Gå til innhold

Hvordan klarer noen å holde det hemmelig at man er gravid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Vi har bestemt at vi venter til tidligst uke 7 før vi deler det med foreldre. Men jeg har lyst til å skrike det og fortelle det til alle!! Fatter ikke at noen klarer å vente til uke 12 ned å dele det til foreldre?

Anonymkode: 33725...e43

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle som ønsker å fortelle det i tilfelle det går galt (hvertfall ikke annonsere det til «hele verden» også måtte gå tilbake på det etterpå) det er jo en risiko for spontanabort, selvom den stadig synker uke for uke. 

Anonymkode: 723f4...648

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alle som ønsker å fortelle det i tilfelle det går galt (hvertfall ikke annonsere det til «hele verden» også måtte gå tilbake på det etterpå) det er jo en risiko for spontanabort, selvom den stadig synker uke for uke. 

Men gjør det noe om du spontanaborterer og har fortalt det til foreldrene? Trenger ikke fortelle det til venner eller annonsere på fb liksom, men hvorfor skal ikke de nærmeste få vite det?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige og har ulike grenser for hva de synes er komfortabelt å dele med alle! Jeg fortalte de fleste rundt uke 10-12, før det syntes jeg det var koselig å ha en "hemmelighet" med samboer. Var også på tidlig UL og så at alt var bra. Hadde sikkert ikke trengt det, men for meg var det en trygghet. Er ikke alle som føler for å dele en eventuell spontanabort til alle, på samme måte som at det for noen er like naturlig som å dele graviditeten i uke 5. Enkelt og greit! 

Anonymkode: 39681...71c

• Liker 2
Skrevet

Ikke alle er komfortable med at folk vet. Jeg fortalte om første graviditet i uke 12. Fire dager senere fant vi ut at det var en missed abortion. Skulle ønsket jeg hadde ventet litt. Ikke fordi det gjorde noe at de visste det. Men fordi det var tydelig at de ikke ville snakke om gravide og babyer rundt meg. Det gikk fra mas om at de ville bli besteforeldre til å aldri nevne det. Følte at jeg ble stakkarsliggjort. Det liker jeg ikke. I tillegg så tok det lang tid før jeg ble gravid på nytt så folk gikk liksom og ventet på nyheten. Det var slitsomt. Så da jeg ble gravid igjen ventet jeg til uke 18.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil overhodet ikke fortelle noe til noen.

Første gang jeg var gravid, fortalte vi det i uke 14. Regner med det blir rundt det denne gangen også. Helst ville jeg ventet til etter OUL.. men venter ihvertfall til jeg får svar på NIPT. 

Jeg vil ikke at besteforeldrene skal gå og glede seg, og så går det galt. JEg vil heller ikke at noen skal vite at vi prøver på et barn til, for det får meg til å føle på press, og hadde syntes det var fryktelig ubehagelig om alle bare gikk og ventet på at jeg skulle bli gravid. 

Anonymkode: 9afec...1bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I uke 7 visste jeg ikke selv at jeg var gravid en gang, så da var det lett å holde hemmelig;)

Jeg har ikke hatt noe behov for å fortelle det, har bare sagt det når jeg treffer folk og det har føltes naturlig. Jobben fikk vite det tidlig, men det var av praktiske årsaker.

Men om man har lyst å fortelle det tidlig så ser jeg ikke noe galt i det. Helt opp til hvert enkelt par synes jeg.

Anonymkode: 58aaa...2f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var fint å ha vår lille hemmelighet jeg. Ventet med å fortelle noen om det til uke 12 etter TUL, neste gang venter jeg gjerne lenger hvis jeg kan. Hyggelig å dele, men blir jo mye mas fra de rundt🤪 Og hvis det går galt foretrekker jeg at ikke alle vet. Synes også det var godt at ingen visste om prøvingen. Kanskje jeg bare ikke har et så nært forhold til egne foreldre som du har, TS?

Anonymkode: 11edd...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du står fritt frem til å fortelle det til hvem du vil 😄
Eg delte nyheten med mor, samme dag. Og spredde nyheten litt gradvis utover mot uke 12, til mine nærmeste venner. 😅
Delte ikke med noen da gjekk var gravid gangen før, og følte på en EKSTREM ensomhet i sorgen etter SA.

Anonymkode: e97d4...3e8

AnonymBruker
Skrevet

Det å dele tidlig eller ikke, er veldig situasjonsbetinget. Jeg har måtte fortelle familien min at jeg er gravid, men sannsynligvis ender det med spontanabort (hadde begynt å blø), fordi jeg trengte avlastning med barna jeg hadde.

Når jeg så ble gravid igjen, delte jeg det tidlig. Jeg tenkte at de får vite det uansett, så da gleder vi oss sammen så lenge vi kan. Det gikk veldig fint :) 

Neste barn kom alt for tett på forrige, og da ønsket jeg ikke å dele med noen, jeg orket ikke tanken på en ny baby allerede, og trengte tid.

Anonymkode: 0b932...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet med å fortelle det til foreldrene og søsknene våre til uke 12, etter å ha vært på TUL i uke 11. Ville forsikre oss om at alt var bra først. Fortalte det deretter til venner og kollegaer. 

Anonymkode: 8ace0...86f

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Vi har bestemt at vi venter til tidligst uke 7 før vi deler det med foreldre. Men jeg har lyst til å skrike det og fortelle det til alle!! Fatter ikke at noen klarer å vente til uke 12 ned å dele det til foreldre?

Samme her. Vi fortalte nærmeste så fort vi traff drm etter å ha fynnet det ut vi. Tom på jobben var det mange som visdte så fort jeg hadde vært på ul i uke 7.

Anonymkode: ecdb5...3c1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men gjør det noe om du spontanaborterer og har fortalt det til foreldrene? Trenger ikke fortelle det til venner eller annonsere på fb liksom, men hvorfor skal ikke de nærmeste få vite det?

Nei jeg har fortalt det til mange tidlig, (ikke på FB og sånn da) fordi vi har opplevd å miste først en gang sent, også flere ganger tidlig. Så for meg er det ikke en automatikk i at det går bra etter uke 12 uansett. Og spesielt ville jeg fortelle de nærmeste kollegaene tidlig, så de hadde forståelse for hvorfor jeg var delvis sykmeldt og ikke kunne løfte osv. (Jobber i barnehage) men har forståelse for at mange andre ikke tenker sånn, og ønsker holde det hemmelig til etter uke 12 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige. Jeg er en veldig privat person som hater å dele private ting om kroppen min til noen som helst. Synes det var flaut å fortelle at jeg var gravid, uten at jeg helt vet hvorfor - jeg bare haterhater å fortelle ting vedr kroppen min. Hadde det blitt abort hadde jeg i alle fall ikke villet at noen skulle vite det! Vi fortalte det først i uke 16, hadde absolutt ingen behov for å si noe før. For min del hadde vi ikke trengt å sagt noe før fødsel, men jeg vet om noen venner og bestemødre som hadde blitt meget snurt da.

Anonymkode: 7f90b...e8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet til OUL med å si noe. Det er bare å holde kjeft i noen mnd, så vanskelig var det ikke 😛

Anonymkode: 7ca28...061

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet til uke 20 med å fortelle det på jobben. Hadde ikke lyst da heller, men da var det vanskelig å skjule det...

Anonymkode: 88e86...6c8

• Liker 1
Skrevet

Planen her var egentlig å ikke si noe før OUL, men ble veldig dårlig og trakk meg bort fra en del sosiale ting på grunn av det. Hadde ikke lyst til å dra på restaurant o.l. når jeg følte for å kaste opp hvert 5 min. Så folk fant ut av det eller så sa jeg det til de jeg hadde mest omgang med, at det var grunnen for det og ikke at jeg ikke likte å være med dem lenger...

AnonymBruker
Skrevet

En nær venninne fikk vite en uke etter at jeg fant det ut. Sjefen i uke 5-6. Mamma fikk vite i uke 13-14. En del familiemedlemmer har fått vite ila sommeren. Kommer vel ut på jobb i uke 20-21. 

Ingen spesiell grunn til at det ble sånn. Jeg har vært i fin fysisk form, og det er først nå rundt halvveis at det begynner å synes. I tillegg har vi hatt ferie. Ikke har vi følt for noen stor annonsering på sosiale medier heller. De som «må» vite vet det nå. 

Anonymkode: 99491...71a

AnonymBruker
Skrevet

Folk er så forskjellige, jeg ville aldri skjult det for mine nærmeste så lenge. De visste til og med at vi begynte å prøve. Vi har et tett forhold. Skulle det gått galt, ja da er de der om jeg trenger trøst også. 

Hadde blitt sykt skuffet om søster eller bestevenninner ikke fortalte det før uke 12 da vi alltid har delt ting tidligere. 

Anonymkode: 244c9...c32

AnonymBruker
Skrevet

Eg venta til etter ordinær ultralyd med å fortelje det til nokon. Håpar ikkje nokon vart skuffa over at eg venta så lenge, men det er jo mitt val 🙂

Anonymkode: 7d971...542

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...