Gå til innhold

Utdanne meg til sykepleier, eller innenfor lønn og regnskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Planen var å bli sykepleier, men begynner å få kalde føtter grunnet alt negativt jeg har lest her inne ang yrket. Så har begynt å tenke litt på utdanning innenfor regnskap og lønn. Hvordan er jobbmulighetene? Svært viktig for meg at det er enkelt å få jobb. Er det noen skoler dere anbefaler for denne utdanningen?

Anonymkode: e1763...0ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regnskap og lønn vil nok bli mer og mer automatisert, så det ville jeg ikke satset på.

Anonymkode: 9b067...78e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å få jobb som regnskapsfører hvis du tar bacheloren som kreves for å bli autorisert, og ev. er villig til å flytte på deg. Det er alltids noen som må kontrollere jobben som gjøres og ta vurderinger uansett hvor mye som automatiseres. 

Anonymkode: 7c53f...19b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lønn og regnskap er ikke fremtiden. Alt blir automatisert. Sykepleiere trenger man uansett.

Anonymkode: b8884...10f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er regnskapsfører. Fra jeg begynte for 15 år siden er jeg blitt fortalt at jobben min kommer til å automatiseres bort. Det har ikke skjedd, det er mer å gjøre enn noen gang fordi myndighetene kommer med stadig nye krav til rapportering. Det har aldri vært lettere å få jobb som regnskapsfører. Sist jeg byttet tok det én telefon.

Jeg hadde likevel heller blitt sykepleier, hvis jeg hadde hatt anlegg for å forholde meg til sånt. Som regnskapsfører har du et sinnsykt press på å jobbe overtid. Mitt inntrykk av sykepleieryrket er at enten er du på jobb eller så er du det ikke, det er ikke noen sjef som maser på at du skal logge deg på og ta en økt om kvelden.

Jeg tror du må finne ut av hva slags type arbeidssituasjon du ønsker. Vær også oppmerksom på at med regnskap/ lønn kan du havne på et ganske lavt lønnsnivå hvis du ikke presser deg opp og frem.

Anonymkode: c874a...9d0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig anlegg for begge? Har gått revisjon selv, og de aller fleste der var flinke i matte og veldig introverte. Ser ikke for meg noen av oss innen helse😅

Anonymkode: 2db73...107

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at det klages over sykepleiere er at det er en stor arbeidsgruppe her til lands. Mener det er over 70 000 sykepleiere i Norge? Det masseproduseres jo. ikke art de syns og høres mer. Politiet har jammen ikke hatt det så enkelt, der er det veldig vanskelig å få jobb, samme med fengselsbetjenter. Men siden det er en mindre gruppe er de ikke så synlige. 

Som sykepleier har du mange valgmuligheter, og både fordeler og ulemper. 

Jeg har vært sykepleier i 13 år, stortrives og er glad jeg valgte dette yrket. Enkelte ganger skulle jeg ønske jeg valgte noe annet, tenk at jeg må jobbe når andre har fri i helger (det er da en del som må jobbe i helger, ikke bare sykepleiere!) Aldri selvsagt at jeg har fri 17 mai eller julaften, som ikke var så viktig før jeg fikk barn selv. Men jeg har gode muligheter, trygg jobb og utførende jobb, så alt i alt angrer jeg ikke. Jeg har videreutdanning innen kreft og drømmer om å ta en master som jordmor. Mulighetene er mange. 

Anonymkode: b4a52...e78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at det klages over sykepleiere er at det er en stor arbeidsgruppe her til lands. Mener det er over 70 000 sykepleiere i Norge? Det masseproduseres jo. ikke art de syns og høres mer. Politiet har jammen ikke hatt det så enkelt, der er det veldig vanskelig å få jobb, samme med fengselsbetjenter. Men siden det er en mindre gruppe er de ikke så synlige. 

Som sykepleier har du mange valgmuligheter, og både fordeler og ulemper. 

Jeg har vært sykepleier i 13 år, stortrives og er glad jeg valgte dette yrket. Enkelte ganger skulle jeg ønske jeg valgte noe annet, tenk at jeg må jobbe når andre har fri i helger (det er da en del som må jobbe i helger, ikke bare sykepleiere!) Aldri selvsagt at jeg har fri 17 mai eller julaften, som ikke var så viktig før jeg fikk barn selv. Men jeg har gode muligheter, trygg jobb og utførende jobb, så alt i alt angrer jeg ikke. Jeg har videreutdanning innen kreft og drømmer om å ta en master som jordmor. Mulighetene er mange. 

Hvor ofte jobber du helger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt lønn og regnskap. Her har du oftere mulighet til å jobbe fra hvor du vil i verden eller ha dager med hjemmekontor, fleksibel arbeidstid/ferie og som oftest mye høyere lønn. Jeg jobber med det selv og har en årslønn på i overkant av 700.000,- før overtid. Jeg kan ta med ekstra dager på hytta ved å bare ta med pcen eller f eks jobbe et par uker fra Frankrike for å forlenge sommeren. Har jeg mye å gjøre er det bare å logge seg på på kvelden eller i helgen når det passer MEG. 

Anonymkode: 169c7...07b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt lønn og regnskap. Her har du oftere mulighet til å jobbe fra hvor du vil i verden eller ha dager med hjemmekontor, fleksibel arbeidstid/ferie og som oftest mye høyere lønn. Jeg jobber med det selv og har en årslønn på i overkant av 700.000,- før overtid. Jeg kan ta med ekstra dager på hytta ved å bare ta med pcen eller f eks jobbe et par uker fra Frankrike for å forlenge sommeren. Har jeg mye å gjøre er det bare å logge seg på på kvelden eller i helgen når det passer MEG. 

Hvor mye erfaring har du og hva slags utdanning? Alle dine kunder er papirløs? 

Anonymkode: 4d4a4...c18

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye erfaring har du og hva slags utdanning? Alle dine kunder er papirløs? 

Jeg har ikke utdannelse, kun vanlig «studiespes» men mange års erfaring nå. Jeg er ansatt i et firma og fører regnskap for de sammen med 2 andre så har ikke kunder. Selvfølgelig er vi papirløse på regnskap nå. Har ikke vært borti noen firmaer på 5-6 år som ikke er det. Det er helt unødvendig med papirarbeid med dagens mulige løsninger.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke utdannelse, kun vanlig «studiespes» men mange års erfaring nå. Jeg er ansatt i et firma og fører regnskap for de sammen med 2 andre så har ikke kunder. Selvfølgelig er vi papirløse på regnskap nå. Har ikke vært borti noen firmaer på 5-6 år som ikke er det. Det er helt unødvendig med papirarbeid med dagens mulige løsninger.

Enig at det er unødvendige med papir i disse dager, men jeg trodde at du jobbet på et regnskapskontor, og min erfaring er at det er umulig å endre alle kundene vaner. Noen vil fortsett å bruke papir selv om vi har gitt mange andre gode løsninger. 

Skrevet

Hva tror du at du ville trives med, da? Er du "omsorgstypen", liker mennesker og ikke redd for praktiske ting (blod og kroppsvæsker osv.), eller synes du det er kjekt å sitte på et kontor og jobbe "i fred"? Og er det greit å jobbe kveld og helger? Sykepleieryrket og -utdanningen er jo kvinnedominert, er det ok for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig ulike yrker.. Personlig liker jeg fred og ro, struktur, forutsigbarhet, faglighet og tilstrekkelig tid til gjennomføring av div arbeidsoppgaver. Liker også muligheten for hjemmekontor. Når man er litt «opp i åra» så er det (eller blir det) tyngre å «henge med» de unge Spl og Hpl. Det er ofte dårlig arbeidsmiljø, lite tid, mye baksnakking, tungt mentalt osv i pleieyrket. Ofte også mange ufaglærte og innleide vikarer man må forholde seg til. Jeg jobbet med det før -går ikke tilbake. Av de to - ville jeg valgt regnskap. 

Anonymkode: 06e79...d04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte jobber du helger?

jobber hver 3 helg. Når det er påske-, mai-, sommer- og juleturnus så avviker turnus fra den Orginale resten av året og man kan bli satt opp uavhengig om man har fri. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobber hver 3 helg. Når det er påske-, mai-, sommer- og juleturnus så avviker turnus fra den Orginale resten av året og man kan bli satt opp uavhengig om man har fri. 

Hvor ofte jobber du jul, påske?

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags system bruker dere (spesifikt for diverse bilag)? Jeg holder på å bli gal av alle permene på jobb, de påstår det ikke er mulig å digitalisere 😞 Det blir jo scannet etter hvert, men jeg forstår ikke at det ikke skal være mulig å få bilag rett inn i digitalarkivet uten å først printe og sette i perm for så å scanne alt inn igjen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leeloo skrev:

Hva slags system bruker dere (spesifikt for diverse bilag)? Jeg holder på å bli gal av alle permene på jobb, de påstår det ikke er mulig å digitalisere 😞 Det blir jo scannet etter hvert, men jeg forstår ikke at det ikke skal være mulig å få bilag rett inn i digitalarkivet uten å først printe og sette i perm for så å scanne alt inn igjen.

Det var ikke meg du spurte, men det er mulig å eliminere permene hvis kundene hjelper. Fakturaer i EHF format og en e-post adresse som bilagsmottak for inngående fakturaer som ikke er på EHF. For utgående fakturaer må dere passe på at de er sendt fra den regnskapsprogrammet. Hvis dere har kunder som har dagsoppgjøret, må dere spør kassassystemet til å sende en csv fil slik at dere kan intregrere med regnskapsprogrammet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var ikke meg du spurte, men det er mulig å eliminere permene hvis kundene hjelper. Fakturaer i EHF format og en e-post adresse som bilagsmottak for inngående fakturaer som ikke er på EHF. For utgående fakturaer må dere passe på at de er sendt fra den regnskapsprogrammet. Hvis dere har kunder som har dagsoppgjøret, må dere spør kassassystemet til å sende en csv fil slik at dere kan intregrere med regnskapsprogrammet. 

Fakturaer inn og ut er ikke hovedproblemet, det går for det meste digitalt, det er alle andre føringer (som hos oss da kalles diversebilag) som skaper et salig papirkaos (bilag i samme serie lages i flere land bl.a.). Korrigeringer, manuelle bankføringer, kryssing av kreditnota/faktura etc.

Felles for dem er at underbilagene printes ut, jeg ønsker meg et system der de heller kan sendes rett til arkivet, kanskje via printeren, med bilagsnummeret som «adresse». 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Leeloo skrev:

Fakturaer inn og ut er ikke hovedproblemet, det går for det meste digitalt, det er alle andre føringer (som hos oss da kalles diversebilag) som skaper et salig papirkaos (bilag i samme serie lages i flere land bl.a.). Korrigeringer, manuelle bankføringer, kryssing av kreditnota/faktura etc.

Felles for dem er at underbilagene printes ut, jeg ønsker meg et system der de heller kan sendes rett til arkivet, kanskje via printeren, med bilagsnummeret som «adresse». 

Alle disse diverse bilag, jeg sender dem via printeren direkte til den e.post adressen knyttet til bedriften. Har en serienummer for disse bilagene slik at de blir bokført i rekkefølge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...