Gå til innhold

Forhold - prevensjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen damer her som ikke ønsker barn, men som er i fast forhold og IKKE bruker noen form for hormonell prevensjon?
Jeg er så vanvittig plaget med bivirkninger av p-piller, p-stav osv. Jeg har prøvd det meste av piller og stav, og det fungerer ikke for meg. Neste utvei er jo kondom - men usikker på hvordan det vil fungere når man er i et fast forhold og har sex jevnlig. 

Noen med erfaring? 

Anonymkode: bb514...73f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker kondom, ingen problem :) Mannen min er også mer plaget av at jeg bruker hormoner (hormontroll, deprimert og nada sexlyst) enn hva han er av å bruke kondom 😛 Det er ikke noe problem.

Anonymkode: 62357...581

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i forhold i over 4 år nå. Frem til august i fjord brukte jeg ikke noe. Vi ble sammen da vi var 17, nå er vi 21 og barn er ikke aktuelt for å si det sånn.

så frem til jeg begynte på piller i august i fjor hoppet vi av i svingen og det fungerte utmerket haha. Vet ikke om det var ren flaks men det funket i nesten 4 år

Anonymkode: 9ea1b...162

AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral 

Anonymkode: f4faf...863

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte en sånn maskin som måler temperatur og forteller om sikre perioder (er gravid nå, men det var planlagt altså). Hater kondom, så det ville jeg personlig aldri gått for. 

Anonymkode: 2c398...7d0

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen damer her som ikke ønsker barn, men som er i fast forhold og IKKE bruker noen form for hormonell prevensjon?
Jeg er så vanvittig plaget med bivirkninger av p-piller, p-stav osv. Jeg har prøvd det meste av piller og stav, og det fungerer ikke for meg. Neste utvei er jo kondom - men usikker på hvordan det vil fungere når man er i et fast forhold og har sex jevnlig. 

Noen med erfaring? 

Vi har brukt det i tre omganger. Første var et par måneder før jeg ble gravid med eldste. Ville slutte med hormonell prevensjon i forkant for å få syklus. Andre gang var et halvt år før nr to. Av samme grunn. Fungerte utmerket. Har nå brukt det i et års tid etter vi fikk yngste. Tåler også hormoner dårlig. Det fungerer ikke like bra nå. Kjedelig over tid. Og jeg er veldig redd for å bli gravid. Så er på jakt etter noe annet. 

Anonymkode: 9788b...996

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte en sånn maskin som måler temperatur og forteller om sikre perioder (er gravid nå, men det var planlagt altså). Hater kondom, så det ville jeg personlig aldri gått for. 

Anonymkode: 2c398...7d0

Hvor lenge fungerte det? Er redd for å bli gravid.. Vet ikke om jeg tør stole på en sånn 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem å bruke kondom. Du kan også prøve P ring 

Anonymkode: 39476...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er over 40 og har de barna jeg skal ha. Jeg har aldri brukt prevensjon. Jeg har kun vært i faste forhold og gitt beskjed fra dag en om at det er kondom som gjelder. Har enda til gode at en mann har reist seg og gått av den grunn. Men det er mulig at det er vanskeligere å få gjennomslag for å gå over til kondom hvis du har brukt prevensjon først.

Anonymkode: b01d3...1e8

AnonymBruker
Skrevet

Men har du prøvd kobberspiral?

Anonymkode: 872b3...473

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er over 40 og har de barna jeg skal ha. Jeg har aldri brukt prevensjon. Jeg har kun vært i faste forhold og gitt beskjed fra dag en om at det er kondom som gjelder. Har enda til gode at en mann har reist seg og gått av den grunn. Men det er mulig at det er vanskeligere å få gjennomslag for å gå over til kondom hvis du har brukt prevensjon først.

Var du redd for å bli uplanlagt gravid? Er redd da kondom oppgis å være mindre sikkert enn hormonell prevensjon :(

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem å bruke kondom. Du kan også prøve P ring 

Anonymkode: 39476...03e

Ikke TS her, men har samme problem. Jeg er redd kondom er for usikkert

AnonymBruker
Skrevet

Er ferdig med barn og gubben har klippet strengen! Anbefales! :) 

Anonymkode: 14ed0...2db

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har du prøvd kobberspiral?

Anonymkode: 872b3...473

Har ikke prøvd kobberspiral, men på grunn av sterke mensensmerter og kraftig blødning fra før av, så er nok dette uaktuelt. i tillegg opplevde noen jeg kjenner store komplikasjoner med denne. endte med fjerning av livmor. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ferdig med barn og gubben har klippet strengen! Anbefales! :) 

Anonymkode: 14ed0...2db

hehe, både jeg og samboer er 25, så det blir ikke noe klipp av streng enda :) blir nok barn i fremtiden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke p-piller, men hormonspiral har vært veldig bra. Kobberspiral var helt katastrofe.😑

Anonymkode: b767f...30a

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd pessar? Jeg brukte det i flere år, blir lett gravid, men ikke med pessar.

Anonymkode: ab8a7...cc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte kobberspiral, og ble gravid. Så det er utelukket nå.

Da jeg snakket med legen på ny, var kravet mitt at det var sikrere enn kobberspiral, og da var det hormonspiral som var igjen (hakket sikrere).

Jeg ønsket meg et prevensjonsmiddel jeg slapp å tenke så mye på, som også var hormonfritt, men da var det ikke flere alternativer.

Jeg hadde en del bivirkninger med hormonspiral de første 6 månedene før det gikk seg til. Det er mindre hormoner enn piller, og det er bedre enn da jeg brukte p-ring.

Anonymkode: 4ff07...af5

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du redd for å bli uplanlagt gravid? Er redd da kondom oppgis å være mindre sikkert enn hormonell prevensjon :(

Nei, jeg har ikke vært redd for det. En eller to ganger med eksen sprakk kondomen, men han brukte fryktelig lang tid. Med nåværende (har vært sammen i over 17 år) har det bare skjedd to ganger, kondomene var fra samme pakke, jeg tror det må ha vært produksjonsfeil, dermed var vi på vakt andre gang det skjedde.

Jeg lurer på om statistikken over risiko med kondombruk inneholder tenåringer som bruker dem feil, eventuelt tenker at det holder å ta på før utløsning. Jeg har som sagt vært seksuelt aktiv i over 20 år og har ikke hatt andre enn de nevnte problemene og er fornøyd med å ikke ha tilført kroppen hormoner. Jeg har omtrent ikke hatt urinveisinfeksjoner heller. Aldri hatt sopp i underlivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...