd på retningslinjene. Begge tilfellene av smittespredning i Norge skyldes brudd. Utenlandsturen var ikke bruddet. Anonymkode: e2ace...99b 9
Ze.Xhx Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Moss var problemet at folk dro videre på privatfest med symptomer, en fest som brøt offentlige retningslinjer. Det er åpnet politisak nå. I Trondheim kom smitten fra Portugal, som er rødt. Jeg forsvarer ikke regelbrudd, eller brudd på retningslinjene. Begge tilfellene av smittespredning i Norge skyldes brudd. Utenlandsturen var ikke bruddet. Anonymkode: e2ace...99b Tilfellet i Trondheim var fra et grønt Spania. Angående dette selskapet så var det et separat tilfelle, men media skriver litt vagt så jeg vet ikke bagrunnen. Grunnen til at det er politisak er at de ikke fikk tak i deltagerne. Endret 27. juli 2020 av Ze.Xhx 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 4 minutter siden, Ze.Xhx skrev: Tilfellet i Trondheim var fra et grønt Spania. Angående dette selskapet så var det et separat tilfelle, men media skriver litt vagt så jeg vet ikke bagrunnen. Grunnen til at det er politisak er at de ikke fikk tak i deltagerne. Og dette er nok til å måtte "take a stand" (TS begrep) mot de som reiser? Selv om de har forholdt seg til retningslinjer fra FHI og UD? Jeg er redd vi beveger oss mot et hat-samfunn. I stedet for å høre på de som er demokratisk valgt i dette landet. Og før noen igjen påpeker dette med "Ikke anbefalt". Det stemmer ikke. Det står rett ut på UDs sider at; Grønne land er unntatt fra anbefalingen om å ikke reise. Anonymkode: e2ace...99b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette er nok til å måtte "take a stand" (TS begrep) mot de som reiser? Selv om de har forholdt seg til retningslinjer fra FHI og UD? Jeg er redd vi beveger oss mot et hat-samfunn. I stedet for å høre på de som er demokratisk valgt i dette landet. Og før noen igjen påpeker dette med "Ikke anbefalt". Det stemmer ikke. Det står rett ut på UDs sider at; Grønne land er unntatt fra anbefalingen om å ikke reise. Anonymkode: e2ace...99b Står det noen som helst plass at norske myndigheter anbefaler folk å dra til utlandet nå? Folk må jo pokker meg kunne tenke seg til at det ikke er lurt selv om det er lov og ta en skikkelig risikovurdering. Komme hjem med smitte og skylde på at det var lov å dra er jo helt bak mål... Anonymkode: 9ac90...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står det noen som helst plass at norske myndigheter anbefaler folk å dra til utlandet nå? Folk må jo pokker meg kunne tenke seg til at det ikke er lurt selv om det er lov og ta en skikkelig risikovurdering. Komme hjem med smitte og skylde på at det var lov å dra er jo helt bak mål... Anonymkode: 9ac90...ca2 Norske myndigheter har aldri anbefalt noen å reise noe sted. Vi har ikke noen særegen interesse av at folk drar på ferie. Hvis du venter på at myndighetene skal be deg dra et sted, så vil du vente livet ut. Rent økonomisk synes myndighetene det er greit at nordmenn blir hjemme og bruker pengene sine her, korona eller ei. Det er jo det dette tross alt handler om nå. Anonymkode: f7da0...193 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 Vi holder avstand fra de som kommer hjem fra utenlandsreiser. Grønne eller røde land. De må uansett innom de samme flyplassene. Det er fordi vi selv har holdt oss til hjemfylket i sommer hvor det veldig lite smitte, og fordi barna våre har kontakt med besteforeldrene hvor flere er i risikogrupper. Denne kontakten gir oss, ungene, og foreldrene våre så mye glede at vi ønsker å holde andre potensielle smittekilder til et minimum. Det var så trist i vår når vi ikke kunne møte dem. Dette forteller vi til venner som har reist utenlands. Vi ønsker ikke å treffe dere akkurat nå. Anonymkode: 63d13...129 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke liker utenlandsbilder, så liker man ikke utenlandsbilder. Det er en ærlig sak. Er det bedre folkeskikk å lyve til vennene sine gjennom falske likeklikk? Anonymkode: 5ea4c...7bf Hvis du vanligvis er en person som liker bildene, men nå plutselig velger å ikke like de, fordi de er tatt i feks Spania, så legger du altfor mye i sosiale medier. Jeg «lyver» ofte på sosiale medier i forn av liker-klikk, dvs at jeg er veldig spandabel med klikk. Jeg LIKER ikke nødvendig alle bildene, men jeg klikker likevel på liker-knappen, fordi det betyr ofte mer for de som har lagt ut bildet enn for meg. Ingen vet hvordan folk har det på innsiden, og hvis jeg kan glede en enkelt sjel med en «liker», så koster det meg veldig lite. Anonymkode: eb8ea...7b3 1
Gjest ti10 Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I mitt hode så beholder man folkeskikken selv om man er uenige med valgene andre tar. Utrolig at folk gidder å anstrenge seg for å ikke like bilder av VENNER på sosiale medier, fordi de har tatt andre valg enn man selv🙄 Anonymkode: eb8ea...7b3 Hvorfor mener du man skal gi uttrykk for å like noe man faktisk ikke liker? Falskhet kaller jeg det.
Anbefalte innlegg