Gå til innhold

Megler - være med på overtakelse?

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Gjest Guest

Hvor vanlig er det at megleren er med på overtakelsen?? Trodde ikke at dette var vanlig i det hele tatt. Vi har solgt leiligheten vår, og når vi skrev kontrakt spurte megleren om vi ville at han skulle være tilstede ved overtakelsen. Jeg sa at for min del trengte han ikke å være med, men kjøper vil at han skal være der...

Kan noen forklare meg hva megleren skal gjøre ved overtakelsen??

Jeg synes på en måte vår megler er litt på kjøpers side hele tiden, og det irriterer meg. Ved budrunden fortalte han meg at de var veldig fortrolige med han, altså paret som har kjøpt var veldige fortrolige til vår megler. De stoler veldig på han for å si det sånn.

Megleren vår skulle ta kontakt med kjøpers bankforbindelse for å informere om hvilken dato pengene skulle være inne og hele den greia. Er ikke dette noe kjøper selv pleier å gjøre? Føler på en måte at megleren hele tiden skal ordne opp/gjøre ting for kjøperen..det er jo vi som har engasjert megleren... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo det en som megler gjør. Han megler mellom partene. Synes ikke det er unaturlig jeg, tyder bare på god service til begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er opp til hver enkelt om de vil ha med megler ved overtagelsen. Vet ikke om det er vanlig eller ikke. Men det kan jo hende at det er noen som føler seg tryggere ved overtagelse når megler er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Vanligvis fakser vel banken bekreftelse til megleren om at pengene er overført, deretter gir megleren beskjed til selger om at alt er ok og overtakelsen kan finne sted.

Har ingen anelse om hva megler skal ha på overtakelsen å gjøre, har aldri hørt om at han er tilstede før. Det som skal gjøres er jo at du og kjøper går over huset/leiligheten samme og se etter at det er rent og pent og ikke noen store forskjeller fra visning. (Ved skjulte feil og mangler kan penger tilbakeholdes, derfor går man gjennom huset sammen). Så er det vanlig å lese av strømmen i fellesskap og få utlevert alle nøklene til huset. Hvilken oppgave megleren skal ha i dette skjønner jeg som sagt ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke med megler da jeg overtok leiligheten min. Møtte selger, gikk gjennom og så at alt var slik vi hadde avtalt, og så skrev begge to under på det. Fungerte veldig fint, og var gjort på vel en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha megler med på overtakelsen!

Vi hadde det ikke da vi kjøpte huset vårt, i dag angrer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Kan godt forstå at mange ønsker å ha med en upartisk (?) tredjepart ved overtagelse av hus/leilighet. Mange spørsmål kan dukke opp i forbindelse med kontrakt eller praktiske ting. I tillegg kan det være greit å ha et vitne i tilfelle det oppstår uenighet mellom selger og kjøper. Tror kanskje flere burde benytte seg av muligheten til å ha megler tilstede ved overtagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guest

Takker for svar. Kan forsåvidt forstå siste svar, men jeg føler ikke at han er upartisk, det er det som er problemet. Føler på en måte at han burde være mer på min side, siden det er vi som har valgt han som megler og er selgere. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener.

Lillesky, hvorfor angrer du på at megleren ikke var med, oppstod det noen problemer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg forstår godt at du føler at megler bør være på din side, men husk at selv om du står som meglers oppdragsgiver har han også plikter og ansvar i forhold til kjøper! meglers oppgave er å fungere som en mellommann for selger og kjøper, og det er en del av jobben å yte service til begge. Det positive i dette for deg er at om kjøper i ettertid kommer med urimelige krav mot deg som selger, vil megler også fungere som et vitne for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesky, hvorfor angrer du på at megleren ikke var med, oppstod det noen problemer??

Ja, vi har hatt mange problemer i etterkant.

Jeg kommer iallefall aldri til å bruke det meglerfirmaet igjen (et med hvit skrift på grønn bakgrunn ;) ).

Jeg ville hatt megler med ved overtakelse, hvis det er mulig.

Jeg synes overtakelsen av vårt nye hus ble veldig "svada", useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...