Gå til innhold

Noen som har tatt over fars permisjon her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fra før et lite barn. Far taklet å ta ansvaret alene meget dårlig. Så jeg har tatt «jobben» for det meste. Sett bort fra det er han verdens beste pappa!. under permisjonstiden til far med vårt første barn ble han veldig deprimert, så deprimert at han vurderte å ta sitt eget liv fordi han ikke klarte denne oppgaven «bra nok». Det resulterte i at jeg måtte dra fra jobb, bruke venninner og familie osv til barnevakt da jeg var på jobb. Så fant vi ut at vi brått var gravide på nytt (ganske sent), vi ble jo begge glade, selv om det passet dårlig nå. Babyen våres er kommet å vi koser oss masse alle sammen som en familie. Pratet med svigermor i går, for hun er veldig bekymret når han skal ha permisjon igjen. Jeg jobber sånn at jeg er ofte bortreist på jobb, noe han ikke taklet sist. Han kommer ikke til å takle dette denne gangen heller med 2 små barn så tette i alder. Så vi har nå begynt å undersøke «hva skal til» for at jeg skal få ukene til far... Kan virkelig ikke risikere at han blir så deprimert igjen at han blir lagt inn eller borte fra oss... Håper noen har erfaring med å overføre ukene til far...🤞???

Anonymkode: b80cf...e33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ikke overført de ukene med mindre far blir syk, så ikke noe å tenke på nå. 

Anonymkode: af003...033

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke overta permisjonen som et forebyggende tiltak for at far ikke skal bli syk igjen. Du kan ta over hans del av permisjonen dersom far blir sykemeldt og legen og nav vurderer det slik at far er så syk at han ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt. 

Anonymkode: 51e18...23f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonreglene er helt tullete! Får skal være hjemme på bekostning av helse, amming og hva som passer best for hver enkelt familie. 

Blir så provosert! 

Anonymkode: a098a...b96

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei fikk til svar at eneste mulighet for å overta ukene til far er om han er for syk til å ta vare på barnet. Min mann går på dagpenger og fikk muligheten til å få jobb. Men ironisk nok krevde nav at han takket nei til den, fordi han måtte ta pappapermisjon.. 

Anonymkode: 2bfc4...0f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Permisjonreglene er helt tullete! Får skal være hjemme på bekostning av helse, amming og hva som passer best for hver enkelt familie. 

Blir så provosert! 

Nå har vi veldig bra velferdsgoder her i landet da, det er ikke alle land som har det. Så syns det blir for dumt å klage på at far har lovbestemt rett til sine 15 uker, alternativet er at far ikke har noen uker og at mor kun har noen få, som mange andre land har. Eller med mye mindre lønn. 

Anonymkode: 6e5ad...6c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi veldig bra velferdsgoder her i landet da, det er ikke alle land som har det. Så syns det blir for dumt å klage på at far har lovbestemt rett til sine 15 uker, alternativet er at far ikke har noen uker og at mor kun har noen få, som mange andre land har. Eller med mye mindre lønn. 

Et annet alternativ kunne vært at man fikk de 49/59 ukene tildelt, så bestemte hver enkelt familie hva som passet best for de?! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et annet alternativ kunne vært at man fikk de 49/59 ukene tildelt, så bestemte hver enkelt familie hva som passet best for de?! 

Joda, jeg er ikke uenig i det. Men da tror jeg mange mødre hadde tatt all permisjonen, også hadde mange fedre ikke fått noenting. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ville bare ført til mer press på menn om å la være å ta permisjon. Ordningen er helt fin slik den er i dag. 

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at far har rett på, men om far og mor er enige, burde mor kunne få hele permisjonen. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg er ikke uenig i det. Men da tror jeg mange mødre hadde tatt all permisjonen, også hadde mange fedre ikke fått noenting. 

Om foreldrene er enige, er det vel greit. Om far virkelig ønsker og er egnet for oppgaven, så har han jo rett på permisjon. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke alle fedre som passer like godt til å være alene med en baby. Og mange mødre kunne ha ammet mer og lenger om de fikk hele permisjonen. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ville bare ført til mer press på menn om å la være å ta permisjon. Ordningen er helt fin slik den er i dag. 

Det burde vært fokus på at menn har rett på permisjon, arbeidsgivere som lager problemer der bør få smekk. 

Men i slike tilfeller som ts beskriver er ordningen slett ikke fin. 

• Liker 5
Skrevet

Et alternativ er vel at far ikke tar ut permisjon og så får barnet gå til dagmamma, eller de må skaffe au pair f.eks. Eller ts tar ulønnet permisjon om hun har råd. 

• Liker 1
Skrevet

Kunne det været et alternativ at han hadde 3 dager i uken og du 2 slik at han får noe jobb og annet i hverdagen? Evt. Supplere med avspasering/ferie/ulønnet på dine dager slik at fars permisjon ikke starter altfor tidlig? Har ikke prøvd dette selv, og vet ikke om dette passer deres jobber. Ser for meg at dette ikke passer i alle jobber. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordningen fungerer ikke per i dag, det kan jeg som arbeidsgiver skrive under på. 

Når babyen er 7 måneder skal mor tilbake på jobb, og de aller fleste mødre ammer både natt og dag på dette tidspunktet. Ikke bare medfører det at mor kommer trøtt og sliten på arbeid fordi hun har vært oppe flere ganger på natten, i tillegg skal hun ha fri opptil 2 timer per dag for ammefri. Dette er dårlig butikk for både en utslitt mor og arbeidsgiver som må betale ut full lønn. I tillegg er sykefraværet skyhøyt i denne perioden, og det er fult forståelig. Men det gir større belastning på andre arbeidstakere... 

Videre er det mange mødre som velger ulønnet permisjon en periode, men hvem taper på dette? Kvinnen! Hun mister alle sine rettigheter i denne perioden. I tillegg står hun uten inntekter (og feriepenger og pensjon).

Som arbeidsgiver gir jeg blanke i om det er kvinnen eller mannen som er hjemme, men jeg forventer at ansatte kommer på jobb og er uthvilte nok til å utføre oppgavene sine. Og slik fungerer det ikke i dag! 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ordningen fungerer ikke per i dag, det kan jeg som arbeidsgiver skrive under på. 

Når babyen er 7 måneder skal mor tilbake på jobb, og de aller fleste mødre ammer både natt og dag på dette tidspunktet. Ikke bare medfører det at mor kommer trøtt og sliten på arbeid fordi hun har vært oppe flere ganger på natten, i tillegg skal hun ha fri opptil 2 timer per dag for ammefri. Dette er dårlig butikk for både en utslitt mor og arbeidsgiver som må betale ut full lønn. I tillegg er sykefraværet skyhøyt i denne perioden, og det er fult forståelig. Men det gir større belastning på andre arbeidstakere... 

Videre er det mange mødre som velger ulønnet permisjon en periode, men hvem taper på dette? Kvinnen! Hun mister alle sine rettigheter i denne perioden. I tillegg står hun uten inntekter (og feriepenger og pensjon).

Som arbeidsgiver gir jeg blanke i om det er kvinnen eller mannen som er hjemme, men jeg forventer at ansatte kommer på jobb og er uthvilte nok til å utføre oppgavene sine. Og slik fungerer det ikke i dag! 

Å drive med nattamming på en på 7 måneder er bare tull. Det finnes dessverre mange damer som er lite løsningsorientert, men det betyr ikke at ordningen ikke fungerer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nattamming er en realitet for veldig mange frem til barnet er  rundt år. 

Syns du det passer seg for en arbeidsgiver å påpeke at det er tull å amme barnet etter 7 måneder? 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nattamming er en realitet for veldig mange frem til barnet er  rundt år. 

Syns du det passer seg for en arbeidsgiver å påpeke at det er tull å amme barnet etter 7 måneder? 

Veldig mange arbeidsgivere ville kommentert at far ikke burde ta permisjon om det var et valg, er det bedre? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt over fars uker begge permisjonene.

Han måtte få et grundig skriv fra legen, om hvorfor han ikke var egnet til å ta vare på barnet.

Anonymkode: 9be01...77f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk godkjent overføring av fars permisjon før barnet var født. Det krevdes en legeattest hvor det på medisinsk grunnlag måtte beskrives hvorfor dette var nødvendig. Far har epilepsi og dårlig søvn er en trigget for anfall, han er jo ikke syk og mange år siden siste anfall men dette var forebyggende tiltak i en stressende periode i livet. Snakk med legen og søk, det værste som kan skje er at dere får avslag....

Anonymkode: 95f13...6b7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...