Gå til innhold

Systematisk diskriminering av uføre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uføre betaler også skatt. SÅ vet du det!

Anonymkode: 9a9e9...ef3

Og hvor kommer pengene du betaler skatt av fra da?

Anonymkode: d4783...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen tenker vel at orker man å ha opptil flere barn orker man muligens å jobbe også?

Som sagt tidligere. Da får de bare tenke det da. Andre vet ikke hvordan syk jeg er (joda de vet diagnosen), eller hvordan det påvirker hverdagen min/vår. Jeg blir kanskje også faktisk frisk av en graviditet. Det vil i hvert fall være veldig dumt å ikke prøve når alt annet er prøvd. 
Ikke finnes det en arbeidsgiver som vil ansette noen som aldri vet når de kan komme på jobb heller. (Det er, tro det eller ei, også en del av det de tar med i beregningen når det søkes om ufør)

Anonymkode: cd24b...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om det er fire ganger så høy sjanse er likevel ikke 12% sjanse spesielt stor sjanse for å bli ufør. Dessuten har nok akkurat det med at uførhet går i arv noe med hvilke ressurser foreldrene innehar også. Både materielle og immaterielle. Man kan faktisk være veldig ressurssterk selv om man er ufør. Jeg har blant annet en universitetsgrad, som jeg nå ikke får brukt, og en hel haug med år i arbeidslivet. Det finnes så klart de som bare sitter hjemme og røyker og drikker hele dagen og aldri har gjort en ærlig dags arbeid i sitt liv, at disse kanskje avler flere uføre skal jeg ikke si er så usannsynlig, men mine unger blir ikke automatisk uføre fordi jeg er det. Det er ikke akkurat noe jeg ønsker for mine barn. Ikke for noen, egentlig.

12% er det dobbelte av hva det er i resten av Europa, jeg vil si det er ganske høyt. Det sier noe om at det er alt for gode velferdsordninger i dette landet. I vår har vi hatt noia fordi 1% av befolkningen kunne dø av corona, tenk om det var 12 %, definert som ikke spesielt stor. 

Anonymkode: 6a29d...5c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morals forkastelig. Det man får er levepenger fra staten. Og disse pengene får man da man regnes som nullbidragsyter som ikke kan delta på lik linje med andre. Når man velger å bruke slikt for å formere seg, snylter man på samfunnet. Har man krefter og styrke til å være mor eller far, har man krefter eller styrke til å jobbe. Det er ikke sånn at man som ufør må på død og liv bli sykepleier eller brannmann. Det er haugevis av yrker som krever lite fysisk, hvor man kan ha hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Å velge bort disse og istedenfor velge reproduksjon - ja, det er lavmål. 

Anonymkode: 4b4e1...9c8

Meget mulig, men alle klarer ikke begge deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan bidro moren min til samfunnet mer enn andre uføre? 

Anonymkode: 537fa...d25

Er hennes barn uføre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så hva er alternativet om man blir uplanlagt gravid, er imot abort og ikke har kapasitet til både barn og jobb? 

Da tar man abort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

La oss ta denne diskusjonen igjen 40 år fra nå, så ser vi hvilken vei våre barn gikk i livet. 

Det kan jeg gladelig gjøre. Uføretrygdede er ikke en homogen gruppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt tidligere. Da får de bare tenke det da. Andre vet ikke hvordan syk jeg er (joda de vet diagnosen), eller hvordan det påvirker hverdagen min/vår. Jeg blir kanskje også faktisk frisk av en graviditet. Det vil i hvert fall være veldig dumt å ikke prøve når alt annet er prøvd. 
Ikke finnes det en arbeidsgiver som vil ansette noen som aldri vet når de kan komme på jobb heller. (Det er, tro det eller ei, også en del av det de tar med i beregningen når det søkes om ufør)

Du skjønner at her så er oddsene stokka mot deg, sant? Du kan "kanskje" bli "frisk" av din graviditet. Men vet du hva some er mer sannsynlig enn "kanskje"? De høyeste arvelige tallene for uførhet i Europa, arveligheten av det du sliter med (dersom dette er genetisk), og en ekstra belastning på både deg og - om du har - din partner. Dette er ikke rettferdig mot verken samfunnet eller partneren din, eller barnet. Det er ren egoisme fra din side. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar man abort.

Nei. Jeg mener abort er drap, og jeg dreper ikke mitt eget barn. Det hadde selvsagt ikke vært optimalt å bli gravid nå som jeg har nok med meg selv, men man hadde da gjort det beste ut av det. Familie kommer før jobb. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Meget mulig, men alle klarer ikke begge deler.

Og da skal man velge jobb. Istedenfor å velge egoet og belaste samfunnet med flere egoistiske nullbidragsytere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hennes barn uføre? 

Nei! Er alle andres uføre barn det? NEI!

Så du mener at så lenge barna ikke blir uføre er det greit? Og hvordan i helsikke kan man vite det på forhånd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skjønner at her så er oddsene stokka mot deg, sant? Du kan "kanskje" bli "frisk" av din graviditet. Men vet du hva some er mer sannsynlig enn "kanskje"? De høyeste arvelige tallene for uførhet i Europa, arveligheten av det du sliter med (dersom dette er genetisk), og en ekstra belastning på både deg og - om du har - din partner. Dette er ikke rettferdig mot verken samfunnet eller partneren din, eller barnet. Det er ren egoisme fra din side. 

Det kan du selvfølgelig få lov til å mene. Den som har mest lyst på barn av meg og min partner er ikke meg. 
Hvem vet, kanskje jeg gir det et forsøk for deg, sånn at du skal få slippe å betale for at jeg "driver dank" dag ut og dag inn? Shit pomfritt! litt av en plot twist der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Jeg mener abort er drap, og jeg dreper ikke mitt eget barn.

Da sørger man for å bruke prevansjon.

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det hadde selvsagt ikke vært optimalt å bli gravid nå som jeg har nok med meg selv, men man hadde da gjort det beste ut av det. Familie kommer før jobb. 

Og hensynet til samfunnet, og de som skal betale for alt, kommer først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei! Er alle andres uføre barn det? NEI!

Så du mener at så lenge barna ikke blir uføre er det greit? Og hvordan i helsikke kan man vite det på forhånd? 

Har du ikke lest det some har blitt skrevet? Dine foreldre er ressurssterke. Dermed er sannsynligheten på din side at du også blir en bidragsyter. Så her er det ikke noe for deg å krangle på. Din mor regnes ikke med her, hun har gjort sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Jeg mener abort er drap, og jeg dreper ikke mitt eget barn. Det hadde selvsagt ikke vært optimalt å bli gravid nå som jeg har nok med meg selv, men man hadde da gjort det beste ut av det. Familie kommer før jobb. 

Hvis du ikke klarer å jobbe for å fø ungen din, så kan du ikke få barn rett og slett. Du kan ikke forvente at samfunnet skal gjøre jobben for deg. Den holdningen der er nettopp grunnen til at uføretrygd må kuttes helt ut. 

Anonymkode: 6a29d...5c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uføre betaler også skatt. SÅ vet du det!

OG de fleste i par, får ikke støtte i øst og vest, de får barnetrygd på ca 1000kr per barn. Noe alle andre norske barn får. 

Joa. For syns skyld.

Anonymkode: 3e95d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar man abort.

Man kan faktisk ikke tvinge noen, med mindre de er umyndiggjort. Ta dette om tavangsabort i en annen tråd du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt nettopp og leste om at nok en mørkhudet kvinne døde under fødsel av sitt første barn i USA. Dette fordi de satte epiduralen feil under et hastekeisersnitt. 

Tenker tilbake på min egen fødsel der de gjorde det samme; Satte den feil, under et hastekeisersnitt som ble foretatt nettopp fordi jeg aldri ble tatt på alvor tidsnok av jordmor, lege og heller ikke legevakt, da jeg som blivende alenemor gikk til de alle med alle symptomer på svangerskapsforgiftning. Ble til slutt innlagt på sykehuset av en vikarierende lege. 

Tenker tilbake på da fastlegen min nekta å foreta HCG-måling som privat ultralyd-lege ba meg om å gjøre, da jeg var gravid for andre gang, med kommentaren: «Neh, er da ingen vits i å foreta HCG-måling, du skal jo ta abort likevel» uten at jeg hadde vært innom tanken på abort engang. Og kommentarer som. «Du må tenke deg nøye om, ingen andre av mine gravide pasienter er ALENE og du er jo allerede alenemor». Hun fikk meg til å føle det som om jeg ikke hadde «lov til» å være gravid og å føde frem barnet, og ble nærmest pressa til abort. Jeg endte med abort da hun begynte å snakke om at jeg nok trenger hjelp med barnet siden jeg allerede var ALENE med en unge. I ettertid føles dette som om hun foretok maktmisbruk. 

Samme som nå, har diverse helseplager som er så store at de hemmer meg i hverdagen men blir ikke tatt på alvor hos legen. Har vært inne med diverse kuler men de fant de men ble ikke tatt biopsi av de. Har fortsatt nye kuler på flere steder i/på kroppen men blir ikke undersøkt ordentlig. Jeg blir avfeid med «har du angst?» altså. Man får ikke en kul på størrelse med en drue av angst. Og nei, det har jeg ikke. Ufør er ikke synonymt med angst. 

Mer det virker sånn, at når man er ufør så er man annenrangs, og ikke skal få den helsehjelp man trenger, fordi det er gratis her i landet? Fordi man er mindre verdt som alene og ufør? Fordi man bare er en belastning for samfunnet? 

Barnet mitt kom for sent til skolen en periode han hadde det med å somle på vei til skolen og plukke blomster etc. Lærerinna: «han kommer ikke for sent fordi du er ufør da?» da måtte jeg forklare at nei, fordi om man er ufør så er man verken lat eller udugelig for det. Vi står opp klokka seks, ordner oss og spiser frokost og ungen er ute av døra klokka åtte, men er i en periode hvor ting ofte er litt spennende på skoleveien og kan somle når møter på en katt eller finner noe spennende på veien. 

Jeg er lei. 

Lei av å bli sett ned på. Lei av å bli diskriminert. Lei av å vite at helsa mi ikke blir tatt på alvor. 

Slutt med diskriminering. Slutt med å se ned på folk pga annen hudfarge eller arbeidsuføre. 

Jeg leste i nevnte artikkel at det døde tre ganger så mange afroamerikanske kvinner i USA, og at dødsraten under fødsler har gått oppover de seneste årene i USA, et land som er velutviklet, og dette skjer ikke i andre velutviklede land. Hva slags verden er det vi lever i... Har det virkelig blitt livsfarlig å være ufør og/eller mørkhudet? Det skal ikke være sånn! 

Anonymkode: 81972...d11

ORKER ikke å lese alle innleggene her, men hvorfor i all verden sammenligner du mørkhudede og uføre? Og hva har feil bruk av epidural noe som helst med dette å gjøre?

Og jeg er ikke enig med deg, jeg er ufør og føler meg virkelig ikke diskriminert... Du kan ikke påstå at det er noe systematisk over dette fordi DU har opplevd det, hvis det er systematisk opplever alle/de fleste det, og det tror jeg faktisk ikke er tilfelle... Det kan faktisk bare være deg som person som gjør at du føler det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personer som er uføre har forskjellige grunner for det. F. Eks personer med PTS kan være gode omsorgspersoner, men at ting som foreldremøter og dugnader i fotballklubben blir vanskelig. Mange uføre er gode foreldre, men passer ikke inn i A4 og behersker både jobb og familie. 

Men om du ikke kan delta på foreldremøter og andre ting rundt barnets sosiale liv, er man ingen god omsorgsperson.. 

Anonymkode: 4ccaf...3a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da skal man velge jobb. Istedenfor å velge egoet og belaste samfunnet med flere egoistiske nullbidragsytere. 

Har du lest noe som helst av svarene her? Klarer du ikke å lese hva som står her, og forstå betydningen av ordene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...