mykkeli Skrevet 27. juli 2020 #21 Skrevet 27. juli 2020 TS her! Ja, vi fant faktisk ut i kveld at vi kommer til å ta ut 59 uker med 80 %! Kom på at jeg har en praksisperiode på 12 uker neste høst hvor det er bedre å kunne ha barnet hjemme enn i barnehage pga. begrensede muligheter for praksissted. Regnet på det og fant ut at det bare var en forskjell på 3,3 % sammenliknet med totalsummen for 49 uker med 100 % permisjon. Da er ungen litt over 13 måneder når hun begynner i barnehage, dette tror jeg blir superbra! 3
våren14 Skrevet 28. juli 2020 #22 Skrevet 28. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener det er bedre å forlate en liten baby som ikke skjønner noenting? Som gjerne ikke kan gå og blir sittende mye alene. Det er ikke nok ansatte til å se til de små så mye som det burde. Anonymkode: f5b1c...58a Helt enig med deg her. Totalt ulogisk i mitt hode også. Det er mye bedre å gå fra et barn som er tydelig i sin kommunikasjon, som viser sine følelser, og som har språk til å kommunisere enkle behov med. En fordel å kunne si mat, drikke, sove. Og stor fordel å kunne gå. Veldig stor fordel. Og barn som gråter de forstår og de viser hva de mener om saken. Det gir meg trygghet på at de også vil vise sine øvrige behov ila dagen. behovene for nærhet, trøst, kos, mat, vann etc. De små som bare sitter der - det skremmer meg litt. Hadde ikke følt meg trygg på at barnet mitt klarte å formidle behovene sine i barnehagen. Mine har starter hhv 17 og 18 mnd gamle, da har språket kommet såpass at at fungerer fint kommunikasjonsmessig og de har blitt bevisst på følelser som lei seg og sint, og fått disse inn i vokabularet. Livet i barnehagen er lettere og bedre da tror jeg. Og ikke minst har det vært helt tydelig de dagene de har det bra, og de dagene de ikke har det bra - ved levering f.eks. Da har jeg med trygghet kunnet la de gode menneskene i vår bhg overta trøstingen av barnet vel vitende om at det får den omsorg de trenger. med begge mine har jeg sett stor endring etter 15 mnd. Da har det virkelig begynt å bli klare for såpass mye mer action som de får i barnehagen. Skjer noe akkurat der. Ved 18 mnd var vi litt på overtid sånn sett, hun var veldig klar for mer stimuli enn vi klarte å tilby og å begynne det sosiale spillet med andre barn på en helt annen måte enn før. Så jeg ville tenkt fra 15 mnd og oppover, men sånn ellers kunne de sikkert vært hjemme til de ble 3 liksom. Da de begynner å virkelig få behov for de sosiale kontakten med jevnaldrende. Før 3 syns jeg liksom at eneste behovet sosialt er familien. Men det endrer seg virkelig fra 3 år og oppover. Vi løste tiden mellom perm og bhg start med ulønnet permisjon. Sparte bare opp i forkant. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #23 Skrevet 28. juli 2020 14 hours ago, B87C said: 7500 🤪 hilsen en som skal ha minien hjemme til han er to år 😊 Gjelder dette studenter også? Anonymkode: f694a...de3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #24 Skrevet 28. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder dette studenter også? Anonymkode: f694a...de3 Ja Anonymkode: 5c464...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #25 Skrevet 28. juli 2020 Fikk oktober i fjor, og ønsket ikke bhg plass før etter jul nå. Nå fikk ikke baby plass i ønsket bhg uansett ennå, så vi står på venteliste men hen begynner nok ikke før august 21. Det blir et år med trangere økonomi, men i teorien skal det gå med kontantstøtta så vi må bare leve på mindre rett og slett. Jeg blir hjemme i ulønnet perm med baby. Og jeg er glad vi ikke har oppstart nå i august. Syns hen er alt for liten, så for vår del er det vel hell i uhell at vi ikke får plass før neste år. Uansett gleder jeg meg til denne tiden sammen. Anonymkode: e3e77...e89
B87C Skrevet 28. juli 2020 #26 Skrevet 28. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjelder dette studenter også? Anonymkode: f694a...de3 Alle som ikke har barnet sitt i bhg mellom ett og to år, man søker den mnd barnet fyller ett år, og mottar stønaden i 11 mnd 😁
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #27 Skrevet 28. juli 2020 21 timer siden, mykkeli skrev: TS her! Ja, vi fant faktisk ut i kveld at vi kommer til å ta ut 59 uker med 80 %! Kom på at jeg har en praksisperiode på 12 uker neste høst hvor det er bedre å kunne ha barnet hjemme enn i barnehage pga. begrensede muligheter for praksissted. Regnet på det og fant ut at det bare var en forskjell på 3,3 % sammenliknet med totalsummen for 49 uker med 100 % permisjon. Da er ungen litt over 13 måneder når hun begynner i barnehage, dette tror jeg blir superbra! Veldig bra. Jeg kan nesten garantere deg at bare de få månedene vil ha noe å si for barnets mentale helse. De er absolutt ikke klar når de er 10 mnd, til tross for at samfunnet gjerne skulle hatt det slik. Anonymkode: ca6e7...a58 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #28 Skrevet 28. juli 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem er du til å bestemme hvordan innlegget skal tolkes? Anonymkode: f5b1c...58a Det spørsmålet kan jeg stille rett tilbake til deg. Anonymkode: de743...285
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #29 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra. Jeg kan nesten garantere deg at bare de få månedene vil ha noe å si for barnets mentale helse. De er absolutt ikke klar når de er 10 mnd, til tross for at samfunnet gjerne skulle hatt det slik. Anonymkode: ca6e7...a58 Hva vet du om de er klare eller ikke. Alle unger er forskjellige. Anonymkode: 2c546...173
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #30 Skrevet 28. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva vet du om de er klare eller ikke. Alle unger er forskjellige. Anonymkode: 2c546...173 😵 En 10 mnd gammel BABY har det best hos mamma og pappa!!! At dette OVERHODE er en diskusjon er helt ubegripelig! Anonymkode: e68a1...01f 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #31 Skrevet 28. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😵 En 10 mnd gammel BABY har det best hos mamma og pappa!!! At dette OVERHODE er en diskusjon er helt ubegripelig! Anonymkode: e68a1...01f Jeg hadde eldste hjemme til han var ganske stor,(nesten 3år) ville ikke sende han i bhg når han var bare en baby, ville ha med meg alle de første gang øyeblikkene, jeg er ufør så det var helt naturlig for oss og velge det da det ikke gikk ut over økonomi eller noe annet, og jeg er så glad for det valget, men fikk faktisk slengt i trynet at jeg frarøvet barnet mitt barndommen, og at når han var hjemme med bare meg (vi var masse med andre barn🙄) ville vi få problemer i forhold til det sosiale, han ville bli holdt utenfor osv osv pga han ikke hadde lært seg å være med andre.. største tullet eg har hørt i mitt liv, min kid var og er fortsatt den alle vil være venn med i bhg og han har overhode ingen problem med det sosiale eller noe annet, utadvendt,snill omsorgsfull, fantasifull og flott gutt! Så til alle dere som vurderer og ikke minst har muligheten til å ha barnet hjemme, do it, du vil ikke angre.. Anonymkode: dfe2f...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #32 Skrevet 28. juli 2020 Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage som pedagog. Jeg personlig syns 10 måneder er alt for tidlig å begynne i barnehagen. Har tatt i mot noen i den alderen og ja... Opplever at de er for små og har lite utbytte av barnehage i den alderen. Jeg har termin i oktober og hos oss blir barnehagestart i desember/januar året etter. Anonymkode: 3a1a8...640 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #33 Skrevet 28. juli 2020 På 27.7.2020 den 21.27, AnonymBruker skrev: Det er noe alle burde hatt råd til om de velger å sette et barn til verden. Anonymkode: f5b1c...58a Ja, huttetu. Tenk noe så forferdelig som at barnet skal få muligheten til å leke og være med andre barn.. I tillegg til sosialisering og språkstimulering. Noe sånt trenger ikke barnet før det har fylt 2 år........ Anonymkode: da8ac...69a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #34 Skrevet 28. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, huttetu. Tenk noe så forferdelig som at barnet skal få muligheten til å leke og være med andre barn.. I tillegg til sosialisering og språkstimulering. Noe sånt trenger ikke barnet før det har fylt 2 år........ Anonymkode: da8ac...69a Forskjell på 10 måneder og 2 år! Anonymkode: f5b1c...58a 2
Pinkpashion Skrevet 28. juli 2020 #35 Skrevet 28. juli 2020 (endret) På 27.7.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev: Merkelig, jeg har jobbet i barnehage og har aldri hørt noen av mine kollegaer si det. Absolutt alle mener at man bør vente så lenge som mulig, ungen bør ihvertfall være ett år. Anonymkode: f5b1c...58a De aller, aller fleste kollegaene jeg har hatt på mine 10 år i barnehagen sier også at 12 (gjerne 14) til 18 måneder er den «enkleste» alderen for oppstart. Men så er det ikke nødvendigvis slik at man sier akkurat det til en gråtkvalt mor som leverer sin 10-måneder gamle baby ifra seg i barnehagen.... Da kan man gjerne si at 10 måneder er «perfekt», bare for å lette litt på mors samvittighet. Men til spørsmålet; med første barn var jeg student, og dessverre ble det barnehagestart ved 10 måneders alder, det ble mange tårer og dårlig samvittighet. Med andre barn var utdannelsen og økonomien i boks, og barnehagestart ble ved 17 måneder. Sistnevnte var helt perfekt! Endret 28. juli 2020 av Pinkpashion 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #36 Skrevet 29. juli 2020 Du har ikke noe resterende ferieuker tilgode i år som du kan bruke til å forlenge permisjonen med? Jeg får tilbake alle ukene mine i år pga sykemelding så totalt får jeg forlenget permisjonen med 5 uker. Far har også ferieuker som han kan ta under/etter pappapermisjonen så med min grovregning så skal vi komme oss ganske presist på 1 års dagen. Hadde jeg ikke hatt ferie til gode så er det mulig at vi bare kunne hatt 1 felles ferieuke om sommeren også måtte tatt ut resten av ukene hver for oss for å få det til å gå opp. Jeg tenker at det går fint den første sommeren om det er det som må til. Anonymkode: 57665...a65
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #37 Skrevet 29. juli 2020 Vi fikk april baby og hadde ikke plass i bhg før august året etter. Vi endte opp med noen mnd ulønnet. Første barnet var født i september og startet august året etter, altså 11 mnd gammelt. Det var ingen problem. Anonymkode: 7f3ef...3e1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #38 Skrevet 29. juli 2020 Ulønnet permisjon. Jeg tar ut 3 måneder ulønnet perm nå med barn nummer 2. Anonymkode: 28467...508
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #39 Skrevet 29. juli 2020 Vi er så heldig å få hjelp av barnets bestemor (jeg skal bare ha 4 måneder permisjon). Planen er barnehagestart ved 1 år, men vi ser det litt an. Fra mine venninner som har fått barn har jeg inntrykk av at det er vanlig med ulønnet permisjon og/eller uttak av ferie for å få det til å gå opp med barnehagestart. Anonymkode: c53e7...40a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #40 Skrevet 29. juli 2020 Jobber som pedagog på småbarnsavdeling og er selv gravid, velger den lengste permisjonen og noe ulønnet perm slik at barnet er 1,5 år ved start. Men har tatt imot flere barn på 10 mnd og det har selvfølgelig også gått helt fint, men jeg ønsker ikke å legge opp til det selv. Anonymkode: 26e8f...7f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå