Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du hatt en behagelig jobb i staten og tjent 500K, eller jobbet 80 timer i uka privat og tjent 1 mill?

Anonymkode: 1679b...8e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som ung veldig viktig, mitt tips er å tjene mye penger i 20-30årene. Så trappe ned, gå over på deltid så du har fritid. Leve.

Jeg trappet ned til 50% som 40åring, nedbetalt bolig og gode aksjefond. Brukt utrolig mye tid på jobb, nå i dag er jeg drittlei arbeidslivet. Jobber kun for å ha penger til livets opphold.

Så, gjør en grei innsats som ung. Da kan du leve bedre senere i livet. Men det er så mange måter å leve på, så velg det som føles bra for deg. Føler du at alt er galt: stopp med en gang. SÅ mange som lever mot seg selv, skal jage karriere. Ambisjoner, gud hjelpe. Livet er bare EN gang! Bruk det riktig, ikke lev andre sitt liv. Ikke lev for arbeidslivet, ingen takker deg for det. Arbeidsgiver ser kun på deg som en robot, en slave som skal yte mest mulig for minst mulig.

Lev! ❤️

Anonymkode: 62fcc...f42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du hatt en behagelig jobb i staten og tjent 500K, eller jobbet 80 timer i uka privat og tjent 1 mill?

500K i staten, lett. Trygg jobb er det og.

Anonymkode: 8ca98...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en behagelig jobb til 500k. Har råd til det jeg vil og har ingen barn, kommer til å fortsette med det. 

Anonymkode: 43059...81b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på livsfase. Jeg ville jobbet privat i en periode, og satt til side penger, og deretter gått over til noe mer behagelig, og investert sparepengene.

Nå har jeg en behagelig jobb med mange goder (fleksitid, avspasering osv.). og litt over 500K i året. Jeg arvet riktignok penger/bolig ganske ung, og har en kjæreste som tjener svært godt. Hadde jeg ikke hatt disse to tingene, hadde jeg nok jobbet langt mer. 

Jeg har ennå ikke barn men jeg jobber likevel ikke livet av meg. Den ekstra tiden bruker jeg på litt videreutdanning ved siden av jobb, samt fritid/reise. Jeg vil nyte friheten man har før barn til å gjøre ting.

Anonymkode: 02f94...6d6

Skrevet

For meg blir 1mill i dette eksemplet  "lavere lønn", men flere timer...   Om jeg skulle velge en så måtte det bli 500k i staten...  80 timer i uka er definitivt ikke for meg.. :sprettoy:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ha en jobb jeg trives med, med en lønn jeg kan leve av. Jeg trenger ikke hverken 500K eller en million for å være lykkelig :) 

Anonymkode: 9c225...53a

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville valgt den jobben jeg syntes var mest spennende. Det handler hverken om penger eller tidsbruk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir et ikke-dilemma, 500k for 37,5 time jobb eller 1m for 80t jobb. Da betaler den statlige jobben bedre pr time. 

Anonymkode: 06894...567

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bedre med jobb i staten til 500 K i året. Jobber selv i det offentlige og her er alt mye mer bedagelig enn en jobb i det private. Masse kaffepauser og tidlig fri. Kun kan i det hele tatt stresse ned og sitte litt på ræva.  I det private må du hele tiden levere  resultater og ofre deg for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 74304...3d8

AnonymBruker
Skrevet

500 tusen er høy lønn!

Anonymkode: 988f1...c33

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre med jobb i staten til 500 K i året. Jobber selv i det offentlige og her er alt mye mer bedagelig enn en jobb i det private. Masse kaffepauser og tidlig fri. Kun kan i det hele tatt stresse ned og sitte litt på ræva.  I det private må du hele tiden levere  resultater og ofre deg for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 74304...3d8

Det er faktisk helt sant. Eksen min tjente typ 2 mill i året, privat. Han hadde omtrent ikke noe liv utenom jobb. Han blir antakeligvis aldri å få verken kjæreste eller barn. Sjefen kommer først, og det orker man ikke som kjæreste i lengden.. 

Anonymkode: 177d5...62f

Skrevet

Jeg synes ikke 1 mill er godt betalt for en jobb som krever 80 timer i uken. Nå har du kanskje valgt et tilfeldig timeantall for å illustrere "mye jobb", men 80t/uken er mye. Da har du så og si ikke fritid eller privatliv, og det skal mye til for at noen aktivt tar det valget. Da skal de kompenseres bedre.

For over 50t uken skal jobben både være veldig godt betalt og et realt springbrett karrieremessig for at det skal være verdt det. 

Da jeg var nyutdannet og singel ville jeg nok vært åpen for det meste, og begeistret for en godt betalt jobb uansett.

(Jeg hadde riktignok ikke valgt en jobb som betalte under 500K, uavhengig av hvor interessant den var).

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir et ikke-dilemma, 500k for 37,5 time jobb eller 1m for 80t jobb. Da betaler den statlige jobben bedre pr time. 

Anonymkode: 06894...567

OK, det var bare et (dårlig) eksempel.

La oss si 80 timer / 2 mills i det private vs en behagelig jobb i staten med 500K i lønn.

Skrevet

Det som hadde gjort meg mest lykkelig der og da 😍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare ha deilige damer. Bryr meg ikke om lønn eller om jeg må jobbe i det private eller staten. Bare jeg får deilige damer.

Anonymkode: 51870...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Vil ha interessante arbeidsoppgaver og høy lønn. Slavearbeid er jeg ikke interessert i, uansett bransje. Mange slitere jobber for luselønn og det gjør mange i prestisjeyrker også.

Lønnen må være rundt 650-700.000.- for å føle meg verdsatt. 

Anonymkode: caae5...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

500 k i staten, om det kun er de to valgene jeg har her i livet.. Men altså, om man tjener 500 k og jobber 40 timer i uken, er jo lønnen pr time akkurat den samme som om man jobber 80 timer og tjener en mill ;) bare at den jobben hvor man da tjener en mill faktisk i utgangspunktet har dårligere timelønn, siden man når man jobber 80 timer skal ha overtidsbetaling - ergo er det en dårligere jobb hvor man får mindre penger for jobben man gjør.. 

For meg er det viktig å tjene NOK. Nok til at jeg ikke trenger bekymre meg eller tenke på økonomi, har råd til normalt forbruk, litt reising, litt utespising, osv. Men jeg vil ikke jobbe mer enn 40 timer i uken, og jeg vil heller ha mer fri enn mer lønn. 

Anonymkode: 15d48...cb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 500k og jobb i staten og kjedet meg ihjel. Lite motiverte kollegaer, satte folk uten ambisjoner, mer snakk om kollegaer som ikke var til stede enn interessante temaer osv. Både arbeidsoppgavene og miljøet var lite stimulerende. Lønna var grei nok til å leve av, så det var ikke problemet. Men jeg motiveres av fremdrift og nyskaping. Og der skåret ikke den statlige jobben høyt. 

Anonymkode: c5dd0...2dc

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

500 tusen er høy lønn!

Anonymkode: 988f1...c33

Nei. Det er under både snitt og median. Noe som er under begge de målene er per definisjon middelmådig. Middelmådig og høy er ikke synonymer.

Anonymkode: 9efd9...188

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...