T-Rex Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Korrekt språk er jo hate, uten noen på etter (hun hater dem), men jeg ser at en del skriver hate på (hun hater på dem). Hva er opprinnelsen til dette? Er det norske dialekter hvor man sier hate på, eller er det noe som kommer fra et annet språk?
Million Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Det har jeg lurt på også! Har sett noen skrive det i blant, og det høres ut som en talefeil en fire-åring kan finne på å si, som ikke er helt stø i grammatikken ennå. 5
isw Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 (endret) Det er/stammer fra hip-hop språk hentet fra USA. Det er veldig vanlig at rappere der snakker om «hated on».. Endret 27. juli 2020 av isw 1
T-Rex Skrevet 27. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2020 (endret) 1 hour ago, isw said: Det er/stammer fra hip-hop språk hentet fra USA. Det er veldig vanlig at rappere der snakker om «hated on».. Ok, men også det må jo komme et sted fra, så hvor? Grammatikkfeil i slang og sosiolekter er vanlig, men å introdusere et ekstra ord? Det er ellers mest vanlig å forkorte. Endret 27. juli 2020 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Eneste stedet jeg har sett/hørt dette uttrykket er hos bloggere, og det sier egentlig alt 😞 Anonymkode: dbfb2...dc1 4
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Både elske på og hate på er noe jeg hater (på) noe intenst.
Million Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 36 minutter siden, Kågebruker skrev: Aldri hørt før. Jeg har heller ikke hørt det, men sett det skrevet - her på KG. Så senest en tråd tidligere i dag der overskriften inneholdt "hate på". 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 Jeg gjorde et google søk tidligere for å prøve å finne kilden. Det er vanskelig å finne noe konkret fordi "hate på" også kan ære et setningsledd: "Det finnes mange måter å hate på". Men søket ga også utrolig mange treff på "hate på" som vi her snakker om fra sangtekster og innlegg. Jeg har hørt det - det svir i ørene.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 Jeg bor på Holmlia med masse innvandrerungdom som sier hate på. Dette har jeg hørt de siste 10-15 årene, og jeg har tolket det som dårlig norsk rett og slett. Anonymkode: e3a86...540
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 Vi adopterer stadig mer engelsk og måten vi bygger opp setninger på. "Dont hate on her" er jo en fullgod engelsk setning. Anonymkode: a25c2...7a7
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2020 #12 Skrevet 29. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi adopterer stadig mer engelsk og måten vi bygger opp setninger på. "Dont hate on her" er jo en fullgod engelsk setning. Anonymkode: a25c2...7a7 Er det? Er "Love on her" også en fullgod engelsk setning?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #13 Skrevet 29. juli 2020 Grøsser hver gang jeg leser/hører «hate på». Enig i at det høres ut som talefeil fra småbarn. Anonymkode: 8bddd...32e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #14 Skrevet 29. juli 2020 En venninne av meg var på MC-tur til Vestlandet med en venn. Etterpå skrev hun på FaceBook at de «elsket på Vestlandet». Jeg trodde jo at de informerte om st de hadde hatt sex der, og hun ble paff over at jeg gratulerte dem med at de var blitt et par. Det var første gang jeg så feilskrivingen «elske på». Så jeg har sett det utenom KG, men bare en gang. Hun er forøvrig fra Oslo, men er ikke invandrer og har ellers et korrekt skriftspråk. Anonymkode: dee27...f5f 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2020 #15 Skrevet 29. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg var på MC-tur til Vestlandet med en venn. Etterpå skrev hun på FaceBook at de «elsket på Vestlandet». Jeg trodde jo at de informerte om st de hadde hatt sex der, og hun ble paff over at jeg gratulerte dem med at de var blitt et par. Det var første gang jeg så feilskrivingen «elske på». Så jeg har sett det utenom KG, men bare en gang. Hun er forøvrig fra Oslo, men er ikke invandrer og har ellers et korrekt skriftspråk. Anonymkode: dee27...f5f Det var da voldsomt uspesifikt? På hele Vestlandet - eller bare deler. Tror jeg hadde tenkt akkurat det samme.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2020 #16 Skrevet 29. juli 2020 Nå har jeg undersøkt med en som har engelsk som morsmål: "Don't hate on her" er ikke gyldig. Det heter "Don't hate her".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå