Gå til innhold

5åring som gråter ved levering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 5,5 år gammel gutt som har gått i barnehagen siden han var halvannet år. Nå blir han jo snart en av de eldste i barnehagen. De siste ukene før ferien, og også idag etter ferien, så sliter vi så mye med at han gråter skikkelig når jeg leverer og sier han ikke vil i barnehagen. Han forteller at de voksne i barnehagen sier at han er for stor til å gråte og savne mamma, det er det bare småbarn som gjør. Skal nevnes at han alltid har vært mammagutt, og ville alltid valgt fri over barnehage om han kunne valgt. Han gråt mye og brukte lang tid på å bli trygg da han startet i barnehagen, men han har jo hatt flere år uten gråt frem til nå. 

Noen som har noen tips? Det er ikke noe ålreit å levere når det er sånn 😕 Han slutter å gråte litt etter jeg har reist, men kan komme på det i løpet av dagen og bli lei seg igjen. 

Anonymkode: 1dd40...d62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart om han får en litt tøffere leveringsperiode etter alt styret i vår med coronastengt og alle restriksjonene etter gjenåpning. 

Jeg tenker du må ta en prat med ped-leder, evt styrer om du ikke når inn hos ped-leder, om at gutten må møtes på følelsene sine, ikke avvises, heller trygges på at det er ok å savne, han blir hentet i dag også, og så avlede med en eller annen aktivitet.

Man blir aldri for stor til å savne mamma, og små barn må få hjelp til å håndtere følelsene sine på en god måte slik at de kan vokse som mennesker og utvikle seg til stabile og trygge voksne. 

Anonymkode: 87269...42c

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Hadde tatt opp med ped leder om kommentaren om at han er for stor til å gråte. 

Hva pisspreik er det?? 

Utover det er det nok vanlig etter ferie at barna kan føle litt på separsjonsangst en liten periode. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han forteller at de voksne i barnehagen sier at han er for stor til å gråte og savne mamma, det er det bare småbarn som gjør.

Håper virkelig ikke det er ped.leder som har sagt noe sånt. Dette høres ut som noe en utgammal kjerring som ikke gikk mer enn Folkeskolen ville sagt, men de er vel heldigvis pensjonert fra barnehagene nå. Huff, stakkars gutten din. Håper du tar tak i dette og snakker med styrer. 

Anonymkode: e78c2...59b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er akkurat som min gutt, han ville også valgt fri over barnehagen, og kunne gråte ved levering, selv om han var «stor».Han gråt ved levering da han startet på skolen også (og han var absolutt ikke den eneste)Men han ble alltid møtt med forståelse og trygghet av de ansatte, både i bhg og på skolen. Blir nesten sjokkert over at de kan latterliggjøre han på den måten. Selvfølgelig er det helt normalt å savne mamma i den alderen der. Han er jo bare 5 år! Helt enig med de over her, du må ta det opp med de ansatte, og kreve at han blir møtt med forståelse og trøst når han er lei seg. 

Anonymkode: b000e...432

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det er skyhøye tall angående selvmord blant menn her i landet, betraktelig mer enn kvinner, når dette er det man får servert fra barndommen av? Folk som jobber i barnehager MÅ være med på å oppdra barn, spesielt gutter, til at det er lov for tøffe gutter å gråte!!!

Anonymkode: 54ab5...92c

• Liker 4
Skrevet

Har han utsatt skolestart siden du sier han er 5,5? Da skulle han vel startet på skolen nå til høsten. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Note92 skrev:

Har han utsatt skolestart siden du sier han er 5,5? Da skulle han vel startet på skolen nå til høsten. 

Ikke hvis han ble 5 i starten av 2020 - barn født jan-mars kan slenge ,5 på alderen sin i disse dager. 

Anonymkode: 87269...42c

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Note92 skrev:

Han er født i februar😊 

Skrevet

Huffda.

1. Snakk med ped.leder om slike uttalelser! Og er det ped.leder selv som sier det - snakk med styrer! Dette er IKKE ok!!! Alle små barn har lov å vise sine følelser - uansett hva de er eller hva de skyldes. Og alle barn får lov å savne mamma! Kan være noen her som ikke har så mye i en bhg å gjøre - viktig at ledelsen får kjennskap til det.

2. Har noe endret seg i barnehagen? Var det koronatiltakene? Alle endringene? Prøv å spørre litt rundt hva han syns er vanskelig. Spør litt direkte om noen gjør han vond, er slemme eller om han syns noen er skumle. Og at det også er lov å si det hvis det er noen av de voksne. Ikke lett for små barn å feks si at de ikke liker den eller den voksne av en eller annen grunn. Prøv å grave uten å legge ord i munnen på barnet. Åpne spørsmål - vente lenge på svarene. la han tenke seg om... 

3. Om du klarer å få fatt i eller en mistanke om hvor skoen trykker så tar du det opp med bhg og ser om dere finner noen tiltak som kan hjelpe. Og ikke minst så de vet hva han syns er vanskelig. Og finner du ikke ut av det så snakk allikevel med de og forklar at det er vanskelig og se om dere kan komme opp med noen tiltak som kan hjelpe. Du kjenner barnet best og kan sikkert ha forslag om hvordan det blir tryggere for ham.

Husker vi hadde en ny fase med gråt ved levering i 2,5 års alder, etter et helt fint år. Men det var ikke vanskelig for meg å forstå hva som var vanskelig, og det var kjapt og enkelt i et møte med ped-leder å legge opp til en levering som da passet jenta mi bedre akkurat da. Så vi gjorde et midlertidig tiltak og leverte annerledes i rundt tre uker, det fungerte bedre, om enn ikke lykke, så fra gråt til å akseptere å bli levert iaf. Men etter tre uker hoppet hun ned fra armen min og krevde å få gå inn selv og etter det løp hun bare inn. Så har vi jevnlig fortsatt noen vanskelige morgener, men nå har jeg endel teknikker i ermet som løser det. Hun er 4,5 nå, og av den mer sensitive typen. For hennes del handler det nå bare om at hun ikke er like trygg på alle. Så særlig nå i ferietid syns det så godt når feil person møter oss i døra. Men, hun trenger ikke elske alle, jeg har sagt at det er helt greit å føle det sånn. Også har vi en avtale om hva vi gjør de dagene det ikke er hennes faste på avdelingen som møter oss. Blant annet spør jeg da for henne når xx eller xx eller xx kommer, også svarer de jo at xx kommer snart, kom skal vi vise deg på klokka, så kan du se at det ikke er så lenge til. De er også inneforstått med at noen barn ikke er trygge på alle, og tar det ikke personlig. Mer opptatt av å betrygge henne på at det blir en fin dag uansett. Og det er så mye lettere å tilpasse når alle vet hvor skoen trykker. Og da kjører vi noen ekstra tegninger på vinduet før jeg drar osv til smilene kommer. Bare hun kommer seg inn så glemmer hun hele greia :) Så litt triksing i starten og å vite hva hun trenger å få kontroll på - så går det bra allikevel. 

Men min bhg er av de gode da, de er opptatt av barnets beste - ikke at de skal ha rett alltid. Og de er gode på å tilrettelegge for personlige behov så langt det går. Så såpass kan man kreve. Og møter dere motvilje, så hent frem rammeplan for barnehager.

Eksempelvis utdrag: 

• Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna uttrykker sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter
  •  I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. 

• møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt barn
  • være lydhør for barnas uttrykk og imøtekomme deres behov for omsorg med sensitivitet

Så det er nedfelt fra statlig hold at barn skal ivaretas på en helt annen måte enn hva du beskriver fra din barnehage. Følges ikke rammeplanen opp er det alvorlig. Da bør man varsle kommunen. Men regner med det blir oppvask bare styrer blir kjent med oppførselen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle fine svar og tilbakemeldinger! Godt å få en bekreftelse på at det er greit å gråte selvom han er «stor». Føler det er mange gammeldagse holdninger (generelt, ikke bare angående dette) blant de ansatte på avdelingen hans, og mange småting i måten de jobber på som jeg er uenig i. Jeg jobber som ped.leder i barnehage selv, og neste barn kommer jeg nok til å søke inn i min egen barnehage. Det var egentlig et bevisst valg å søke 5åringen inn i den han går i nå, for å ikke være i samme barnehage (selvom den er stor) Men 

Noen årsaker kan være at en av de beste vennene hans har slutta i barnehagen, for han begynner på skolen nå. Og jeg er gravid med termin i oktober, selvom jeg tror ikke det er det som er årsaken til at han gråter ved levering. (Om det ikke er det at han kjenner på at han snart må dele mamma med noen andre da) Han koste seg veldig hjemme de ukene barnehagen var stengt, men etter det åpna gikk det egentlig veldig fint i mange uker, er plutselig nå i juni han begynte å være så lei seg. Er jo fortsatt mye restriksjoner som kan føles kjipe for barna, vi foreldre får ikke gå inn i barnehagen, Veldig mye utetid (noe som egentlig er bra da de var veldig mye inne før, men det blir jo uvant for barna) inndelte soner i uteområdet, de nektet sykler i en periode (men nå får de sykle igjen heldigvis) osv. 

Jeg får ta det opp med barnehagen og prøve å lage noen tiltak, så håper jeg det hjelper på sikt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...