AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Jeg har alltid vært hardtarbeidende og ærekjær i mitt arbeid på ulike arbeidsplasser/jobber. Tidlig og punktlig på jobb og går ikke før jobben er gjort. Overholder alle frister. Gjør en bra jobb. Tilnærmet null sykefravær. Tar i et tak når det trengst og har jobbet store mengder overtid i perioder. Dessverre har jeg erfart at dette ikke har lønnet seg for min utvikling på arbeidsplassen. Det vil si tilnærmet ingen utslag i lønnsvekst under lønnsforhandlinger og heller ikke nye arbeidsoppgaver. Fikk heller ingen spesiell anerkjennelse for dette når jeg sluttet. Denne erfaringen gjør nok at jeg er litt mer betenkt med å gi så mye i neste jobb. Kanskje det er nok å gi 90 %? Det er kanskje også enklere å legge merke til de som gjør en dårlig jobb og er mye borte sammenlignet med de som gjør en bra jobb og alltid er der? Del erfaringer og synspunkt PS: Når jeg ser på venner som har gjort karriere (les: bra betalt) ser jeg to ulike typer. En har aldri jobbet spesielt hardt, men byttet litt jobber og vært litt heldig med lønnsøkning. En annen har vært typisk stigeklatrer og har nok jobbet både hardt og mye, men også vært hard i forhandlinger og strategisk med jobbytte. Anonymkode: 1a768...16c 2
Lønnesirup01 Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Nei, det er ingen automatisk sammenheng mellom å jobbe veldig hardt og det å få lønnsøkning eller stige i gradene. Det er mange faktorer som spiller inn. For det første er det forskjell på å jobbe hardt og å jobbe smart. Noen bruker mye tid på ting, andre bruker lite. I stillinger med mye arbeidspress så lærer man seg ofte hvor man skal kutte hjørnene. Som (eksempelvis) konsulent skal epostene og dokumentene du sender ut være "gode nok". Når man fakturerer per time skal man ikke sitte og perfeksjonere. Flinke piker er oppskrytt, og de får som regel ikke godt betalt. For det andre er det avgjørende fra bedriftens side ikke når du kommer og går eller hvor streng du er med deg selv, men den faktiske verdiskapningen du bidrar til. En av mine best betalte kolleger er ikke spesielt arbeidssom, men hadde et vanvittig nettverk da han ble ansatt. De han kjenner er blitt viktige klienter og gir oss gode kontrakter. Det er det han bruker som brekkstang i lønnsforhandlinger, selv om han tar helg kl. 15 på torsdag. Et annet element er din sosiale posisjon på jobb. Noen er såpass viktige for miljøet på jobb og har en så sterk posisjon sosialt at bedriften vil beholde dem. Det er vel heller ingen som bare gir deg lønnsøkning eller forfremmelser - man må be om det. Får man det ikke, må man bytte. De som har rykket opp i gradene er ofte mennesker som har byttet jobb noen ganger. Jeg tror ikke vennene dine har vært heldige med lønnsopprykk, det har vært bevisst. Man må også se på bedriften man søker seg til, og hva de kan betale. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 Det er helt andre ting som fører til forfremmelse. Jeg gir aldri mer enn 50%. Da blir det bare "en dårlig dag" når jeg gir 25%, også blir de imponert av 75%. Anonymkode: 95e51...db6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 Bra innlegg! Kan presisere at når jeg sier jobbe hardt - så mener jeg å faktisk jobbe smart også. Det vil si å levere resultater og gjerne mer enn hva som forventes. Anonymkode: 1a768...16c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Søk andre jobber, og bruk gjerne litt jobbtid på stilling-ledig-sider, sånn at noen får nyss i det. Kanskje det hjelper. Anonymkode: d78e7...f26 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søk andre jobber, og bruk gjerne litt jobbtid på stilling-ledig-sider, sånn at noen får nyss i det. Kanskje det hjelper. Anonymkode: d78e7...f26 Er ferdig med den jobben nå og gjør noe annet. Fikk merbetalt i en periode for å hjelpe til i en kritisk fase og jeg vet med 100 % sikkerhet at det jeg gjorde betydde svært mye for firmaet. Men sjefens holdning var mer på linje med at det var veldig fint at du tok i et tak, men vi hadde nok fått det til om ikke også. Anonymkode: 1a768...16c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 På min fylkeskommunale arbeidsplass er det dessverre ingen korrelasjon mellom det å jobbe hardt, smart, prestere best, ha minst fravær etc. og det å stige mest i gradene, få høyere lønn, ekstra kurs/etterutdanning eller andre goder. Anonymkode: ba107...ab2 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 I min jobb er det en faktor, men det er mer som teller inn og. Til dømes om du er likt av kunden, likt av ansatte og liknade. Anonymkode: b5d4d...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 Tror det kommer mye an på bransje og arbeidssted, i tillegg til det som allerede har blitt nevnt. Jeg er som deg, liker å levere godt arbeid, men oppdaget at personer som sluntret unna får like godt betalt, om man kan si det sånn. Derfor kjører jeg halv maskin og bruker energien min på hjemmeprosjekter istedet. Jeg kan av ulike årsaker ikke bytte jobb. Arbeidsplassen min ser ikke ut til å ha store ambisjoner eller ser hvilke ressurser de har. Så jeg orker ikke å "jobbe gratis". Man får som kjent ingen lønn i himmelen. Anonymkode: 6234c...633
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er som deg, liker å levere godt arbeid, men oppdaget at personer som sluntret unna får like godt betalt, om man kan si det sånn. Derfor kjører jeg halv maskin og bruker energien min på hjemmeprosjekter istedet. Jeg kan av ulike årsaker ikke bytte jobb. Arbeidsplassen min ser ikke ut til å ha store ambisjoner eller ser hvilke ressurser de har. Så jeg orker ikke å "jobbe gratis". Man får som kjent ingen lønn i himmelen. Interessant. Jeg oppdaget det samme på forrige arbeidsplass. Vet ikke om det gjelder alle da, men en spesifikk person som jeg jobbet sammen med jobbet aldri overtid og gjorde vel mer eller mindre akkurat det som trengdes. Og rakk ikke alltid frister (slik at jeg eller andre måtte ta over). Men vedkommende fikk nøyaktig like godt betalt som meg. Arbeidsgiver sa alltid jeg skulle være tålmodig og at jeg hadde gode utsikter, men jeg fikk vel litt nok til slutt når jeg aldri så fruktene av å legge inn en merinnsats. Anonymkode: 1a768...16c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 Det hjelper å være supersosial, og frekk, veldig frekk. Anonymkode: f8585...31a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Det lønner seg mer å være strategisk, bytte jobb innimellom (gjør smarte jobbytte og sikt høyt), og gjøre seg selv litt uunnværlig ved å kunne noe som de andre ikke kan. Anonymkode: d014d...c62 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 Ja. Startet karrieren med å være fremoverlent, hardarbeidende, alltid positiv, brukte fritiden på å lese meg opp og gi litt ekstra. Kom meg oppover raskt. Må imidlertid understreke at jeg gjorde de riktige oppgavene, og var viktig for de riktige personene. Ellers kan man jobbe seg i hjel for null-niks. Nå har jeg full frihet, god lønn, og mye respekt. Styrer mine egne dager. Kan jobbe fra hytta, hjemmekontoret eller utlandet. Kan i stor grad velge egne oppgaver og ansvarsområder Anonymkode: de228...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 I min jobb som er i det offentlige tjener du like mye om du sluntrer unna eller er flink å effektiv. Sjeldent at man får tilbud om høyere stilling. Er du flink får man skryt av kollegaer men kunne ha tenkt meg mer anerkjennelse enn det. Selv om det er kjekt å bli lagt merke til. Anonymkode: e5581...65e 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: På min fylkeskommunale arbeidsplass er det dessverre ingen korrelasjon mellom det å jobbe hardt, smart, prestere best, ha minst fravær etc. og det å stige mest i gradene, få høyere lønn, ekstra kurs/etterutdanning eller andre goder. Anonymkode: ba107...ab2 Samme her. Kurs og gratis etterutdanning er det lettere å få om du ikke gjør jobben din, ser det ut til Anonymkode: 172fa...227
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #16 Skrevet 27. juli 2020 Det kommer helt an på hvilken jobb du har. På min arbeidsplass tjener du like mye uansett hvor hardt du jobber, og dersom du jobber hardt ender du som regel opp utbrent og veldig skuffet. Anonymkode: 125e9...620 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #17 Skrevet 27. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Startet karrieren med å være fremoverlent, hardarbeidende, alltid positiv, brukte fritiden på å lese meg opp og gi litt ekstra. Kom meg oppover raskt. Må imidlertid understreke at jeg gjorde de riktige oppgavene, og var viktig for de riktige personene. Ellers kan man jobbe seg i hjel for null-niks. Nå har jeg full frihet, god lønn, og mye respekt. Styrer mine egne dager. Kan jobbe fra hytta, hjemmekontoret eller utlandet. Kan i stor grad velge egne oppgaver og ansvarsområder Anonymkode: de228...0ba Herlig! Innad i samme bedrift? Kan jeg spørre hva du jobber med? Anonymkode: 1a768...16c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #18 Skrevet 27. juli 2020 Jeg vil si at jeg jobber hardt, det kan jeg ikke slutte med, det handler om arbeidsmoral og den kan ikke endres. Noen sa en gang at du får ikke det du fortjener, du får det du forhandler deg fram til. I de fleste jobber kan du bruke innsatsen til å presse opp lønna, eventuelt får du lete etter en ny jobb og bruke referanser som kan skryte av hvor hardtarbeidende du er. Poenget er at du må passe på å få det du mener du skal ha. Det kommer nesten aldri av seg selv. Anonymkode: dc810...923
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #19 Skrevet 27. juli 2020 Nei, det lønner seg ikke. 90% holder i massevis. Jeg var en som ga 100% hele tiden og godtok ikke noe dårligere enn tilnærmet perfekt. Så ble jeg alvorlig syk og opplevde at det ble mindre viktig. Nå vil jeg gjøre en god jobb og trives med det jeg gjør, men jeg er ikke interessert i å leve for jobben eller strekke meg så langt at jeg blir utbrent. Jeg merker absolutt ingen forskjell annet enn at jeg har det mer behagelig på jobb og trives mer, ikke minst at andre også synes det er mer behagelig å være rundt avslappede mennesker så fremt man gjør jobben sin. Det er slitsomt å ha så høye krav til seg selv hele tiden. Jobb smartere, ikke nødvendigvis hardere. Nå må jeg understreke at jeg jobber i helsevesenet, som er et samlepunkt for utbrente sjeler. Her er det alltid noe å ta for seg, og det er som regel alltid mye mer å gjøre enn man klarer, og da må man nesten vri om tankegangen sin litt for å leve et behagelig liv og sette pris på jobben når man er på jobb. Jeg tror jeg hadde mistrivdes skikkelig hvis jeg hadde vært en så stor streber som jeg var før, og jeg hadde endt opp med doktorgrad og jobbet som forsker, og det miljøet trives jeg egentlig ikke så godt med. Anonymkode: cf2ac...f65 2
Lønnesirup01 Skrevet 27. juli 2020 #20 Skrevet 27. juli 2020 Den beste uttellingen for å jobbe hardt (etter studiene) får du som regel når du er på engasjement eller vikariat, og ønsker fast stilling. Etter å ha fått fast stilling senker mange skuldrene, og det er heller ikke så rart. Stillingsvernet er sterkt i Norge, så du sitter ganske trygt. Ønsker du en direkte korrespondanse mellom arbeidsinnsats og lønn, blir det i så fall yrker med provisjon eller bonusordning. Jeg vil si at det å jobbe hardt ikke er noen garanti for høy lønn, men de fleste med høy lønn jobber hardt, eller har gjort det i faser av livet. Du kan legge inn mye arbeid i videreutdanning, få verdifull erfaring og bygge nettverk og "høste fruktene" når du er 45+. Jeg kjenner ingen med virkelig høy lønn som ikke både har jobbet mye og tatt strategisk gode valg. Jeg har en venninne som nylig fikk et lønnshopp på 500K+. Hun har jobbet mye, men også bedt om lønnsøkning så og si hvert år. Da hun sist fikk nei gikk hun til en konkurrent. Det var bittersøtt - man mister et godt miljø og en god arbeidsplass, men får en bedre deal. Slike prioriteringer må man være villig til å gjøre, og tørre å gjøre seg upopulær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå