Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi venter vårt første barn i oktober og kommer til å ta ut 49 ukers permisjon med 100 % foreldrepenger. Denne perioden er over i begynnelsen av september 2021, da er barnet 10 og en halv måneder gammelt. Er dette for tidlig å starte i barnehagen? Hva gjør par som ønsker å vente med barnehage når man ikke får foreldrepenger lenger? Samboeren min jobber og jeg studerer. Setter pris på erfaringer!

Anonymkode: 7ceae...007

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ulønnet perm, eller begge går ned i stilling.

Vi fikk barn i februar, og hadde da ikke rett på bhgplass før barnet var 18 mnd. Da gikk vi begge ned til 50%, og fikk kontantstøtte frem til bhgstart i august.

Anonymkode: e796b...203

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min begynner i barnehage når hun er 11 mnd. Så paplaen er hjemme 1 mnd etter dette. Tror det er en fin alder å starte i. Hørt flerne, også ansatte i barnehage som har sagt at det er lettere med yngre barn.  Men du kan jo vente og søke om stønad. Du får rundt 7000 kr mnd når du ikke ke har barnehageplass. 

Anonymkode: 2c546...173

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn i november i fjor. Vi fikk barnehageplass fra oktober. Omtrent samtidig med at far er ferdig med sin permisjon.

Vi sper på med ferie og avspasering, slik at barnet starter når hun er ett år. Om hun tydelig mistrives får jeg og far gå ned i stillingsprosent.

Anonymkode: 1a326...7a0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min begynner i barnehage når hun er 11 mnd. Så paplaen er hjemme 1 mnd etter dette. Tror det er en fin alder å starte i. Hørt flerne, også ansatte i barnehage som har sagt at det er lettere med yngre barn. 

Så det er kanskje ikke så ugreit å begynne i barnehage når man er 10-11 måneder? Tenker at så lenge vi bruker god til på tilvenningsprosessen, så må det vel gå fint samme om hun er ti eller tolv måneder gammel :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min begynner i barnehage når hun er 11 mnd. Så paplaen er hjemme 1 mnd etter dette. Tror det er en fin alder å starte i. Hørt flerne, også ansatte i barnehage som har sagt at det er lettere med yngre barn.  Men du kan jo vente og søke om stønad. Du får rundt 7000 kr mnd når du ikke ke har barnehageplass. 

Merkelig, jeg har jobbet i barnehage og har aldri hørt noen av mine kollegaer si det. Absolutt alle mener at man bør vente så lenge som mulig, ungen bør ihvertfall være ett år. 

Anonymkode: f5b1c...58a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i november -20. Min permisjon var over rett før ferien, så forlenget jeg med 5 uker ferie. Mannen skal ha sine 16. uker nå, og de er over medio nov. Mini begynner i barnehagen da, en uke før hun fyller ett. Mannen tar to uker ulønnet så vi kan bruke litt god tid på oppstarten med korte dager.

Anonymkode: f7694...18b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig, jeg har jobbet i barnehage og har aldri hørt noen av mine kollegaer si det. Absolutt alle mener at man bør vente så lenge som mulig, ungen bør ihvertfall være ett år. 

Til lengre du venter til mer knyttet og viljesterk blir barnet. De forstår mer til eldre de blir.  Jeg ser tydelig forsjell på mine nevøer og som er 1,5  og 2 år og mi på 10 mnd. De klikker når du går ifra og er godt vandt til å være hjemme lenge med foreldre. 

Jeg har også jobbet i barnehage og barn som begynte ved 1,5 - 2 år hylte mer enn de minste når foreldre gikk.. De minste ble mer forvirret, de eldre mer redde.. 

1,5 - 1 mnd fra ett år.. Ikke så stor forsjell. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er kanskje ikke så ugreit å begynne i barnehage når man er 10-11 måneder? Tenker at så lenge vi bruker god til på tilvenningsprosessen, så må det vel gå fint samme om hun er ti eller tolv måneder gammel :) 

TS

Jeg stresser ikkemed det og vi har også to uker tilvenning der min skal begynne. Så får en rolig start. Men det er jo noe du må kjenne på selv og ditt barn. 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til lengre du venter til mer knyttet og viljesterk blir barnet. De forstår mer til eldre de blir.  Jeg ser tydelig forsjell på mine nevøer og som er 1,5  og 2 år og mi på 10 mnd. De klikker når du går ifra og er godt vandt til å være hjemme lenge med foreldre. 

Jeg har også jobbet i barnehage og barn som begynte ved 1,5 - 2 år hylte mer enn de minste når foreldre gikk.. De minste ble mer forvirret, de eldre mer redde.. 

1,5 - 1 mnd fra ett år.. Ikke så stor forsjell. 

Så du mener det er bedre å forlate en liten baby som ikke skjønner noenting? Som gjerne ikke kan gå og blir sittende mye alene. Det er ikke nok ansatte til å se til de små så mye som det burde. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt ulønnet permisjon og ikke angret på det. Vi synes 10 mnd.-1 år er altfor tidlig og begynne. Første var 1 år og 8 mnd. Ingen problem med tilvenning i det hele tatt og hun fant seg fort til rette. Andre kommer til og være 1 år og 5 mnd. 

Anonymkode: e45c7...e31

• Liker 5
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tatt ulønnet permisjon og ikke angret på det. Vi synes 10 mnd.-1 år er altfor tidlig og begynne. Første var 1 år og 8 mnd. Ingen problem med tilvenning i det hele tatt og hun fant seg fort til rette. Andre kommer til og være 1 år og 5 mnd. 

Anonymkode: e45c7...e31

Det er vel ikke noe å angre på dersom man har råd.. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Thyra skrev:

Det er vel ikke noe å angre på dersom man har råd.. 

Det er noe alle burde hatt råd til om de velger å sette et barn til verden. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Typisk kommentar på kg. Om alle som ikke har råd til å gå et halvt år uten inntekt skulle latt være å få barn, så er det veldig mange barn som ikke burde vært født. 

Og så er det forskjell på å "ha råd" og å "ha råd". En ting er at man kunne klart å spadd opp de pengene, en annen ting er at man kanskje heller burde spart de pengene eller trenger dem til noe annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er bedre å forlate en liten baby som ikke skjønner noenting? Som gjerne ikke kan gå og blir sittende mye alene. Det er ikke nok ansatte til å se til de små så mye som det burde. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sånn samfunnet vårt er bygget opp. De fleste barn går i barnehage og det går fint. I andre «siviliserte» land begynner barna gjerne enda tidligere. Veldig mange vil nok ønske å være hjemme med barna sine lengre, men for Norge AS er det bedre at det er en ansatt som passer tre barn mens mor og far er på jobb, enn at en forelder er hjemme for å passe sitt barn. Er du uenig i hvordan ting er organisert får du vise dette gjennom din stemme ved neste valg, i stedet for å sitte her på din høye hest på kg og prøve å gi andre foreldre dårlig samvittighet. 

Anonymkode: de743...285

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

7500 🤪 hilsen en som skal ha minien hjemme til han er to år  😊 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sånn samfunnet vårt er bygget opp. De fleste barn går i barnehage og det går fint. I andre «siviliserte» land begynner barna gjerne enda tidligere. Veldig mange vil nok ønske å være hjemme med barna sine lengre, men for Norge AS er det bedre at det er en ansatt som passer tre barn mens mor og far er på jobb, enn at en forelder er hjemme for å passe sitt barn. Er du uenig i hvordan ting er organisert får du vise dette gjennom din stemme ved neste valg, i stedet for å sitte her på din høye hest på kg og prøve å gi andre foreldre dårlig samvittighet. 

Poenget var at de har ikke det bedre av å begynne i barnehage før fylte ett år, slik en bruker påstår. Det er ren svada. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var at de har ikke det bedre av å begynne i barnehage før fylte ett år, slik en bruker påstår. Det er ren svada. 

Det var ikke det den brukeren påstod, nei. Du tillegger vedkommende meninger ut i fra kommentar om at voksne ofte opplever at større barn reagerer sterkere på å starte i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det den brukeren påstod, nei. Du tillegger vedkommende meninger ut i fra kommentar om at voksne ofte opplever at større barn reagerer sterkere på å starte i barnehagen. 

Hvem er du til å bestemme hvordan innlegget skal tolkes? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke har krav på plass før den måneden barnet fyller 1 år. Avhengig av barnehagedekning der du bor kan det derfor være at dere må ta ulønnet permisjon uansett. 

Jeg ville ventet til barnet var minst 12 mnd hvis dere har mulighet. Det skjer mye i utviklingen på kort tid i den alderen. Det sier jeg både som mor til 2 stykker selv og som tidligere barnehageansatt.

Anonymkode: 9fe1d...32d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...